امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مگس و عجایب آن

#1
مگس و عجایب آن

….. هرگز به خلقت مگسی قادر نیستند …
حج، آیات 73 الی 74:
ای مردم بدین مثل گوش فرا دارید. آنان که به غیر از خدا دعوت می کنند هرگز به خلقت مگسی قادر نیستند هر چند همه اجتماع کنند. و اگر مگسی چیزی از آنها بگیرد قدرت بازگرفتن آن را ندارد. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند (73) . مقام خدا را نشناخته اند که خدا ذاتی است بی نهایت توانا و بی همتا(74).


مَگَس‌ها یا دوبالان (نام علمی: Diptera) از بزرگترین گروه‌های حشرات است که در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰۰۰ نوع از آن‌ها وجود دارد.مگس‌ها دارای دو جفت بال جلویی مشخص هستند. دو جفت بال عقبی آن‌ها تبدیل به بالچه چاقوشکل به نام توازنگر (هالتر یا بالانسیـِر) شده‌ است.



این حشره پس از آنکه از تخم بیرون آمد نخست به صورت لارو است و سپس در عرض 1 هفته پر در آورده و به شکل یک مگس در می‌آید. زبان مگس مانند زبان پروانه لوله‌ای است و بدنش استخوان و ریه ندارد. عمل تنفس به وسیله مساماتی که در قسمت‌های مختلف بدن او وجود دارد انجام می‌گیرد.



پاهای مگس مخصوص خود این حشره است. زیرا این پاها دارای سوپاپ‌هایی است که به وسیله آن مگس قادر است روی شیشه یا سقف اتاق به آسانی راه برود و پایین نیفتد. بدن مگس پوشیده از موهای نازکی است که گاهی آن‌ها را به وسیله پاهای خود تمیز می‌کند.



مگس‌های بالغ، به‌طور معمول حدود ۲ هفته و نیم عمر دارند اما در دماهای پایین‌تر، حتی تا ۳ ماه نیز می‌توانند زنده بمانند؛ همچنین، نوزاد مگس‌ها تنها ۲۴ ساعت پس از تخم‌گذاری، از تخم بیرون آمده و متولد می‌شود.


مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکانهای مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه ها، وزغ ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می‌شوند. مگس‌ها بطور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند.





نگاهی از پشت هزاران عدسی
عدسی هایی به شکل شش وجهی چشم یک مگس را تشکیل می دهند. به این وسیله تصویری که ایجاد می شود فضای بسیار بیشتری را نسبت به یک عدسی معمولی ایجاد می کند. در بعضی مگسها، تعداد عدسی ها گاهی اوقات در حدود 5000 عدد است. علاوه بر این، شکل کروی چشم ها مگس را قادر می سازند، تا پشت سر خود را نیز ببینند و این به مگس قدرت و امتیاز زیادی برای فرار از دست دشمنانش می دهد.



پمپ مکش مگس: خرطوم
ویژگی و جنیه دیگری که در مگس قابل تامل است نحوه ی هضم غذاست. مگس برخلافه دیگر موجودات، غذا را در دهانش هضم نمی کند بلکه خارج از بدنش آنرا هضم می سازد. در ابتدا یک ماده ویژه ای به وسیله خرطومش روی غذا ریخته و به این وسیله غذا را برای جذم به شکل یکنواختی در می اورند، سپس با مکیدن آن از طریق خرطومش غذا وارد گلویش می شود.



مگس ها چگونه می توانند بر روی سقف راه بروند؟
پاهای یک مگس سازش پذیر است به طوری که به وسیله ترکیبی از چنگال های ظریف و پانرمه های چسبنده قادر است تقریبا به هر سطحی بچسبد. پاهای یک مگس می توانند حتی بر روی سطوح درخشانی مانند شیشه نیز بچسبند. هنگامی که یک مگس می خواهد بر روی سقف بنشیند در حوالی آن پرواز می کند سپس در یک نیم حلقه پشتک می زند و سرانجام در یک موقعیت وارونه، حرکت خود ا به پایان رسانده و همه چیز برای چسبیدن به سقف مهیا می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عجایب هفتگانه جدید!
Photo تالار عجایب جهان(نسخه 1)
  عجایب اعداد فیبوناچی
  عجایب بارگاه خسروپرویز!!!جالبه بدونید
  عجایب پنج گانه بدن انسان ..
  عجایب کره زمین چیست بیا تا بدانی
  عجایب دنیای لاک‌پشت از کلاه‌ایمنی‌دار تا دماغ بزرگ
  عکس هایی از عجایب اقیانوس
  ناشناخته ها و عجایب رمز الود دنیا (( نخونی بد جور پشیمون میشی حالا از ما گفتن بود))
  تاریخچه ی دیوار چین(عجایب هفتگانه)!!!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان