امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

#1
كرايسلر TV-8 طرحي متفاوت از يك تانك همه فن حريف بود كه در دهه 1950 معرفي شد. قرار بود صفر تا صد طراحي و ساخت و ساز اين پروژه توسط شركت خودروسازي کرایسلر انجام شود. طرح مذكور در واقع نوعي تانك جنگي با اندازه متوسط بود كه قابليت شركت در نبردهاي زميني و آبي را داشت و بدين ترتيب نمونه اي دوزيست به شمار مي رفت.

اما TV-8 هيچگاه به مراحل توليد نهايي نرسيد و پرونده آن پيش از آغاز به طور كلي کنار گذاشته شد!
پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب! 1
طراحي و توسعه

همانطور كه اشاره شد، پروژه TV-8 توسط شركت كرايسلر با يك طراحي بسيار متمايز در مقايسه با تانك هاي معمولي پيشنهاد داده شد. اما چرا تا اين اندازه بر متفاوت بودن TV-8 تاكيد شده است؟

در اين محصول جايگاه قرار گيري خدمه، موتور و محفظه مهمات به گونه اي طراحي شده بود كه داخل برجكي به شكل غلاف واقع شوند. خود اين مجموعه نيز روي يك شاسي سبك جاي مي گرفت كه امكان جداسازي بخش تحتاني و فوقاني براي حمل و نقل هاي هوايي وجود داشت. طبق اطلاعات به دست آمده وزن كلي تانك حدودا 25 تن بود كه 15 تن از آن به برجك و 10 تن نيز به شاسي اختصاص داشت.

به رغم طراحی خاص؛ مهندسین نظامی تصمیم گیرنده در خصوص این پروژه در اقدامی عجیب اعلام کردند که TV-8 مزیت قابل ملاحظه ای نسبت به سایر تانک های جنگی معمول ندارد و طرح پیشنهادی کرایسلر در تاریخ 23 آوریل سال 1956 خاتمه یافت!

با وجود آن كه TV-8 موفق به حضور در ميادين نبرد نشد، اما نكات جالبي در طراحي آن به چشم مي خورد:

طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته يك موتور كرايسلر 8 سيلندر با قدرت 300 اسب بخار كه به ژنراتوري برقي واقع در قسمت پشتي برجك متصل مي شد، براي تامين نيروي محركه تانك متمايز TV-8 در نظر گرفته شده بود. اين ژنراتور به دو موتور الكتريكي در بخش جلويي بدنه قدرت مي بخشيد. سيستم پيشران در محيط هاي آبي هم وابسته به پمپ هاي واتر جت نصب شده در قسمت عقب برجك بود.

در اين ميان طرح هاي ديگري نيز به چشم مي خوردند كه از جمله مهم ترين آنها مي توان به تامين نيروي محركه تانك به واسطه موتور توربين گازي، انرژي بخار با سوخت هيدروكربني و يا حتي انرژي حاصله از عمليات شكافت هسته اي اشاره كرد!

در رابطه با سيستم هاي دفاعي مد نظر براي تانك كرايسلر؛ به احتمال بالا در صورت تولید، اين محصول به يك سلاح T208با كاليبر 90 ميلي متر مجهز مي شد. تسليحات ثانويه نيز متشكل از دو مسلسل كاليبر .30 و يك مسلسل كاليبر .50 با قابليت كنترل از راه دور در قسمت بالاي برجك بودند.

از جمله ديگر ويژگي هاي تانك TV-8، جاي دارد به پوشش زرهي سنگين آن به صورت يك لايه داخلي اشاره شود. اين لايه خود توسط پوسته اي خارجي و البته سبك احاطه مي شد. اين طرح به مجموعه تانك ظاهري غلاف مانند بخشيده بود. علاوه بر اين گفتني است كه ويژگي ضد آب بودن پوسته خارجي، تاثير مهمي بر شناور سازي وسيله نقليه بر سطح آب داشته است. اين پوسته همچنين مي توانست مقاومت مطلوبي را در برابر پرتابه هاي انفجاري دشمن به نمايش بگذارد و با ايجاد فاصله، از آسيب به زره داخلي جلوگيري كند.

يك تلویزیون مدار بسته هم به عنوان گزينه اي در راستاي محافظت از خدمه مقابل فلاش ناشي از انفجارهاي هستي و همچنين بهبود ميدان ديد اپراتور تدارك ديده شده بود.

مشخصات كرايسلر TV-8

- نوع: تانك متوسط دوزيست

- طراح: كرايسلر

- طراحي شده به سال: 1955

- توليد كننده: كرايسلر

- وزن: 25 تن

- طول: 8.94 متر

- عرض: 3.4 متر

- ارتفاع: 2.92 متر

- خدمه: 4 نفر

- زره: پوشش زرهي مجهز به صفحات فاصله انداز

- سلاح اصلي: اسلحه T208

- موتور: موتور كرايسلر V-8 و دو موتور الكتريكي

- نسبت نيرو به وزن: 12 اسب بخار به تن
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خفت(توان نظامی آلمان)
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  -عکس هایی از هواپیما ترابری نظامی آنتونوف ای‌ان-۲۶-
  |-هواگردهای ترابری نظامی اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۶۰–۱۹۶۹-|
  -عکس هایی از هواپیما نظامی بوئینگ ئی-۳ سنتری-
  -سه مدل هواگرد آموزشی و نظامی دهه 1980-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  -چهار نوع از برترین هواگرد های نظامی آمریکا در دهه 1940-
  |-خودروی نظامی پیاده نظام بی‌ام‌پی-|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان