امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد انیمیشن Zootopia 2016 [آرمانشهر حیوانات دیزنی]

#1
یزنی بسیار تلاش متاثرانه ای در نشان دادن انیمیشنی به معنای دیزنی کرده است ؛ شاید اگر در سکانس ورود خرگوش پلیس داستان به شهر زوتوپیا و صحنه بسیار زیبا و لانگ شات شهر زوتوپیا را دقت کرده باشید ؛ همانند نماد اصلی دیزنی نشان داده شود ؛ و شاید زوتوپیا را همانند شهر از با شهری نمادین و بزرگ مقایسه کرد . و شاید شهر زوتوپیا نشات گرفته از شهر نیویورک باشد . هرچه هست بی تاثیر نبوده است .

شخصیت های فیلم همانطور که در قبل گفته شد از یک خرگوش پلیس و یک روباه فریبکار تشکیل میشود و جالب تر زمانیست که خرگوش پلیس در وجه بیرونی به معنای خرگوش ساده و با چهره ای معصوم و در وجه درونی با خرگوشی زرنگ و حتی حیله گر مواجه میشویم (به سکانسی که روباه گول خرگوش را میخورد توجه کنید) و روباه در وجه بیرونی شخصیتی فریبکار و در وجه درونی شخصیتی دلپاک و معصومیت از دست رفته ای را نشان میدهد .

در واقع فیلمنامه نویسان دیزنی به این نکته ریز بین شده اند ؛ که برای نشان دادن شهری مدرن و آرمان شهری به نام زوتوپیا شخصیت ها باید دارای وجه انسانی باشند ؛ در این بین ما با شخصیت های ریز و درشتی مواجه میشویم که برای پیشبرد داستان استفاده میشوند ولی در جای جای مختلف هم مکاشفه های کمدی در اثر دیده میشود و هم نقبی بر سینمای جنایی و پلیسی زده میشود .

نقد انیمیشن Zootopia 2016 [آرمانشهر حیوانات دیزنی] 1

یزی که در انیمیشن وال-ئی نمود عینی پیدا کرده بود و در واقع بزرگداشتی برای سینمای کلاسیک در صحنه های مختلف داشت در زوتوپیا هم با برداشتی متفاوت شاهد هستیم ؛ ما با سکانسی روبرو میشویم که یک موش پیر با بادیگارد های خرس خود به صورت یک پدرخوانده ظاهر میشود و این سکانس رجعت و تلاشیست برای احترام به سینمای کاپولا و حتی همه صحنه های برخورد خرگوش و روباه با این موش دقیقا مشابه پدرخوانده کاپولا طراحی شده است ؛ (مثلا در صحنه عروسی دختر موش دقیقا مشابه صحنه عروسی دختر کورلوئنه می باشد وحتی چهره موش مافیا و نحوه برخورد و لحن صحبت هایش دقیقا مشابه فیلم پدرخوانده میباشد. )

نقد انیمیشن Zootopia 2016 [آرمانشهر حیوانات دیزنی] 1


و باز شخصیت شهردار که شیر نر پر عظمت شهر می باشد ؛ در واقع نماد شیر در بیشتر انیمیشن های دیزنی صلابت و قدرت و سلطان جنگل را نشان می دهد ؛ ولی این بار داستان به گونه ایست که نشان میدهد که شیر نیز در مواقعی اشتباه میکند و با دشمنان مختلف ناخواسته و نداسته همکاری میکند ولی در اصل وجود شهردار شهر زوتوپیا ؛ برای رد گم کنی شخصیت دیگری است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهم داد .

شهر زوتوپیا در واقع به یک شهر مدرن معمولی بسنده نکرده است و از همان صحنه ورود خرگوش به شهر که توسط قطار می باشد دوربین به صورت 360 درجه تمامی شهر و نقاط مختلف آن را نشان میدهد و از تنوع اقلیمی و اب و هوایی در شهر پرده بر میدارد ؛ این تنوع اب و هوایی در واقع بر تفکر دیزنی استوار است ؛ دیزنی ؛ شهر زوتوپیا را در اصل قاره امریکا و حتی خود آمریکا تصور کرده است ؛ و در لایه های پنهان این تفکر ما با تنوع تنوع فکری و شخصیتی مواجه هستیم با این تفاوت که به جای چهره انسانی شخصیت ها با چهره حیوانات مختلف می باشد ؛ این نوع نگرش دو دیدگاه برای سینما و انیمیشن هالیوود به ارمغان می آورد ؛

اول اینکه شهری به وسعت زوتوپیا یک شهر با گسترش ذهنی بسیار بالا و تفکری بسیار مدرنیته است که تفاوتی بین خوی وحشی حیوانات جنگجو و گوشت خوار با حیوانات اهلی و ارام گیاه خور نمیگذارد در اصل تفکر رویای آمریکایی در این انیمیشن نمود پیدا میکند آرمان شهری مدرنیته و آزاد برای هر نوع شخصیت و تفکر و مذهب و دین و ملیتی که در درون خود قرار گرفته است ( همانند چینی ها و ایتالیایی ها و بومیان قدیمی امریکا و سیاه پوستان افریقایی که در امریکا زندگی میکنند در کنار هم )


دوم در لایه های روانشانسی شخصیت ها در واقع شخصیت منفی و بد داستان میتواند به جای اینکه روباه و یا گرگ و یا خرس باشد گوسفندی با چهره ای مظلوم ولی در بطن بسیار حیله گر و نفرت انگیز باشد . در واقع دیزنی برای آرمان شهر رویایی خود این مثال را زده است که گرگ ها همیشه در لباس گرگ نیستن و گرگ و درنده ها در لباسی هماننده بره و گوسفندی سفید گاهی قرار میگیرند .

و بر میگردیم به شخصیتی که در اصل بدمن زوتوپیا می باشد ؛ شخصیتی که در وهله اول ما از یک دید دیگر شهردار شهر یعنی شیر را بدمن فکرمیکردیم ولی در وهله دوم این دستیار شهردار گوسفند قصه ماست که بدمن زوتوپیا می باشد . شخصیتی که اینبار دیگر مانند پینوکیو از انیمیشن های نخستین دیزنی که روباه مکار و گربه نره می باشد فاصله گرفته است و بد من قصه را گرگی در لباس بره به تصویر می کشد ؛ دیزنی تلاشی برای شعار جامعه مدرن میدهد ؛ جامعه ای که به واسطه قرارگیری حیوانان درنده و حیوانات غیر درنده در کنار هم نشان داده می شود ؛ و در واقع گمانه ای به این زده میشود که اگر حیوانات درنده مدرن به یکباره خوی وحشگیریشان برگردد چه اتفاقی برای چنین ارمانشهر رویایی می افتد ؟ و گوسفند داستان ما در اصل برای رهبری و برکناری حتی شهردار که شیر می باشد و درنده است تلاشی مضاعف میکند .


ولی خب شخصیت دوست داشتنی قصه نه فقط خرگوش پرجنب جوش و روباه معصومی که در بچگی دچار توهم شخصیتی شده بلکه شخصیتی به نام فلش می باشد ؛ یک اسلاث تنبل ولی به شدت متحیرکننده و خنده دار ؛ شاید سکانس مطرح فلش ؛ صحنه ورود خرگوش و روباه به دفتر اداری واسه دریافت اطلاعات می باشد ؛ که فلش براساس همان طبیعت حیوانی همه کارهای دفتر را با سرعتی بسیار پایین تر از سطح حیوانات دیگر انجام میدهد و همین موقعیتی برای کمیک ایجاد میکند ؛ همگی کارمندان اسلاث تنبل هستن و تمامی مراجعه کننده ها برای انجام کارهاشون مجبورن منتظر این وضع و سرعت پایین کارهای این موجودات قرار بگیرند ؛ و در واقع جواب جالب روباه در پاسخ به سوال خرگوش که تو گفتی کارمون سریع انجام میشه ؛ « چی ؟ داری میگی چون اونا خرس تنبلن نمیتونن سریع باشن ؟ فکر میکردم تو زوتوپیا هرکسی میتونه هرچیزی که میخواد باشه » در اصل این تفاوت نژادی و فرهنگی و فکری در یک جامعه ارمانی اینجا مشخص میگردد که هر شخصیتی با هر نوع طبیعیتی در جایگاهی از جامعه قرار میگیرد هرچند اگر در جایگاه درستی نباشد .



جالب ترین صحنه ای که دیزنی مهر محکمی بر این تفکر مدرنیته میزند و شاید نقدی منفی بر مدرنیته باشد سکانس ورود خرگوش و روباه به باشگاه حیوانات می باشد که صحنه های اروتیک و یوگا در قالب حیوانات نشان داده میشود و این چالش را بر می انگیزد که چرا حیواناتی که دیگر در ارمانشهر زوتوپیایی زندگی میکنند باید لخت در حیاط باشند ؟ حیواناتی که به واسطه این جامعه مدرن شده اند و دیگر لباس میپوشند . این رفتار را نشان میدهند . در اینجا باز جامعه ای لیبرالیسم و آزاد مد نظر قرار گرفته است .




شاید نقد منفی در انیمیشن زوتوپیا ؛ نپرداختن سطح بالاتری به دیگر حیوانات باشد و درگیر نکردن بیننده ها به شخصیت هایی که میتوانند خیلی کمیک تر جلوه نمایند ؛ مثلا رییس پلیس آن قوچ خشن و منشی اداره آن ببر چاق دونات خور را میتوانستند بیشتر و بهتر شخصیت پردازی کنند .

موسیقی و رقص از عناصر همیشگی انیمیشن های هالیوود و مخصوصا دیزنی است و اینبار هم با موسیقی شاد و رقص زوتوپیایی همراه می باشد .

شخصیت روباه که در اول قصه یک دزد و فرصت طلب می باشد و زرنگیش جلب توجه میکند رفته رفته به سمت معصومیت از دست رفته خویش بر میگردد رویایی که در بچگی برای خود داشت و به واسطه طبیعیت وحشی خود ؛ مهر وحشی بودن بر پیشانیش میخورد و طرد میشود و از آن بعد از رویای خود عقب میماند . در واقع در زوتوپیا این حیوانان آرام و غیر درنده هستند که معکوس واقع میشوند و رفتاری درونی که وحشی می باشد را از خود نشان میدهند . این کنش و رفتار نشان از وجود قالب دیگری از وحشیگری حیواناتی می باشد که اگر فرصتی برای وحشی گری پیدا کنند ؛ نمود عینی آن را نشان میدهند . و در آخر شخصیت روباه در این داستان جنایی خرگوش به رویای خود میرسد و پلیس میشود .

مطمنا انیمیشن موفق زوتوپیا با بازخورد خوبش در چند سال اینده با قسمت دوم آن روبرو میشویم و امیدواریم اینبار شخصیت های جالب تر و کمیک بیشتری برخورد نماییم و مانور بیشتر بر شخصیت فلش و ببرچاق دونات خور و قوچ خشن و دیگر شخصیت های زوتوپیا داده شود .


زوتوپیا که همچنین با عنوان زوتروپلیس در اروپا و شهر حیوانات در ایران شناخته می‌شود .

زوتوپیا به عنوان پنجاه و پنجمین فیلم پویانمایی در فهرست والت دیزنی به حساب می‌آید.

هزینه ساخت فیلم : 150 میلیون دلار / فروش گیشه : 1 میلیارد دلار تا الان
خلاف قوانین؟! تکراری؟! بی کیفیت؟! اسپمزا؟! اسپم؟!کم محتوا؟!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ویلای دو خوابه و ارزان قیمت در نزدیکی دریا در شهر رامسر (:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کدام انیمیشن محبوب را انتخاب میکنید ؟(بروز رسانی شد)
  بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۰؛ جذاب و مهیج
  اولین تصاویر از کاراکتر صداگذاری‌شده توسط جانی دپ در انیمیشن Puffins
  اولین تریلر انیمیشن The Boss Baby: Family Business منتشر شد
  تاریخ انتشار انیمیشن Transformers: War For Cybertron Earthrise مشخص شد
  نخستین تصاویر انیمیشن Minions Holiday Special به زمان پخش آن اشاره دارند
  تریلر انیمیشن Once Upon a Snowman ماجراجویی اولاف برای یافتن هویتش را نشان می‌دهد
  نگاهی به انیمیشن لاک پشتهای نینجا+چند عکس زیبا ازشون!
  اولین تریلر انیمیشن سریالی Animaniacs منتشر شد
  انیمیشن سریالی Archer برای فصل دوازدهم تمدید شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان