امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا برگزیت برای تجارت پاکستان با اروپا چالش برانگیز است

#1
آیا برگزیت برای تجارت پاکستان با اروپا چالش برانگیز است 1

نقل قول: بیش از یکماه از خروج رسمی انگلیس، بزرگترین شریک تجاری اروپایی پاکستان (به عنوان وارد کننده) از اتحادیه اروپا می گذرد و جامعه بازرگانی در پاکستان برگزیت را برای ادامه تجارت با کشورهای اروپایی چالش برانگیز می داند در حالی که این طرح ممکن است امتیاز تجاری اروپا برای اسلام آباد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پاکستان تبادلات بازرگانی با اتحادیه اروپا را نقش بسزایی در تجارت خود تعبیر می کند. در سال ۲۰۱۶ تجارت مازاد این کشور ۲.۱۴ میلیارد دلار ثبت شد.

اتحادیه اروپا سومین شریک بزرگ واردات پاکستان محسوب می شود به طوری که این کشور طی سال های اخیر ۶.۹۲ میلیارد دلار صادرات به اروپا انجام داد و در سال ۲۰۱۶ نیز میزان واردات پاکستان از کشورهای اروپایی ۴.۷۸ میلیارد دلار به ثبت رسید.

منابع خبری می گویند: ۱۱ درصد از واردات پاکستان را نیز کالاهای اروپایی تشکیل می دهد و علاوه بر این سرمایه گذاری اتحادیه اروپا طی سال های اخیر درپاکستان نیز رشد یافته است.

پاکستانی های مقیم اروپا از جمله انگلیس معتقدند که خارج نشدن انگلیس از اتحادیه اروپا باعث می شد تا فعالیت ها تجاری با انگلیس و سایر نهادهای اروپایی به آسانی انجام شود. واردات و صادرات کالا از جمله ترخیص اجناس به مقصد کشورهای اروپایی نیز تحت امتیاز تجاری موسوم به «سیستم عمومی ترجیحی» برای پاکستان تسهیل می شد اما بریتانای پسا برگزیت وضعیت نامشخصی را برای بازرگانان پاکستانی به وجود آورده است.

به عقیده تجار پاکستانی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بلاخره صورت گرفت اما اکنون باید مشاهده کنیم که دولت ها چگونه مسیر قبلی تجارت را ادامه خواهند داد.

«چودری محمد سرور» حکمران ایالت پنجاب پاکستان که زمانی نماینده مجلس در بریتانیا بود و برای حضور در انتخابات پاکستان تابعیت انگلیسی خود را واگذار کرد، معتقد است: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است امتیاز تجاری مخصوص اروپا برای پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: امتیاز تجاری ویژه اروپا طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به پاکستان اختصاص یافت که هدف اصلی آن دسترسی آسان شرکت های اقتصادی و بازرگانان پاکستان به بازار اروپا است. این طرح در سال ۲۰۱۸ تمدید شد و اکنون مسئولان پاکستانی درصدد تمدید مجدد طرح امتیاز تجاری اروپا هستند اما با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیم آن می رود که حمایت از پاکستان برای دریافت مجدد امتیاز تجاری در خطر قرار بگیرد.

به گفته مقامات پاکستانی: این کشور تاکنون با بهره مندی از امتیاز ویژه تجاری اروپا توانسته سالانه ۳ میلیارد دلار سود کند و طی پنج سال گذشته نیز ۱۵ میلیارد دلار کسب درآمد داشته است.

انگلیس در تدارک حفظ منافع تجاری پاکستان

با توجه به صادرات پاکستان که عمده آن به مقصد کشورهای اروپایی انجام می شود و نگرانی بازرگانان از جمله صنعت نساجی پاکستان که ممکن است صادرات این کشور با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تحت تاثیر قرار بگیرد، بریتانیا درصدد است تا با تدوین و اجرای طرح تجاری ویژه ای جذب صادرات پاکستان را برقرار نگه دارند.

«گیلین راجرز» رئیس هیاتی از وزارت توسعه بین المللی انگلیس که اخیرا به پاکستان سفر کرده بود، به بازرگانان این کشور اطمینان داد تا انگلیس در تکاپوی معرفی و اجرای سیستم عمومی ترجیحی مانند اتحادیه اروپا است که هدف اصلی آن حفظ سطح فعلی صادرات کالا از پاکستان به انگلستان خواهد بود.

این مقام انگلیسی بر توجه بیشتر به آنچه که بازار نوظهور در پاکستان خواند، تاکید کرد و گفت: باید از دوران پسا برگزیت استفاده کنیم تا بتوان روابط اقتصادی میان پاکستان و انگلیس را به عالی تری سطح رساند و برای این هدف وزارت توسعه بین المللی بریتانیا از همه منابع خود جهت تقویت مناسبات تجاری با پاکستان استفاده خواهد کرد.

آیا برگزیت برای تجارت پاکستان با اروپا چالش برانگیز است 1

نگاه پاکستان به تاثیرات منفی بریگزت بر تبادلات تجاری

به گزارش رسانه های پاکستانی، این کشور بزرگترین صنعت تولید نساجی را دارد و هشتمین صادر کننده بزرگ محصولات نساجی در آسیا شناخته می شود. پاکستان همچنین چهارمین تولید کننده بزرگ پنبه است و بعد از چین و هند سومین ظرفیت ریسندگی در آسیا را به خصوص اختصاص داده است.

بازرگانان و صادرکنندگان پاکستانی برای جلوگیری از تبعات منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بر تجارت با سایر کشورهای اروپایی، از دولت بریتانیا انتظار دارند تا روش های موثری را به اجرا گذاشته و اجازه ندهد تا منافع تجاری پاکستان در خطر قرار بگیرد.

جامعه تجار پاکستان بیم آن دارند که برگزیت در مسیر تجارت با بریتانیا مانع ایجاد کند زیرا در زمان فعلی انگلیس بعد از چین و هلند سومین سرمایه گذار بزرگ در پاکستان محسوب شده و ۸ درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در این کشور به خود اختصاص داده است.

تجارت دوجانبه سالانه میان پاکستان و انگلستان چیزی حدود ۲.۹ میلیارد دلار است و پس از آمریکا، هم اکنون بریتانیا دومین بازار صادراتی پاکستان و همچنین بزرگترین بازار در اروپا است.

«شفق محمد» نماینده پارلمان اروپا معتقد است: بریتانیا پس از برگزیت با مشکلات جدی معیشتی مواجه خواهد شد در این وضعیت پاکستان می تواند جا پای خود را برای تحکیم مناسبات اقتصادی با انگلیس محکم کند.

وی در گفت وگو با شبکه پاکستانی A.R.Y گفت: برگزیت فضای تجارت مستقیم پاکستان با بریتانیا را سازگار می کند اما همزمان باید به روابط با سایر کشورهای اروپایی نیز فکر کرد و در جهت تحکیم این مناسبات قدم برداشت.

«نفیس زکریا» سفیر پاکستان در انگلیس درخصوص تبعات برگزیت و اثرات آن برای پاکستان گفت: فرصت های جدید تجاری و همچنین فرصت های شغلی در حوزه های مختلف برای پاکستان مهیا خواهد شد و نباید برای مطالعه و بررسی این وضعیت وقت خود را هدر دهیم.

منابع خبری می گویند: پاکستان در حال بررسی صادرات نیروی انسانی از جمله متخصصان، مهندسین و ظرفیت های فن آوری به انگلستان است زیرا انگلیس پس از برگزیت در بسیاری از بخش ها با خلا نیرو و پشتیبانی مواجه خواهد شد.

برگزیت می تواند مجموعه ای از عواقب خوشایند و ناخوشایند برای پاکستان به دنبال داشته باشد هر چند که فعلا همه چیز آرام است و هنوز نشانه های اصلی عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای پاکستان نمایان نشده است.

بریتانیا روز ۳۱ ژانویه/۱۱ بهمن امسال با تصویب پارلمان اروپا، به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج ‌و بلافاصله وارد یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه ‌شد.

مشخصا عمده ترین دلایل خروج بریتانیا اقتصادی هستند. اکنون با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور می‌تواند با همه کشورها وارد مذاکره شده و مقررات جدیدی برای صادرات و واردات و خدمات تعیین کند. تا پیش از این لندن این امکان را نداشته با کشورهایی چون آمریکا و استرالیا وارد مذاکرات تجاری شود و هواداران برگزیت معتقدند که آزادی در تعیین سیاست‌های تجاری باعث رونق اقتصادی بریتانیا خواهد شد.
خلاف قوانین؟! تکراری؟! بی کیفیت؟! اسپمزا؟! اسپم؟!کم محتوا؟!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ویلای دو خوابه و ارزان قیمت در نزدیکی دریا در شهر رامسر (:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اخراج روسیه از سوئیفت شد
Heart ترامپ اروپا را سردرگم کرده است
Heart پاکستان در بحبوحه تنش هند با چین، شریک اصلی پکن شد
Heart اروپا منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
Heart هشدار وزیر خارجه پاکستان نسبت به "ماجراجویی اشتباه" هند
Heart پاکستان در صدد بهبود روابط ایران و عربستان
  پیشنهاد ستاد نانو برای رفع چالش کمبود اعتبارات
  کمیسیون اروپا برنامه سفر تابستانی اعلام کرد
  بحران کرونا، بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا را نیز به خطر انداخت !
  تلاش فرانسه برای پاسخ قاطع اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی در پرونده الحاق

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان