امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

★معرفی کتاب های علمی★

#1
*سلــــام*

این تاپیک مخصوص معرفی کتاب های علمی هست!

شما هم میتونین برای معرفی کتاب های علمی از این تاپیک استفاده کنین!

*به همراه اپدیت!*


************************************************


معرفی کتاب: بدن هرگز دروغ نمی‌گوید


آلیس میلر، روانشناسی که شهرت جهانی دارد، با تحلیل تجارب بیمارانش و سرگذشت شخصیت‌های سرشناسی مثل ویرجینیا وولف و فرانتس کافکا و مارسل پروست، در این کتاب نشان می‌دهد چطور تحقیر و سرخوردگی و خشم فروخورده در دوران کودکی، خود را در بزرگسالی بروز می‌دهد؛ با بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته و دیگر ناخوشی‌ها.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1


نام اصلی: The Body Never Lies
نوشته: آلیس میلر
ترجمه: امید سهرابی نیک
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: روانشناسی
چاپ اول: ۱۳۹۸
تعداد صفحه:۲۳۰


نویسنده در مقدمه کتاب نوشته: دغدغه‌ی اصلی من در کتاب حاضر، بررسی تأثیراتی است که انکار هیجانات قوی و واقعی روی بدن ما می‌گذارد. چنین انکاری، بیش‌تر به نام اصول اخلاقی و دینی بر ما تحمیل می‌شود. طبق دانش و تجربه شخصی من از روان‌درمانی، و نیز روایت‌هایی که از افراد زیادی شنیده‌ام، افرادی که در کودکی آزار دیده‌اند تنها زمانی می‌توانند فرمان چهارم از ده فرمان را انجام دهند که از احساسات واقعی خود فاصله بگیرند و آن‌ها را به‌شدت سرکوب کنند. این افراد نمی‌توانند پدر و مادر خود را دوست داشته باشند. به آن‌ها احترام بگذارند، زیرا هنوز ناخودآگاه از آن‌ها می‌ترسند؛ آن‌ها هرقدر هم تلاش کنند نمی‌توانند رابطه‌ای راحت و مطمئن با والدین خود برقرار کنند.

در عوض، رابطه‌ای که به وجود می‌آید، نوعی وابستگی بیمارگونه، یعنی مخلوطی از ترس و اطاعت از سر وظیفه است که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را عشق یا دوست داشتن نامید. من این را فریبکاری و تظاهر می‌نامم. افرادی هم که در کودکی آزار دیده‌اند، در تمام عمر انتظار می‌کشند که بالاخره روزی عشقی را که از آن‌ها دریغ شده، دریافت کنند. چنین انتظاری، وابستگی آن‌ها را به پدر و مادر تشدید می‌کند. این وابستگی همان چیزی است که در اعتقادات دینی از آن با نام عشق یاد می‌شود و به عنوان فضیلت، ستایش می‌شود. متأسفانه چون هنوز بیش‌تر مردم زیر سیطره‌ی اصول اخلاقی سنتی قرار دارند، در بیش‌تر روش‌های درمانی نیز این وابستگی ستوده می‌شود. افراد ناچارند برای این اصول اخلاقی بهایی بپردازند و این بها را بدن می‌پردازد.

افرادی که باور دارند تنها باید چیزهای مجاز را درک کنند و مدام تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا چیزهای ممنوع را درک نکنند، در نهایت بیمار می‌شوند – و گرنه، هیجاناتی را که خود از پذیرشش سر باز زده‌اند، به فرزندانشان منتقل می‌کنند و در نتیجه، فرزندانشان مجبور به پرداخت بهای آن می‌شوند. این کتاب پرده از یک قانون روان-زیست شناختی برمی‌دارد که مدعاهای دینی و اخلاقی مدت‌های مدید آن را پنهان نگه داشته است.

قسمت نخست کتاب نشان می‌دهد که این قانون چگونه زندگی و حرفه‌ی شماری از نویسندگان و شخصیت‌های مشهور را تحت تأثیر قرار داده است. بخش‌های بعدی، روش‌هایی برای برقراری ارتباط اصیل ارائه می‌دهد که می‌تواند به چرخه‌ی خطرناک خودفریبی پایان دهد و فرد را از تحمل رنج‌های جسمی رها کند.


فهرست مطالب:


بخش نخست: گفتن و پنهان کردن

۱-هراس از پدر و مادر و تاثیرات مصیبت‌بار آن
داستایفسکی، چخوف، کافکا، نیچه
۲-مبارزه برای رهایی در داستان‌ها و فریادهای ناشنیدۀ بدن
فردریش فون شیلر
۳-خیانت حافظه
ویرجینیا وولف
۴-نفرت از خود و عشق ارضا نشده
آرتور رمبو
۵-کودک زندانی و ضرورت انکار درد
یوکیو میشیما
۶-عشق خفه‌کننده مادر
مارسل پروست
۷-استاد ماهر در تفکیک احساسات
جیمز جویس


بخش دوم: اخلاق سنتی در درمان و دانش بدن


۸-آشنایی کودکان با خشونت
۹-چرخ و فلک احساسات
۱۰-بدن، نگهبان واقعیت
۱۱-می توانم بگویم؟
واقعیت را احساس نکن، آن را بکش
۱۳-مواد مخدر و فریفتن بدن
۱۴- حق آگاهی
۱۵-فریب عشق را می کشد


بخش سوم: بی‌اشتهایی: میل برای ارتباط اصیل


۱۶-خاطرات ساختگی آنیتا فینک


خرید کتاب از طریق لینک زیر:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://b2n.ir/109372
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، ρσєѕɪ ، Medusa ، Itsali ، یلدا 86 ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، †ᴾᴼᴵˢᴼᴺ† ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ ، ᗩᐯᗩ⁷ ، Emmɑ ، ÆMÆշЇÑζ ، Prometheus ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
آگهی
#2
معرفی کتاب: چگونه گورخر راه راه شد؟

در این کتاب آموزنده به برخی معماهای تکاملی و واقعیت‌های شگفت‌انگیز دنیای جانوران پاسخ داده می‌شود. خودتان را آماده کنید که هنگام خواندن این کتاب مجذوب و شگفت‌زده شوید و از آن بهترین لذت را ببرید.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1


نام اصلی: How the zebra Got its stripes: And other darwinian just so stories
نوشته: لئو گراسه
ترجمه: کاوه فیض‌الهی
ناشر: فرهنگ نشرنو
موضوع: زیست‌شناسی، تکامل(فرگشت)
سال انتشار: ۱۳۹۸
تعداد صفحه: ۱۷۶


چرا زرافه گردنی به این درازی دارد؟ چرا گورخر راه‌راه است؟ چرا گلهٔ بوفالوها کمابیش دموکراتیک است اما فیل‌ها دیکتاتوری را ترجیح می‌دهند؟ علت معماری درخشان تپهٔ موریانه‌ها یا پیچیدگی‌های زندگی جنسی کفتارها چیست؟ چرا گورکَن عسل‌خوار طوری تکامل یافته که یکی از مؤثرترین عوامل کشتار جمعی باشد؟

لئو گراسه از با استعدادترین و آینده‌دارترین طبیعی‌دانان جوان فرانسه است. او که اکنون ۲۹ ساله است زیست‌شناسی تکاملی و روزنامه‌نگاری خوانده است و بیشتر وقتش را صرف ترویج علم می‌کند. در پنج سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار نفر مشترک کانال یوتیوبی او با نام «زیست‌شناسی کثیف» (DirtyBiology) شده‌اند؛ کانالی که در آن با نگاه طنز به شگفتی‌های حیات می‌پردازد.

از میان قانون‌هایی که بر تکامل جاندارن حاکم‌اند، انتخاب طبیعی از همه قدرتمندتر است. قدرت انتخاب طبیعی،، به ویژه در علفزار بزرگ آفریقا(ساوانا) بسیار مشهود است. اگر فردی امتیاز یا برتری کوچکی نسبت به دیگری داشته باشد، فرزندان بیشتری تولید خواهد کرد. اگر این فرزندان همان امتیاز را به ارث ببرند و آن را به نسل بعد منتقل کنند، زادگان فرد ممتاز سرانجام بر کل خزانه ژنی آن گونه غالب خواهند شد، در حالی که زادگان رقیب سابقش به فراموشی تکاملی سپرده خواهند شد. این البته روایت شده چیزی است که در طبیعت روی می دهد: در جهان واقعی هرگز به این سرراستی نیست.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1


عنوان این کتاب، به پژوهش خود گراسه در دوران دانشجویی‌اش ارتباط دارد. موضوع این پروژه الگوی راه راه گورخرها و ارتباط‌شان با رفتار آنها بود. گراسه می خواست ببیند آیا میان این الگوها و شخصیت گورخرها رابطه‌ای وجود دارد یا نه. اما چنین رابطه‌ای به دست نیامد. وی می گوید:«من میان الگوی این راه راه‌ها و شخصیت گورخرها هیچ رابطه‌ای نیافتم. گورخرهای من شخصیت نداشتند!» اما این شباهت چندانی به داستان‌هایی که ما از موفقیت و اکتشاف‌های علمی شنیده‌ایم ندارد. شاید ما در تدریس علم آن را بیش از حد ساده می کنیم. تاریخ رسمی علم پر از ماجراهای پیروزی است و در آن کمتر از شکست‌ها سخنی به میان می آید. این در حالی است که هر پیروزی در علم بر پایه دانشی است که از شکست‌های بسیار بدست آمده است.

به گفته گراسه: «ما فقط نمونه‌های شاخصی را گلچین می کنیم که در آنها انتخاب طبیعی عمل کرده و همه چیز بی نقص است. اما همیشه این طور نیست و گاه هیچ کدام از تبیین‌های ساده جواب نمی دهند و آگاه چاره‌ای ندارید جز آنکه کمی سرتان را بخارانید و سعی کنید راه حل دیگری پیدا کنید. باید توضیح داده شود که تکامل(فرگشت) فرایندی بسیار پیچیده است و انتخاب طبیعی کارکردهایی به وجود می آورد که انگار با قصد قبلی ساخته شده‌اند، اما ساز و کارهای بسیاری وجود دارد که بسیار پیچیده‌اند. این کتاب یکی از معدود آثار در زمینه زیست شناسی نظری است که برای خواننده عمومی نوشته شده است.»


فهرست مطالب کتاب:


بخش یک: تکامل در لباس مبدل


۱-آلت نرینه کفتار ماده
۲-گردن دراز زرافه
۳-گریز تصادفی غزال
۴-چگونه گورخر راه راه شد؟


بخش دو: اسرار رفتار جانوران

۵-تهویه مطبوع در تپه موریانه‌ها
۶-موج مکزیکی ایمپالا
۷-دیکتاتوری فیل‌ها در برابر دموکراسی بوفالوها


بخش سه: موجودات استثنایی


۹-جهت یابی سوسک سرگین گردان
۱۰- پیام رسانی لرزه‌ای در دنیای صوتی فیل‌ها
۱۱-گورکن عسل خوار؛ سلاح کشتارجمعی
۱۲- حقیقت درباره شیرشاه


بخش چهارم: عامل انسانی


۱۳-چگونه یک شیر را توله‌کش کنیم؟
۱۴- تغییر فاجعه‌بار
۱۵- تکامل انسان و تاثیر آن


سخن آخر: من و گورخرها


*خرید کتاب از طریق لینک زیر*:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://b2n.ir/062623
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، Medusa ، sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
#3
معرفی کتاب: تاس اینشتین و گربه شرودینگر

کتاب تاس اینشتین و گربه شرودینگر اثر پل هالپرن، بیان می‌کند که چگونه دو ذهن برتر، در پیکار با تصادفی بودن کوانتوم، سعی در خلق نظریه وحدت در فیزیک داشتند.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1


نام اصلی: Einstein’s Dice and Schrödinger’s Cat
نوشته: پل هالپرن
ترجمه: فاطمه همتیان
ناشر: سبزان
موضوع: فیزیک
چاپ اول: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: ۳۶۸


کتاب «تاس اینشتین و گربه شرودینگر» شرحی از رفاقت‌ها و رقابت‌های دو فیزیکدان برجسته است که هر یک دارنده جایزه نوبل بودند و هر دو، دوران اوج کاری خود را پشت سر گذاشته بودند. اینشتین طرفداران زیاد و شهرتی فوق‌ العاده داشت، اما شرودینگر در مقایسه با او کمتر از استقبال عموم برخوردار بود. آلبرت اینشتین نظریه زیبای نسبیت را ارائه و دنیای جدیدی از رفتار طبیعی را رمز گشایی کرد، اما ذوق او به کنکاش عمق طبیعت، همچنان او را به فهم عمیق تر رهنمون می کرد تا جایی که بتوان طبیعت را در چارچوبی واحد بیان نمود.

اروین شرودینگر، خالق معادله موج در مکانیک کوانتوم، نیز مانند اینشتین به دنبال فهم رفتار طبیعت در چارچوب واحد بود. او همراه با اینشتین در مخالفت با تعبیر احتمالاتی مکانیک کوانتوم هم عقیده بود و آزمانش گربه شرودینگر را به کمک اینشتین مطرح کرد، اما دیری نپایید که این دو خردمند در کنار احترام به یکدیگر و نظرات مشترک میانشان به اختلاف نظرهایی رسیدند و این امر مجادله ای زیبا و علمی میان آن دو به وجود آورد.


در بخشی از کتاب نوشته شده:

آنچه در این کتاب می‌خوانیم، روایتی از دو فیزیکدان برجسته است، جنگ رسانه‌ای سال ۱۹۴۷ و ذات شکننده‌ی همکاری علمی و اکتشاف که دوستی طولانی‌مدت آن‌ها را به هم زد. آن دو زمانی به رقابت باهم پرداختند که هریک دارنده جایزه نوبل و در سن میان سالگی بودند، بعلاوه هر دو دوران اوج کاری خود را پشت سر گذاشته بودند. بااین‌حال مطبوعات بین‌المللی داستان دیگری از ماجرای بین آن‌ها روایت کردند. داستانی آشنا از یک جنگجوی آماده که هنوز در برابر رقیبی که مدعی قهرمانی و تشنه بردن نشان پیروزی است، با قدرت ایستادگی می‌کند. آلبرت اینشتین شهرتی فوق‌العاده داشت و هر اعلامیه‌ای که به‌طور رسمی از جانب او مطرح می‌شد به شدت مورد استقبال رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ درحالی‌که به نسبت او، خوانندگان کمتری از کار فیزیکدان اتریشی، اروین شرودینگر، مطلع بودند.

طرفداران اینشتین می‌دانستند که او ده‌ها سال است که روی یک نظریه اتحاد میدانی کار می‌کند. او امید داشت که کار فیزیکدان قرن نوزدهم، جیمز کلارک ماکسول را مورد یکپارچه‌سازی نیروهای طبیعت با مجموعه ساده‌ای از معادلات به فرجام برساند. ماکسول توضیحی واحد برای الکتریسیته و مغناطیس ارائه کرد که میدان الکترومغناطیس نام گرفت و تشخیص داد که آن‌ها امواج نوری می‌باشند. نظریه نسبیت عام اینشتین، گرانش را انحنایی در هندسه فضا و زمان توصیف کرد. به اثبات رسیدن فرضیه اینشتین، برایش شهرت به ارمغان آورد؛ اما او قصد نداشت که به همین بسنده کند. رویای او این بود که نتایجی را که ماکسول به دست آورده با تعمیم نسبیت عام به هم پیوند دهد و به موجب آن الکترومغناطیس را با گرانش متحد کند.

اینشتین هر چند سال یک‌بار نظریه‌ی وحدتی ارائه و هیاهوئی برپا می‌کرد که رفته‌رفته در خفا رد و با نظریه‌ای دیگر جایگزین می‌شد، او کار را در دهه ۱۹۲۰ میلادی آغاز کرد و یکی از اهداف اولیه او یافتن جایگزینی جبرگرایانه برای نظریه کوانتومی وابسته به احتمالات بود که توسط نیلز بور، ورنر هایزنبرگ، ماکس بورن و دیگران ایجاد شد.

شرودینگر در دهه ۱۹۴۰ میلادی پس از پیوستن اتریش به نازی‌ها به نوعی به ایرلند تبعید شد. او با اینشتین در مورد تفسیر مرسوم مکانیک کوانتومی، نظری مشترک داشت و او را یاور مسلم خود می‌دانست. اینشتین نیز با شرودینگر احساس خویشاوندی می‌کرد. شرودینگر پس از در میان گذاشتن وحدت نیروها، ناگهان فریاد پیروزی برآورد و سیل توجه‌ها را به خود جلب کرد که این کار بین آن دو فاصله انداخت…


فهرست کوتاه مطالب:


پیشگفتار: رفیقان و دشمنان

فصل ۱: جهانی به منظمی ساعت
فصل ۲: آزمودن دقیق گرانش
فصل ۳: امواج مادی و پرش‌های کوانتومی
فصل ۴: در تکاپوی نظریه وحدت
فصل ۵: ارتباطات شبح‌وار و گربه‌های مرده متحرک
فصل ۶: خوش شانسی برای ایرلندی‌ها
فصل ۷: فیزیک از طریق روابط اجتماعی
فصل ۸: آخرین پیروزی: سال‌های پایانی زندگی اینشتین و شرودینگر
سخن آخر: فراتر از اینشتین و شرودینگر: تلاش مداوم در جستجوی وحدت



*خرید از طریق لینک زیر*:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://b2n.ir/617210
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#4
معرفی کتاب: دایناسورها و ماده تاریک

«ماده تاریک و دایناسورها» کتابی است که ابتدا به مدل‌های متفاوتی می‌پردازد که از سوی دانشمندان درباره ماده تاریک بیان شده است و خوانندگان با هر سطح اطلاعاتی می‌توانند بدانند که دانشمندان فیزیک نظری امروزه دربارۀ چه چیزی بحث می‌کنند. طرف دیگر ِ این داستان در این کتاب “دایناسورها” هستند همه ما می‌دانیم که ۶۶ میلیون سال پیش جرمی فضایی به بزرگی۱۰ کیلومتر با زمین برخورد می‌کند و موجب انقراض این موجودات عظیم‌ می‌شود. سوال اینجاست آیا ماده تاریک تاثیری در برخورد این جرم ۱۰ کیلومتری داشته یا خیر؟

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: Dark Matter and the Dinosaurs : The Astounding Interconnectedness of the Universe
ماده تاریک و دایناسورها: پیوندی نهان در گیتی
نوشته: لیزا رندال
ترجمه: یاشار مجتهدزاده، امیرنظام امیری
ناشر: سبزان
موضوع: کیهان‌شناسی
چاپ اول: ۱۳۹۷
تعداد صفحه:۴۵۶


ماده تاریک و دایناسورها کلماتی هستند که به ندرت آنها را کنار یکدیگر دیده‌اید، مگر در بازی‌های خیالی و بیا در فیلم های اسپیلبرگ. ماده تاریک، ماده‌ای است پنهان در گیتی که مانند ماده معمولی از طریق برهمکنش گرانشی شناخته می شود، با این تفاوت که نور را جذب یا گسیل نمی کند. اخترشناسان اثرات گرانشی این ماده را شناسایی کرده‌اند، ولی هنوز قادر به مشاهده مستقیم آن نیستند. و اما دایناسورها، نیازی به معرفی ندارند. آنها مهره دارانی بودند که از ۲۳۱ تا ۶۶ میلیون سال پیش روی زمین می زیستند.

گرچه هم ماده تاریک و هم دایناسورها هر کدام به طور جداگانه موضوعاتی جالب برای بحث هستند، ممکن است تصور کنید این ماده فیزیکی غیرقابل مشاهده و آن جمعیت مشهور بیولوژیکی، هیچ ارتباطی با هم ندارند. این نکته اصلی در این کتاب است. ولی گیتی در واقع یک کل واحد است و تمام اجزای آن با هم مرتبط اند. در این کتاب به همراه همکارانم، بحثی را مطرح می کنم که طبق آن، ماده تاریک می تواند در نهایت (و غیر مستقیم) عامل اصلی انقراض دایناسورها باشد.

کتاب ماده تاریک و دایناسورها دانسته‌های حال حاضر ما را دربارۀ کیهان، کهکشان راه شیری، همچنین آنچه زمین را به یک منطقه قابل سکونت و دارای حیات تبدیل کرده توضیح می دهد. نویسنده در این کتاب به توصیف ماده تاریک و جهان هستی می پردازد. درباره دنباله دارها، سیارک ها، ظهور و انقراض حیات سخن می گوید و درباره جرمی که با برخورد به زمین باعث انقراض دایناسورها و بسیاری از موجودات زنده دیگر شد نیز مطالبی ارائه می دهد.

نویسنده کتاب پروفسور لیزا رندال استاد فیزیک نظری دانشگاه هاروارد و یکی از بزرگترین فیزیکدانان عصر حاضر است. زمینه اصلی تحقیقاتی وی فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی است که شامل مطالعه ذرات بنیادی، سرشت نیروهای حاکم بر طبیعت و ابعاد اضافی فضا است. پروفسور رندال کارهای بسیار شایان اهمیتی را در درک و دانش ما از مدل استاندارد، ابر تقارن، ماده تاریک، تورم کیهانی، باریوجنسیس و مسئله سلسله مراتب داشته است.

در بررسی ابعاد اضافی مدل رندال-ساندرام که حاصل کار مشترک ایشان و رامان ساندرام بوده است، یکی از مهم‌ترین مدل‌ها برای فیزیکدانان این حوزه است. پروفسور لیزا رندال مقالات بسیار عمیق و گسترده‌ای را در درک بهتر فیزیک از خود به جای گذاشته است. همچنین لیزا رندال نویسنده‌ای چیره‌دست نیز به‌شمار می‌آید و آثار متعددی به صورت کتاب از خود به جای گذاشته است. به خاطر اهمیت تحقیقاتی که وی در فیزیک نظری کرده است جوایز بسیار زیادی در این بستر به وی عطا شده است. کتاب “ماده تاریک و دایناسورها” حاصل کار و بینش تحقیقاتی ایشان در سال ۲۰۱۴ میلادی و همکارانش در این موضوع است. این کتاب توسط انتشارات سبزان منتشر شده است.


فهرست کوتاه مطالب:


بخش ۱: گسترش کیهان

فصل ۱: ماده تاریک پنهان
فصل ۲: کشف ماده تاریک
فصل ۳: سوالات بزرگ
فصل ۴: از خیلی زود: مکانی خیلی خوب برای شروع
فصل ۵: یک کهکشان متولد می شود


بخش ۲: یک منظومه شمسی فعال

فصل ۶: شهاب واره‌ها( شهاب‌ها و شهاب سنگ‌ها)
فصل ۷: زندگی کوتاه ولی باشکوه دنباله‌دارها
فصل ۸: لبه منظومه شمسی
فصل ۹: زندگی پر خطر
فصل ۱۰: شوک و ترس
فصل ۱۱: انقراض ها
فصل ۱۲: پایان کار دایناسورها
فصل ۱۳: حیات در مناطق قابل سکونت
فصل ۱۴: از هر دستی بدهی از همان دست می گیری
فصل ۱۵: پیدا کردن دنباله دارهای ابر اورت


بخش ۳: افشای هویت ماده تاریک

فصل ۱۶: ماده در دنیای نامرئی
فصل ۱۷: چگونه در تاریکی ببینیم
فصل ۱۸: ارتباط ماده تاریک با جامعه انسانی
فصل ۱۹: سرعت تاریکی
فصل ۲۰: در جستجوی دیسک تاریک
فصل ۲۱: ماده تاریک و برخورد دنباله دارها



*خرید از طریق لینک زیر*:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://b2n.ir/427642
پاسخ
 سپاس شده توسط یلدا 86 ، ρσєѕɪ ، sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#5
معرفی کتاب: زندگی پنهان ذهن


کتاب «زندگی پنهان ذهن» از حوزه‌های فیزیک، ریاضیات، فلسفه، پزشکی، زیست‌شناسی، روانشناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و همچنین آشپزی، شعبده‌بازی، شطرنج، موسیقی، ادبیات و هنر بهره می‌گیرد تا نشان دهد که علوم اعصاب چگونه در زندگی به‌خدمت ما در می‌آید، و عیان می‌کند که چگونه بی‌کرانگی نورون‌های درون مغزمان نحوهٔ ادراک و احساس و استدلال و ارتباط ما را می‌سازند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: The secret Life of the Mind: How Our Brain Thinks , Feels and Decides
زندگی پنهان ذهن
نوشته: ماریانو سیگمان
ترجمه: ماندانا فرهادیان
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: عصب پایه شناسی، مغز
چاپ اول: ۱۳۹۸
تعداد صفحه:۳۲۷


چگونه در طی اولین روزهای زندگی‌مان به ایده‌ها شکل می‌دهیم؟ چگونه رؤیا می‌بینیم و تصور می‌کنیم؟ چرا احساسات و هیجانات خاصی داریم؟ مغزمان چگونه تغییر می‌کند و ما همراه با آن چگونه تغییر می‌کنیم؟ تصورمان چگونه در مورد خوب و منصف بودن خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنیم رشد می‌کند؟

هدف این کتاب این است که ذهن‌مان را کشف کنیم تا به درک عمیق‌تری از خودمان، تا خردترین کنج‌های نهانی که ما را می سازند، برسیم. نگاهی خواهیم انداخت به اینکه در اولین روزهای زندگی چگونه به مفاهیمی می رسیم، چگونه به تصمیم‌های مهم‌مان شکل می دهیم، چگونه رویا می بینیم و چگونه خیال و تصور می کنیم، چرا احساسات خاصی را داریم، مغزمان چگونه دگرگون می‌شود و ما چگونه با آن تغییر می کنیم.

در تمامی صفحات این کتاب مغز را از دور نظاره می کنیم. به جایی خواهیم رفت که افکار در آنجا شروع می کنند به شکل‌گیری، جایی که روان‌شناسی و علم اعصاب با هم ملاقات می کنند. آنجا اقیانوسی است که بسیاری افراد از رشته‌های مختلف در آن طی طریق کرده‌اند: زیست‌شناسان، فیزیکدانان، ریاضیدانان، روان شناسان، مردم شناسان، زبان شناسان، فیلسوفان و پزشکان. و همچنین سرآشپزان، جادوگران، موسیقی دانان، استادان شطرنج، نویسندگان، هنرمندان. این کتاب برآیند چنین ترکیبی است.

کتاب زندگی پنهان ذهن خلاصه‌ای است از علم اعصاب از چشم‌انداز تجربه خود من. من علم اعصاب را شیوه‌ای می دانم که به ما در ارتباط با یکدیگر کمک می کند. علم اعصاب، از این چشم انداز ابزار دیگری است برای کاوش دور و دراز بشریت در بیان سایه‌ها، رنگ‌ها، و تفاوت‌های ظریف آنچه احساس و آنچه فکر می کنیم، تا برای دیگران و صد البته برای خودمان، فهمیدنی باشیم.

ماریانو سیگمان، دانشمند فیزیک‌خوانده‌، از چهره‌های بین‌المللیِ پیشرو در علوم اعصابِ شناختیِ یادگیری و تصمیم‌گیری است. او که بنیان‌گذار «آزمایشگاه علوم اعصاب یکپارچه» در دانشگاه بوئنوس آیرس است جوایز زیادی را از آن کرده است، از جمله: «جایزهٔ پیشرفت حرفهٔ مرزهای انسانی»، «جایزهٔ ملی فیزیک»، «جایزهٔ پژوهشگر جوان» از کولژ دو فرانس، «جایزهٔ تجزیه ‌و تحلیل داده‌های مقیاس‌پذیر آی‌بی‌ام». او در سال ۲۰۱۶ به عضویت آکادمی پانتیفیکال علوم برگزیده شد.

اگر طبق آنچه امیلی دیکینسن نوشته «مغز عمیق‌تر از دریا باشد»‌، آنگاه کتاب ماریانو سیگمان راهنمایی است عالی بر ورطه‌های کشف‌ناشدهٔ مغز. این کتابِ پرمغز و در عین حال مختصر، سرشار است از استعاره‌هایی روشنگر. همراه این کتاب به سفری بس سرگرم‌کننده به ظرایف و عجایب ذهن انسان می‌رویم. در طی این سفر به بینش‌هایی در مورد مفاهیم ناآشنایی همچون «نبردهای ناآگاهانهٔ درونی»، «خواب‌های واضح»، «مغزهای دوزبانه»، و «نوزادانی که ذهن را می‌خوانند» دست می‌یابیم. همراه با متفکرانی برجسته همچون چامسکی، تورینگ، روسو، افلاطون، سی‌گن و فروید برخی از نظرهایشان را در پرتو آزمایش‌های هوشمندانهٔ سیگمان نظاره می‌کنیم. خواندن این کتاب از آغاز تا پایان بی‌اندازه لذت‌بخش است: کتابی علمی و هیجان‌‌انگیز و مجذوب‌کننده.

– استانیسلانس دوان، استاد روانشناسی تجربی در کولژ دو فرانس

ماریانو سیگمان ما را به سفری باشکوه می‌برد؛ سفری که گسترهٔ فوق‌العاده‌ متنوعی از موضوعات را در بر می‌گیرد، موضوعاتی که عامهٔ مردم و متخصصان را به یک اندازه مجذوب خود می‌کند.

– و. س. راماچاندران، دانشمند برجستهٔ علوم اعصاب


فهرست کوتاه مطالب:

۱- منشاء تفکر

۲- مرزهای نامشخص هویت

۳- ماشینی که واقعیت را می سازد

۴-سفرهای آگاهی( یا به اشتباه انداختن آگاهی)

۵- مغز دائما در حال دگرگونی است

۶- مغزهای تربیت شده



*خرید از طریق لینک زیر*:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://b2n.ir/598094

پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#6
معرفی کتاب: انسان بی نقص


مایکل سندل در این کتاب می کوشد مبنایی برای پاسخگویی به پرسش‌هایی دربارۀ پیشرفت‌‌های علم ژنتیک یابد و توضیح دهد که چرا مهندسی ژنتیک و پیشرفت‌های شگفت انگیز آن چنین دغدغه‌هایی را بر انگیخته است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: The Case against Perfection: Ethics in the Age of Genetic Engineering
انسان بی نقص: اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک
نوشته: مایکل سندل
ترجمه: افشین خاکباز
ناشر: فرهنگ نشرنو
موضوع: اخلاق – مهندسی ژنتیک
چاپ اول: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: ۱۴۴


پیشرفت‌های اخیر علم ژنتیک درمان بسیاری از بیماری‌ها را میسر ساخته و امیدواری‌هایی را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بی درمان ایجاد کرده است. از سوی دیگر، این پیشرفت‌ها دخالت انسان را در قلمروهایی میسر ساخته که تاکنون از دسترس او خارج بوده است: قلمروهای وسیعی که از تولید نوزادان آزمایشگاهی، درمان ناباروری، دستکاری‌های ژنتیک برای تقویت حافظه و عضلات گرفته تا انتخاب جنسیت و ویژگی‌های جسمی و ذهنی نوزادان و تراریخته‌سازی حیوانات و حتی انسان‌ها را در بر می گیرد. انسان از نظر اخلاقی تا چه حد می تواند در این گستره پیش برود؟ آیا برنامه‌ریزی کودکان پیش از تولد و حتی پس از تولد اشکال اخلاقی ندارد؟ آیا می توانیم با چنین دخالت‌هایی مسیر زندگی آینده آنها را تعیین کنیم و به جای آنها تصمیم بگیریم؟

آیا استفاده از ژن درمانی باید به درمان بیماری ها محدود باشد یا می توان از آن رای بهبود ویژگی‌های جسمی و ذهنی در افراد سالم نیز استفاده کرد؟ تکلیف جنین‌های اضافی که در آزمایشگاه‌های باروری تولید می شوند چیست؟ آیا می توان از جنین‌های اضافی در درمانگاه‌های باروری تولید می شوند برای پژوهش در سلول‌های بنیادی استفاده کرد، کاری که در نهایت به از بین رفتن این جنین‌ها منتهی می شود، و آیا چنین کاری با کشتن کودکی پنج ساله یا انسانی بالغ تفاوت دارد؟ آیا تراریخته‌سازی انسان برای استفاده از اندام‌های آن برای پیوند اعضا از نظر اخلاقی مجاز است؟ اکثر افراد به این پرسش ها بر اساس باورهای خود پاسخ می دهند. ولی تا چه حد می توان این پاسخ‌ها را بر اصول اخلاقی مبتنی ساخت؟


کتاب این‌گونه شروع می‌شود:

چند سال قبل، زوجی تصمیم گرفتند بچه‌دار شوند و ترجیح می‌دادند کودکشان ناشنوا باشد. این دو خود ناشنوا بودند و به این مسئله افتخار می‌کردند. شارن دوشینو و کندی مک‌کولاف، همچون سایر افرادی که به ناشنوایی می‌بالند، ناشنوایی را هویتی فرهنگی می‌دانستند نه معلولیتی نیازمند درمان. دوشینو می‌گفت: «ناشنوایی فقط یک شیوۀ زندگی است. ما افراد ناشنوا احساس می‌کنیم انسان کاملی هستیم و می‌خواهیم جنبه‌های شگفت‌انگیز و عالی جامعۀ ناشنوایان (نوعی احساس تعلق و دلبستگی) را با کودکانمان شریک شویم. واقعاً احساس می‌کنیم که ما ناشنواها زندگی غنی و سرشاری داریم». آن‌ها به امید این‌که بتوانند کودک ناشنوایی را باردار شوند، به دنبال اهداکنندۀ اسپرمی می‌گشتند که تا پنج پُشت ناشنوا باشد و موفق شدند. پسرشان گاوین ناشنوا متولد شد.

این والدین جدید از اینکه انتشار داستان آن‌ها در واشنگتن پست محکومیت گسترده‌ای را به همراه آورد متعجب شدند. بیش‌تر خشم و عصبانیت مردم ناشی از این اتهام بود که این دو عمداً کودک خود را معلول کرده‌اند. دوشینو و مک‌کولاف (که زوجی همجنس‌دوست هستند) نمی‌پذیرفتند که ناشنوایی معلولیت است و می‌گفتند که فقط خواسته‌اند کودکی مثل خودشان داشته باشند. دوشینو می‌گفت: «فکر نمی‌کنم کاری که ما کردیم، با کاری که بسیاری از زوج‌های عادی موقع بچه‌دار شدن می‌کنند تفاوت داشته باشد.»


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

آیا برنامه‌ریزی بر‌ای به‌دنیا آوردن یک کودک ناشنوا اشتباه است؟ اگر چنین است، چه چیزی باعث می‌شود این کار اشتباه باشد؟ ناشنوایی یا برنامه‌ریزی؟ برای سهولت بحث فرض کنید که ناشنوایی معلولیت نیست، بلکه هویتی متمایز است. آیا باز هم اشکالی دارد والدین نوع کودکی را که قرار است به‌دنیا بیاورند انتخاب کنند؟ یا این‌که والدین با انتخاب زوج، و امروزه با استفاده از فنّاوری‌های تولیدمثل، همیشه این کار را انجام می‌دهند؟

کمی قبل از جنجال کودک ناشنوا، یک آگهی در روزنامۀ هاروارد کریمسون و سایر روزنامه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های برجسته چاپ شد. زوج ناباروری به دنبال اهداکنندۀ تخمک می‌گشتند، ولی نه هر اهدا کننده‌ای. آن‌ها به دنبال خانم اهدا کننده‌ای با ۱۹۰ سانتی‌متر قد، ورزشکار، و بدون مشکلات خانوادگی عمده می‌گشتند که نمرۀ آزمون ورودی او به دانشگاه ۱۴۰۰ یا بیش‌تر باشد. این آگهی در ازای تخمکی از چنین اهداکننده‌ای ۵۰ هزار دلار پیشنهاد می‌کرد.

شاید والدینی که این مبلغ سخاوتمندانه را برای یک تخمک عالی پیشنهاد کردند فقط می‌خواستند کودکی داشته باشند که شبیه آن‌ها باشد. یا شاید امیدوار بودند با این بده‌بستان کودکی بلندقدتر یا باهوش‌تر از خودشان پیدا کنند. به هر تقدیر این پیشنهاد شگفت‌انگیز، برخلاف کار والدینی که می‌خواستند کودکی ناشنوا داشته باشند، کسی را عصبانی نکرد. هیچ کس اعتراض نکرد که قدبلندی، هوش، و مهارت ورزشی معلولیت‌هایی هستند که باید از کودکان در برابر آن‌ها محافظت کرد. با این همه، در این آگهی نیز چیزی بود که از نظر اخلاقی آزاردهنده به‌نظر می‌آمد. حتی اگر به کسی آسیبی نرسد نیز، آیا از نظر اخلاقی آزاردهنده نیست که والدینْ کودکی با ویژگی‌های ژنتیک خاصی را سفارش دهند؟


فهرست کوتاه کتاب

۱- اخلاق بهبود

۲- ورزشکاران بیونیک

۳- کودکان طراحی شده، والدین طراح

۴- اصلاح نژادی کهن و نوین

۵- مهارت و استعداد

سخن آخر: مسائل اخلاقی جنین: بحث سلول‌های بنیادی


پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
آگهی
#7
معرفی کتاب: تاریخ علم

مجموعۀ سه جلدی «تاریخ علم»، به شرح روند تاریخی پیشرفت علوم، از کشف آتش تا جدیدترین فناوری‌های بشر اختصاص دارد. نگارنده جهت نشان دادن سیر تکاملی علوم، نقش و تأثیرات هر کشف در این روند به مخاطب، مطالب کتاب را در پنج دوره، تحت عناوین: طلوع علم، عصر رنسانس و روشنگری، انقلاب صنعتی، عصر اتمی و عصر اطلاعات طبقه‌بندی کرده است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: DK science: the definitive visual guide
تاریخ علم (سه جلد)
جلد اول: از دوران باستان تا انقلاب صنعتی – ۲۶۴ صفحه
جلد دوم: از انقلاب صنعتی تا کشف اتم – ۳۸۰ صفحه
جلد سوم: از کشف اتم تا عصر اطلاعات – ۳۴۱ صفحه
نوشته: آدام هارت دیویس
ترجمه: شادی مشکوه‌السادات، سارا فروغی‌اصل
بهناز کچوئیان، میترا بیات، سارا آقاجری
ناشر: سبزان
موضوع: تاریخ علم
چاپ اول: ۱۳۹۲


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

علم صرفا مجموعه‌ای از پاسخ‌ها به پرسش‌های مطرح شده در ذهن دانشمندان نیست، بلکه جستجویی مداوم و خستگی ناپذیر برای یافتن حقیقت جهان است که تنها شامل حقایق نمی‌شود. بلکه تلاش‌های صور گرفته برای کشف و رمزگشایی از رموز هستی را نیز شامل می شود. در این مسیر و روند طاقت فرسا، اثبات یک فرضیه علمی معمولا منجر به کشف‌های بعدی شده و نوعی تسلسل اکتشاف را به وجود آورده است. برای مثال، بهتر است نگاهی به کشف خلاء بیاندازیم؛ نظریه‌ها دربارۀ آن در قرن هفدهم میلادی به سرعت رشد کرده و قرن هجدهم منجر به اختراع ماشین بخار شده و صنعت را به یمن این این کشف به سرعت دگرگون ساخت. این کشف در قرن نوزدهم باعث اختراع مهم دیگری به نام لوله پرتوی کاتدی شد. امروزه کاربردهای خلا در همه زوایای صنعت و فناوری انکارناپذیر می باشد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نویسندۀ کتاب برای این که بتواند سیر تکاملی علوم، نقش و تاثیرات بعدی هر کشف را در این روند به خواننده نشان دهد، کتاب را در ۵ دوره تحت عناوین: طلوع علم، رنسانس و روشنگری، انقلاب صنعتی، عصر اتمی و عصر اطلاعات طبقه بندی کرده و سپس در هر دوره، تاریخچه هر اکتشاف و واقعه علمی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. با توجه به اینکه ایده‌های علمی معمولا به طور همزمان توسط چندین محقق به طور مستقل پرورانده می شوند.
در کتاب سعی شده است به تمام ادعای موجود درباره یک کشف یا اختراع اشاره شده و در قالب یک بخش چند صفحه‌ای و به تفصیل نحوه اختراع یا کشف پدیده و افراد دخیل در آن به همراه تصاویر و جداول ارائه شود. برای نشان دادن تسلسل پیشرفت‌ها و کشفیات علمی، در ابتدای هر بخش تاریخچۀ مختصری دربارۀ پیش زمینه‌های اختراع یا کشف در کادری تحت عنوان «قبل از این» و در پایان هر بخش نیز نگاهی مختصر به آنچه در پی این کشف یا اختراع رخ داده، به همراه ارجاعاتی به بخش‌های مرتبط در ادامۀ کتاب و یا جلدهای دیگر تحت عنوان « بعد از این» آمده است. تا خواننده به راحتی به هم پیوستگی و نقش هر کشف علمی پی ببرد.



پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، ρσєѕɪ ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#8
معرفی کتاب: اینها همه یعنی چه؟

«اینها همه یعنی چه؟» با زیر عنوان درآمدی بسیار کوتاه به فلسفه نوشته تامس نیگل است که جواد حیدری آن ‌را به فارسی برگردانده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1


نام اصلی: What does bit all mean
اینها همه یعنی چه؟ درآمدی کوتاه به فلسفه
نوشته: تامس نیگل
ترجمه: جواد حیدری
ناشر: فرهنگ نشرنو
موضوع: فلسفه
چاپ اول: ۱۳۹۸
تعداد صفحه: ۱۱۲



آیا پرسش‌های دشوار فلسفه باید برای همه انسان‌ها اهمیت داشته باشد؟ تامس نیگل در کتاب کم‌حجم اینها همه یعنی چه؟ این پرسش‌های دشوار را وارد زندگی ما می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا این مسائل طی قرن‌ها متفکران زیادی را به خود جلب کرده است. آیا ما واقعا اراده آزاد داریم؟ چرا باید اخلاقی باشیم؟ بین ذهن و مغز چه ربط و نسبتی وجود دارد؟ آیا زندگی پس از مرگ وجود دارد؟ چه احساسی باید نسبت به مرگ داشته باشیم؟

در جهانی که میلیاردها سال نوری گسترش یافته است، آیا می‌توانیم کاری انجام دهیم که واقعا اهمیت داشته باشد؟ آیا اصلا اهمیتی دارد که زندگی ما در مقیاس کیهانی بی‌اهمیت است؟ علل نابرابری در جوامع کدامند و آیا می‌توان این نابرابری را از بین برد؟ نیگل با دقت، وضوح، ژرف‌اندیشی و شوخ‌طبعی خاص خود به این پرسش‌ها می‌پردازد. تمام هدف نیگل این است که خواننده را تشویق کند تا با این مسائل پنجه در پنجه افکند.


فهرست مطالب کتاب:

چگونه چیزی را می شناسیم؟
اذهان دیگر
مسئله ذهن-بدن
معنی واژه ها
ارادۀ آزاد
درست و نادرست
عدالت
مرگ
معنای زندگی

پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#9
معرفی کتاب: در تبیین جهان


استیون واینبرگ در این کتاب به طور مفصل و خارج از ساختارگرایی اجتماعی به تاریخ علم فیزیک و اخترشناسی پرداخته است. وی معتقد است تاریخ علم جالب‌ترین موضوع در تاریخ بشریت است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: To explain the world: to discovery of modern science
در تبیین جهان: کنکاشی در پیشرفت و تکوین علوم جدید
نوشته: استیون واینبرگ
ترجمه: یاشار مجتهدزاده، امیرنظام امیری
ناشر: سبزان
موضوع: تاریخ علم
چاپ اول: ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۴۱۲


واینبرگ در بخشی از پیشگفتار کتاب نوشته:

من یک فیزیکدان هستم نه مورخ، ولی طی چند سال اخیر به شدت به تاریخ علم علاقمند شده‌ام. این یک داستان فوق‌العاده و یکی از جذاب‌ترین آنها در تاریخ بشر است. دانشمندان زیادی هم هستند از جمله خود من که از این تاریخ بهره‌برداری فراوانی برده اند. دانش قدیم می تواند کمک و راهنما برای تحقیقات امروزی باشد. همچنین دانش حاصل از تاریخ علم، انگیزه‌ای برای پیشبرد کارهای فعلی بسیاری از دانشمندان است. امدواریم که تحقیقات ما نیز بخش هر چند کوچکی از تاریخ بزرگ علوم طبیعی محسوب شود.

با اینکه در کارهای قبلی‌ام اشاراتی به تاریخچه علم داشته‌ام، در این کتاب بیشتری روی فیزیک و نجوم از حدود قرن نوزدهم تا به امروز متمرکز شده‌ام. هر چند در این دوران چیزهای تازه فراوانی آموخته‌ایم، اهداف و استاندارهای علوم فیزیک خیلی تغییر نکرده‌اند. اگر فیزیکدانان در سال ۱۹۰۰ ، از مدل استاندارد کیهان‌شناسی یا فیزیک ذرات بنیادی آگاهی داشتند، می توانستند موضوات جالبی را کشف کنند، ولی دانشمندان در جستجوی قوانینی بودند که دارای فرمولبندی ریاضی باشند و از نظر تجربی نیز مورد تایید قرار گرفته باشند تا بتوانند پدیده‌هایی را که وجود دارند، توصیف نمایند.

مدتی قبل تصمیم گرفتم که خیلی عمیق‌تر درباره دوران اولیه تاریخ علم، زمانی که اهداف و استاندارهای علمی هنوز به شکل فعلی درنیامده بودند، تحقیق کنم. طبق رسوم آکادمیک، هرگاه می‌خواهیم در مورد موضوعی چیزی فرا بگیریم، داوطلبانه به تدریس درباره آن موضوع می پردازیم. طی یک دهه اخیر، در دانشگاه تگزاس بارها و بارها کلاس‌هایی درباره تاریخچه فیزیک در مقطع کارشناسی و برای دانشجویانی که هیچ پیش زمینه‌ای دربارۀ علوم، ریاضیات یا تاریخ نداشته‌اند، دایر کرده‌ام. این کتاب حاصل مقالات و درس‌هایم در این کلاس‌هاست. ولی با گذشت زمان، توانستم مطالبی فراتر از یک روایت ساده، گردآوری کنم. این کتاب چشم‌اندازی است از فعالیت‌های دانشمندان عصر جدید، درباره علوم قدیم.

نظر دانشمندان درباره این کتاب:


کتاب در «تبیین جهان» یک اثر بسیار شگفت­ انگیز است. این کتاب تاریخ سرد و بی­‌روح علم را به یک موضوع جذاب و خواندنی بدل کرده است. این کار دشوار و طاقت‌­فرسا تنها از یک دانشمند باهوش، با تجربه و متعهد مانند استیون واینبرگ برمی‌­آید.
-ایان مک ایوان

استیون واینبرگ که یکی از برجسته­‌ترین فیزیک­دانان جهان است، سفری استادانه به تاریخ علم از دوران باستان تاکنون داشته، این کتاب نه تنها مطالبی درباره ماهیت جهان را آشکار می­‌کند بلکه چگونگی دستیابی بشر را به این آگاهی و دانش توضیح می­‌دهد. این اثر با نثر شیوا و آهنگین خود، خوانده را هرچه بیش­تر به درک و فهم جهان ترغیب می­کند.
-برایان گرین

می­توان گفت که واینبرگ فاتحانه و با لیاقت کامل جایزه نوبل را دریافت کرده، او دانشمندی بسیار باهوش و یک فیزیک­دان نظری روشن­فکر است.
– ریچارد داوکینز

استیون واینبرگ یکی از موفق­‌ترین و بزرگ­ترین دانشمندان حال حاضر در جهان است. در جمع همین دانشمندان نیز او از جایگاهی رفیع و بی­‌همتا به عنوان یک دانشمند، پژوهشگر و یک نویسنده بی بدیل برخوردار است. هیچ­کس نتوانسته بهتر و بیش­تر از واینبرگ سهمی در موضوعات علمی و آشکار کردن رابطه علم با اجتماع داشته باشد.
– لاورنس کراوس


فهرست مطالب


بخش اول: فیزیک یونانیان

۱-ماده و شعر
۲-موسیقی و ریاضیات
۳-حرکت و فلسفه
۴-فیزیک و فناوری در دوران هلنی
۵-دانش باستان و مذهب


بخش دوم: نجوم یونانیان

۶-کاربردهای نجوم
۷-اندازه‌گیری ابعاد خورشید، ماه و زمین
۸-مسئله سیارات


بخش سوم: قرون وسطی

۹-اعراب
۱۰-اروپا در قرون وسطی


بخش چهارم: انقلاب علمی

۱۱-حل مسئله منظومه شمسی
۱۲-شروع آزمایش
۱۳-تجدیدنظر در روش های علمی
۱۴-قوانین نیوتن
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ
#10
معرفی کتاب: زندگی ۳

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 1

نام اصلی: Life 3.0 : being human in the age of artificial intelligence
زندگی ۳ : انسان بودن در عصر هوش مصنوعی
نوشته: مکس تگمارک
ترجمه: میثم محمدامینی
ناشر: فرهنگ نشرنو
موضوع: هوش مصنوعی، آینده نگری
سال انتشار: ۱۳۹۷
تعداد صفحه: ۵۴۷


ما در آستانۀ عصری جدید قرار داریم. آنچه زمانی داستان علمی‌- تخیلی به شمار می‌آمد به‌ سرعت رنگ واقعیت به خود می‌گیرد، چون هوش مصنوعی در همۀ حوزه‌ها در حال ایجاد تحول است، از جنگ و جُرم و جنایت گرفته تا عدالت و مشاغل و جامعه ـــ و حتی برداشت ما از معنای انسان بودن. هوش مصنوعی بیش از هر فناوری دیگری توان دگرگون کردنِ آیندۀ مشترک ما را دارد، و برای بررسیِ این آینده هیچ‌کس بهتر از مکس تگمارک نیست، استاد MIT و یکی از بنیادگذارانِ مؤسسۀ آیندۀ زندگی که کارهایش به پژوهش جدی در زمینۀ نحوۀ سودمند نگاه داشتن هوش مصنوعی بسیار کمک کرده است.

چگونه می‌توانیم از طریق اتوماسیون به رشد و شکوفایی اقتصادی خود ادامه دهیم، بدون آن‌که افراد درآمد یا احساس هدفمندی خود در زندگی را از دست بدهند؟ چگونه می‌توانیم اطمینان یابیم که سامانه‌های هوش مصنوعی آینده همان کاری را که ما می‌خواهیم انجام می‌دهند بدون این‌که از کار بیفتند یا درست کار نکنند یا هَک شوند؟

آیا باید از به راه افتادن مسابقه‌ای تسلیحاتی بر سرِ دستیابی به سلاح‌های خودسامانِ مرگبار در هراس باشیم؟ آیا هوش مصنوعی به بالندگی و شکوفاییِ بی‌سابقۀ زندگی کمک خواهد کرد، یا سرانجام ماشین‌ها در تمام کارها از ما پیشی خواهند گرفت، و شاید حتی جایگزین ما شوند؟

زندگی ۳/۰ ما را با مناقشه‌انگیزترین مسائل روز در زمینۀ هوش مصنوعی آشنا می‌کند ـــ از اَبَرهوش گرفته تا معنا و آگاهی و مرزهای فیزیکیِ نهاییِ حیات در کیهان ـــ و این‌چنین ما را مجهز می‌کند تا به بحثی که شاید مهم‌ترین بحث زمانۀ ما باشد بپیوندیم. شما چطور آینده‌ای را می‌خواهید؟


فهرست کوتاه کتاب

۱- به مهمترین بحث زمانۀ ما خوش آمدید

۲- ماده هوشمند می شود

۳- آیندۀ نزدیک: پیشرفت های شگرف…

۴- انفجار هوش

۵- پیامدها در ۱۰۰۰۰ سال آینده

۶-استعداد کیهانی ما: چند میلیارد سال آینده و فراتر از آن

۷-اهداف

۸- آگاهی
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، The moon ، Ɗєя_Mσηɗ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پنج ایدۀ علمی که مردم فکر میکردند احمقانه است!
  دانستنی علمی
  در خواست نویسندگی در بخش دانستنیها و موضوعات علمی و زیرشاخه ها
  برترین خبرهای علمی در سال ۲۰۱۷
  دانلود کلیپ دزدی های علمی غرب
  برترین سئوالهای بی پاسخ علمی در جهان
  ~>9نکته جالب علمی که شاید ندانید <~
  حقایق علمی در مورد اختاپوس ها
  مصاحبه‌ی اختصاصی مجله علمی ایلیاد با پدر نجوم آماتوری ایران
  معرفی فرضیه <گ چ پ ژ>

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان