امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از پاسخ به یک کنجکاوی پرهزینه تا کشف ۵ شی عجیب در مریخ / آیا فرازمینی‌ها قصد حمله به

#1
فانتزی و کنجکاوی بزرگی برای انسان‌ها بوده است.

به گزارش ایلنا، ۱۴۲ سال قبل در چنین روزی جناب «جیووانی شیاپارلی» دانشمند ایتالیایی هنگام رصد مریخ با تلسکوپ اش یک سری شیار مرتب دید و تصور کرد با کانال‌های آب طرف است. کم کم در ترجمه‌ها و تفاسیر، مردم چیز‌هایی را که دوست داشتند به ماجرا اضافه کردند و نتیجه‌اش این شد که روی مریخ کانال‌های دست‌ساز آب وجود دارد، یعنی به تعبیری رودخانه‌های بزرگی که آب توسط عامل غیرطبیعی در آن‌ها جریان داشت. خب امروز می‌دانیم این پیش بینی و تعابیر کاملاً اشتباه است. اما از همان روزگار تاکنون، مریخ یک همسایه مرموز و جذاب برای ما زمینی‌ها بوده است.

همسایه‌ای که انگار در کار زمین سرک می‌کشد. در ۱۰۰ سال اخیر، هر وقت پدیده‌ای عجیب در آسمان دیده شده، ذهن مردم به سمت مریخ رفته؛ سیاره‌ای که راحت در آسمان دیده می‌شود، اسمش در زبان انگلیسی جذاب و آهنگین است و ابهام درباره حیات در آن از قدیم وجود داشته است. پس یک بالون هواشناسی، یک ستاره دنباله‌دار، یک ابر متفاوت و زیبا می‌تواند حکم یک مهمان ناخوانده از مریخ را داشته باشد و برایش داستان سرایی می‌کنیم. شاید این روز‌ها چنین تفاسیری کم شده باشد، اما هنوز جذاب است. این برخورد با مریخ و علاقه به وجود مریخی‌ها ابعاد جهانی دارد. در کشور ما هم خیلی وقت‌ها پای مریخی‌ها وسط می‌آید. شاید، چون راحت و روان نمی‌شود گفت اورانوسی، نمی‌شود گفت ساکنان مشتری، اما مریخ راحت در زبان می‌چرخد و چه بهتر که متهم ردیف اول باشد. علاقه به مریخ آن‌قدر در کشور ما زیاد است که خیلی‌ها فامیل‌شان یا حتی اسم کسب و کارشان مریخ یا مریخی بوده.

این ذهنیت جالب درباره مریخ و مریخی‌ها چنان باورپذیر بوده که وقتی سال‌ها قبل «اورسن ولز» معروف دررادیو آمریکا درباره حمله مریخی‌ها به زمین نمایش نامه «جنگ دنیاها» را اجرا کرد، مردم قبل از این که توجیه شوند ماجرا فقط یک نمایش است، از خانه زدند بیرون که مبادا مریخی‌ها با لیزر و سلاح‌های پیشرفته به آن‌ها حمله کنند. البته حالا می‌دانیم به رغم وجود آب در مریخ، فعلاً حیات سطح آن در حدی نیست که برنامه‌ای برای حمله به زمین داشته باشد. امروز به بهانه سالروز ادعای شیاپارلی، سراغ حیات در مریخ و کاوشگر مریخ و فیلم و مستند‌های مریخ‌محور رفتیم. با این پرونده خواندنی همراه ما باشید.

این موجودات سبز از کجا آمدند؟
دیدن یک جرم قرمز در آسمان تاریکی که هیچ نوری آلوده‎اش نکرده بود، برای یونانی‎های باستان رازی سر به مهر حساب می‎شد. این جرم نورانی قرمز رنگ چه بود؟ چرا چنین حرکت‎های عجیبی در آسمان داشت؟ بعد هم سوال‎های زیادی درباره آن سر زبان‎ها افتاد و برای همین خاصیت مرموز بودن و رنگ خاص اش، اسم آن را الهه جنگ گذاشتند. نام بومی مریخ تقریبا در بیشتر کشورها معنایی نزدیک به جنگ و آتش دارد. نوع حرکت مریخ در آسمان و رنگ عجیب اش باعث شد سال‌ها در مرکز توجه مردم و دانشمندان مختلف قرار بگیرد. مردم دوست داشتند درباره آن داستان‌های مختلف خلق و باورش کنند. سال 1877 در رصدخانه نیروی دریایی آمریکا دو قمر مریخ کشف شد. افسانه‎های مربوط به جنگ آن‌قدر ذهن همه را پر کرده بود که اسم دو قمر را هم بر همین اساس انتخاب کردند؛ یکی فوبوس و دیگری دیموس به معنای هراس و وحشت. همین سال‎ها بود که «جیووانی شیاپارلی» با یک تلسکوپ ساده مریخ را رصد کرد و نقشه‎ای از سطح آن کشید. او در این نقشه شیارهایی رسم کرد و آن ها را کانال نامید. در زبان ایتالیایی کانال به معنی شیار است، در زبان انگلیسی این واژه به معنی آبراهه ساخت دست انسان ترجمه و آغاز ماجرایی جدید شد مبنی بر این که در مریخ آب وجود دارد و رودهای مریخ حتی از روی زمین هم قابل مشاهده هستند. این ایده خیلی زود فرا گیر شد که لابد موجوداتی هوشمند این کانال‎‌های آب را حفر کرده‎اند و افسانه موجودات مریخی بیشتر از همیشه محبوب شد. ایده کانال‌های مریخی تا دهه ۱۹۶۰ به حیات خود ادامه داد و ایده حیات مریخی به طور جدی وارد فرهنگ عامه شد. داغ شدن ماجرای وجود کانال در مریخ خیلی از نویسنده‎ها را سر ذوق آورد تا درباره‎اش داستان‎های تخیلی بنویسند. «اچ جی ولز» معروف‎ترین علمی تخیلی نویسی بود که داستان حمله موجودات بی‎رحم مریخی به زمین را نوشت. جنگ دنیا‎ها کتابی پر طرفدار شد تا این که «ادگار ریس بوروگس» در داستان خود موجودات مریخی را خیلی جذاب‌تر و باورپذیرتر از مریخی‎های ولز توصیف کرد. او از موجودات سبز رنگ شش پایی حرف می‎زد که سر بزرگ و چشمان مشکی خاصی دارند. تصویری که بوروگس خلق کرد، هنوز در ذهن خیلی از ما وجود دارد، هنوز وقتی اسم مریخ را می‎شنویم ذهن مان موجودات سبز رنگ باهوشی را تصور می‎کند که با زمین و زمینی‎ها دشمنی دارند.
123::
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
از پاسخ به یک کنجکاوی پرهزینه تا کشف ۵ شی عجیب در مریخ / آیا فرازمینی‌ها قصد حمله به 1















پاسخ
 سپاس شده توسط ارباب95
آگهی
#2
نسبتا خوب Confused Confused Confused Confused Confused Confused Confused Confused
به عشقت سپاس میزنم برات

ایجاد موضوع بدرد چی میخوره
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  کاوشی در عجیب‌ترین اجرام کیهان
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  یک نوع ستارۀ عجیب پس از 40 سال جستجو کشف شد
  رپتایل ها....خزندگان فرازمینی
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان