امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی به رشته های هنرستان!

#1
Star 
رشته‌ي الکترونيک

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

تاريخچه‌ي رشته‌ي الکترونيک

در سال 1301 هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي در ايران پايه‌گذاري شد. در همان سال، رشته‌ي برق نيز در هنرستان فني تهران (شهيدبهشتي) در خيابان قوام‌السلطنه قديمي (سي‌ تير) راه‌اندازي شد. از آن تاريخ تا کنون متناسب با تغييرات سيستم آموزشي کشور و فناوري‌هاي روز چندين بار تغييرات کلي و جزئي داشته است. رشته‌ي الکترونيک يکي از زيرمجموعه‌هاي مرتبط با رشته‌ي برق است که امروزه در کليه‌ي رشته‌هاي صنعتي و غير صنعتي نفوذ کرده است.

رشته‌ي الکترونيک رشته‌اي است که بر اساس چارچوب تعريف‌شده براي آموزش‌هاي کارداني پيوسته در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمي کاربردي و دانشگاه آزاد و مؤسسات آموزش عالي غير انتفاعي طراحي و تدوين شده است. شاغلين به تحصيل در اين رشته مي‌توانند در دو مسير تعريف‌شده‌ي تحت عناوين ديپلم فني و حرفه‌اي و کاردان فني و حرفه‌‌اي دانش‌آموخته شوند.

ديپلم و کاردان در رشته‌ي الکترونيک

فارغ‌التحصيل دوره‌ي متوسطه‌ي الکترونيک فني و حرفه‌اي فردي است که با کسب مهارت در رشته‌ي خود قادر است در سطوح مختلف کارگر فني فعاليت کند. هم‌چنين قادر است به صورت خوداشتغال در زمينه‌هاي مختلف از قبيل فروش قطعات و دستگاه‌هاي الکترونيکي، سرويس، نگهداري و تعمير دستگاه‌هاي کوچک الکترونيکي کارآفرين باشد.

کاردان فني رشته‌ي الکترونيک به عنوان تکنسين الکترونيک شناخته شده و مي‌تواند خلأ بين کارگر و مهندس را پر کند و ارتباط بين اين دو را در صنايع برقرار سازد. کاردان فني مي‌تواند خود به عنوان کارآفرين در صنايع مرتبط با الکترونيک نيز فعاليت داشته باشد.

هدف رشته‌ي الکترونيک، تربيت نيروي انساني متعهد و کارآمد است که بتواند علاوه بر انجام وظايف شهروندي با استفاده از آموخته‌هاي خود در کليه‌ي حرفه‌هاي مرتبط با رشته‌ي الکترونيک در سطوح مياني به عنوان کارگر فني و تکنسين اشتغال يابد.

اين رشته با توجه به ماهيتي که دارد براي آقايان و خانم‌ها مناسب است؛ بنابراين هر دو جنسيت مي‌توانند در اين رشته تحصيل کنند. هم‌اکنون در سطح کشور، تعداد 36 هنرستان فني و حرفه‌اي پسرانه و 76 هنرستان فني و حرفه‌اي دخترانه وجود دارد که در آن‌ها رشته‌ي الکترونيک داير است. هم‌چنين هر دو گروه مي‌توانند در مراکز آموزشي مرتبط در سطح کارداني ادامه‌ي تحصيل دهند.

دورنماي رشته‌ي الکترونيک

با توجه به نفوذ الکترونيک در کليه‌ي شاخه‌هاي آموزشي حتي شاخه‌هاي نظري و پزشکي،‌ به نظر مي‌رسد کاربرد اين رشته در سطوح مختلف حتي بيش‌‌تر از گذشته توسعه يابد. بنابراين در صورت ايجاد توانايي‌هاي متناسب با فناوري‌هاي نوين، زمينه‌ي اشتغال براي اين دانش‌آموختگان کماکان مهيا خواهد بود.

توانايي دانش‌آموختگان رشته‌ي الکترونيک

از آن‌جا که رشته‌ي الکترونيک در دوره‌ي کارداني داراي گرايش‌هاي متفاوتي از قبيل الکترونيک صنعتي، مخابرات، راديو و تلويزيون و الکترونيک عمومي است، توانايي‌ اين دانش‌آموختگان پس از طي دوره‌ي کارداني متناسب با گرايش خواهد بود. در مجموع براي دوره‌ي سه‌ساله، توانايي‌هاي خاص و براي دوره‌ي 5 ساله توانايي‌هاي مشترکي وجود دارد که به شرح آن‌ها مي‌پردازيم:

توانايي‌هاي دانش‌آموختگان دوره‌ي سه‌ساله‌ي رشته‌ي الکترونيک

- تحليل مدارهاي ساده‌ي الکتريکي و الکترونيکي

- شناخت قطعات و تجهيزات الکترونيکي

- طراحي و ساخت مدار چاپي برخي از دستگاه‌هاي ساده‌ي الکترونيکي

- نصب و راه‌اندازي تجهيزات الکترونيکي ساده

- نگهداري سيستم‌هاي الکترونيکي ساده تحت نظارت مسئول مربوط

- تعمير وسايل الکترونيکي خانگي ساده

- سرپرستي بخش‌هاي کوچک تعميرات

- نصب و راه‌اندازي پخش صوت و دزد‌گير خودرو

- نصب و راه‌اندازي آنتن مرکزي ساختمان‌هاي کوچک

- کار با تعدادي از دستگاه‌هاي اندازه‌گيري الکترونيکي ساده


توانايي‌هاي مشترک دوره‌هاي کارداني در گرايش‌هاي مختلف

- کار با انواع دستگاه‌هاي اندازه‌گيري الکترونيکي

- نصب، راه‌اندازي و استفاده از تجهيزات الکترونيکي ساده در بخش خدمات و صنعت

- تشخيص عيوب و نواقص تجهيزات در بخش‌هاي خدماتي و صنعت

- تعمير و نگهداري سيستم‌هاي الکترونيکي

- سرپرستي بخش‌هاي کوچک توليدي و خدماتي مرتبط با رشته‌ي الکترونيک

- آموزش مهارت علمي و عملي رشته‌ي الکترونيک در سطح تعيين‌شده

- تجهيز و راه‌اندازي کارگاه و آزمايشگاه الکترونيک در سطح مختلف

ياد‌آور مي‌شود که برخي از توانايي‌هاي پس از طي دوره‌هاي کارآموزي مرتبط ميسر است.

طول دوره‌ي تحصيلي

طول دوره‌ي آموزشي در رشته‌ي الکترونيک 5 سال است که برنامه‌‌هاي درسي آن به دو دوره‌ي سه‌ساله‌ي هنرستان و دوساله‌ي کارداني تقسيم مي‌شود.

- هنرجويان پس از گذراندن 97 واحد درسي در دوره‌ي سه‌ساله‌ي هنرستان موفق به اخذ ديپلم در رشته‌ي الکترونيک مي‌شوند. دانش‌آموختگان اين مقطع توانايي‌هاي لازم را براي اشتغال در بازار کار کسب مي‌نمايند و مي‌توانند به عنوان کارگر فني مشغول به کار شوند.

- دانش‌آموختگان دوره‌ي سه‌ساله، پس از اخذ ديپلم در صورت تمايل و به شرط قبولي در آزمون‌هاي ورودي کارداني پيوسته‌ي رشته‌ي الکترونيک مي‌توانند در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي، مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمي و کاربردي، دانشگاه آزاد اسلامي و مؤسسات غير انتفاعي تأييدشده، ادامه‌ي تحصيل دهند. تعداد واحد‌هاي درسي در دوره‌ي کارداني متناسب با گرايش در حدود 73 واحد است. دوره‌ي کارداني به صورت 4 يا 5 نيم‌سال اجرا مي‌شود.



مشاغل قابل دست‌يابي

- تعميرکار لوازم الکتريکي خانگي ساده

- نصب و راه‌اندازي وسايل الکترونيکي ساده

- مونتاژکار مدارهاي الکتريکي

- تکنسين (فن‌ورز) تعمير وسايل و تجهيزات الکترونيکي

- تکنسين (فن‌ورز) نصب و راه‌اندازي دستگاه‌هاي الکترونيکي و ماشين‌آلات صنعتي

- طراح و مجري طرح‌هاي الکترونيکي ساده

- سرپرست خط توليد صنايع و خدمات الکترونيکي

- اپراتور سيستم‌هاي الکترونيکي




ضوابط و شرايط اوليه‌ي جهت ورود به رشته


الف: دوره‌ي سه‌ساله‌ي هنرستان

- داشتن سلامت جسماني از نظر بينايي، دست و ذهن

- علاقه‌مندي به رشته‌ي الکترونيک و اجراي کارهاي ظريف

- داشتن توانمندي و علاقه به زمينه‌هاي رياضي و فيزيک

- داشتن قدرت خلاقيت و ابتکار

- کسب نمره‌ي لازم جهت ورود به رشته‌ي صنعت (سال اول)

- گذراندن آزمون ورودي و مصاحبه (برخي از هنرستان‌ها از طريق آزمون ورودي، مصاحبه و شرط معدل گزينش مي‌کنند)


ب: دوره‌ي دوساله‌ي کارداني

با توجه به شرايط تدوين‌شده، ديپلمه‌هاي رشته‌ي الکترونيک مي‌توانند از مسيرهاي زير وارد دوره‌ي کارداني شوند:

- شرکت در آزمون‌هاي ورودي آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي، دانشگاه آزاد، جامع علمي و کاربردي و ساير مراکز مرتبط

- ورود به دوره‌هاي پودماني علمي و کاربردي و گذراندن پودمان‌‌هاي مهارتي و در نهايت شرکت در آزمون جامع پاياني



امکان ادامه‌ي تحصيل در مقاطع بالاتر

کليه‌ي دانش‌آموختگان دوره‌ي کارداني رشته‌ي الکترونيک مي‌توانند در آزمون‌هاي کارشناسي ناپيوسته‌ي سازمان سنجش و آموزش کشور، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمي و کاربردي شرکت کنند و پس از قبولي در دوره‌ي کارشناسي ناپيوسته ادامه‌ي‌ تحصيل دهند. ياد‌آور مي‌شود که دانش‌آموختگان دوره‌ي کارشناسي ناپيوسته مانند تمام دانش‌آموختگان ساير دانشگاه‌ها مي‌توانند در آزمون‌هاي ورودي دوره‌هاي کارشناسي ارشد شرکت کنند و پس از پذيرفته شدن در آزمون، ادامه‌ي تحصيل دهند.

رشته‌ی کامپیوتر

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

هرچند پايه‌هاي نخستين مدارس جديد آموزش و پرورش ايران به بيش از 144 سال قبل برمي‌گردد، اما به لحاظ جديد بودن علم کامپيوتر، حتي در نخستين هنرستان فني در ايران، که در سال 1286 با مشارکت کشور آلمان تأسيس شد، نامي از اين رشته نبود. پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و با گسترش روزافزون هنرستان‌ها، رشته‌ي کامپيوتر جايي پيدا نکرد. با تغيير نظام آموزشي در سال 1370 و تقسيم دوره‌ي آموزش متوسطه به شاخه‌هاي نظري، فني و حرفه‌اي و کار و دانش، رشته‌ي کامپيوتر به عنوان زيرگروه زمينه‌ي خدمات در هر دو شاخه فني و حرفه‌اي و کار و دانش تأسيس شد.

علاقه وافر نسل جوان، ورود فناوري‌هاي مدرن به کشور و نياز به تقاضاي فراوان بازار به متخصصان کامپيوتر سبب شد اين رشته با خيل عظيم متقاضيان روبه‌رو شود و به تبع آن، هنرستان‌ها به داير کردن اين رشته بپردازند. هم‌اکنون، رشته‌ي کامپيوتر در سراسر کشور، در ميان تمام رشته‌هاي فني‌ و حرفه‌اي، در زمينه صنعت، خدمات و کشاورزي داراي بالاترين آمار هنرجويان است.

با گسترش شگرف صنعت و فناوري و روند رو به رشد کشور و ورود کامپيوتر به عرصه‌هاي گوناگون آموزشي، فرهنگي، صنعتي، خدماتي، پزشکي، تجاري، اداري و ... وجود نيروي انساني متخصص در اين مراکز يک نياز اساسي به شمار مي‌آيد. هدف کلي رشته‌ي کامپيوتر تربيت نيروي انساني متخصص و کارآمد براي احراز مشاغل مرتبط با کامپيوتر در زمينه‌هاي مختلف صنعتي، خدماتي و توليدي است. دانش‌آموخته‌ي اين رشته مي‌تواند امور مربوط به کامپيوتر در بنگاه‌هاي کوچک را به تنهايي راهبري کند و اقداماتي از قبيل خريد رايانه، نصب و راه‌اندازي يک کامپيوتر شخصي، نصب سيستم‌هاي رايج براي دستگاه‌هاي رايانه، عيب‌يابي سخت‌افزاري سيستم و نرم‌افزاري برنامه‌هاي معمولي را انجام ‌دهد.

يک ديپلم کامل مي‌تواند در کنار يک تکنسين يا مهندس کامپيوتر به خوبي عمليات راه‌اندازي شبکه‌هاي رايانه‌اي، برنامه‌نويسي، طراحي صفحات وب، ساخت نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي و  ... را بر عهده گيرد.

طول دوره‌ي تحصيلي

برنامه‌ي درسي رشته‌ي کامپيوتر مطابق با ساير رشته‌هاي شاخه فني و حرفه‌اي، به صورت کارداني پيوسته و براي مدت پنج سال طراحي شده است که سه سال آن در هنرستان و دو سال آن در دوره‌ي کارداني انجام مي‌گيرد.

دانش‌آموخته‌ي رشته‌ي کامپيوتر از هنرستان مي‌تواند در صورت کسب موفقيت در کنکور کارداني پيوسته در دوره‌ي دوساله‌ي کارداني آموزشکده‌هاي  فني و حرفه‌اي،‌ دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه علمي کاربردي وارد شود و در گرايش نرم‌افزار ادامه‌ي تحصيل دهد. بديهي است ادامه‌ي تحصيل تا مقطع کارشناسي و بالاتر براي هنرجويان اين رشته ميسر است. دانش‌آموختگان رشته‌ي کامپيوتر شاخه‌ي فني و حرفه‌اي، مي توانند در صورت تمايل براي شرکت در کنکور سراسري دانشگاه‌ها، با گذراندن دوره‌ي پيش‌دانشگاهي در يکي از دوره‌هاي رياضي، تجربي، انساني يا هنر، ادامه‌ي تحصيل دهند.

هم‌اکنون، رشته‌ي کامپيوتر در سراسر کشور، در ميان تمام رشته‌هاي فني و حرفه‌اي، در زمينه‌ي صنعت، خدمات و کشاورزي داراي بالاترين آمار هنرجويان است.

شيوه‌ي ادامه‌ي تحصيل

هنرجويان علاقه‌مند به ادامه‌ي تحصيل در رشته‌ي کامپيوتر شاخه‌ي فني و حرفه‌اي، پس از گذراندن سال اول متوسط عمومي و با احراز شرايط تحصيل در شاخه‌ي فني و حرفه‌اي و کسب اولويت لازم، مي‌توانند در يکي از هنرستان‌هاي داراي اين رشته ادامه‌ي تحصيل دهند و پس از دو سال، مدرک ديپلم متوسطه را اخذ نمايند. شرايط تحصيل و بازار کار براي دختران و پسران در اين رشته يکسان است. لذا هر دو جنسيت، در صورت داشتن علاقه، مي‌توانند در اين رشته تحصيل کنند. در اکثر هنرستان‌هاي‌ کشور (پسرانه و دخترانه) اين رشته داير است.

دورنماي رشته

يکي از مهم‌ترين مسائل رشته‌ي کامپيوتر، تغيير مداوم علوم اين رشته است. گفته مي‌شود دوره‌ي حيات اين رشته سه تا شش ماه است؛ يعني پس از گذشت اين مدت، اهداف جديدي در بازار کار اين رشته به وجود مي‌آيد؛ بنابراين محتواي علمي رشته تغيير مي‌کند. با پيشرفت خيره‌کننده‌ي فناوري و اطلاعات و ورود سيستم‌هاي رايانه‌اي به تمام عرصه‌ها، کاربري اين رشته توسعه يافته است و زمينه‌ي اشتغال را براي دانش‌آموختگان مهيا مي‌سازد. نياز بازار کار در اين رشته به قدري فراوان است که بسياري از فعالان اين عرصه، دانش‌آموخته‌ي رشته‌هاي ديگر هستند!

براي کسب موفقيت در رشته‌ي کامپيوتر، ضروري است علاقه‌مندان به ادامه‌ي تحصيل در اين رشته در زمينه‌ي درس‌هاي رياضي و زبان انگليسي از پايه‌ي نسبتاً‌ قوي برخوردار باشند. تغييرات مداوم رشته باعث مي‌شود، طي مدتي کوتاه مطالب يادگرفته‌شده غير لازم و يادگيري مطالب جديد ضروري اعلام شود. داشتن روحيه‌ي يادگيري براي هنرجويان اين رشته يک نياز ضروري و دائمي است. هم‌چنين، فراگيرنده براي به کارگيري آموخته‌ها لازم است ذهني خلاق و روحيه‌اي مبتکرانه داشته باشد و از موضوعات جديد و فناوري روز استقبال کند.


توانايي فراگيرنده پس از طي دوره‌ي سه ساله‌ي متوسطه

- شناسايي و خريد و فروش قطعات و نرم‌افزارهاي کامپيوتري

- تعمير، سرويس و نگهداري سيستم‌هاي کامپيوتري در بنگاه‌هاي کوچک

- خريد رايانه و نصب و راه‌اندازي آن

- پشتيباني سيستم‌هاي رايانه‌اي در سطح ساده

- نصب سيستم‌عامل‌هاي رايج

- نصب نرم‌افزار‌هاي رايج و پرکاربرد

- نوشتن برنامه‌ها و پروژه‌هاي کاربردي کوچک

- کابل‌کشي شبکه، اتصال يک رايانه به شبکه، نصب سيستم‌عامل شبکه

- طراحي صفحات وب و ويرايش آن‌ها

- ساخت نرم‌افزارهاي ساده‌ي چندرسانه‌اي

- توانايي اجراي عمليات گوناگون با نرم‌افزارهاي اداري و دفتري

- ايجاد بانک اطلاعاتي و اتصال آن

- توانايي درک و تحليل مطالب کامپيوتري به زبان انگليسي

رشته‌ی الکتروتکنیک

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

هدف رشته‌ي الکتروتکنيک 

تربيت نيروي انساني متعهد و کارآمد است که بتواند علاوه ‌بر انجام وظايف شهروندي با استفاده از آموخته‌هاي خويش در حرفه‌هاي مربوط به الکتروتکنيک در سطوح مياني (تکنسين) خدمات لازم را ارائه کند. رشته‌ي الکتروتکنيک شاخه‌ي فني ‌و حرفه‌اي از رشته‌هاي گروه تحصيلي برق است.

دورنماي آينده‌ي رشته

با توجه به پيشرفت‌هاي فناوري و وارد شدن ريزپردازنده‌ها در کليه‌ي لوازم خانگي و سيستم‌هاي الکتريکي به نظر مي‌رسد که کاربري اين رشته در سطوح مختلف حتي بيش‌تر از گذشته توسعه يابد. لذا زمينه‌ي اشتغال براي فارغ‌التحصيلان اين رشته کماکان مهيا خواهد بود. اما به لحاظ تغييراتي که در سامانه‌ي صنعتي برقي رخ مي‌دهد، مي‌بايستي تجديد نظر کلي در برنامه‌ريزي رشته و توليد کتاب‌هاي آموزشي با توجه به فناوري اطلاعات صورت گيرد.


ضوابط ورود به رشته

براي ورود به اين رشته لازم است تا داوطلب، سال اول دوره‌ي متوسطه را به اتمام رسانده و حد نصاب نمره‌ي لازم براي انتخاب گروه تحصيلي فني و حرفه‌اي را داشته باشد. در اين صورت مي‌تواند با انتخاب رشته‌ي الکتروتکنيک به تحصيل مشغول شود. لازم به توضيح است که در برخي مناطق به لحاظ استقبال زياد داوطلبان ورود به اين رشته بر اساس شرط معدل يا آزمون ورودي صورت مي‌گيرد.

خصوصيات فردي جهت ورود به رشته

از آن‌جا که در کنار مباحث علمي اين رشته مباحث تئوري نيز مطرح مي‌شود، ضروري است افرادي که تمايل به ادامه‌ي تحصيل در اين رشته را دارند از پايه‌ي نسبتاً قوي در زمينه‌ي دروس رياضي و فيزيک برخوردار باشند و از انجام فعاليت‌هاي عملي (کارگاهي يا آزمايشگاهي) نيز لذت ببرند.

ميزان خلاقيت، ابتکار و نوآوري مورد نياز

با توجه به اين‌که فرد در طول دوران تحصيلي و هم‌چنين پس از آن‌که جذب بازار کار مي‌شود به ‌طور طبيعي با مسائل و موارد مختلف فني در ارتباط خواهد بود، لازم است براي تحصيل و به‌کارگيري آموخته‌هاي خود ذهني خلاق و روحيه‌اي مبتکرانه داشته باشد تا بتواند در شرايط مختلف به سرعت تصميم بگيرد و هم‌چنين مي‌بايستي از پيشرفت‌ علوم در زمينه‌ي صنعتي کشور به بهترين وجه استفاده نمايد.

توانايي فراگير پس از دوره‌ي 3 ساله‌ي ديپلم

- اجراي سيم‌کشي ساختمان‌هاي کوچک

- باز کردن و بستن لوازم خانگي برقي متداول به ‌منظور سرويس و رفع عيوب ساده‌ي آن

- بازپيچي موتورهاي الکتريکي سه‌فاز و تک‌فاز و ترانسفورماتورهاي کوچک

- کابل‌کشي و راه‌اندازي موتورهاي الکتريکي کوچک با کليدهاي کنتاکتورها و رله‌هاي قابل برنامه‌ريزي

- ترسيم مدارهاي الکتريکي مختلف بر روي پلان ساختمان با استفاده از نرم‌افزار مربوط

- تحليل مسائل ساده‌ي مدارها و ماشين‌هاي الکتريکي

توانايي‌هاي فراگير پس از دوره‌ي دوساله‌ي کارداني

- توانايي طراحي و محاسبه‌ي مدارهاي روشنايي و تأسيسات الکتريکي در سطح محدود

- توانايي اجراي نقشه‌هاي شبکه‌ي هوايي و زميني

- توانايي تعمير و نگهداري شبکه‌هاي فشار ضعيف و قوي و نحوه‌ي اتصال مفصل به کابل

- توانايي تحليل مدارهاي الکتريکي، ديجيتال و مباحث ماشين‌هاي الکتريکي سه‌فاز و مخصوص

- توانايي تحليل و پياده‌سازي مدارهاي قابل کنترل به کمک PLC  

- توانايي سيم‌پيچي موتورها، ترانسفورماتورها و آرميچرهاي مختلف

- توانايي در اجراي طرح‌هاي تأسيساتي کوچک و راه‌اندازي ماشين‌آلات

- نصب، راه‌اندازي و استفاده از تجهيزات الکتريکي ساده در بخش صنعت و خدمات

- توانايي تعمير و نگهداري قسمت‌هاي الکتريکي ماشين‌هاي صنعتي

- سرپرستي بخش‌هاي کوچک توليدي و خدماتي مرتبط با رشته‌ي الکتروتکنيک

- آموزش مهارت‌هاي علمي رشته‌ي الکتروتکنيک در سطح تعيين‌کننده
پاسخ
آگهی
#2
رشته‌ی طراحی و دوخت

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

تعريف رشته

برنامه‌ي رشته‌ي طراحي و دوخت بر اساس چهارچوب اصلي آموزش‌هاي کارداني در بخش هنر و معماري از آموزش‌هاي علمي کاربردي طراحي و تدوين شده است. کاردان هنري فردي است که با کسب مهارت علمي در رشته‌ي خود قادر است در اجراي اثر هنري با به ‌وجودآورنده‌ي اثر (هنرمند) همکاري کند يا در نگهداري، مرمت و کاربرد ابزار، وسايل و دستگاه‌هاي مرتبط با رشته‌ و آماده‌سازي مواد و ابزار کار هنري فعاليت نمايد.

هدف برنامه

هدف از برنامه‌ي طراحي و دوخت، تربيت فردي است که بتواند در کنار هنرمند (طراح) قرار گيرد و روند خلق اثر هنري (طرح يک لباس) را تسهيل و تسريع کند و براي نيل به هدف فوق، کاردان بايد زير نظر هنرمند قادر به اجراي فعاليت‌هاي تعيين‌‌شده باشد.

نقش و توانايي‌ فارغ‌التحصيلان رشته‌ي طراحي و دوخت

- توانايي انجام کار عملي در حوزه‌هاي طراحي الگو در متدهاي مختلف

- توانايي نصب، راه‌اندازي و استفاده از انواع ماشين‌هاي دوخت و وسايل کارگاهي

- توانايي طراحي از آناتومي اندام و جزئيات مختلف آن براي طراحي لباس

- توانايي طراحي الگو، برش و دوخت لباس‌هاي نوزاد تا 12 سال

- توانايي طراحي لباس بانوان براي سنين و موقعيت‌هاي مختلف

- توانايي طراحي، برش، دوخت انواع لباس‌هاي مدل‌دار براي موقعيت و فصول مختلف

- توانايي دوخت پوشاک تاريخي و اقوام ايراني و تزيينات آن به ‌منظور استفاده در پوشاک امروزي

- توانايي طراحي لباس کودکان تا 12 سال

- توانايي اجراي انواع هنرهاي ظريف (سوزن‌دوزي) روي لباس

- توانايي به‌کارگيري تحولات جديد فناوري و پيشرفت‌هاي صنعتي مرتبط

- توانايي سازمان‌دهي افراد تحت سرپرستي در کارگاه‌هاي توليد لباس

- کمک بر اعمال اصول ايمني، ‌رعايت بهداشت محيط کار

- توانايي آموزش ضمن کار افراد تحت ‌سرپرستي و ارزش‌يابي آن‌ها

- توانايي تشخيص عيوب و راهنمايي افراد تحت ‌سرپرستي جهت نگهداري وسايل و تجهيزات و دستگاه‌ها و گزارش براي رفع عيوب

طول دوره‌ي تحصيلي

- حداقل طول دوره‌ي آموزش در اين رشته پنج سال است و برنامه‌هاي درسي آن در دو دوره‌ي سه و دو ساله تقسيم شده است.

- هنرجويان در پايان دوره‌ي سه‌ساله‌ي اول تحصيلي و با گذراندن 96 واحد درسي به اخذ ديپلم رشته‌ي طراحي و دوخت نايل مي‌شوند.

- هنرجويان در صورت تمايل، بعد از اخذ ديپلم، به شرط قبولي در آزمون ورودي کارداني پيوسته رشته‌ي طراحي و دوخت در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي (وابسته به وزارت آموزش و پرورش يا دانشگاه جامع علمي و کاربردي) ادامه‌ي تحصيل مي‌دهند و دوره‌ي دوساله‌‌ي دوم را در چهار نيم‌سال با گذراندن 72 واحد درسي به اخذ درجه‌ي کارداني نايل مي‌شوند.

- چنان‌چه دانش‌آموختگان هنرستان به ادامه‌ي تحصيل در دوره‌ي کارشناسي پيوسته دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مايل باشند،‌ مي‌توانند با گذراندن دوره‌ي پيش‌دانشگاهي رشته‌ي هنر، مطابق ضوابط و مقرراتي که براي ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي وجود دارد، متقاضي ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و تحصيل در دوره‌هاي دانشگاهي شوند.

الف: آموزش در دوره‌ي سه‌ساله

هر واحد درسي نظري 1 ساعت در هفته و هر واحد درسي عملي (آزمايشگاهي- کارگاهي) 5/1 تا 4 برابر ساعت واحد نظري در طول يک سال تحصيلي است. طول هر سال 30 هفته‌ي کامل است.

ب) آموزش در دوره‌ي دوساله

در اين دوره هر واحد نظري، 1 ساعت در هفته و معادل 16 ساعت درسي و هر واحد آزمايشگاهي، معادل 32 ساعت درسي، هر واحد کارگاهي، معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزي، 120 ساعت در طول نيم‌سال تحصيلي است. آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌هاي يک واحد را مي‌توان به ‌ترتيب 48 و 68 ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم 16 هفته، ‌معادل يک نيم‌سال تحصيلي است.

مشاغل قابل دست‌يابي

جايگاه شغلي دانش‌آموختگان دوره‌ي پنج‌ساله‌ي رشته‌ي طراحي و دوخت:

- ناظر خط توليد در کارخانجات و توليدي‌هاي پوشاک

- سرپرست خط توليد در کارخانجات و توليد‌هاي پوشاک

- برش‌کار لباس‌هاي زنانه و کودکانه در توليدي‌هاي کوچک پوشاک

- ايجادکننده‌ي خط توليد پوشاک در کارگاه‌هاي توليدي

- مربي آموزشگاه‌هاي خياطي وابسته به وزارت کار و امور اجتماعي

- مدل‌سازي لباس‌هاي زنانه در کارگاه‌هاي توليد پوشاک

- نازک‌دوزي و ضخيم‌دوزي انواع لباس زنانه و بچه‌گانه

- طرح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در توليدي‌هاي پوشاک

- ايجادکننده‌ي آموزشگاه‌ طراحي و دوخت خصوصي و آموزش افراد تحت پوشش

- طراح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در توليدي‌هاي پوشاک

ضوابط و شرايط پذيرش دوره‌ي سه‌ساله

- دانش‌آموختگان سال سوم دوره‌ي راهنمايي و موفقيت در سال اول متوسطه

- داشتن سلامت کامل جسماني و شرايط عمومي

رشته‌ی حسابداری بازرگانی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

مديران براي اداره‌ي مطلوب و استفاده‌ي مناسب از منابع محدود اقتصادي و ايفاي وظايف برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، هدايت و کنترل، نيازمند تصميم‌گيري آگاهانه هستند و تصميم‌گيري آگاهانه مستلزم کسب اطلاعات گوناگون درباره‌ي موضوع مورد تصميم است و عمده‌ترين نوع اطلاعات مؤثر در اغلب تصميمات، اطلاعات مالي است. از اين رو هر مؤسسه‌اي در هر اندازه و با هر شکل حقوقي و هر نوع سازمان‌دهي بايد سيستمي را به کار گيرد که اطلاعت مالي قابل اعتماد و مؤثر در تصميم را به‌موقع فراهم آورد و در اختيار تصميم‌گيرندگان قرار دهد؛ چنين سيستمي که اطلاعات مالي را گردآوري کرده و گزارش‌هاي مفيد مالي براي مؤسسه فراهم مي‌آورد، سيستم حسابداري نام دارد.

در سيستم حسابداري مانند هر سيستم ديگري نيروي انساني شاغل در آن است که يک سيستم را موفق يا ناموفق مي‌کند. نيروي انساني شاغل در سيستم‌هاي حسابداري علاوه بر دستکاري، امانت‌ و پشتکار بايد از تخصص، مهارت و تجربه‌ي لازم براي ايفاي وظايف و مسئوليت‌هايي که به عهده مي‌گيرند، برخوردار باشند. ميزان تخصص و مهارت لازم براي پرداختن به کار حسابداري برحسب نوع و سطح شغل، وظايف و مسئوليت‌ها، اندازه و نوع عمليات مؤسسات، متفاوت است؛ بنابراين آموختن حسابداري يکي از شرايط لازم براي کسب تخصص و مهارت در حسابداري است.

آموزش و پرورش براي تأمين نيروي انساني شاغل در سيستم‌هاي حسابداري، رشته‌ي حسابداري بازرگاني در شاخه‌ي فني و حرفه‌اي را ايجاد کرده تا اين مهم به انجام رسد.

اهداف رشته

آموزش‌هاي فني‌ و حرفه‌اي در چهارچوب آموزش‌هاي کارداني به صورت دوره‌ي پنج‌ساله طراحي شده است که دوره‌ي سه‌ساله‌ي آن در هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و دوره‌ي دوساله‌ي کارداني در آموزشکده‌ها اجرا مي‌شود و بر مبناي آموزش‌هاي علمي و کاربردي طراحي شده است. هدف از اين رشته، تربيت افرادي است که بتوانند فاصله‌ي بين کارشناسان حسابداري و سطوح تحصيلي پايين‌تر را دربرگيرند؛ به عبارت ديگر، هدف از اين برنامه، تربيت کاردان حسابداري است؛ بنابراين در طراحي آن مهارت‌هاي لازم در نظر گرفته شده است. برنامه‌ي مذکور در قالب کاردن حرفه‌اي با لحاظ کردن سهم درس‌هاي در نظرگرفته‌شده در آموزش‌هاي علمي و کاربردي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تهيه شده به نحوي که فراگير پس از کسب آموزش‌هاي ارائه‌شده توانايي لازم براي احراز شغل تکنسين حسابداري را خواهد داشت.

طول دوره‌ي تحصيلي

حداقل طول دوره، پنج سال است که زمان دوره‌ي تحصيل براي اخذ مدرک ديپلم سه‌ساله بوده و هنرجوي اين دوره پس از گذراندن 96 واحد درسي مي‌تواند به صورت نيمه‌ماهر در بازار کار مشغول شود و بعد از اخذ ديپلم به شرط موفقيت در کنکور سراسري کارداني پيوسته پس از چهار نيم‌سال تحصيلي موفق به دريافت مدرک کارداني رشته‌ي حسابداري خواهد شد.

شرايط پذيرش هنرجو در هنرستان

- دارا بودن مدرک پايه‌ي اول دوره‌ي متوسطه

- احراز شرايط شاخه‌ي فني و حرفه‌اي در نظام هدايت تحصيلي

- داشتن سلامت رواني

شرايط ادامه‌ي تحصيل در دوره‌ي کارداني

- فارغ‌التحصيل دوره‌ي سه‌ساله‌ي فني و حرفه‌اي رشته‌ي حسابداري بازرگاني

- دارا بودن سلامت رواني

- احراز شرايط قبولي در کنکور کارداني پيوسته براي آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي يا حداقل معدل در دوره‌هاي آموزش عالي بدون کنکور

مشاغل قابل احراز فارغ‌التحصيلان

- کمک‌حسابدار

- کمک‌حسابرس

- حسابدار مالي

- حسابدار صنعتي

- حسابرس

- کاردان امور مالياتي

رشته‌ی سینما

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

سينما يا همان هنر هفتم، هنري است مبتني بر ضبط تصوير حوادث با ترکيب خاص و عرضه‌ي توأم با صدا که با طرح مفاهيم بسيار متنوع، تجلي ويژه‌اي در عرصه‌ي هنر داشته و در ميان خواص و علائم نقش اثرگذاري را بازي مي‌کند.

صنعتي که سينما در دنيا به پا کرده است در هر کشوري متفاوت است. رشته‌ي سينما با همه‌ي جواني‌اش تحربه‌اي موفق را در دسترس جويندگان نام و نشاني خود گذاشته است. شما که تمايل به ادامه‌ي تحصيل در اين رشته را داريد در اين رشته با اصول طراحي و مباني هنرهاي تجسمي، موسيقي، عکاسي، تحولات سينماي ايران و جهان، تاريخ هنر ايران و جهان، نقد و تحليل فيلم، نوشتن فيلم‌نامه و مراحل ساخت و توليد فيلم، کار در کارگاه مباني زيباشناسي و درک تصوير، کار در کارگاه نگارش، کار در کارگاه فني سينما، آشنا مي‌شويد و البته جستجو، پشتکار، کلاس‌هاي متعدد، تماشاي فيلم و خواندن و ديدن نقدهاي سينمايي يکي از راه‌هاي ارزشمند در آشنايي بيش‌تر با اين فن و صنعت است.

زمينه‌هاي شغلي رشته‌ي سينما:

- فيلم‌سازي با عوامل غير حرفه‌اي و حرفه‌اي

-دستياري کارگردان

- دستياري فيلم‌‌بردار

- دستياري تدوين و نورپردازي

- طراحي و نقاشي صحنه‌ها

- کارگرداني سينما

- توليد برنامه‌هاي سينمايي

- طراحي در گريم و ماسک

- نويسندگي فيلم‌نامه

- و ...

رشته‌‌ي سراميک

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

اگر در ابتداي معرفي اين رشته بشنويد که يکي از کاربردهاي سراميک، صنعت برق، الکترونيک و لوازم خانگي است تعجب مي‌کنيد.

صنعت سراميک به لحاظ تنوع و توليد، خانواده‌ي گسترده و بي‌انتهايي دارد و از ويژگي‌ها و پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است. در صنعت برق، الکترونيک، لوازم ساختماني و با توجه به مطرح بودن صرفه‌جويي اقتصادي و کاهش هزينه‌هاي توليد بسيار حائز اهميت است. نياز هنرجويان به فراگيري محاسبات فني، مواد اوليه‌ي سراميکي و آماده‌سازي آن، تکنولوژي عمومي سراميک، شيمي تخصصي سراميک، شکل دادن و پخت مواد سراميکي، ماشين‌آلات سراميکي، محاسبه و طراحي ساخت محصولات سراميکي آشنا مي‌شويد.

زمينه‌هاي شغلي:

- اپراتور کوره‌ي پخت سراميک

- اپراتور ماشين‌آلات سراميک

- شکل‌دهنده‌ي قطعات در حالت خام

- طراحي و محاسبات در سراميک

- راه‌اندازي کارگاه‌هاي پخت سراميک

- کنترل‌کننده‌ي قطعات توليدي سراميکي

- آزمايشگاه شيمي تخصصي سراميک

- کارگاه‌هاي توليد قطعات ساده‌ي سراميکي

- آماده‌کننده‌ي مواد اوليه براي دوغاب‌ريزي و پرس‌کاري

- آزمايشگاه مواد اوليه‌ي سراميک در کارگاه‌ها و کارخانجات

- و ...
پاسخ
 سپاس شده توسط ƁяιƖƖιαηт ، {HoSsein_83}
#3
معرفی رشته متالورژی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

در مقطع هنرستان تعداد زيادي رشته هاي فني موجود است و شناختن اين رشته ها ، نوع کار آنها  و واحدهاي درسي ميتواند به شما کمک بسياري بکند

در زير رشته متالورژي را به شما معرفي ميکنيم :

متالورژي يا همان ريخته گري مهمترين روش ساخت و توليد قطعات صنعتي است و نقش مهم در صنعتي شدن و خود کفايي کشور دارد .ويژگي هاي صنعت ريخته گري که يکي از روش هاي ساخت و توليد قطعات صنعتي است وجه تمايزات بسياري دارد که عبارتند از امکان ساخت قطعات با اشکال بسيار پيچيده ، سهولت توليد ، سرعت بالا ، توليد قطعات بسيار بزرگ و کوچک ، ايجاد خواص مکانيکي ويژه، قيمت مناسب قطعه توليدي محدوديت شکل پذيري برخي از فلزات .

هنر جويان اين رشته در طي دوران تحصيل با محاسبات فني ، رسم فني ، اصول متالورژيکي ريخته گري در قالب هاي دائم و موقت قطعات ريختگي ، کنترل کيفي قطعات ريختگي ، کار در کارگاه مدلسازي و آزمايشگاه متالورژي آشنا ميشوند .


دروسي که هنرجويان اين رشته بايد بخوانند

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

زمينه هاي شغلي رشته مذکور عبارت است از :

کارخانجات توليد فولاد
کارخانجات توليد قطعات صنعتي
کارخانجات توليد خودرو
کارگاه ريخته گري فلزات رنگين
کارگاه ريخته گري قطعات آلياژي
کارخانجات توليد ماشين آلات صنعتي
کارخانجات توليد قطعات فولادي و چدني
کارخانجات ذوب آهن
و .....

آشنایی با رشته ی مکانیک خودرو

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

مقدمه

تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در اين میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد . به گواهی آمار صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید . ابداع و پژوهش در صنعت خودرو بی توقف و با شتاب زیاد در حال گسترش و توسعه است . هر روز شاهد شکوفائی و نو آوری روز افزون در این صنعت هستیم و میدان رقابت همچنان به روی طراحان و مهندسان صنعت خودرو باز می باشد

توجه به گسترش روزافزون صنايع خودرو و مرتفع نمودن نيازهاي حمل و نقل،توليد و نگهداري اصولي خودرو يکي از ملزومات زندگي انسان گشته و همانگونه که بايد در چرخه ي توليد، خودرويي کم هزينه و با بهره وري بالاتر توليد شود،در عرصه ي نگهداري و سرويس اتوموبيل نيز به متخصصين آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا براي تعمير و نگهداري اصولي آن ضروري است. لذا با توجه به توليد انبوه و بسيار متنوع خودرو در جهان اهميت رشته مکانيک خودرو بيش از پيش مشخص مي گردد.

رشته مكانيك خودرو يكي از رشته هاي گروه مكانيك مي باشد.در اين بخش آموزشهاي مربوط به صنعت خودرو انجام مي گردد. دانش آموزان واردشده به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، استعداد فنّي و خلاقيت از سطح علمي مناسبي در دروس رياضي و فيزيك برخوردار باشند.



رشته مكانيك خودرو جهت بالا بردن كيفيت آموزشي در مورد صنعت خودروسازان از تاريخ اختراع موتورهاي احتراقي تا امروز در زمينه بررسي، تحقيق راه‌اندازي و تعميرات، به هنرجويان آموزش داده مي شود.                      

دانش آموزان طي دوسال تحصيلي دروس عمومي ،اصلي و تخصصي مانند

رسم فنّي عمومي و تخصصي(نقشه كشي) ، اجزاء ِ ماشين ، محاسبات فنّي (مكانيك خودرو) ، تكنولوژي و كارگاه مولّدهاي قدرت ، انتقال قدرت،سوخت رساني،شاسي وبدنه ، موتورهاي ديزلي و رياضي3(فني حرفه اي) ، فيزيك2(مكانيك خودرو) ، مباني و كاربرد رايانه (فني حرفه اي)و ... را مي گذرانند و با اساس كار ، ساختمان و كاربرد موتورهاي احتراق داخلي آشنا شده ، قطعات مختلف تشكيل دهنده خودرو،ساختمان،طرزكار هريك و معايب مربوط به آنها را شناسايي مي كنند. امكان اشتغال در كارخانجات،مؤسسات صنعتي دولتي وخصوصي ونيز ادامه تحصيل در مقاطع كارداني پيوسته ، كارشناسي ناپيوسته  و بالاتر براي فارغ التّحصيلان ديپلم اين رشته فراهم ميباشد.

هدف رشته  

ايجاد شكوفائي استعدادها و خلاقيت‌ هنرجويان و پرورش نيروي انساني خلاق در

شناخت دقيق و بدست آوردن حداكثر بهره ‌دهي، از كليه مولدها اعم از طرز كار -

تعميرات- شناخت قطعات- معايب و محاسن و طرز ساخت و شناخت مواد اطلاعات

کامل پيدا كنند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند از طریق کنکور کاردانی وارد آموزشکده ها و

مؤسسات آموزش عالی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی ( تکنسین مکانیک )

در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی تا مقطع دکترای مکانیک تحصیل نمایند.

دروس تخصصی رشته

کارگاه مکانیک عمومی – کارگاه مولد قدرت 1 و 2 – تکنولوژی مولد قدرت - محاسبات

فنی 1 و 2 - رسم فنی و تخصصی – تکنولوژی شاسی و بدنه – تکنولوژی موتورهای دیزلی - فیزیک 2- اجزاء ماشین – مبانی و کاربرد رایانه – کارآموزی

توانايي فارغ‌التحصيلان اين رشته

هنرجویان این رشته ضمن تحصیل در هنرستان در موارد زیر مهارت پیدا می کنند:

شناخت کلی دستگاه های تولید و انتقال قدرت از نظر علمی و عملی.

چگونگی مونتاژ دستگاه های مختلف در صنایع اتومبیل سازی ماشین آلات راه سازی و کشاورزی .

نقشه خوانی و نقشه کشی و محاسبات مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی.

موقعيت شغلي آينده

فارغ‌التحصيلان اين رشته درموقعيت‌هاي زير مي‌توانند فعاليت كنند:

تعميرات اساسي موتورهاي بنزيني

تعميرات تعليق و سيستم فرمان

تنظيم موتور

تعميرات موتور سيکلت

تعميرات جعبه دنده و ديفرانسيل

تعميرات دستگاههاي سوخت رساني موتورهاي بنزيني و ديزلي

تعميرات دستگاههاي الکتريکي خودروها (باطري سازي)

تعميرات بدنه و قفل در و شيشه بالابر

سرپرستي کارگاه هاي مختلف تعميرگاه‌هاي مجاز

فعاليت در كارهاي كوچك خصوصي

كار در كارخانجات صنعتي

فعاليت در مراكز انبوده ساز قطعات صنعتي

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دررشته مکانیک خودرو

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در کنکور کاردانی پیوسته دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته‌های مکانیک خودرو،تعمیرات مکانیکی، نقشه کشی صنعتی و…

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی  با ثبت نام درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی‌با شرط معدل در رشته ی مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو و تاسیسات برودتی و حرارتی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته  ی مکانیک  خودرو وگرایش‌های وابسته به آن.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی‌دررشته ی  مکانیک سیالات و…

ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در تمام گرایشهای مهندسی مکانیک هم در دانشگاههای دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی‌برای کلیه ی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مجاز می باشد.

آشنایی با رشته ی صنایع فلزی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

مقدمه

پس از کشف فلز توسط بشر ، نقش این عنصر آنقدر شگفت انگیز شد که به نام صنعتی مهم و کاربردی زندگی بشر را متحول ساخت و آنقدر پیشرفت نمود که از نام یک صنعت به صنایع فلزی تغییر نام داد .
قالب های مختلفی که می توان از فلز ساخت کار برد های این صنعت را گسترش داده و  رشته ها ی مختلفی به وجود آورد. آنچه نباید از نظر دور بماند رقابت صنایع پلاستیکی است که به علت ارزانی و سبکی و آراستگی خود جای خود را در جوامع صنعتی باز نموده است .

صنايع فلزي در واقع علم بكار گيري فلز در صنايع و شيوه استفاده از آن در صنعت می باشد.

با توجه به بهره وري از فلزات و بکارگيري گسترده ي آنها،سازه ها،نيم ساخته ها و مصنوعات فلزي در مراکز توليدي،صنعتي و خدماتي از اهميت ويژه اي برخوردارندو در راستاي پيشرفت صنايع و تعدد مصنوعات فلزي استفاده از تکنولوژي نوين در طراحي و محاسبات سازه هاي فلزي، بسيار چشمگير بوده و جامعه صنعتي کشور نياز مبرم به فارغ التحصيلان رشته مذکور دارد.

هنرجويان اين رشته در طي دوران تحصيل با محاسبات فني، رسم فني، تکنولوژي جوشکاري اعم از : قوس الکتريکي، مقاومتي و شعله گاز، تکنولوژي و کارگاه تغيير شکل نيم ساخته ها،متالورژي عمومي و شناخت مواد صنعتي،اجزاء ماشين،برش و تغيير شکل نيم ساخته هاي فلزي، ورق کاري و .....آشنا مي شوند.

هدف رشته

هدف این رشته تربیت نیروی انسانی ماهر فلزکار که بتوان در کارخانجات وکارگاههای صنایع فلزی تولید کننده انواع لوازم منزل – اداری- آزمایشگاه – سازه های فلزی و … مشغول به کار شوند. همچنین هنرجویان این رشته ضمن توانایی انجام جوشکاری برق و گاز و انجام کارهای دستی شامل قلمکاری -برشکاری- سوراخکاری- خمکاری- صافکاری – قیچی کاری وآشنایی با خواص مواد و فلزات و طراحی و ساخت مدلهای فلزی و توانایی تغییر شکل فلزات در زمینه تولید مصنوعات فلزی مهارت کسب می کنند.


دروس تخصصی رشته

محاسبات فنی 1- کارگاه مکانیک عمومی – تکنولوژی کارگاه جوش گاز – تکنولوژی کارگاه جوش برق – تکنولوژی وکارگاه تغییر نیم ساخته های 1و2- محاسبات فنی تخصصی- متالوژی عمومی و شناخت مواد صنعتی – رسم فنی تخصصی- حفاظت وایمنی – رسم فنی عمومی – رسم فنی 1 و2 – شناخت و خواص مواد – فیزیک 2- اجزاء ماشین – مبانی و کاربرد رایانه – کارآموزی

توانايي فارغ‌التحصيلان اين رشته

هنرجويان رشته صنايع فلزي پس از گذراندن دوره‌هاي دو ساله و چهار ساله دانشگاهي توانائيهایي در حرفه‌هاي مختلف مربوط به اين رشته كسب مي‌نمايند كه عباتند از:

توانايي كار با انواع موتور جوشهاي مختلف

توانايي جوشكاري در كليه حالات مختلف روي فولادهاي ساختمان و لوله

توانايي نقشه‌كشي و برآورد قيمت كار تمام شده و ترسيم گسترش اجسام مختلف

توانايي محاسبه تنش هاي جوش كاري

توانايي جوش كاري با گاز

توانايي كار با كليه ابزارهاي دستي ورق كاري

توانايي كار با دستگاه هاي خم كن، چرخ هاي ورق كاري، برش ورق، نورد و يا غلطك هاي  ورق كاري (دستي و ماشيني)

توانايي ساخت وسايل دفتري و كابينت و...

توانايي اتصالات ورق كاري (فرنگي پيچ و...)

توانايي اتصالات مختلف در اسكلت‌هاي فلزي

توانايي ساخت درب و پنجره

آشنايي با برشكاري به وسيله قوس الكتريكي

شناخت كليه تجهيزات مربوط به جوش گاز

شناخت كليه تجهيزات مربوط به جوش برق

آشنايي با آزمايشهاي مختلف جوشكاري

آشنايي با جوشكاري انواع چدن و فولاد كم الياژ و فلزات رنگين

آشنايي با جوشكاري انواع چدن و فلزات رنگين و لحيم سخت.

آشنايي با سخت كردن فولاد.

آشنايي با لوله‌كشي سرد و گرم و فاضلاب

موقعيت شغلي آينده

فارغ‌التحصيلان اين رشته درموقعيت‌هاي زير مي‌توانند فعاليت كنند:

به عنوان جوشكاري درجه 2 برق

به عنوان جوشكاري درجه 2 گاز

به عنوان سازنده تانكر

به عنوان سازنده وسايل فلزي و كابينت

مونتاژكاردر كارخانجات توليدي صنايع فلزي

برشكار در كارخانجات توليدي صنايع فلزي

به عنوان سازنده لوازم اداري و دفتري (ميز، تحرير، فايل، كتابخانه و.... )

توليد وسايل خانگي و يخچال، كولر و ...

صنايع كشاورزي (بدنه خرمن كوب و.... )

صنايع اتومبيل سازي (بدنه و شاسي اتومبيل(

صنايع نفت و پتروشيمي (لوله‌هاي انتقال، هوكش، لوله‌هاي بخار و.... )

صنايع كشتي سازي (بدنه و مخازن سوخت)

صنايع هوايي (بدنه و صندلي هواپيما و.... )

صنايع الكتريكي برشكاري، جوشكاري صنايع نظامي، اسكلت سازي، درو پنجره‌سازي

خمکاری ورقهای فلزی ، لوله و پروفیل

برشکاری گاز و برق

لحیم کاری نرم وسخت

جوشکاری اسکلت های فلزی ، مخازن آب و ...

جوشکاری با شعله گاز ، و قوس الکتریکی و مقاومتی

جوشکاری با گازهای محافظ و زیر پودری

جوشکاری با آرگون و الکترود مصرف شدنی

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان اين رشته

دیپلمه‌های این رشته میتوانند در مقطع کاردانی (فوق دیپلم) در دانشگاههای سراسری . آزاد و علمی‌کاربردی  ادامه تحصیل داده و مدرک کاردانی خود در رشته‌های مجزای صنایع فلزی و جوشکاری در یافت کنند . و برای ادامه تحصیل  در مقطع کارشناسی (لیسانس) می‌توانند در رشته و دانشگاه‌های زیر شرکت کنند .

۱ – دانشگاههای سراسری رشته‌های فنی مهندسی مانند طراحی و نقشه کشی صنعتی – ساخت و تولید – ماشین ابزار و …

۲ – دانشگاه آزاد رشته مهندسی جامدات

۳ – دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و دانشگاههای غیر انتفاعی در رشته مهندسی جوش شرکت کنند.
پاسخ
#4
معرفی رشته‌ی نقشه‌برداری

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

معرفي: براي داشتن يك زندگي موفق بايد برنامه‌ريزي داشته و طرح و نقشه‌ مشخص شود. براي انجام يك كار عمراني كه گاه چندين سال به طور مي‌انجامد، بايد نقشه‌برداري كرده و اطلاعات دقيق از ابعاد مكان ساخت سازه‌ي مورد نظر به دست آورد. مثلاً در هنگام احداث راه، بايد ابتدا مسير راه و قوس‌هاي موجود در آن به ياري نقشه‌برداري تعيين شود.

اين رشته با جغرافيا و سنجش از راه دور ارتباط نزديكي دارد. اغلب افراد رشته‌ي نقشه‌برداري را نمي‌شناسند يا آن را به اشتباه همان نقشه‌كشي مي‌دانند. نقشه‌برداري علمي است كه رياضيات عملي را با فنون اندازه‌گيري و هنر ترسيم، توأم نموده و به وسيله‌ي آن قطعاتي از سطح زمين را با كليه‌ي عوارض آن در روي صفحه‌ي افقي نمايش مي‌دهد. مهندسي نقشه‌برداري رشته‌اي است كه به مباحث مربوط به روش‌هاي مختلف جمع‌آوري اطلاعات زمين به منظور تهيه‌ي نقشه‌ براي كاربران مختلف از روش‌هاي متفاوت مي‌پردازد.

داوطلبان اين رشته، مهارت لازم را براي تهيه‌ي نقشه، تهيه‌ي پروفيل‌هاي طولي و عرضي، ترازيابي، برداشت و پياده‌كردن نقاط و... كسب مي‌كنند.

ادامه‌ي تحصيل: امكان ادامه تحصيل در اين رشته در مقاطع بالاتر وجود دارد. با بالا رفتن سطح تحصيلي، به دليل گستردگي زيرمجموعه‌ها، زمينه‌ي فعاليت محدود و به صورت تخصصي درمي‌آيد.

نقشه‌برداري به شاخه‌هاي مختلف تقسيم مي‌شود:

1- ژئودزي: علمي است كه هدف از آن تعيين شكل و اندازه‌ي زمين و مختصات نقاط روي سطح زمين و يا بالاي آن و همچنين بررسي تغييرات زماني در شكل و ميدان زمين و يا بالاي آن و همچنين بررسي تغييرات زماني در شكل و ميدان ثقل زمين است كه خود به گرايش‌هاي مختلفي از جمله ژئودزي فيزيك، ژئودزي ديناميك و ژئودزي ماهواره‌اي تقسيم مي‌شود.

2- فتوگرامتري: علمي است كه با استفاده از آن به كمك دستگاه‌ها يا نرم‌افزارهاي مخصوص، از عكس هوايي نقشه‌ تهيه مي‌كنند.

3- سنجش از راه دور: در اين رشته از اطلاعات به دست آمده از تصاوير ماهواره‌اي جهت تهيه‌ي نقشه استفاده مي‌شود.

4- GIS: سيستم اطلاعات جغرافيايي به منظور طبقه‌بندي اطلاعات در لايه‌هاي مختلف و ارائه‌ي مناسب به كاربر.

5- هيدروگرافي: تهيه‌ي نقشه‌هاي دريايي جهت ناوبري

فرصت‌هاي شغلي: مراكز مختلفي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در فعاليت‌هاي عمراني نقش دارند كه هر يك به تناسب نوع فعاليت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌كنند. نمونه‌هايي از اين گروه مشاغل به شرح زير مي‌باشند:

الف) مشاغل وابسته به ادارات و ارگان‌هاي دولتي:

- اداره‌ي راه و ترابري

- اداره‌ي آب و برق

- اداره‌ي جهاد كشاورزي

- اداره‌ي ثبت اسناد و املاك

- مجموعه‌ي شركت نفت و ادارات تابعه

ب) مشاغل وابسته به ادارات خصوصي:

- شركت‌هاي مجري طراحي و احداث راه، جاده، بزرگراه و ...

- شركت‌هاي مجري طراحي و احداث سازه‌هاي هيدروليكي مثل سدها

- شركت‌هاي مجري طراحي و احداث پل و سازه‌هاي مرتبط

- دفاتر فني مهندسين مشاور و طراح و ...

معرفی رشته‌ی عمران

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

معرفي: مجموعه‌ي مهندسي عمران يكي از رشته‌هاي پراهميت و جذاب بوده و بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران كشور است. يعني هر چيزي كه به آباداني كشور مربوط مي‌شود.

مسكن براي آرامش و امنيت خانواده‌ها كه مجموعه‌‌ي جامعه را مي‌سازد، امري معمولي و عادي به حساب نمي‌آيد. مسكن مناسب و مطمئن جايي براي تمديد قواي انساني و محلي براي پايبندي اعضاي خانواده به اصول ارزشمند انساني است. امروزه پيشرفت تكنولوژي وكاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختماني و فنون جديد عمليات اجرايي، صنعت ساختمان را دگرگون و پيچيده نموده و به اين رشته اهميت ويژه‌اي بخشيده است. هدف از اين رشته تربيت نيروهاي متخصص است كه بتوانند در پروژه‌هاي مختلف عمراني در زمينه‌هاي ساختماني، راه‌سازي، پل‌سازي و بناهاي آبي و... مسئوليت محاسبه، اجرا و نظارت را بر عهده بگيرند.

ادامه تحصيل: رشته‌ي عمران در كشور در مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا تدريس مي‌شود و امكان گرفتن مدرك در هر كدام از مقاطع براي دانشجويان وجود دارد. با بالا رفتن سطح تحصيلي، به دليل گستردگي زيرمجموعه‌ها، زمينه‌ي فعاليت محدود و به صورت تخصصي درمي‌آيد.

گرايش‌هاي مختلف اين رشته:

- مهندسي عمران – عمران (راه و ساختمان)

- مهندسي عمران – نقشه‌برداري

- مهندسي عمران – آب

فرصت‌هاي شغلي: مهندسي عمران يك مدرك تحصيلي است كه به فرد پس از تحصيل در دانشگاه اعطاء مي‌شود، ولي به عنوان شغل به حساب نمي‌آيد. بلكه به دليل گسترده بودن حوضه‌ي فعاليت دانش‌آموختگان اين رشته، شغل‌هايي كه يك مهندس عمران مي‌تواند داشته باشد، به صورت‌هاي مختلفي طبقه‌بندي مي‌شوند كه برخي از آن‌ها عبارت‌اند از:

- نقشه‌برداري عمومي ساختمان

- آرماتوربند و قالب‌بند

- دفاتر فني مهندسين مشاور ساختمان

- سرپرست آزمايشگاه بتن

- تعميركار دوربين‌هاي نقشه‌برداري

- طراح قطعات بتني پيش‌ساخته

- ماكت‌ساز ساختمان

- نقشه‌كش ساختمان

- سرپرست كارگاه عمليات اجرايي ساختمان

و ...
پاسخ
 سپاس شده توسط ƁяιƖƖιαηт
#5
معرفی رشته مکانیک خودرو

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در اين میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد . به گواهی آمار صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید . ابداع و پژوهش در صنعت خودرو بی توقف و با شتاب زیاد در حال گسترش و توسعه است . هر روز شاهد شکوفائی و نو آوری روز افزون در این صنعت هستیم و میدان رقابت همچنان به روی طراحان و مهندسان صنعت خودرو باز می باشد

توجه به گسترش روزافزون صنايع خودرو و مرتفع نمودن نيازهاي حمل و نقل،توليد و نگهداري اصولي خودرو يکي از ملزومات زندگي انسان گشته و همانگونه که بايد در چرخه ي توليد، خودرويي کم هزينه و با بهره وري بالاتر توليد شود،در عرصه ي نگهداري و سرويس اتوموبيل نيز به متخصصين آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا براي تعمير و نگهداري اصولي آن ضروري است. لذا با توجه به توليد انبوه و بسيار متنوع خودرو در جهان اهميت رشته مکانيک خودرو بيش از پيش مشخص مي گردد.

رشته مكانيك خودرو يكي از رشته هاي گروه مكانيك مي باشد.در اين بخش آموزشهاي مربوط به صنعت خودرو انجام مي گردد. دانش آموزان واردشده به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، استعداد فنّي و خلاقيت از سطح علمي مناسبي در دروس رياضي و فيزيك برخوردار باشند.

رشته مكانيك خودرو جهت بالا بردن كيفيت آموزشي در مورد صنعت خودروسازان از تاريخ اختراع موتورهاي احتراقي تا امروز در زمينه بررسي، تحقيق راه‌اندازي و تعميرات، به هنرجويان آموزش داده مي شود.

دانش آموزان طي دوسال تحصيلي دروس عمومي ،اصلي و تخصصي مانند

رسم فنّي عمومي و تخصصي(نقشه كشي) ، اجزاء ِ ماشين ، محاسبات فنّي (مكانيك خودرو) ، تكنولوژي و كارگاه مولّدهاي قدرت ، انتقال قدرت،سوخت رساني،شاسي وبدنه ، موتورهاي ديزلي و رياضي3(فني حرفه اي) ، فيزيك2(مكانيك خودرو) ، مباني و كاربرد رايانه (فني حرفه اي)و ... را مي گذرانند و با اساس كار ، ساختمان و كاربرد موتورهاي احتراق داخلي آشنا شده ، قطعات مختلف تشكيل دهنده خودرو،ساختمان،طرزكار هريك و معايب مربوط به آنها را شناسايي مي كنند. امكان اشتغال در كارخانجات،مؤسسات صنعتي دولتي وخصوصي ونيز ادامه تحصيل در مقاطع كارداني پيوسته ، كارشناسي ناپيوسته و بالاتر براي فارغ التّحصيلان ديپلم اين رشته فراهم ميباشد.

هدف رشته

ايجاد شكوفائي استعدادها و خلاقيت‌ هنرجويان و پرورش نيروي انساني خلاق در

شناخت دقيق و بدست آوردن حداكثر بهره ‌دهي، از كليه مولدها اعم از طرز كار -

تعميرات- شناخت قطعات- معايب و محاسن و طرز ساخت و شناخت مواد اطلاعات

کامل پيدا كنند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند از طریق کنکور کاردانی وارد آموزشکده ها و

مؤسسات آموزش عالی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی ( تکنسین مکانیک )

در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی تا مقطع دکترای مکانیک تحصیل نمایند.


دروس تخصصی رشته

کارگاه مکانیک عمومی – کارگاه مولد قدرت 1 و 2 – تکنولوژی مولد قدرت - محاسبات

فنی 1 و 2 - رسم فنی و تخصصی – تکنولوژی شاسی و بدنه – تکنولوژی موتورهای دیزلی - فیزیک 2- اجزاء ماشین – مبانی و کاربرد رایانه – کارآموزی


توانايي فارغ‌التحصيلان اين رشته

هنرجویان این رشته ضمن تحصیل در هنرستان در موارد زیر مهارت پیدا می کنند:

شناخت کلی دستگاه های تولید و انتقال قدرت از نظر علمی و عملی.

چگونگی مونتاژ دستگاه های مختلف در صنایع اتومبیل سازی ماشین آلات راه سازی و کشاورزی .

نقشه خوانی و نقشه کشی و محاسبات مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی.


موقعيت شغلي آينده

فارغ‌التحصيلان اين رشته درموقعيت‌هاي زير مي‌توانند فعاليت كنند:

تعميرات اساسي موتورهاي بنزيني

تعميرات تعليق و سيستم فرمان

تنظيم موتور

تعميرات موتور سيکلت

تعميرات جعبه دنده و ديفرانسيل

تعميرات دستگاههاي سوخت رساني موتورهاي بنزيني و ديزلي

تعميرات دستگاههاي الکتريکي خودروها (باطري سازي)

تعميرات بدنه و قفل در و شيشه بالابر

سرپرستي کارگاه هاي مختلف تعميرگاه‌هاي مجاز

فعاليت در كارهاي كوچك خصوصي

كار در كارخانجات صنعتي

فعاليت در مراكز انبوده ساز قطعات صنعتي


ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دررشته مکانیک خودرو

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در کنکور کاردانی پیوسته دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته‌های مکانیک خودرو،تعمیرات مکانیکی، نقشه کشی صنعتی و…

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با ثبت نام درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی‌با شرط معدل در رشته ی مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو و تاسیسات برودتی و حرارتی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته ی مکانیک خودرو وگرایش‌های وابسته به آن.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی‌دررشته ی مکانیک سیالات و…

ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در تمام گرایشهای مهندسی مکانیک هم در دانشگاههای دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی‌برای کلیه ی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مجاز می باشد.

معرفی رشته ساختمان

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

معرفی رشته ساختمان:

صنعت ساختمان وفعالیت های عمرانی همواره یکی از مهمترین دلایل پیشرفت کشورهای صنعتی بوده است. یکی از دغدغه های کشور های درحال توسعه وبخصوص کشور خودمان ایران رشد وپیشرفت صنایع بنیادین خود مانند ساختمان سازی می باشد که از این رو به منظور پیشرفت هرچه سریعتر اقدام به ایجاد رشته های تخصصی مانند ساختمان کرده اند.

رشته ساختمان که از شاخه ی فنی وحرفه ای می باشد به طور کلی در خصوص علم ساختمان سازی وفعالیت های عمرانی بحث میکند.دانش اموزان علاقه مند به این رشته می توانند پس ازگذراندن مقطع اول دبیرستان این رشته را دردوم هنرستان انتخاب کرده و تا دیپلم ادامه دهند.پس ازاخذ دیپلم به منظورتحصیل در دانشگاه باید در آزمون سراسری شرکت کرده وتراز لازم دانشگاه موردنظرراکسب کنند.دانشجویان پس از گذراندن حدودا 156واحد درسی که اغلب آن ها محاسباتی است مدرک مهندسی عمران راکسب می کنند . دانشجویانی که قصدادامه تحصیل دارند می‌توانند در مقاطع بالاتر نظیر کارشناسی ارشد ودکتری در گرایش های مختلفی مثل مهندسی سازه،مهندسی محیط زیست،مهندسی سدسازی ،مهندسی فتوگرامتری و.. مشغول به تحصیل شوند.

درخصوص بازار کار این رشته باید گفت که رونق بسیار خوبی دارد.همانطور که گفته شد کشور ما جزءکشورهای در حال توسعه می باشد و برای انجام فعالیت‌های وسیع عمرانی خود نیاز شدیدی به متخصصان کار آزموده در این زمینه دارد. درصورتی که افراد فارغ التحصیل قصد سرمایه گذاری در تخصص خود دارند می‌توانند با خرید سهام شرکت های معتبر و یا تاسیس شرکت به نام خودشان در زمینه های طراحی محاسبه و اجرای سازه به فعالیت اقتصادی مشغول شوند.

در پایان باید گفت که رشته ساختمان یکی از پرتقاضاترین رشته‌های تحصیلی می باشد که از موقعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار است. علاقه مندان به این رشته باید از مهارت های اجتماعی مانند مدیریت یک مجموعه برخوردار باشند.


معرفی رشته صنایع شیمیایی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته ی صنایع شیمیایی تلفیقی از شیمی و مهندسی شیمی است که دانش آموختگان این رشته علاوه برخواندن دروس نظری با آزمایشگاه های مربوط به مهندسی شیمی نیز آشنا می شوند. که علم شیمی به عنوان یکی از علوم پایه،زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های متعددمهندسی است.

صنایع شیمیایی عبارت از صنایعی است که در آنها واکنش‌های شیمیایی انجام می‌گیرد. بنابراین طیف گسترده‌ای از صنایع را در برمی‌گیرد که از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی، الیاف مصنوعی، مواد بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره کرد.

درسده حاضرصنایع شیمیایی باپیشرفتهای اعجاب انگیزی همراه شده وتوسعه های شایان توجهی یافته است که با نگاهی ساده به زندگی شهری وروستایی به اهمیت آن پی می بریم.

فرایندهای انجام یافته درصنایع شیمیایی شامل برهم کنش ماده و انرژی و نیز تغییر و تبدیل های حاصل درمواد است.کار موفقیت آمیز روی مواد شیمیایی مستلزم آگاهی ازساختار و کیفیت ذرات تشکیل دهنده به عبارتی اتم هاو مولکول های آن هاست.

درواقع دستیابی به فراورده های نفتی متعدد،تولیدفلزات و آلیاژهای مختلف،تهیه محصولات شیمی مانند اسیدها و بازها و نمکها،سنتزهزاران ترکیب آلی،تهیه انواع کودهای شیمیایی،کاربری انواع رنگها،لعابها و سرامیکها،تولید انواع پودرهای شوینده ،صابونهاوشامپوها و دیگرمواد بهداشتی،تهیه روغنهای نباتی،داروهای پزشکی ومحصولات غذایی همه وهمه درقلمرو صنایع شیمیایی قراردارند. این است که صنایع شیمیایی درفراهم ساختن زمینه های لازم برای پیشرفت های متعالی دارای نقشی یگانه است و به سبب گستردگی می تواند یکی ازمنابع مهم اشتغال درکشور باشد.

زمینه‌های شغلی این رشته :

ـ کارخانجات پالایش گاز

ـ متصدی خط تولید مواد پاک‌کننده

ـ سرپرستی آزمایشگاه‌های شیمی

ـ کارخانجات صنایع پلیمر

ـ کارخانجات پتروشیمی

ـ کارخانجات تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده

ـ تصفیه آب مورد نیاز صنایع شیمیایی

ـ آبکاری فلزات به روش‌های مختلف و ...


معرفی رشته هوش مصنوعی برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

دانشجویان این گرایش موارد آموزشی و کاربردی متفاوتی را می آموزند از جمله:

یادگیری ماشین: یادگیری روش، الگو و... بصورت خودکار توسط ماشین یا کامپیوتر

شبکه های عصبی: روش جدید حل مسائل هوش مصنوعی

پردازش تکاملی: شاخه ای جدید از هوش مصنوعی است که یک یا چند جواب اولیه برای یک مسآله در نظر می گیرند

رباتیک: از ترکیب شدن بسیاری از گرایش های هوش مصنوعی، الکترونیک و کنترل، مکانیک و ساخت و... بدان دست می یابند.

منطق فازی: در آن بجای استفاده از دو مقدار درست و غلط از درجه درستی بین عدد 0 و 1 استفاده می شود.

سیستم های خبره: کاربرد آن در طراحی و ساخت انواع ربات هاست، بطور نمونه می توان به ربات های جراح اشاره نمود.

محاسبات نوین: انجام محاسبات ریاضی بدون عدد و به صورت نمادین

پردازش تصویر: بهسازی تصاویر برای درک بهتر انسان که کاربرد آن در تصاویر پزشکی، جلوه های سینمایی، تصاویر قدیمی و آسیب دیده و...

بینایی ماشین: درک خودکار تصاویر توسط کامپیوتر و کابرد آن، سیستم تشخیص ایراد، تشخیص الگو، ربات ها، سه بعدی سازی و...

پردازش گفتار: درک صدای انسان از طریق گرفتن فرامین مربوط به صدا مانند شناسایی کاربر و...

برنامه ریزی: رسیدن به یک هدف خاص از طریق برنامه ریزی یک سری عملگر، کاربرد آن در بارگیری، رباتیک و...

فارغ التحصیلان این دوره می توانند دارای کارهائی زیر باشند:

- پیاده سازی اتوماسیون پیشرفته در صنعت مانند طراحی سیستم های رباتیک هوشمند وکنترل کیفیت اتوماتیک

- طراحی سیستم های پیشرفته نظامی شامل انواع سلاحهای هوشمند

- طراحی سیستم های امنیتی مانند انواع مسائل تایید هویت و تشخیص اتوماتیک

- طراحی سیستم های خبره برای انواع کاربردها

- کار در زمینه زبانشناسی محاسباتی مانند ایجاد مترجم های کامپیوتری

- طراحی نرم افزارهای هوشمند کامپیوتری مانند انواع بازیها

- تحلیل کامپیوتری تصاویر برای کاربردهای مختلف

- همکاری با موسسات آموزشی کشور

- هدایت پروژه های تحقیقاتی در زمینه های فوق درمراکز تحقیقاتی کشور

آشنایی با رشته‌ی معماری داخلی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

معماری داخلی یعنی هنر تغییر فضا به گونه‌ای که فعالیت‌ها و کارهای انسان‌هایی که در آن فضا هستند، آسان‌تر انجام شود. درواقع معماری داخلی، بر قاطعیت فضا می‌افزاید و باعث می‌شود تا افراد، تجربه‌ی بهتری در آن محیط داشته باشند. درواقع در این رشته، فضاها بر اساس نیازها طراحی می‌شوند و این‌ها مواردی هستند که باعث محبوبیت این رشته شده‌اند.

معماری داخلی، هنر بهینه‌سازی، بازسازی و آفرینش فضاهاست.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

در این رشته، با توجه به ظرافت و حساسیت‌هایی که در آن وجود دارد، باید مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی داشت مانند: خلاقیت، قدرت تخیل و تصویر، مهارت طراحی و درک مناسب طراحی، توانایی محاسبات، مهارت کار گروهی، ارتباطات مناسب و...

دانش‌آموزان رشته‌ی معماری داخلی در طول تحصیل با چه مواردی آشنا می‌شوند؟

آشنایی با نیازها و الزامات پروژه، نحوه‌ی زمان‌بندی دقیق پروژه‌ها، آشنایی با نرم‌افزارهای مرتبط مانند Adobe InDesign، Photoshop و...، آشنایی با اصول و الزامات طراحی معماری،‌ آشنایی با عرصه‌های مختلف یک فضا و...

فرصت‌های شغلی رشته‌ی معماری داخلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند؛ مانند: دفاتر مهندسین مشاور، تکنسین طراحی، شهرسازی، مرمت و احیای بناها، معماری منظر، معمار فنی پروژه‌ها، ناظر اجرای طرح‌ها،‌ سرپرست دفاتر مشاوره، طراحی تک‌بناها در مقیاس کوچک، مشارکت در پروژ‌ه‌های طراحی شهری، مهندس ناظر، مدیریت پروژه‌، محوطه‌سازی و...

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی معماری داخلی در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی معماری داخلی

درس تزئینات سلولزی، رنگ، موکت و فضاهای داخلی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از تهیه‌ی کروکی و ترسیمات دست آزاد در معماری داخلی، ترسیم فنی و نقشه‌کشی معماری داخلی، اجرای کف‌پوش موکت و کاغذ دیواری، اجرای دیوارپوش سلولزی، اجرای نقاشی سقف و دیوار و...

درس تزئینات سنگی، سرامیکی و پلیمری در فضاهای داخلی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اجرای کف سنگی، سرامیکی و آجری، نصب لوازم بهداشتی، اجرای پارتیشن سنگی، دیوارپوش سنگی، سرامیکی و آجری، اجرای تزئینات پلیمری کف و دیوار، اجرای پارتیشن و ستون پلیمری و...

درس تزئینات چوبی و پارچه‌ای: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اجرای کف‌پوش چوبی، دیوارپوش چوبی، جداکننده‌ی چوبی، مبلمان چوبی، تزئینات پارچه‌ای و...

درس معماری داخلی فضاهای مسکونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از برنامه‌ریزی طرح داخلی مسکونی، طراحی فضاهای داخلی مسکونی، نقشه‌کشی اجرایی فضاهای داخلی مسکونی، انتخاب مصالح طرح داخلی مسکونی، نقشه‌کشی فاز یک معماری داخلی با رایانه و...


آشنایی با رشته‌ی امور باغی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

از آنجا که جمعیت در حال رشد است و نیاز به مواد غذایی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آشنایی با اصول علمی پرورش گیاهان باغی، بسیار ضروری است. دانش‌آموزان این رشته با فرهنگ صحیح کشاورزی و تولید گیاهان باغی آشنا می‌شوند. هدف این رشته افزایش دانش هنرجویان و به‌کارگیری ذوق و استعداد آن‌ها برای مراحل کاشت و داشت و برداشت محصولات باغی، نگهداری موقت محصولات باغی، توسعه‌ی باغات، تولید محصولات گیاهی، افزایش بهره‌وری و... است. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی کشاورزی و غذا جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های موردنیاز

مانند سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی امور باغی، لازم است برخی ویژگی‌ها را داشته باشید: توان جسمی، صبر و حوصله، علاقه به کار در محیط‌های طبیعی و کشاورزی و گیاهان، آشنایی به محیط زیست.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی امور باغی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت کنند. با توجه به جدیدبودن رشته‌ی امور باغی و کاربردی‌بودن آن، زمینه‌های شغلی مختلفی برای این رشته وجود دارد. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرپرست گلخانه‌ها، سرپرست مزارع سبزی، سرپرست نهالستان‌ها، سرپرست فضای سبز و پارک‌ها، تولیدکننده‌ی انواع نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و سردسیری.

دانش‌آموزان رشته‌ی امور باغی، در طی دوران تحصیل، چه توانایی‌هایی کسب می‌کنند؟

از جمله‌ی توانایی‌‌هایی که دانش‌آموزان این رشته در طی دوران تحصیل به دست می‌آورند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توانایی در عملیات باغداری، توانایی در عملیات تولید محصولات باغی، توانایی مراقبت از ادوات و تجهیزات کشاورزی، توانایی فعالیت در مؤسسات تولیدی و کشت و صنعت، توانایی شناسایی آفات و امراض گیاهی.

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده فعالیت کنند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی امور باغی در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی امور باغی

درس آب، خاک و گیاه: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از خاک (تشکیل و خصوصیات فیزیکی)، خواص شیمیایی و بهسازی خاک، خواص آب (فیزیکی و شیمیایی)، منابع آب (ذخائر، انتقال، اندازه‌گیری و حرکت آب در خاک)، کاشت و نگهداری گیاهان (کاشت گیاهان، برداشت و نگهداری گیاهان).

درس تولید و پرورش سبزی و صیفی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی برای کاشت، کشت حبوبات ‌(روش‌های کاشت، عوامل مؤثر در کاشت)، مراقبت از بوته، برداشت (برداشت دستی و خرمن‌کوبی).

درس تولید و آماده‌سازی گیاهان دارویی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی زمین گیاهان دارویی، تکثیر به روش خواباندن، تکثیر گیاهان با پاجوش، تکثیر گیاهان دارویی با بذر، بذرگیری گیاهان دارویی.

درس تولید و نگهداری گیاهان فضای سبز: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از پرورش‌دهنده‌ی درختان مثمر و غیرمثمر، تولیدکننده‌ی چمن (کاشت چمن، چمن‌زنی)، کارگر ماهر فضای سبز (روش‌های آماده‌سازی بذر گل‌های فصلی و با‌غچه‌ای، ‌کاشت گیاهان زینتی)، باغبان فضای سبز (سم‌پاشی، نگهداری گیاهان زینتی)، قطعه‌کار چمن (اصول طراحی فضای سبز).
پاسخ
#6
آشنایی با رشته‌ی امور دامی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

این رشته شامل دانش‌ها و مهارت‌های مختلف در زمینه‌ی تغذیه و بهداشت و ژنتیک و مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور است. نیازهای غذایی انسان از دو طریق تأمین می‌شود: تولیدات گیاهی و تولیدات دامی؛ که تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین مورد نیاز جوامع بشری است.

هنرجویان رشته‌ی امور دامی با مواردی همچون فیزیولوژی بدن حیوانات و نحوه‌ی تولیدمثل و دستگاه گوارش و پرورش و تغذیه‌ی آن‌ها آشنا خواهند شد. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی کشاورزی و غذا جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی امور دامی، لازم است این ویژگی‌ها را داشته باشید: روحیه‌ی قوی و مناسب برای کار در محیط‌های کشاورزی و روستایی و همچنین کار در کنار حیوانات و گیاهان، قدرت جسمی مناسب و علاقه به علم زیست‌شناسی، داشتن جسارت.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی امور دامی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. با توجه به جدیدبودن رشته‌ی امور دامی و کاربردی‌بودن آن، زمینه‌های شغلی مختلفی برای این رشته وجود دارد. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارشناس در زمینه‌های علوم دامی، محقق در زمینه‌های مختلف امور دام و طیور، مدرس در زمینه‌ی علوم دامی، مدیریت واحدهای تولیدی درخصوص دام‌پروری، کار در کشت و صنعت‌ها، ‌مزارع پرورش ماهی، گاوداری‌ها، مرغ‌داری‌ها، زنبورداری‌ها و تولید عسل، کار در بخش پرورش انواع حیوانات.

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی امور دامی در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی امور دامی

درس تولید و پرورش دام‌های بزرگ: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از راه‌اندازی محل پرورش دام، آماده‌سازی محل پرورش دام، تهیه‌ی دام، ثبت مشخصات و رکوردگیری دام، تغذیه‌ی دام، پرورش گوساله، خدمات جنبی پرورش دام، شیردوشی، سم‌چینی و... .

درس تولید و پرورش ماکیان: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از راه‌اندازی محل پرورش ماکیان، آماده‌سازی محل پرورش ماکیان، جوجه‌ریزی در محل پرورش ماکیان، تغذیه‌ی ماکیان، بهداشت محل پرورش ماکیان، تولیدمثل ماکیان و... .

درس تولید و پرورش دام‌های سبک (کوچک): برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از راه‌اندازی محل پرورش گوسفند و بز، تغذیه‌ی گوسفند و بز، تغذیه با استفاده از چراگاه، بهداشت جلدی گوسفند و بز و... .

درس آب و خاک و گیاه: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از خاک (تشکیل و تکامل خاک، خصوصیات فیزیکی خاک)، خواص شیمیایی و به‌سازی خاک، خواص آب (خواص فیزیکی و شیمیایی آب)، منابع آب (انتقال آب،‌ حرکت آب در خاک، آبیاری، بازده آبیاری)، کشت و نگهداری گیاهان (کاشت گیاهان، برداشت و نگهداری گیاهان) و... .


آشنایی رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

افراد بسیار زیادی در جهان و در سطوح مختلف علمی و اقتصادی، ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو و... می‌گذرانند. هدف از این رشته، آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم مختلف و عناصر هنری است که در خلق یک اثر هنری نقش دارند؛ مانند نور، صدا، تصویر، موسیقی، خلاقیت، ذوق و... . در این رشته، مهارت‌های مختلفی ازجمله صدابرداری، گویندگی، اجرا و... به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی هنر جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی، لازم است ویژگی‌های لازم برای این رشته را داشته باشید. علاقه به این رشته، یکی از ویژگی‌های اصلی ورود به آن است. داشتن ذهن خلاق، نگاه هنرمند، روابط اجتماعی خوب،‌ دقت زیاد، صبر و مسئولیت‌پذیری، روحیه‌ی انجام کار گروهی، توانمندی روانی- حرکتی و جسمانی و داشتن اطلاعات هنری اولیه از ویژگی‌های دیگری است که به آن نیاز دارید.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند؛ مانند:

کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی، دستیار تدوین و نورپردازی، دستیار کارگردان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم‌نامه‌نویس، نمایشگر عروسک، دستیار فنی، دستیار فیلم‌بردار و صدابردار، طراحی و نقاشی صحنه، ساخت و تولید تیزر،‌ نویسندگی و... .

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی در هنرستان

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

درس تصویربرداری و صدابرداری برنامه‌های تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی دوربین و متعلقات (سه‌پایه، دوربین، تنظیم مانیتور)، تصویربرداری خارج از استودیو (لوکیشن، حرکت‌های دوربین)، نورپردازی (جهت و شدت نور، چراغ‌های نورپردازی)، تصویربرداری استودیویی (دوربین استودیویی، آشنایی با ساختار استودیو)، دستیار صدا (فرکانس،‌ دامنه،‌ میکروفون‌های مختلف) و... .

درس ساخت و اجرای دکور، لباس،‌ ماسک و گریم: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی صحنه، انواع طراحی صحنه، عناصر بصری در طراحی صحنه، وسایل صحنه، ترمیم، آماده‌سازی، طراحی، ساختار تولید یک فیلم، تحلیل و بررسی شخصیت نمایشی و... .

درس گویندگی، اجرا و بازیگری: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اصول گویندگی، فن بیان، تلویزیون، مجری و ویژگی‌های خوب یک مجری، دوبلاژ یا صداپیشگی، دوبله‌ی فیلم در ایران، گزارش و گزارشگر، گزارش‌های رادیویی و... .

درس تدوین و صداگذاری برنامه‌ی تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از برش تصویر (دکوپاژ، مرحله‌ی پیش و پس تدوین)، تدوینگر (تدوین تداومی، نمای باز معرف)، جلوه‌های ویژه (اجرای جلوه‌های تصویری، جلوه‌های تمام‌رایانه‌ای)، صداگذاری (مرحله‌ی باندسازی، ساخت باندهای صدای صحنه)، تیتراژ (انتخاب موسیقی عنوان‌بندی، آماده‌سازی عناوین و اسامی) و... .

آشنایی با رشته‌ی صنایع نساجی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

صنعت نساجی، عهده‌دار تولید انواع مختلف منسوجات ازجمله پوشاک، فرش، موکت و... است. این صنعت وقتی شکل گرفت که بشر برای تهیه‌ی لباس و پوشاک و محافظت از خود در برابر سرما و گرما، به آن روی آورد. نساجی رشته‌ای است که دانش و توانایی لازم را برای اداره‌ی بخش‌های مختلف این صنعت ارائه می‌دهد. با توجه به رشد جمعیت، این صنعت اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده است. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی مواد و فرآوری جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی صنایع نساجی، لازم است ویژگی‌های لازم را داشته باشید. نقش علاقه در این رشته غیر قابل انکار است. هم‌چنین برای ورود به این رشته باید دارای خلاقیت، ذوق و استعداد در زمینه‌های مرتبط مانند طراحی، رنگ، چاپ و... باشید. داشتن پایه‌ی مناسب ریاضی برای تجزیه و تحلیل و محاسبات در این رشته، ضروری است. در برخی از گرایش‌ها لازم است پایه‌ی فیزیک مناسبی نیز داشته باشید. از توانایی‌های لازم دیگر می‌توان به روحیه‌ی انجام کار‌های مدیریتی، توانایی کار با نیروی زیاد و علاقه‌مندی به کار با ماشین‌آلات صنعتی اشاره کرد.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی صنایع نساجی

صنعت نساجی بعد از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت کشور است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارخانجات نساجی، اداره‌ی نساجی و پوشاک وزارت صنایع، بخش نساجی وزارت کار، بخش نساجی وزارت دادگستری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات جهاد سازندگی، آزمایشگاه فیزیک نساجی، کار با ماشین‌های حلاجی، کارگاه بافندگی نساجی، کارگاه‌های ریسندگی، اپراتورهای ماشین‌های نساجی و...

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شوند و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های اختصاصی رشته‌‌ی صنایع نساجی در هنرستان

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی صنایع نساجی

درس تعیین ویژگی‌های الیاف نساجی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از تعیین ویژگی‌های الیاف گیاهی، تعیین ویژگی‌های الیاف حیوانی، تعیین ویژگی‌های الیاف بازیافته، تعیین ویژگی‌های الیاف مصنوعی (نایلون)، تعیین ویژگی‌های الیاف پلی‌استر، اکریلیک و... .

درس رنگرزی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از رنگرزی الیاف سلولزی، رنگرزی الیاف حیوانی، رنگرزی الیاف بازیافته، رنگرزی الیاف مصنوعی، رنگرزی مخلوط الیاف و... .

درس ریسندگی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از حلاجی (حلاجی اتوماتیک و غیر اتوماتیک)، کاردینگ، کشش و شانه‌زنی (چندلاکنی فتیله، شانه‌زنی پنبه و...)، چرخانه و نیم‌تاب (ریسندگی چرخه‌ای، ماشین نیم‌تاب)، تمام‌تاب و... .

درس چاپ و تکمیل کالای نساجی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از چاپ منسوجات سلولزی، چاپ منسوجات مصنوعی، چاپ کالای مخلوط، تکمیل مقدماتی، تکمیل نهایی و... .

آشنایی با رشته‌ی امور زراعی

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

با توجه به رشد تکنولوژی و ایجاد روش‌های مناسب در زمینه‌های مختلف کشاورزی، هم‌چنان نیاز به نیروی انسانی ماهر احساس می‌شود. نیاز انسان به مواد غذایی مختلف، گواه اهمیت این رشته است. در این رشته در زمینه‌ی تأمین نیازهای مختلف غذایی انسان و هم‌چنین استفاده از مکانیزم‌ها و دانش مناسب در امر تغذیه، صحبت به میان خواهد آمد. درمجموع، هنرجویان این رشته در طول دوران تحصیل با کاشت و پرورش محصولات زراعی آشنا می‌شوند. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی کشاورزی و غذا جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی امور زراعی، لازم است برخی ویژگی‌هایی را که به آن اشاره می‌شود داشته باشید: داشتن علاقه، هوش و استعداد. با توجه به سروکار داشتن با زمین و زراعت، باید دارای وضعیت جسمی مناسبی باشید. داشتن دقت بالا برای مراقبت‌های مختلفی که در این رشته نیاز است (مانند مراقبت برای در امان ماندن محصولات از آفت) ضروری است و...

فرصت‌های شغلی رشته‌ی امور زراعی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. با توجه به جدید بودن رشته‌ی امور زراعی و کاربردی بودن آن، زمینه‌های شغلی مختلفی برای این رشته وجود دارد؛ از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی باغ و فضای سبز، تولید محصولات زراعی، انجام کارهای مربوط به نمونه‌برداری، کار با وسایل و تجهیزات کشاورزی، اشتغال در کشت و صنعت‌ها، اداره و مدیریت مزارع کشاورزی، اشتغال در اداره و مدیریت مزارع کشاورزی، اشتغال در شرکت‌های تولید سم‌های کشاورزی، کارشناس امور کشاورزی، تأسیس دفاتر خدمات کشاورزی، کار در شهرداری‌ها و...

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی امور زراعی در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی امور زراعی

درس آب، خاک و گیاه: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از خاک (تشکیل و تکامل خاک، خصوصیات فیزیکی خاک)، خواص شیمیایی و بهسازی خاک، خواص آب (اهمیت آب، خواص فیزیکی و شیمیایی)، منابع آب (انتقال آب، حرکت آب در خاک)، کشت و نگهداری گیاهان و...

درس پرورش و تولید حبوبات: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی برای کاشت، کشت حبوبات‌ (روش‌های کاشت، عوامل مؤثر در کاشت)، سله‌شکنی و وجین، مراقبت از بوته، برداشت (برداشت دستی و خرمن‌کوبی) و...

درس مراقبت و نگهداری گیاهان زراعی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از تقویت گیاهان زراعی، کنترل علف‌های هرز گیاهان زراعی، کنترل آفات گیاهان زراعی، تولید حشرات مفید برای کنترل آفات، کنترل بیماری گیاهان زراعی و...

درس پرورش و تولید غلات و گیاهان صنعتی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از پرورش غلات (گندم، جو، برنج و ذرات دانه‌ای)، پرورش گیاهان روغنی (کلزا، آفتابگردان و سویا)، پرورش گیاهان غده‌ای (سیب‌زمینی، چغندر قند و پیاز)، آبیاری سطحی و نوار تیپ (آبیاری سطحی و قطره‌ای)، برداشت گیاهان زراعی (زراعی، روغنی و غده‌ای) و...
پاسخ
 سپاس شده توسط ƁяιƖƖιαηт
آگهی
#7
آشنایی با رشته‌ی ماشین‌ابزار

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته‌ی ماشین‌ابزار را می‌توان رشته‌ای بی‌انتها دانست که اثر آن در تمام صنایع پیداست. به صورت کلی می‌توان اشاره کرد که در این رشته روند ساخت و تولید قطعات کوچک تا بسیار بزرگ توضیح داده می‌شود. انتظار می‌رود کسی که این دانش را دارد، بتواند با مهارت‌ها و آموخته‌های خود، قطعه‌ای را با توجه به ویژگی‌های خاص مانند شکل، جنس و... تولید کند. زمینه‌ی کاربردی رشته‌ی ماشین‌ابزار، شکل دادن فلزات، طراحی قالب‌ها و ساخت قطعات گوناگون است.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

دانشجویان این رشته باید روحیه‌ی کار گروهی را داشته باشند. هم‌چنین باید دقت و صبر زیادی داشته باشند. باید توانایی و علاقه‌ی لازم برای را‌ه‌اندازی خطوط تولید را داشته باشند و در ضمن با توجه به این‌که در این رشته محاسبات نیز وجود دارد، باید از درک ریاضی و فیزیک خوبی برخوردار باشند.

دانش‌آموزان رشته‌ی ماشین ابزار، در طول تحصیل، با چه مواردی آشنا می‌شوند؟

ازجمله مواردی که دانشجویان این رشته در طول دوران تحصیل با آن‌ها آشنا می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تراش‌کاری، نقشه‌کشی به کمک رایانه، کار با دستگاه‌های سنگ‌زنی و فرزکاری، برنامه‌ریزی ماشین‌آلات، برش قطعات به کمک براده‌برداری، محاسبات فنی و رسم فنی، تئوری کارگاه و...

فرصت‌های شغلی رشته‌ی ماشین‌ابزار

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. از این جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: خودروسازی، صنایع هوایی، صنایع کشاورزی، ماشین‌سازی، ابزارسازی، صنایع تسلیحاتی، کارخانه‌های ساخت و تولید ماشین‌آلات، فرزکاری، تراش‌کاری، سنگ‌زنی، اپراتوری دستگاه‌های CNC و...

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی ماشین‌ابزار در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی ماشین‌ابزار

درس تولید به روش تغییر فرم دستی و ماشینی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اره‌کاری، سوهان‌کاری، سوراخ‌کاری، پیچ‌بری، تراش‌کاری و...

درس تولید به روش مونتاژکاری: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از ورق‌کاری، قلم‌کاری، برقوکاری، سوراخ‌کاری مخروطی و خزینه‌کاری، مونتاژکاری و...

درس تولید به روش فرزکاری و سنگ‌زنی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از فرزکاری سطوح تخت، فرزکاری سطوح شیب‌دار، فرزکاری شیارها، چرخ‌دنده‌تراشی، سنگ‌زنی و...

درس تولید قطعات به روش تراش‌کاری: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از نگهداری ماشین‌های ابزار، مته‌ی مرغک‌زنی و سوراخ‌کاری، تراش‌کاری قطعات بلند و آج‌زنی، داخل‌تراشی و شیارتراشی، پیچ‌تراش و...


آشنایی با رشته‌ی نمایش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

کارکرد نمایش انتقال مفاهیم انسانی است. رشته‌ی نمایش از زیرشاخه‌های رشته‌ی هنر است. این رشته در سال‌های اخیر به عنوان یک رشته‌ی مستقل هنری در مراکز مختلف آموزش داده می‌شود.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

هنر نمایش یک هنر گروهی است؛ ازاین‌رو فردی که وارد این رشته می‌شود باید انعطاف‌پذیر و با توانایی انجام کار گروهی باشد. این فرد باید خلاق، نوآور و دارای اندیشه‌ای پویا و حسی قوی باشد. هم‌چنین داشتن صدای رسا و قلم خوب، از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز این رشته است.

گرایش‌های رشته‌ی نمایش

از گرایش‌های رشته‌ی نمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادبیات نمایشی، بازیگری، نمایش عروسکی، صحنه‌گردانی و...

ازجمله مواردی که دانش‌آموزان این رشته در طور تحصیل می‌آموزند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خواندن و تحلیل نمایش‌نامه، اصول و مبانی بازیگری و کارگردانی، اصول و مبانی طراحی صحنه، ادبیات کهن، تاریخ هنر ایران و جهان، اصول و مبانی نمایش‌نامه‌نویسی و...

فرصت‌های شغلی رشته‌ی نمایش

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط با سینما فعالیت داشته باشند. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت در مراکز دولتی، صدا و سیما، گروه‌های آزاد هنری، تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای نمایش عروسکی، دستیاری طراحی صحنه، اجرای کار ماسک و گریم، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکورسازی و...

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های اختصاصی رشته‌‌ی نمایش در هنرستان


آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی نمایش

درس اصول و مبانی نمایش عروسکی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از تعریف نمایش عروسکی، تاریخچه‌ی نمایش عروسکی، انواع عروسک‌های نمایشی، آشنایی با متن نمایش عروسکی، کارگردانی نمایش عروسکی، عروسک‌‌گردانی، طراحی صحنه، نور و موسیقی، نمایش سایه‌ای و...

درس آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از دوره‌ی زبان‌ها و ادبیات ایران باستان، نثر فارسی بعد از اسلام، نثر فارسی از اواسط قرن ششم تا قرن هشتم، درآمدی بر نثر فارسی از قرن هشتم تا سیزدهم، نثر فارسی از قرن سیزدهم به بعد، آثار ادبی منظوم، نمونه‌ی ادبیات کهن جهان و...

درس اصول و مبانی ماسک و گریم: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از مبانی چهره‌پردازی، صورتک در نمایش، طراحی و قالب‌گیری، ساخت صورتک، آناتومی صورت و شناخت چهره، چهره‌پردازی، طراحی، متعادل و نامتعادل‌سازی و...

درس اصول و مبانی طراحی صحنه: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی صحنه و مراحل آن، تاریخچه‌ی مختصر طراحی صحنه، انواع صحنه‌های نمایش، ارکان طراحی صحنه، نقاط مختلف صحنه، روند شکل‌گیری طراحی صحنه، نقشه‌‌های طراحی صحنه، اصول ترکیب‌بندی طراحی صحنه، چگونگی ساخت ماکت و قطعات دکور و...


آشنایی با رشته «برق ساختمان» در شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «برق ساختمان» در گروه برق و رایانه از زمینه صنعت شاخه کاردانش قرار دارد.

در این گروه رشته‌هایی مانند «برق صنعتی»، «تابلوسازی برق صنعتی»، «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای»، «الکتروتکنیک»، «الکترونیک»، «ماشین‌های الکتریکی»، «تعمیر تلفن‌های رومیزی و همراه»، «سیستم‌های صوتی و تصویری»، «طراحی و توسعه صفحات وب» و . . . قرار دارد.

رشته برق نیز مانند بسیاری از رشته‌های زمینه صنعت بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات استوار است و هر چه هنرجویان بهتر این مفاهیم را درک کنند، می‌توانند موفقیت بیشتری کسب نمایند.

هنرجوی برق باید ذهنی خلاق و تحلیل‌گر داشته باشد؛ همچنین به کار با وسایل برقی علاقه داشته باشد، چون گاهی اوقات هنرجویانی وارد این رشته می‌شوند که در ریاضی و علوم قوی بوده ولی در کارهای عملی ضعیف‌ هستند.

رشته برق ساختمان هم یکی از گرایش‌های رشته برق است. در این رشته هنرجویان به صورت تخصصی در زمینه سیستم روشنایی و برق ساختمان به صورت کامل و همچنین موارد تکمیلی برق ساختمان اعم از آیفون تصویری، سیستم اعلام حریق، دزدگیر، دوربین‌های مداربسته اماکن، درب اتوماتیک، برق اضطراری و راه‌اندازی الکتروموتورهای سه فاز و تک‌فاز آشنا می‌شوند.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارت‌های زیر را می‌آموزند:

* برق‌کار ساختمان

* نصب سیستم زمین حفاظتی (ارتینگ)

* مونتاژکار و نصاب تابلوهای برق

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آینده‌ تحصیلی و شغلی

هنرجویان این رشته پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانند در نیروگاه‌ها استخدام شوند و یا در امر سیم‌کشی ساختمان‌ها یا به عنوان نصاب سیستم‌های حفاظتی و کنترلی فعالیت کنند.

همچنین در صورت تمایل به ادامه تحصیل، هنرجویان فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند در یکی از گرایش‌های رشته مهندسی برق در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به ادامه تحصیل بپردازند.

از جمله مشاغل مرتبط با این رشته می‌توان موارد زیر را نام برد:

 - سیم‌کشی ساختمانهای مسکونی و توانایی تعمیر و عیب‌یابی

 - سیم‌کشی مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها و بانک‌ها

 - تعمیر و نصب انواع دزدگیر در منازل و مراکز تجاری و دولتی  

 - تعمیر و نصب دوربین‌های مدار بسته در ساختمان‌ها

 - تعمیر و نصب سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌ها

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

ساعت آموزش

رشته «برق ساختمان» دارای 105 ساعت آموزش به شرح زیر است:

42 ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)

50 ساعت شایستگی‌های فنی (درس‌های مهارتی)

2 ساعت شایستگی‌های پایه فنی (ریاضی)

2 ساعت مهارت اختیاری

9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، کاربرد فناوری‌های نوین، اخلاق حرفه‌ای). این درس‌ها به صورت پودمانی ارائه می‌شوند.


آشنایی با رشته «برق صنعتی» در شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «برق صنعتی» در زمینه صنعت و در گروه برق شاخه کاردانش قرار دارد. در این گروه رشته‌هایی مانند «برق ساختمان»، «تابلوسازی برق صنعتی»، «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای»، «الکتروتکنیک»، «الکترونیک»، «ماشین‌های الکتریکی»، «تعمیر تلفن‌های رومیزی و همراه»، «سیستم‌های صوتی و تصویری»، «طراحی و توسعه صفحات وب» و . . . قرار دارد.

یکی از بهترین تعریف‌هایی که از رشته برق شده است، این است که محور اصلی فعالیت‌های رشته برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است.

هدف اصلی این رشته، تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه‌های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی، کارخانجات و واحدهای صنعتی، تولیدی و اقتصادی است.

رشته برق صنعتی یکی از گرایش‌های رشته برق است. در این رشته هنرجویان به صورت تخصصی در زمینه راه‌اندازی انواع الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز و به صورت دستی و اتوماتیک، شناخت و بررسی انواع کابل‌ها و کابل‌کشی صنعتی و راه‌اندازی خطوط تولید به صورت اتوماسیون صنعتی با استفاده از PLCهای صنعتی آشنا می‌شوند.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارت‌های زیر را می‌آموزند:

* برق‌کار صنعتی درجه 2

* کارور PLC درجه 2

* نصب سیستم زمین حفاظتی (اجرای ارتینگ)

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آینده تحصیلی و شغلی

 ـ اشتغال در نیروگاه‌ها و شرکت‌های تولید و انتقال و توزیع نیروی برق

 ـ فعالیت در زمینه سیم‌کشی ساختمان‌ها

 ـ سیم پیچی ترانسفورماتورهای فشار ضعیف

 ـ سرویس و تعمیر وسایل خانگی الکتریکی

 ـ فعالیت در تمامی کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی

 ـ ادمه تحصیل در رشته‌های مرتبط با مهندسی برق گرایش قدرت در سطح آموزش عالی. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی در دوره‌های کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای (آموزشکده‌های دولتی و دانشگاه آزاد) و دوره‌های کاردانی پیوسته (دانشگاه علمی ـ کاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند. البته با سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط وجود خواهد داشت.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

ساعت آموزش

رشته «برق صنعتی» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش به شرح زیر است:

42 ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)

45 ساعت شایستگی‌های فنی (درس‌های مهارتی)

4 ساعت شایستگی‌های پایه فنی (ریاضی، فیزیک)

5 ساعت مهارت اختیاری

9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، کاربرد فناوری‌های نوین، اخلاق حرفه‌ای). این درس‌ها به صورت پودمانی ارائه می‌شوند.
پاسخ
#8
آشنایی با رشته «تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای» کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای» در زمینه هنر از گروه هنر شاخه کاردانش قرار دارد. در این گروه رشته‌هایی مانند «معماری داخلی»، «گرافیک رایانه‌ای»، «خیاطی لباس زنانه»، خیاطی لباس شب و عروس»، «عکاسی دیجیتال» و . . .  قرار دارد.

هنرجویان این رشته، مهارت‌های کاربری کامپیوتر را در دو درس رایانه کار مقدماتی و پیشرفته فرا می‌گیرند و در ضمن کار، با نرم‌افزارهای فتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی (Powepoint , Illustrator , CorelDRAW و . . .) آشنا می‌شوند.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آموزش مهارت‌ها

سطح آموزشی استانداردهای طراحی شده برای این رشته در سطح مطلوبی است، چنان‌چه آموزش صحیح صورت گیرد و هنرجو علاقه‌مند و با اراده و پرانگیزه باشد، قطعاً با آموزش این مهارت‌ها می‌تواند نیاز خود جهت حضور در بازار کار را برآورده کند.

هنرجویان این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارت‌های زیر را می‌آموزند:

 - رايانه كار مقدماتی

 - رايانه كار پيشرفته

 - طراح امور گرافيكی با رايانه

 - كاربر Corel Draw

 - کاربر Adobe Illustrator

 - کاربر Adobe After Effects

 - کاربر Autodesk Maya

 - کاربر Adobe Premier

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی در دوره‌های کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای (آموزشکده‌های دولتی و دانشگاه آزاد) و دوره‌های کاردانی پیوسته (دانشگاه علمی ـ کاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند. البته با سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط وجود خواهد داشت.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در عکاسی‌ها، مؤسسات تبلیغاتی، دفاتر روزنامه و انتشارات، صدا و سیما و مؤسسات وابسته و فعال در زمینه تدوین فیلم، انیمیشن و... مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان رشته «تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای» می‌توانند کارت ویزیت و طرح روی جلد کتاب‌ها را طراحی کنند و اصلاح تصاویر و فیلم‌ها را فرا گیرند.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و به صورت خود اشتغالی اقدام به دایر کردن شرکتهای تبلیغاتی نموده و یا کارهای تبلیغاتی برای شرکتها انجام دهند و هم چنین برای برنامه نویسان ، صفحات گرافیکی تهیه نمایند.

ساعت آموزش

رشته «تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای» دارای 107 ساعت آموزش به شرح زیر است:

۴۲ ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)

2 ساعت شایستگی‌های پایه فنی (ریاضی)

54 ساعت شایستگی‌های فنی (درس‌های مهارتی)

۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، کاربرد فناوری‌های نوین، اخلاق حرفه‌ای). این درس‌ها به صورت پودمانی ارائه می‌شوند.


آشنایی با رشته برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای در شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای» در زمینه صنعت از شاخه کاردانش و در گروه برق قرار دارد. در این گروه رشته‌هایی مانند «برق ساختمان»، «برق صنعتی»، «تابلوسازی برق صنعتی»، «الکتروتکنیک»، «الکترونیک»، «ماشین‌های الکتریکی»، «تعمیر تلفن‌های رومیزی و همراه»، «سیستم‌های صوتی و تصویری»، «طراحی و توسعه صفحات وب» و . . . قرار دارد.

بازی‌های رایانه‌ای، به لحاظ تأثیرگذاری خود در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه‌ و مهمی برخوردار هستند.

بنا بر اهمیت موضوع، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب) و توسعه این حوزه منجر به تعریف و پیاده‌سازی این رشته مهارتی در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند شده است.

در ضمن بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، مورد علاقه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است چرا که در راستای فرهنگ کشورمان است لذا هم جهت با سیاست توسعه و رواج این رشته در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند پایه‌گذاری شده است.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارت‌های زیر را می‌آموزند:

 مهارت برنامه‌نویسی Scratch

 مهارت رایانه‌کار ICDL

 مهارت کاربر رایانه

 مهارت کاربر نرم‌افزار اداری (Office)

 مهارت کاربر Illustrator

 مهارت بازی‌سازی مقدماتی با موتور  یونیتی (Unity)

 مهارت شهروند الکترونیکی (E-Citizen)

 مهارت کاربر اندروید

 مهارت برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای

 مهارت بازاریابی الکترونیکی

 مهارت کاربر Poser

 مهارت مدیر بازی‌های شبکه‌ای (Game Net)

 مهارت عمومی برنامه‌نویسی



آینده تحصیلی و شغلی

بازی تلفن همراه رفته رفته شکلی جدی از سرگرمی‌های مردم می‌شود و در دل کاربران گوناگون جا باز می‌کند. بالندگی این بازار از یک سو ناشی از ظهور گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی و پیش‌رفته است که کار پایه مناسبی برای بازی هستند و از سوی دیگر ناشی از نوآوری در بازی‌هاست که کاربران تمامی گروه‌های سنی را جذب می‌کند.

بازتاب این بالندگی در میزان درآمد این صنعت هم نمایان است که سهم فزاینده‌ای از درآمد بازی همراه از کالاهای مجازی و سایر خریدهای درون بازی است. درآمد تبلیغات درون بازی افزایش چشمگیری خواهد یافت، زیرا شمار هر چه بیشتری از تبلیغات‌چی‌ها به سراغ بازی‌های همراه می‌آیند تا از قابلیت رسانه‌ای آن بهره گیرند.

ایران با 20 میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای و صرف روزانه 40 میلیون ساعت برای انجام بازی‌ یکی از پرمخاطب‌ترین کشورهای دنیا در این زمینه محسوب می‌شود.

بر اساس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق 1404، سهم بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار داخل تا سال 1404 باید به 50 درصد برسد.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

شرایط و نحوه ادامه تحصیل

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. هم‌چنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، هنرجویان این رشته در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با نرم‌افزار و IT می‌تواند ادامه تحصیل دهد.

آینده شغلی و بازار کار

فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان طراح بازی یا برنامه‌نویس در مراکز دولتی و خصوصی و یا به صورت مستقل مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارت‌ند از:

 ـ طراحی انفرادی و یا تیمی بازی‌های موبایل

 ـ مراکز چاپ و تبلیغات و نشریات

 ـ به عنوان مدرس در مراکز آموزش تخصصی IT (انستیتو ملی بازی‌سازی)

 ـ اشتغال در شرکت‌های خصوصی تولید بازی‌های رایانه‌ای و موبایل

ساعت آموزش

رشته «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای» دارای 111 ساعت آموزش به شرح زیر است:

42 ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)

56 ساعت شایستگی‌های فنی (درس‌های مهارتی)

4 ساعت شایستگی‌های پایه فنی (ریاضی)

9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، کاربرد فناوری‌های نوین، اخلاق حرفه‌ای). این درس‌ها به صورت پودمانی ارائه می‌شوند.


آشنایی با رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

معرفی رشته

پیشرفت و توسعه صنعتی و افزایش مبادلات تکنولوژیکی بین کشورها، به خصوص در قرن بیستم، پیدایش و تکامل زبان جدیدی به نام نقشه‌کشی را موجب شده است که با استاندارد کردن قواعد و مبانی آن توسط مؤسسه ISO و تلاش‌های بی‌وقفه طراحان و صنعتگران مدارج ترقی را پیموده است.

امروزه نقشه‌کشی با دخالت وسایل مدرن و بهره‌گیری از افزارهای جدید به صورت بازویی قدرتمند صنایع را رهبری می‌کند. تنها توجه به این نکته که روزانه حجم عظیم از محصولات صنعتی تولید می‌شود که هرکدام نیاز به نقشه‌های بسیار دقیق و گویا دارند شاهد این مدعاست. بدین ترتیب این زبان به متخصصانی نیاز دارد که با اصول و قواعد آن به درستی آشنا بوده، بتوانند ایده‌ها و طرح‌های مبتکران را با دقت لازم به روی کاغذ بیاورند. بنابراین نقشه در هر نقطه‌ای از دنیا که ترسیم شود، در هر نقطه دیگر قابل خواندن و ساخت خواهد بود.

نقشه‌کشی صنعتی در اصل، زبان بین‌الملل صنعت است که معرفی و ساخت قطعات و ارائه طرح‌های گوناگون صنعت تنها توسط آن امکان‌پذیر است و پل ارتباطی بین طراح و سازنده است.

دانش‌آموزان در این رشته با طراحی وسایل و قطعات جدید برای دستگاه‌های مختلف فنی آشنا می‌شوند و درنهایت ترسیم نقشه‌های صنعتی را پیدا می‌کنند.

آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در طی دوران تحصیل با دروس نقشه‌کشی درجه 2، نقشه‌کشی و طراحی به کمک رایانه (اتوکد)، و نرم‌افزارهای Solid Works و Inventor به اضافه 52 درس عمومی آشنا می‌شوند.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌ها و کارخانجات تولید قطعات در هر زمینه‌ای از جمله لوازم خانوادگی، لوازم صنعتی و خودروها فعالیت کنند، در شرکت‌های طراح قطعات فعالیت نمایند، در مراکز آموزشی به تدریس نقشه‌‌کشی و آموزش نرم‌افزارها بپردازند، در مراکز قالب‌سازی فعالیت نمایند؛ همچنین به عنوان رابط بین طراح‌ و تولیدکننده، رابطه بین مهندس و کارگر، کمک سرپرست کارگاه نقشه‌کشی و غیره به فعالیت بپردازند.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از گذراندن 96 واحد درسی از طریق کاردانی پیوسته در یکی از دانشکده‌های فنی حرفه‌ای، جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد با آزمون یا براساس معدل به صورت پودمانی پذیرش می‌شوند.

ساعت آموزش

رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 53 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نقشه‌کشی صنعتی درجه 2 متشکل از 7 واحد نظری و 13 واحد عملی»، «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «نقشه‌کش و طراح به کمک رایانه متشکل از 7 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «کارور Solid Works متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «کارور Inventor متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

معرفی رشته «تعمیر موتور خودرو» در شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «تعمیر موتور خودرو» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

معرفی رشته

امروزه تکنولوژی، شتابان رشد و توسعه می‌یابد و در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد. با توجه به جایگاه ویژه خودرو در جهان امروز رشته تعمیر خودرو از رشته‌های کاربردی و آینده دار است.

این رشته یکی از رشته‌های گروه مکانیک است که در آن آموزش‌های مربوط به صنعت خودرو انجام می‌گیرد. دانش‌آموزان وارد شده به این رشته باید علاوه بر علاقه، استعداد فنی و خلاقیت از سطح علمی مناسب در درس‌های فیزیک و ریاضی برخوردار باشند.

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان طی دوران تحصیل در این رشته با گذراندن 110 ساعت آموزش‌های عمومی، فنی و کارگاهی و شایستگی‌های غیرفنی ضمن خواندن کتب تخصصی و عمومی از قبیل محاسبات فنی، تکنولوژی و کارگاه مولد قدرت، ریاضی، فیزیک و ... با اساس کار، ساختمان و کاربرد موتورهای احتراق داخلی آشنا شده و مهارت‌ شناسایی قطعات مختلف تشکیل دهنده خودرو، ساختمان، طرز کار هر یک و عیب‌یابی مربوط به آنها و رفع این عبوب، انواع سیستم‌های سوخت‌رسانی، بنزینی و گازسوز، نحوه استفاده از مدارک فنی خودرو و کاربرد آنها را آموزش می‌بینند

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان رشته «تعمیر موتور خودرو» با ساختمان و کاربرد موتورهای احتراق داخلی آشنای کامل بوده و ضمن شناسایی ایراد موتور، می‌توانند به رفع مشکل بپردازند.

پس از فراغت از تحصیل و کسب دیپلم مهارت تعمیر خودرو، دانش‌آموزان می‌توانند جهت اشتغال در کارخانجات، مؤسسات صنعتی دولتی و خصوصی که به تولید یا تعمیر انواع مختلف خودرو می‌پردازند نظیر شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا و ... و یا در شرکت‌های تولید قطعات و لوازم یدکی انواع خودروها و یا در تعمیرگاه‌های نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز مشغول گشته و یا به صورت شخصی کارآفرینی نموده و خود اقدام به دایر نمودن تعمیرگاه‌های مربوطه نمایند.

در ضمن در صورت علاقه به ادامه تحصیل می‌توانند پس از پایان دوره هنرستان از طریق شرکت در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه‌ای در آموزشکده‌های سراسری فنی و حرفه‌ای، دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کاردانی همان رشته به ادامه تحصیل پرداخته و پس از فارغ‌التحصیل شدن در این دوره در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته آن مراکز ادامه تحصیل دهند.

ساعت آموزش

رشته «تعمیر موتور خودرو» دارای 110 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 57 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه 2 متشکل از 6 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه 1متشکل از 7 واحد نظری و 13 واحد عملی»، «کاربرد مدارک فنی خودرو متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار اتومبیل گازسوز متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.
پاسخ
#9
معرفی رشته‌ی «مرغداری صنعتی» شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

رشته «مرغداری صنعتی» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا در شاخه کاردانش قرار دارد.

معرفی رشته

امروزه اهمیت مصرف گوشت سفید از جمله گوشت مرغ و نیز تخم‌مرغ در سلامت جسمی افراد جامعه بر هیچکس پوشیده نیست، تقریباً تمام کشورهای جهان برنامه‌هایی برای افزایش مصرف سرانه محصولات طیور از طریق صنعتی کردن این حرفه دارند.

جهت پوشش این نیازها و نیز تربیت نیروی ماهر، رشته مرغداری صنعتی ارائه شده است که هدف از تدوین این رشته آشنایی هنرجویان با اصول کلی پرورش و نگهداری مرغ و پرندگان و کسب مهارت‌ و توانایی در جوجه‌کشی و پرورش انواع مرغ‌هاست.

سطح آموزش مهارت‌ها

هنرجویان این رشته علاوه بر گذراندن واحدهای عمومی به تعداد 22 واحد، دروس مهارتی به تعداد 32 واحد را به هرماه 11 واحد دروس اختیاری خواهند گذراند. دروس مهارتی این رشته متشکل از استانداردهای زیر است:

1-پرورش جوجه‌ گوشتی

2-جوجه‌کشی

3-پرورش و نگهداری بلدرچین

4- پرورش و نگهداری بوقلمون مادر (تخم‌گذار)

5- پرورش و نگهداری مرغ تخم‌گذار

6- مهارت‌های پایه پرروش طیور

7- پرورش و نگهداری بوقلمون گوشتی

نحوه راه‌یابی به مقاطع تحصیلی بالاتر:

دانش‌آموزان این رشته پس از گذراندن دروس خود با موفقیت مدرک دیپلم مرغداری صنعتی را کسب می‌کنند، که در صورت علاقه به تحصیل می‌توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند:

1-بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ ای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

2- بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده‌های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی ـ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

3-بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

4- در آزمون تغییر رشته یکی از دوره‌های پیش‌دانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم‌‌تجربی، علوم‌انسانی و علوم معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دوره مذکور را گذرانده و سپس از طریق آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.

فرصت‌های شغلی

همکاری با سازمان جهاد کشاورزی

همکاری با کشتارگاه‌های صنعتی

همکاری با مراکز پرورش دام و طیور

تأسیس مرغداری‌های صنعتی در راستای خوداشتغالی با استفاده از تهسیلات بانکی

ساعت آموزش

رشته «مرغداری صنعتی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 52 ساعت شایستگی‌های فنی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «پرورش عمومی طیور متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی»، «جوجه‌کشی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «پرورش جوجه گوشتی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری مرغ تخم‌گذار متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»،«پرورش و نگهداری بوقلمون گوشتی متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «پرورش بلدرچین متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری بوقلمون مادر متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

معرفی رشته‌ی «عکاسی» شاخه کاردانش

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

همان اندازه که دیدن و ارتباط تصویری در زمینه اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ارتباطات و ... فرآیندی مهم تلقی می‌شود،‌ هنر عکاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار ثبت‌کننده لحظات تاریخی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

مردم این آمیزه هنر و صنعت را تنها فشار یک دکمه تلقی می‌کنند و بیشتر با عکاسی پرسنلی و مجالس آن هم بسیار جزئی، آشنا هستند. اما در دنیا اکنون 105 گرایش عکاسی شناخته شده مانند عکاسی صنعتی، عکاسی هوایی و ... را می‌توان نام برد.

در این هنر شناخت آثار و کاربرد صحیح نور و قوانین عدسی‌ها، رنگ‌ها و استفاده از قوانین و ابزار فیزیکی و مواد شیمیایی، زمینه آفرینش هنری ماندگار به نام عکس می‌شود؛ آنچنان که مدت‌ها تأثیرات اساسی حتی بیش از یک کتاب، در ذهن بیننده به جای بگذارد.

دروس تخصصی این رشته شامل طراحی گرافیکی سیاه و سفید، طراحی گرافیکی رنگی، کابر رایانه، تایپ رایانه‌ای، عکاسی دیجیتال، روتوش و ترمیم عکس رایانه‌ای است.

*آینده تحصیلی و شغلی

فار‌غ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با اخذ معدل بالا و بدون کنکور در مراکز آموزش عالی قبول شده و یا در کنکور دانشگاه علمی کاربردی شرکت کرده و پس از قبولی در مراکز علمی ـ کاربردی مشغول به تحصیل شوند.

شرکت در آزمون کاردانی در دانشگاه علمی ـ کاربردی و شرکت در آزمون آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای رشته عکاسی، رشته عکاسی در ایران تا کارشناسی ارشد ادامه می‌یابد و فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به قابلیت‌های شخصی می‌توانند در استودیوهای مربوطه و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.

*ساعت آموزش

رشته «عکاسی» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 54 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 4 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از 1 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی آتلیه‌ای متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «عکاسی سیاه و سفید متشکل از 4 واحد نظری و 11 واحد عملی»، «رتوش فیلم و عکس متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی رنگی متشکل از 2 واحد عملی و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته کامپیوتر

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

هدف اصلی رشته کامپیوتر در هنرستان این است که دانش آموزان علاوه بر آشنایی با نرم افزارهای مختلف و تسلط در برخی از آنها ، یک برنامه نویس خوب باشند

و بتوانند برنامه های مختلف را طراحی و پیاده سازی کنند. در نتیجه آنها از همان ابتدای تحصیل در این رشته با مفاهیم برنامه نویسی و الگوریتم آشنا میشوند و

در نهایت با برنامه های سطح بالا مانند سی شارپ برنامه نویسی خواهند کرد.

برنامه نویسی و بانک های اطلاعاتی اصلی ترین دروس رشته کامپیوتر درتمامی مقاطع تحصیلی می باشند.

این رشته با ورود اینترنت جان تازه گرفته و شما در کنار تحصیل می توانید بامبانی کامپیوتر، مبانی برنامه سازی، نرم افزارهای کاربران متداول مانند (Word,Excel)،

زبان های برنامه سازی تحت ویندوز بانک های اطلاعاتی و برنامه سازی تجاری با استفاده از نرم افزارAccess، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های

کامپیوتری، زبان تخصصی با آشنایی با اصطلاحات تخصصی رایانه، طراحی مدارات منطقی پایه سخت افزار و تکنولوژی رایانه، شبکه های کامپیوتری آشنا شوید.

افراد به حسب تخصصشان به دسته های متفاوتی تقسیم شده اند.

برنامه نویسان، گرافیست ها، برنامه سازان، تعمیرکاران سیستم های رایانه ای و دیگران هر یک به نوعی با رایانه کار می کنند.

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :

مسئول کارگاه آموزش کامپیوتر

مسئول آرشیو نرم افزاری

برنامه ساز سیستم های کامپیوتری

فعالیت در کارگاه سخت افزار

راهبر سیستمهای کاربردی کامپیوتر

دستیار تولید کننده سیستمهای کامپیوتری

سرپرست سایت کامپیوتر

راهبر روندهای کنترل فرآیندهای صنعتی

تولید محتوای الکترونیکی

پشتیبان وب سایت

راه اندازی شبکه های کامپیوتری

سرپرست شبکه های محلی کامپیوتر

فعالیت در کارگاه سخت افزار

تولید و مونتاژ صدا، فیلم و انیمیشن

ساخت بازی های کامپیوتری

طراح و برنامه نویس وب سایت

طراحی و ساخت محصولات تبلیغاتی

و ....

مزیت‌های ادامه تحصیل در هنرستان!

آشنایی به رشته های هنرستان! 1

1- تنوع رشته های هنرستان ها نسبت به رشته های دبیرستان خیلی بیشتر است .

2- هم زمان آموزش های تئوری یادگیری عملی نیز صورت می گیرد.

3- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راحت تر است.

4- بازار کار مناسب برای دانش آموزان حتی قبل از فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

5-روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان به خاطر انجام کارهای گروهی در کارگاه بیشتر است .

6- دانش آموزان با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس بالاتری دارند .

7- با گذراندن واحد کارورزی ٬ آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند .

8- دانش آموزان هنرستانی در آینده یک تولیدکننده هستند .

9- کم شدن یک سال زمان تحصیل از مزایای دیگر دانش آموزان هنرستانی است.

10- دانش آموزان هنرستانی یک سال زودتر وارد دانشگاه ٬ بازار کار ٬ اجتماع و ... می شوند.

11- بیشتر ساعات درسی هنرستان ها عملی می باشد.

12- در هنرستان ها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود.

13- توجه مسئولین نظام ٬ سرمایه گذاری روی هنرستان ها است.

14- دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند از وام های خود اشتغالی استفاده نمایند .

15- دانش آموزان هنرستانی می توانند احتیاجات خود وخانواده را برآورده نماید

16- دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانند حداکثر کارایی و درآمد زایی را داشته باشند

17- دانش آموزان هنرستانی بدلیل اینکه بایستی در کارگاه ها نظم و دقت کافی را داشته باشند لذا نظم پذیری بالاتری دارند

18- دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند.

19- دانش آموزان هنرستانی خود باوری بالاتری دارند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ƁяιƖƖιαηт


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Book پک جمع‌بندی دهم و یازدهم ویژه رشته زبان و هنر
  چهار آزمون جامع سنجش ۱۴۰۲ | رشته انسانی
Minioni آرشیو آزمون های جامع | ویژه رشته انسانی
  تاریخ معاصر یازدهم منو درسام | رشته ریاضی و تجربی
  تاریخ یازدهم منو درسام | رشته انسانی
  کتاب مارکوپولو رشته انسانی
  رشته های بدون کنکور
  مجموعه آزمون جامع کنکور | ویژه رشته تجربی
Minioni PDF کتاب های رشته انسانی | ویژه کنکور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان