امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعاهای کشف داروی ضد کرونا

#1
پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعاهای کشف داروی ضد کرونا 1
بازگشت موقت تامی فلو به داروخانه هارئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود حذف اسلتامیویر با نام تجاری تامی فلو از پروتکل درمان کرونا اما به علت تقاضای مردم و نسخه پزشکان مجدد به صورت موقت این دارو در برخی داروخانه ها توزیع شده تا مردم نگرانی نداشته باشند.

محمدرضا شانه ساز روز پنجنشبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: فعلا با توجه به تقاضای بالای داروی اسلتامیویر که تولید داخل آن وجود دارد تا چند روز آینده این دارو در داروخانه ها توزیع می شود به هر حال این دارو از پروتکل درمان کرونا خارج شده اما به علت تقاضای بالای مردم و نسخه پزشکان تا حدی برای تامین آن در روزهای گذشته غافگیر شده بودیم که فعلا این مشکل بر طرف شده است.

وی افزود: هیچ مشکلی برای تامین داروهای مورد نیاز مراکز درمانی برای بهبود مبتلایان به کرونا در کشور وجود ندارد و اکنون تقریبا می توانیم بگوییم هیچ مشکلی از این نظر نداریم. برای بیماران سرپایی هم دو هزار داروخانه شبانه روزی در کشور باز هستند و داروخانه های روزانه هم به شرط حضور مسئول فنی می توانند باز باشند و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد. همه داروخانه های بیمارستانی هم برای تامین داروی بیماران بستری باید باز باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی اسلتامیویر را هم اکنون در کشور تولید می کنیم. چند سال هم هست که در کشور به وفور تولید می شود و تعداد کارخانه های تولید کننده آن اکنون به سه شرکت رسیده است. البته این دارو برای درمان آنفلوانزاست و هیچ مرجع علمی تاثیرگذاری آن را برای درمان کرونا تایید نکرده است و توصیه ما به پزشکان و مردم این است که از این دارو برای درمان کرونا استفاده نکنند.

شانه ساز افزود: در هفته های گذشته با توجه به تحریم ها برای واردات مواد اولیه این داروی اسلتامیویر دچار مشکل شدیم و در مقطعی تولید آن متوقف شد و مجبور شدیم به صورت موردی مقداری داروی ساخته شده تامی فلو را وارد کنیم و مجوز واردات صادر شا اما بلافاصله مشکل تامین مواد اولیه حل شد و اکنون تولید داخل این دارو برقرار است اما توصیه ما به پزشکان این است که این دارو را برای درمان کرونا تجویز نکنند.

وی ادامه داد: با این وجود هنوز تجویز می شود برای اینکه در جامعه نگرانی ایجاد نشود بنا شد با شیب کند این دارو موقتا در داروخانه ها توزیع شود.
یک آنتی بیوتیک در پروتکل درمان کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران بستری کرونا در بیمارستانها گفت: بعید می دانم همه بیماران کرونا در بیمارستانها تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرند از نظر علمی چنین اقدامی قابل قبول نیست مگر اینکه این بیماران یک عفونی ثانویه داشته باشند البته در پروتکل درمان کرونا یک آنتی بیوتیک هم وجود دارد که تولید داخل هم دارد و مشکلی برای تامین آن نداریم.
کمبود ماسک در مراکز درمانی بر طرف شد

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تامین ماسک گفت: تولید ماسک به اندازه نیاز کامل مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها رسیده است. مصرف اصلی ماسک در این مراکز ماسک N۹۵ است که تولید آن از روزی پنج هزار اکنون با همکاری بخش خصوصی و نیروهای مسلح به روزانه ۸۰ هزار رسیده است بنابراین نیاز بیمارستانها به طور کامل از نظر ماسک بر طرف شده است.

شانه ساز گفت: در مورد ماسک مورد نیاز مردم البته هنوز مقداری کمبود وجود دارد اما امیدواریم طی روزهای آینده این کمبود نیز به طور کامل بر طرف شود و به ماسک مورد نیاز مردم به اندازه نیاز در داروخانه ها توزیع خواهد شد و فکر می کنم بعد از عبور از بحران کرونا ایران یکی از مهمترین صادرکنندگان ماسک در دنیا بشود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با توجه تحریم ها در روزهای اول شروع بحران به علت مشکل نقل و انتقال پول برای تهیه و خرید مواد اولیه دارو دچار مشکلاتی شدیم اما اکنون این مشکل برطرف شده و با توجه به زیرساخت صنعت دارویی کشور همه داروهای موجود در پروتکل درمان کرونا در کشور به میزان کافی تولید می شود و می توانیم حتی این داروها را در اختیار داروخانه ها قرار دهیم. چیزی به عنوان کمبود دارو برای درمان کرونا در کشور نداریم.
داروهای جدید درمان کرونا در کمیته علمی

شانه ساز گفت: داروهای جدیدی هم برای درمان کرونا مطرح هستند که در کمیته علمی ستاد ملی کرونا در وزارت بهداشت در حال بررسی است و اگر تایید نهایی شوند کارخانه های دارویی داخل کشور برای تولید آنها کاملا آماده هستند. این داروها چند قلم هستند و به محض تایید در کمتر از دو ماه تولید و روانه بازار می شوند.

وی افزود: تحریم ها هیج مشکلی در تامین داروی کشور به وجود نیاورده است. در هفته گذشته فقط در یک روز تعدادی از همراهان بیماران خاص به علت مراجعه به یک داروخانه مقداری معطل شدند اما کمبود دارو نداشتیم اما بلافاصله بعد کمتر یک روز با دستور وزیر بهداشت تعداد داروخانه های توزیع کننده این داروها افزایش یافت و مشکل حل شد بنابراین تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و افراد مبتلا به کرونا در کشور هیچ مشکل و کمبودی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد داروهای جدید برای درمان کرونا ادعاهای مختلفی وجود دارد از جمله درمان از طریق فرآورده های پلاسما، برخی از این پشنهادها از طرف صاحبنظران بنام و دانشمندان شناخته شده است اما نمی توانیم به صرف ادعا برای تولید یک دارو مجوز بدهیم باید همه این موارد در کمیته علمی وزارت بهداشت تایید شود اما بعد از تایید نهایی مشکلی برای تولید آنها وجود ندارد و در فاصله ۲۰ روزه می توانیم این داروهای جدید را تولید کنیم.

وی افزود: در مورد داروهای جدید هم باید به ایمنی و عوارض دارو و هم اثربخشی آن توجه کنیم. همه این موارد در کمیته علمی بررسی می شود و پس از تایید وارد فاز تولید می شوند.

شانه ساز ادامه داد: در مورد تامین داروی مورد نیاز مراکز درمانی با توجه به پروتکل درمان مصوب فعلی هیچ کمبودی نداریم و هیچ روزی برای تامین داروها در بیمارستانها دچار کمبود نبوده ایم.

وی گفت: مردم هیچ دلواپسی برای تامین دارو نداشه باشند. اقلام جدید خارجی هم بعد از تاییدیه های بین المللی و تایید کمیته علمی ستاد ملی کرونا تامین می شوند و اکنون هیچ نیاز اورژانسی برای واردات دارو از خارج نداریم.
کیت تشخیص کرونا در ایران تولید شد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد تولید کیت تشخیصی در داخل هم چند شرکت داخلی به تولید رسیده اند و اکنون چند شرکت تولید کیت تشخیصی داریم و به محض تایید این کیت در وزارت بهداشت در زمان کوتاهی می توانیم با چند شرکت تولیدی کیت تشخیصی داخلی را عرضه کنیم. قیمت این کیت از نوع خارجی به مراتب پایین تر است البته کیت تشخیصی مصرف عامل ندارد اما برای تشخیص افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی چه به صورت بستری و چه سرپایی در اختیار این مراکز قرار می گیرد.

وی افزود: تولید و مصرف الکل نیز برای تولید محلول های ضدعفونی سطوح و دست در کشور چندین برابر شده است و مشکل تامین ژل های ضدعفونی کننده نیز بر طرف شده است.
پاسخ
آگهی
#2
گروه‌های پژوهشی، آزمایشگاه‌ها، صنایع داروسازی و نهادهای تحقیقاتی برای ساخت واکسن ضد کرونا و داروی بیماری کوید ١٩، بایکدیگر رقابت می‌کنند
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow چین به درخواست بن سلمان پاسخ مثبت داد
  جزئیات ربوده شدن دختر حاکم دوبی و واکنش سازمان ملل
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
  آیا ماجرای صلح امام حسن (ع) دوباره تکرار می‌شود؟/ پاسخ از رهبر معظّم انقلاب
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان