امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عراق؛ تلاش مردمی برای کمک در شرایط کرونا: از بخشش اجاره ها تا توزیع موادغذایی

#1
کرونا باعث شده مقامات عراقی مقررات سختگیرانه قرنطینه و منع آمد و شد را در سراسر این کشور اعمال کنند. این شرایط درآمد بسیاری از خانواده های عراقی را قطع و آنها را با مشکل جدی روبه رو کرده است. به همین دلیل در شهرهای مختلف افرادی دور هم جمع شده اند و برای کمک به نیازمندان، فعالیت می کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ابوهاشم" فعال اقتصادی عراقی (50 ساله) در حالی که دشداشه به تن دارد بر تهیه سهمیه های کالاهای غذایی در ورودی یکی از فروشگاه های بزرگ بغداد نظارت می کند. این اقدام در چارچوب فعالیت های کمک رسانی به خانواده های نیازمند صورت می گیرد. خانواده های گمنام و آبروداری که در اثر کرونا روزی آنها قطع شده است.

ابوهاشم به خبرگزاری فرانسه می گوید: آنچه که ما انجام می دهیم وظیفه انسانی در برابر جامعه است و هر کسی که می تواند باید این کار را انجام دهد.
عراق؛ تلاش مردمی برای کمک در شرایط کرونا: از بخشش اجاره ها تا توزیع موادغذایی 1
براساس آمار وزارت بهداشت عراق، کرونا در این کشور تاکنون منجر به ابتلای بیش از 800 نفر و مرگ 56 تن دیگر شده است.

اما این آمار کمتر از ابتلاهای واقعی است زیرا کمتر از 3 هزار نفر از جمعیت 40 میلیون نفری عراق مورد آزمایش کرونا قرار گرفته اند.

با این حال، مقامات عراق، از 20 روز قبل، ممنوعیت کامل رفت و آمد را در سراسر کشور اعمال کرده اند. این باعث شده خیلی از افراد صاحب کسب وکار، فعالیت های خود را متوقف کنند و درآمد آنها قطع شود. در کشور نفتخیز عراق از هر 5 نفر، یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند.

کارکنان بخش خصوصی بدون درآمد مانده اند. امروزه فقط کارمندان بخش دولتی، حقوق خود را می گیرند.

به همین دلیل، گروه های از جوانان در مناطق مختلف بغداد، تصمیم گرفته اند به خانواده هایی که درآمد آنها قطع شده و نیاز به کمک دارند، یاری برسانند.

کیسه های پلاستیکی در پیاده رو کنار فروشگاه در بغداد، چیده شده اند تا بعد از آن در میان خانواده های نیازمند توزیع شوند.

"مصطفی العیسی" 31 ساله، هماهنگ کننده گروه "منتظرون" در بغداد گفت: بعد از فتوای مرجعیت عالی، تصمیم گرفتیم پولی جمع کنیم و موادغذایی را در میان خانواده ها توزیع کنیم.

آنها کیسه های پلاستیک حاوی مواد غذایی اساسی مانند شکر، عدس، لوبیا و برنج را توزیع می کنند.

وی افزود: تاکنون درمیان بیش از 450 خانواده، این بسته ها را توزیع کردیم.

او ادامه داد: بغداد پر از غذاست اما مردم نمی توانند خرید کنند. یک کارگر ساختمانی خانواده 8 نفره دارد و مجبور شد کپسول گاز خود را بفروشد تا غذا بخرد. فرد دیگری نیز به دلیل خجالت، مجبور شد در منطقه دیگری، درخواست کمک کند.

این فرد نیکوکار پیش بینی می کند بحران ادامه یابد: به همین دلیل برنامه هایی برای ماه های بعدی داریم. هم اکنون انبار می کنیم تا اگر بحران ادامه یافت در روزها و ماه های بعدی هم توزیع داشته باشیم. این وضعیت از خطر داعش بدتر است.

یک مقام دولتی هم می گوید که وضعیت بدتر هنوز روی نداده زیرا به گفته او "نبود مواد غذایی 50 درصد ساکنان را در ماه می آینده فراخواهد گرفت".

برخی از فروشگاه ها هم صندوق هایی را برای دریافت کمک از مشتریان برای کمک به نیازمندان قرار داده اند.

بحران کرونا زمانی به عراق آمده که این کشور خود با بحران سیاسی شدیدی نیز روبه رو است. کشور توسط کابینه موقت اداره می شود که در اواخر سال گذشته میلادی، استعفا داد و همچنان انتظارها برای تشکیل دولت جدید ادامه داد.

به همین دلیل، بحران سیاسی بر وضعیت عمومی کشور هم تاثیر می گذارد. شهروندان در عراق خود را در میان بحران بهداشتی معلق می بینند.

سیستم بهداشت و درمانی عراق در اثر جنگ های متعدد، فرسوده است و از اقدامات و حمایت های اجتماعی هم خبری نیست.

به همین دلیل "اسعد الساعدی" 40 ساله خانه اش در شرق بغداد را به کارگاه ساخت ماسک های بهداشتی تبدیل کرده است. او این ماسک ها را به طور مجانی در میان شهروندان توزیع می کند.

الساعدی که در آلمان زندگی می کرد 6 ماه قبل برای کمک به معترضین و شرکت کنندگان در تظاهرات تغییر به کشورش برگشت. او گفت: متوجه شدم شیوع بیماری به سرعت رخ می دهد و ساده ترین لوازم برای مقابله با بیماری در دسترس نیست.

الساعدی به همراه اعضای خانواده اش دو چرخ خیاطی و پارچه مخصوص تهیه ماسک، خرید و شروع به دوخت و تهیه ماسک کرد تا آنها را به وسیله دوچرخه یا موتور به دست مردم برساند. به طور میانگین هر خانواده، 10 ماسک.

وی که همسر و فرزندانش را در آلمان ترک کرده روزانه حدود 1000 ماسک تولید می کند. او تلاش می کند لباس های ویژه کادر درمانی را نیز تولید کند به ویژه که عراق با کمبود این نوع از لباس ها روبه رو است.

کمک رسانی مردمی حتی به شهر بصره در جنوبی ترین نقطه عراق هم رسیده است. شهری که بر روی دریایی از نفت خوابیده است. احمد الاسدی کارمند دولتی، یک گروه 7 نفره را رهبری می کند. این گروه برای خرید و توزیع مواد غذایی، پول جمع می کند.

الاسدی به خبرگزاری فرانسه می گوید: همه چیز با ابتکار و مساعدت افراد کمک کننده و داوطلبان صورت گرفت. بدون هیچ کمکی از احزاب یا دولت.

ثروت نفتی عراق باعث شده این کشور دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک شود اما همزمان در فهرست بالاترین فساد مالی کشورها، در رتبه 16 جهانی قرار گرفته است.

از شهر "حِله" تا نجف و ناصریه در جنوب بغداد این ابتکارات، از تخفیف در فروش کالاها گرفته تا کمک و حتی اقدام برخی صاحبخانه ها برای عدم دریافت اجاره ها از مستاجران ادامه دارد.

در شهر سامرا در شمال بغداد نیز نیکوکاران برای کمک به عبور از بحران فعال هستند.

براساس آمار سازمان ملل، از هر 10 خانواده عراقی، حداقل یک خانواده دارای یک کشته یا مجروح ناشی از نزاع ها، جنگ ها و درگیری های 4 دهه اخیر است.

در الانبار، این استان بیابانی در غرب عراق هم فعالیت های کمک رسانی مردمی ادامه دارد. برخی در شبکه های اجتماعی فراخوان هایی را برای میزبانی از خانواده ها منتشر کرده اند. تاکنون در این استان تنها 2 مورد ابتلای به کرونا اعلام شده است.

محمد الجبوری مالک مزرعه در استان بابل در جنوب عراق نیز می گوید: وظیفه امروز ما کمک به نیازمندان است تا خداوند هم به ما رحم کند و ما را از دست این بیماری واگیردار خلاص کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  (تصاویر) مردگان اجاره‌نشین!
  مادری که دختر 11 ساله اش را اجاره می دهد
Subarrow واشنگتن: شرایط کنونی با ایران، بحرانی است که ما آن را به ارث برد‌ه‌ایم
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  'چهار کشته' در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان