امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی

#1
Information 
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1
راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی DSM-5

نویسنده: انجمن روان‌پزشکی آمریکا

مترجم: دکتر فرزین رضاعی، دکتر علی فخرایی، دکتر آتوسا فرمند، علی نیلوفری، دکتر ژانت هاشمی آذر، دکتر فرهاد شاملو

درباره این کتاب:

دستنامه تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM) تلاشی است از سوی انجمن روان‌پزشکان آمریکا برای یکدست کردن نظام تشخیصی بالینگران حوزه بهداشت روان و تا بحال پنج ویرایش آن منتشر شده است. این دستنامه با ویرایش‌های پیاپی در 60 سال گذشته، در تلاش بوده که تعریفی عملیاتی و مستقل از نظرات فرد ارزیاب ارائه نماید و این نظام طبقه‌بندی بتدریج به یک مرجع استاندارد اقدامات بالینی در زمینه بهداشت روان تبدیل شده است.
از آنجا که توصیف دقیق فرایندهای زمینه‌ای آسیب‌شناختی بیشتر اختلالات روانی امکانپذیر نیست، باید بر این نکته تأکید نمود که ملاک‌های تشخیصی فعلی بهترین توصیف موجود درمورد نحوه بروز و تشخیص‌گذاری اختلالات روانی توسط بالینگران آموزش دیده است. هدف از تدوین DSM ارائه یک راهنمای کاربردی، کارا و قابل انعطاف در سامان‌بخشی اطلاعاتی است که بتواند به تشخیص دقیق و درمان اختلالات روانی کمک کند. این راهنمای تشخیصی و آماری، ابزاری برای بالینگران، یک منبع آموزشی اساسی برای دانشجویان و بالینگران و مرجعی برای پژوهش‌گران این رشته محسوب می‌شود. DSM مورد استفاده بالینگران و پژوهشگران زیادی با دیدگاه‌های مختلف (زیستی، روان‌پویشی، شناختی، رفتاری، بین‌فردی، خانواده/ سیستم ها) است که همه آنها تلاش می‌کنند برای انتقال ویژگی‌های اساسی بیمارانشان به یک زبان مشترک دست یابند. اطلاعات و یافته‌ها برای تمام متخصصانی که با جنبه‌های مختلف بهداشت روان سروکار دارند. ملاک‌های تشخیصی موجز و صریح هستند و هدف از ارائه آنها تسهیل ارزیابی عینی تظاهرات علائم در محیط های مختلف بالینی - بستری، سرپایی، بیمارستان روزانه ، روانپزشکی رابط -مشاور، مطب‌های خصوصی، و مراقبت‌های اولیه و نیز مطالعات همه‌گیرشناختی اختلالات روانی جمعیت عمومی است. در عین حال DSM-5 ابزاری است در جهت گردآوری و ارائه آمارهای صحیح بهداشت عمومی در زمینه میزان‌های هم‌ابتلایی و مرگ و میر اختلالات روانی. نهایتاً ملاک‌های تشخیصی و متون مربوطه بعنوان یک درس‌نامه عمل می‌کنند که برای دانشجویانی که در ابتدای دوره حرفه‌ای، برای فهم و تشخیص اختلالات روانی نیاز به شیوه‌ای ساختار یافته دارند و نیز برای متخصصانی که برای اولین‌بار به یک اختلال نادر برمی‌خورند، کمک شایانی می‌کنند.

موضوع اصلی روان‌پزشکی
موضوع فرعی درسنامه‌‏های روان‏‌پزشکی
نویسنده انجمن روان‌پزشکی آمریکا
مترجم دکتر فرزین رضاعی، دکتر علی فخرایی، دکتر آتوسا فرمند، علی نیلوفری، دکتر ژانت هاشمی آذر، دکتر فرهاد شاملو
با مقدمه
زیر نظر
ویراستار
از مجموعه
نوبت چاپ 6
سال انتشار 1398
سال انتشار میلادی 0
شابک 9786002003874
قطع کتاب وزیری
جلد کتاب گالینگور
تعداد صفحه 944 صفحه
وزن 1414 گرم






روانشناسی اجتماعی الیوت ارونسون

•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1
(در تعریف انسان و بیان ویژگی های او مباحث و نظریه های فراوانی در طول تاریخ مطرح شده است. در همین راستا برخی از دانشمندان و فلاسفه برخی از این ویژگی ها را خاص انسان می دانند و آنها را به عنوان وجه تماییز انسان از حیوان بر می شمارند. از این ویژگی های خاص می توان به ناطق بودن انسان اشاره کرد. همانطور که برخی از فضلا انسان را حیوان ناطق نامیده اند.

از دیگر ویژگی هایی که خاص انسان می باشد می توان به اجنماعی بودن او شاره نمود. همچنانکه عنوان انگلیسی این کتاب (a social animal) می باشد برخی از دانشمندان انسان را حیوانی اجتماعی می دانند.

این اجتماعی بودن انسان از جهاتی متفاوت از گروهی زندگی کردن برخی حیوانات از جمله زنبور، مورچه و مانند اینهاست. مثلا یک حیوان خارج از غریزه ذاتی که خداوند به او سپرده است نمی تواند بر گروه خود تاثیر خاصی بگذارد ولی یک انسان با توجه به نعمت های خاصی که به او اعطا شده است می تواند با گفتار، کردار و پندار خود بر جامعه خود تاثیر بگذارد و همچنین از جامعه تاثیر بپذیرد. روانشناسی اجتماعی به همین روابط متقابل بین فرد و جامعه می پردازد. ناگفته نماند ضمن اینکه روانشناسی اجتماعی دارای وجوه متماییز از دیگر رشته های علمی علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی ، روانشناسی و مردم شناسی است ولی برای تبیین و تشریح نظریه ها و دیدگاه های خود از این علوم بهره می برد.
همانطور که به حق بیان شده است انسان بدون اجتماع نمی تواند زندگی کند. و این ارتباط فرد با جامعه با گذر زمان عمیق تر شده و شاهد رشد و گسترش روزافزون وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون، تلفن همراه، نرم افزارهای ارتباطی کلامی و تصویری و همانند اینها در راستای تسهیل ارتباطات هستیم.

در ارتباطات - چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی-  در برخی موارد به سوژه هایی برمی خوریم که برای ما نامفهوم، گنگ و یا عجیب به نظر می رسند. مثلا می بینیم که چگونه یک شایعه بی اساس و بی منطق در سطح جامعه پخش می شود و بوسیله ابزار ارتباطی دست به دست می شود. به عنوان مثال شایعه ای که مدتی در شبکه های مجازی منتشر شده بود و احتمالا همه ما آنرا دیده ایم شایعه ای با عنوان تزریق ویروس ایدز توسط یک فست فود در کرمانشاه بود. که متاسفانه در بیشتر شبکه های مجازی توسط مردم و حتی آنانی که سواد آکادمیک داشتند باز نشر می شد و چنان نفوذ یافته بود که روزنامه ها به تکذیب آن پرداخت. در حالی که با کمی آگاهی و تفکر به راحتی می شد به دروغین بودن آن پی برد.

گسترش و تسهیلات ارتباطات اجتماعی، لزوم شناخت برخی از قواعد و اصول رفتاری جامعه و چگونگی تاثیر پذیری فرد از آنها را به ما گوشزد می نماید. با مطالعه این کتاب و دیگر کتب مربوطه می توانیم در حد درک خودمان، به تجزیه و تحلیل برخی از مسایل اجتماعی پیرامون خود بپردازیم و ضمن فهم برخی از رفتارهای نابهنجار دیگران ، از بروز رفتارهای نابهنجار خودمان هم جلوگیری کنیم. و همچنین دیگر به راحتی به دیگران به علت بروز رفتارهایی ناپسند "انگ" نچسبانیم و شاید چند گامی با کفشهای آنها راه برویم.

کتابی که می خواهم معرفی کنم کتاب روانشناسی اجتماعی اثر الیوت ارونسون است که توسط آقای حسین شکر کن ترجمه شده و انتشارات رشد ویرایش هشتم آن را به چاپ رساهده است.

این کتاب هرچند برای دانشجویان نگاشته شده است ولی سعی شده است با زبانی ساده و روان به ارائه مباحث علمی و بیان آزمایش های صورت گرفته و مثالهای واقعی پرداخته شود. قابل ذکر است که آقای ارونسون به خاطر نگارش این کتاب در سال 1675، جایزه رسانه ملی را از انجمن روانشناسی آمریکا دریافت کرده است.

کتاب روانشناسی اجتماعی در 9 فصل با عنوانهای ذیل تشکیل شده است:

 1- روانشناسی چیست؟ 2- همرنگی با جماعت 3- ارتباط جمعی ، تبلیغات و متقاعد سازی 4- شناخت اجتماعی 5 - توجیه خود 6- پرخاشگری انسان 7- پیشداوری 8- دوستداشتن و حساسیت بین فردی و 9- روانشناسی اجتماعی به عنوان یک علم

نویسنده در ص 20 هدف از به نگارش درآوردن این کتاب را اینگونه بیان می کند: هدف این کتاب روشن کردن رابطه اجتماعی بین پژوهش های روانی – اجتماعی با بعضی از مشکلاتی است که جامعه معاصر ما را احاطه کرده اند. وی می افزاید، اغلب داده هایی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته اند، بر آزمایش های تجربی استوارند، ولی اغلب مثالها از جمله مثالهای مربوط به پیشداوری، جنگ، از خودبیگانگی،پرخاشگری، ناآرامی و مانند آنها از مشکلات جاری گرفته شده اند.))










•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1

معرفی کتاب 
ارتباط بین فرآیندهای روانی و فیزیولوژیکی از دیرباز مورد توجه محققان بوده، به همین علت پژوهشگران علوم فلسفی، تجربی و پزشکی درباره روابط بین تن و روان مباحث متفاوتی را مطرح کرده اند. پیشرفت و شناخت تمایز علوم از یکدیگر این نکته را آشکار کرده که بین فرآیندهای فیزیولوژیکی و روان شناختی تدثیر متقابل وجود دارد. در سال های اخیر روان شناسی فیزیولوژیک به عنوان شاخه ای از روان شناسی، نقش خویش را به خوبی در زمینه پویایی این اثر متقابل ایفا کرده است؛ به طوری که روان شناسان معتقدند که بدون شناخت مبانی زیستی و فیزیولوژیکی نمی توان به تحلیل پدیدایی رفتار مبادرت ورزید.
فهرست فصول کتاب :
پیشگفتار
بخش اول: مبانی روان‌شناسی فیزیولوژیک
فصل اول: تعریف و روشهای تحقیق روان‌شناسی فیزیولوژیک
فصل دوم: ساختار و کنش سلولهای دستگاه عصبی
فصل سوم: سیناپسهای تحریکی و بازداری
فصل چهارم: ساخت دستگاه عصبی
بخش دوم: ادراک و حرکت
فصل پنجم: دستگاه دیداری
فصل ششم: دستگاه شنیداری، تعادل و حساسیت تنی ـ احشایی
فصل هفتم: دستگاه چشایی و بویایی
فصل هشتم: دستگاه حرکتی
بخش سوم: رفتارهای انگیزشی
فصل نهم: مکانیزم دقت، توجه و هشیاری
فصل دهم: چرخه‌های زیستی و مکانیزم خواب
فصل یازدهم: انگیزش
فصل دوازدهم: هیجان
بخش چهارم: یادگیری و تفکر
فصل سیزدهم: زبان و گفتار
فصل چهاردهم: یادگیری و حافظه
فصل پانزدهم: بیماریهای روانی و مغز
کتاب نامه
واژه نامه
پاسخ
 سپاس شده توسط MONA-GH ، Itsali ، ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، ρυяρℓє_ѕку ، i'm reihaneh ، ρσєѕɪ ، Medusa ، ⓩⓐⓗⓡⓐ ، ßяɪcε ، شـــقآیــق ، spent † ، ♥Nastaran♥ ، Ɗєя_Mσηɗ
آگهی
#2
مهم شد .
پاسخ
 سپاس شده توسط sober
#3
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1

معرفی اولیه کتاب

کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد ، در 768 صفحه نگاشته شده است.این کتاب به ماهیت و بنیاد های زیستی و ...روانشناسی اشاره دارد لذا مطالعه این کتاب برای دانشجویان تمام گرایش های روانشناسی توصیه می شود.



مترجم

کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد توسط گروهی از مترجمین ازجمله محمدنقی براهنی ، یکی از موسسین انجمن روانشناسی ایران ترجمه شده استکه از دیگر افتخارات ایشان ترجمه،تدوین و گردآوری کتاب واژه نامه روانشناسی و علوم وابسته به عنوان یکی از فرهنگ های معتبر در رشته روانشناسی است.از دیگر مترجمان این کتاب می توان به بهروز بیرشک ، مهرداد بیک ، رضا زمانی ، مهرناز شهرآرای ، اشاره کرد.



ناشر

کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد را انتشارات رشد به چاپ رسانده است که بزرگترین هدف آن عرضه ی غنی ترین و مفیدترین آثار مکتوب در زمینه ی علوم انسانی بخصوص روان شناسی و رشته های وابسته به آن بوده است.



محتوی

اين كتاب در دو زمينه آگاهي بخش است : نخست وضع كنوني دانش روانشناسي را عرضه مي‌دارد، به اين معنا كه يافته‌هاي مهم اين رشته را از نظر مي‌گذراند تا با واقعيت‌هاي اثبات شده اين رشته آشنا شويد. دوم آنكه ماهيت پژوهش در روانشناسي را وارسي مي‌كند يعني روشن مي‌سازد كه روانشناس چگونه برنامه پژوهشي خاصي براي فراهم آوردن شواهدي در تاييد يا رد فرضيه تدوين مي‌نمايد. به اين ترتيب شما در مي‌يابيد كه براي پشتيباني از هر ادعاي تازه چه نوع شواهدي بايد ارائه شود.



قیمت

با افزایش قیمت کاغذ و کتاب در سالهای اخیر، قیمت آن رفته رفته به بیش از 90 هزار تومان رسیده است.



توضیحات پایانی درباره این کتاب

مطالعه کامل این کتاب برای هر دانشجوی روانشناسی به طور جدی توصیه می شود. چرا که اطلاعات شما را در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی  به طور قابل ملاحظه ای بالا می برد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، Medusa ، ρσєѕɪ ، ⓩⓐⓗⓡⓐ ، ρυяρℓє_ѕку ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ
#4
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1

معرفی اولیه کتاب
کتاب روانشناسی رشد لورا برک، در 19 فصل نگاشته شده است و در دو جلد به چاپ رسیده است. روانشناسی رشد لورا برک، سال هاست به عنوان یکی از منابع اصلی درس روانشناسی رشد در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت مورد توجه طراحان سوال قرار دارد و داوطلبان آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی، به خوبی با این کتاب آشنا هستند. 

مترجم
کتاب روانشناسی رشد لورا برک را دکتر یحیی سیدمحمدی ترجمه کرده است. دکتر سیدمحمدی، مترجم بسیاری از کتاب های پرفروش روانشناسی دانشگاه است و در حال حاضر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزادروهن است. 

ناشر
کتاب روانشناسی رشد لورا برک را انتشارات ارسباران چاپ کرده است. ارسباران، ناشر بسیاری از کتاب های دانشگاهی پرفروش روانشناسی از جمله روانشناسی رشد لورا برک، آسیب شناسی روانی هالجین و روش تحقیق دکتر علی دلاور (البته با عنوان «نشر ویرایش») است. ارسباران از ناشران قدیمی و برجسته در حوزه روانشناسی است. 

محتوی
لورا برک در این کتاب به بررسی تحول انسان از لقاح تا مرگ پرداخته است. جلد اول کتاب به دوره لقاح تا نوجوانی می پردازد و در جلد دوم هم دوره نوجوانی تا مرگ پوشش داده می شود. لورا برک در کتاب روانشناسی رشد خود، به ابعاد شناختی، زیستی و روانی - اجتماعی هر دوره اشاره می کند. 

قیمت
با افزایش قیمت کاغذ و کتاب در سالهای اخیر، قیمت آن رفته رفته از 30 هزار تومان برای دو جلد (در سال 90) حالا به بیش از 120 هزار تومان رسیده است.

توضیحات پایانی درباره این کتاب
مطالعه کامل این کتاب برای هر دانشجوی روانشناسی به طور جدی توصیه می شود. چرا که دانش شما را از روانشناسی تحولی (رشد) به طور قابل ملاحظه ای بالا می برد. 

چطور «روانشناسی رشد لورا برک» را تهیه کنیم؟
این کتاب را می توانید از کتاب فروشی های معتبر سراسر کشور تهیه نمایید. 

 

 
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، ρυяρℓє_ѕку ، ßяɪcε ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ
#5
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1




رویاها
نویسنده : کارل گوستاو یونگ
مترجم : ابوالقاسم اسماعیل‌پور
ناشر: نشر قطره
تعداد صفحات : ۱۷۴ صفحه


کارل گوستاو یونگ در ۱۹۵۴، زمانی که هفتاد و نه سال داشت، نوشت: «در طول سالیان دراز، هر ساله حدود ۲۰۰۰ خواب و رؤیا را تحلیل کرده‌ام، پس تجربهٔ خاصی در این مورد به دست آورده‌ام.»(۱)

رؤیاها در فرایند تحلیل، بسیار ساخت و پرداخت شده‌اند. این تحلیل چه به تعبیر فروید «روان‌کاوی» نامیده شود یا به تعبیر یونگ «روان‌شناسی تحلیلی»، تفاوتی ندارد. نوشته‌های هر دو پیشگام بزرگ دربارهٔ روایات و تحلیل رؤیاها و بازنمودن نظریهٔ رؤیاست. نخستین اثر یونگ، تا آن‌جا که می‌دانیم، گزارشی دربارهٔ کتاب دربارهٔ رؤیاها اثر فروید بوده است. فروید این اثر را در ۱۹۰۰ برای همکارانش در یتیم‌خانهٔ بورگ هولزی (۲) نوشت. یونگ در طول فعالیتش به‌عنوان روان‌کاو، چندین مقالهٔ علمی دربارهٔ رؤیا منتشر کرد که از میان آن‌ها دو مقاله در مجموعهٔ حاضر آمده است. مقالات دیگری که در این‌جا از نو به چاپ می‌رسد، نخست بین سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۴۵ منتشر گردیده‌اند و هر یک بیانیهٔ ویژه‌ای در زمینه‌های گوناگون روان‌شناسی رؤیا از نظر یونگ است.

این مقاله‌ها به هیچ روی بیانگر مشارکت خودِ یونگ در دنیای خواب و رؤیا نیست. در نمایهٔ کتاب خودزیست‌نامه‌نگاری یونگ به نام خاطرات، رؤیاها، اندیشه‌ها (۳)، ویراستهٔ آنیه‌لا یافه (۴)، حدود چهل و دو مورد از خواب‌های خود یونگ فهرست شده که او آن‌ها را به عنوان حوادث کلیدی مسیر زندگی‌اش بر می‌شمارد. او در نامه‌هایش که توسط گرهارد آدلر برگزیده و ویراسته شده است، از بسیاری از رؤیاهای دیگرش نیز یاد می‌کند. در ۲۹-۱۹۲۸، یونگ سمینار معروفی دربارهٔ «تحلیل رؤیا» برای گروه کوچکی از دانشجویان در زوریخ برگزار کرد و بحثی عمیق دربارهٔ بسیاری از خواب‌هایی که بیماران برایش بازگو کرده‌اند، پیش کشید. (گزارش این سمینار به ویراستاری ر. ف. س. هال آمادهٔ انتشار است.) هر یک از مجلدات مجموعه آثار یونگ دربردارندهٔ مطلبی دربارهٔ رؤیاست و جلد مربوط به نمایهٔ فهرست‌ها با عبارات توصیفی، همهٔ رؤیاهایی را که یونگ درباره‌اش بحث کرده، یکجا فهرست کرده است. همچنین فشردهٔ ارزشمندی از اظهارات یونگ دربارهٔ رؤیا را تحت همین عنوان در گزینهٔ بازتاب‌های روان‌شناختی (چاپ جدید، ۱۹۷۰؛ پرینستون / بولینگن پی‌پربک، شمارهٔ ۲۸۴)، ویراستهٔ یولاند یاکوبی و ر. ف. س. هال می‌توان یافت. (۵)

بخش اول: رؤیاها و روان‌کاوی

تحلیل رؤیا (۶)

زیگموند فروید در ۱۹۰۰، کتابی مفصل دربارهٔ تحلیل رؤیا (تعبیرخواب) در وین منتشر کرد. در این‌جا نتایج اصولی بازکاوی‌های او را می‌آوریم.

رؤیا، غیر از آن که آشفتگی تداعی‌های اتفاقی و بی‌معنی است که معمولاً بدان اعتقاد دارند، یا سوای آن که فقط در نتیجهٔ احساسات جسمانی در طول خواب است چنان‌که بسیاری از نویسندگان می‌پندارند، محصول خود به خودی و معنی‌دارِ کنشِ روانی از یک تحلیل نظام‌مند است و مانند دیگر کارکردهای روانی حساس است. احساسات سازوار (۷) که در طول خواب به انسان دست می‌دهد، علتِ اصلی رؤیا نیست؛ آن‌ها نقشی ثانوی دارند و تنها عناصر یا موادی را بر روی چیزی که روان کارکرد دارد، رقم می‌زنند. بنا به نظر فروید، رؤیا مانند هر فرآوردهٔ پیچیدهٔ روانی، عبارت است از یک آفرینش یا عملی که انگیزه‌ها و رشتهٔ تداعی‌های پیشین خودش را دارد. رؤیا همانند هر کنشِ مفروض، عبارت است از بازدهِ فرایندی منطقی، از رقابت بین تمایلات گوناگون و پیروزی یک میل نسبت به امیال دیگر. رؤیاپردازی نیز مانند همهٔ کارهای دیگرِ ما معنی‌دار است.

ممکن است تصور شود که همهٔ واقعیات تجربی در راستای این نظریه نیست، چون تأثیر عدم تجانس و ابهامی که رؤیاها بر ما می‌گذارند، آشکار است. فروید این مرحله از تصاویر مبهم را «درونهٔ آشکارِ»(۸) رؤیا می‌نامد؛ نمایی که او ورای آن، در جست‌وجوی چیزی ضروری مانند اندیشه ـ رؤیا یا «درونهٔ پنهان»(۹) است. ممکن است بپرسید که فروید به چه دلیل فکر می‌کند که رؤیا خودش تنها نمای عمارتی بزرگ و گسترده، یا واقعا چیزی معنی‌دار است. گمانه‌زنی او بر پایهٔ باور یا عقیده‌ای پیشین (۱۰) استوار نیست، بلکه صرفا بر پایهٔ تجربه‌گرایی است. مثلاً تجربهٔ مشترکی که می‌گوید هیچ حقیقت روانی (یا جسمانی) تصادفی نیست. پس باید سلسله علت‌های خودش را داشته باشد و همواره محصولی از ترکیب پیچیدهٔ پدیده‌ها باشد؛ زیرا هر عنصر ذهنی زنده، منتج از حالات درونی روانی است و از دیدگاه نظری باید تحلیل‌پذیر باشد. فروید همان اصلی را برای رؤیا به کار می‌گیرد که ما همواره به طور غریزی به هنگام جست و جوی علل کنش‌های انسان، از آن بهره می‌جوییم.

او از خودش فقط می‌پرسد: چرا این شخص بخصوص، این چیز بخصوص را در رؤیا می‌بیند؟ او باید دلایل خاص خود را داشته باشد، وگرنه شکافی در قانون علیت پدید می‌آید. رؤیای یک کودک با رؤیای بزرگسال تفاوت دارد، درست مثل این که رؤیای یک شخص تحصیل‌کرده با رؤیای یک بی‌سواد از گونه‌ای دیگر است. چیزی فردی در رؤیا وجود دارد که در راستای سرشت روان‌شناسانهٔ آن موضوع قرار دارد. این سرشت روان‌شناسانه دربردارندهٔ چه چیزی است؟ خود به خود می‌گوییم که نتیجهٔ گذشتهٔ روانی ماست. حالت ذهنی کنونی ما، به تاریخچهٔ زندگی ما بستگی دارد. در گذشتهٔ هر شخص عناصری از ارزش‌های متفاوت وجود دارد که «پیکربندی»(۱۱) روانی را مشخص می‌کند. حوادثی که هیچ گونه احساسات نیرومندی در ما بر نمی‌انگیزند، تأثیر کمی بر اندیشه‌ها یا کنش‌هایمان دارند، در حالی که حوادثی که واکنش‌های حسی نیرومندی به وجود می‌آورند، برای تحول روانی بعدی ما اهمیت زیادی دارند. این خاطرات با لحن حسی قوی، مجموعه‌ای از تداعی معانی را شکل می‌بخشند که نه تنها کم دوام نیستند، بلکه بسیار نیرومندند و چون حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند. موضوعی که من با علاقهٔ کم‌تری بدان می‌نگرم، مستلزم تداعی معانی کم‌تری است و زود از افق فکری‌ام دور می‌شود. برعکس، موضوعی که با علاقهٔ بیش‌تری بدان می‌نگرم، تداعی معانی بی‌شماری در من پدید می‌آورد و مدت‌ها ذهن مرا مشغول می‌کند. هر احساسی کمابیش مجموعه‌ای گسترده از تداعی معانی را به وجود می‌آورد که من آن‌ها را «مجموعه عقاید حس‌پذیر»(۱۲) نامیده‌ام. در بررسی یک مورد تاریخ فردی، همیشه در می‌یابیم که این مجموعه از قوی‌ترین نیروی «پیکربندی» استفاده می‌کند، و از آن می‌توان نتیجه گرفت که در هر تحلیل، از آغاز با آن مواجه می‌شویم این مجموعه همچون اجزای اصلی سرشتِ روان‌شناختی در هر ساختار روانی ظاهر می‌شوند. مثلاً در یک رؤیا، ما با اجزای حسی مواجه می‌شویم، زیرا درک این نکته چه بسا آسان است که همهٔ فرآورده‌های کنش روانی پیش از هر چیز به قوی‌ترین تأثیرات «پیکربندی» وابسته است.

برای دریافت عقده‌ای که شخصیتی چون گرشن (۱۳) در فاوستِ گوته داراست، مجبور نیستیم راه دور برویم، آن جا که او می‌خواند:



در تولی (۱۴) پادشاهی بود

راست و واقعی حتی در گور

بانوی در حال مرگش

جامی زرین بدو بخشید.



اندیشهٔ پنهان عبارت است از تردید گرشن به وفاداری فاوست. ترانه‌ای که گرشن ناخودآگاهانه انتخاب می‌کند، همان چیزی است که ما ماده ـ رؤیا (۱۵) نامیده‌ایم و با اندیشهٔ رازآمیز در ارتباط است. ممکن است این نمونه را به رؤیا تعمیم دهیم و فرض کنیم که گرشن این ترانه را نخوانده بلکه چنین داستانی را در رؤیا دیده است (۱۶). در این مورد، ترانه با داستان اندوهبار عشق پادشاهی باستانی و دست نیافتنی، همان «درونهٔ آشکارِ» رؤیا و «نما» ی آن است.

کسی که به رازِ اندوه گرشن پی نبرده باشد، نخواهد دانست که چرا او اصلاً این پادشاه را در خواب دیده است. ولی ما که از اندیشه ـ رؤیای عاشقانهٔ او نسبت به فاوست آگاهیم، می‌توانیم بفهمیم که چرا رؤیا از این ترانهٔ خاص بهره می‌جوید، زیرا دربارهٔ «ایمان دست نیافتنی» پادشاه است. فاوست شخصیتی دیناور و مؤمن نیست، و گرشن می‌خواهد ایمان او را نسبت به خودش با ایمان پادشاه، چنان که در داستان آمده، مقایسه کند. رؤیای او ــ در واقع ترانهٔ او ــ به شکل تغییر یافته‌ای بیانگر میل سوزانِ روح او است. در این‌جاست که با سرشت واقعی «مجموعهٔ حس‌پذیر» رو به رو می‌شویم که همیشه مسئلهٔ میل و مقاومت در برابر آن را پیش می‌کشد. زندگی ما در مبارزه برای به واقعیت پیوستن امیال ما سپری گشته است: همهٔ کنش‌های ما در پی میل به چیزی است که باید یا نباید روی دهد.

به خاطر همین است که ما کار می‌کنیم یا می‌اندیشیم. اگر نتوانیم آرزویی را به واقعیت بپیوندیم، دست کم آن را در خیال به واقعیت پیوند می‌دهیم. نظام‌های دینی و فلسفی همهٔ اقوام در هر عصری بهترین دلیل برای این نکته است. اندیشهٔ جاودانگی، حتی به شکل فلسفی، چیزی غیر از میل و آرزو نیست، چه فلسفه چیزی به جز «نما»(۱۷) نیست، چنان که ترانهٔ گرشن تنها شکل بیرونی و پوششی سودمند بر اندوه اوست. رؤیا نمایانگرِ آرزوی اوست که به واقعیت بپیوندد. فروید می‌گوید که هر رؤیا نمایانگرِ به واقعیت پیوستنِ یک میلِ سرکوب شده است.

اگر در این تصویرپردازی بیش‌تر غور کنیم، می‌بینیم که پادشاه جایگزین فاوست شده، پس تغییر و تبدیلی انجام گرفته است. فاوست به شهریاری در اعصار کهن تبدیل شده است؛ شخصیت فاوست که نواخت ـ حسی (۱۸) نیرومندی دارد، جانشین شخصی افسانه‌ای و خنثی می‌شود. شخص پادشاه از راه قیاس در ذهن تداعی می‌شود، یعنی نمادی برای فاوست، و «بانو» نمادی برای گرشن جلوه می‌کند. ممکن است بپرسید که هدف از این آرایه‌مندی چیست؟ چرا گرشن باید خواب ببیند و تازه به گونه‌ای غیر مستقیم و بی‌واسطه در این مورد رؤیاپردازی کند؟ چرا نمی‌تواند آشکارا و به دور از دوپهلوگویی و ایهام آن را تصور کند؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است: اندوه گرشن در واقع اندیشه‌ای است که کسی دوست ندارد با آن درگیر شود؛ چون بس دردناک است. تردید او نسبت به ایمان فاوست سرکوب شده و تحت انقیاد نگاه داشته می‌شود و از نو به شکل داستانی مالیخولیایی ظاهر می‌گردد که هرچند کام او را مشخص می‌کند، با احساسات زیبا همراه نیست. فروید می‌گوید که کام‌هایی که اندیشه ـ رؤیا را شکل می‌بخشند هرگز از نوع امیالی نیستند که شخص آشکارا به خود متّصف می‌گرداند، بلکه امیالی سرکوب شده‌اند، زیرا سرشتی دردناک دارند؛ به همین سبب، از بازتاب آگاهانه در حالت بیداری برون رانده شده و به گونهٔ بی‌واسطه در رؤیاها شناور می‌گردند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، ßяɪcε ، ρσєѕɪ ، ρυяρℓє_ѕку ، Itsali ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ
#6
۹•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1
زیگموند فروید 1856 – 1939
مترجمان : علی فولادین، آرین مراد زاده، سید حسین مجتهدی نشر : پژواک هنر و اندیشه چنان‌چه بخواهیم محوری‌ترین یافته‌ی علمی بنیان‌گذار روان‌کاوی زیگموند فروید را نام ببریم بی‌گمان مفهوم «ضمیر ناآگاه» است، که یکی از افق گشاترین یافته‌های روان‌کاوی است.

مشخصات فنی
بیشتر
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز

توضیحات:

ذهن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه یا ناآگاه دربرگیرنده پدیده‌های روانی و فرآیندهای زندگی است که به وسیله شناسایی ادراک نشده و فاقد کیفیت آگاهی‌اند.
فروید ذهن را به دو قسمت هشیار و ناهشیار تقسیم کرد. بخش هشیار ذهن در برگیرندهٔ تمام افکار، احساس‌ها و اعمالی است که ما در حال حاضر از آن آگاهی داریم. ناهشیار شامل چیزهایی است که از آگاهی شخصی ما پنهان است. به باور فروید، ناهشیار، انگیزه‌های ابتدایی و غریزی ما و نیز خاطره‌ها و هیجان‌های اضطراب آوری که از نفوذ آن‌ها به ذهن هشیار جلوگیری شده است، را در بر می‌گیرد.

فروید یک ساختار عمودی و مرتبه‌ای برای ذهن ارائه داد: ذهن هشیار، نیمه هشیار، و ذهن ناهشیار. که هر یک زیر سطح دیگری قرار می‌گیرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، ρσєѕɪ ، Medusa ، ρυяρℓє_ѕку ، Itsali ، spent † ، ßяɪcε
آگهی
#7
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1




نوشته شده توسط: 
جیمز پروچاسکا, جان نورکراس


نظریه های روان درمانی پروچسکا سیدمحمدی نشر روان
ویژگی و محتوا کتاب نظریه های روان درمانی پروچسکا سیدمحمدی نشر روان ترجمه یحیی سید محمدی شامل:
کتاب شامل 18 فصل با عناوین زیر می باشد:
فصل اول: تعریف ومقایسه روان درمانی ها
فصل دوم: درمان های روان کاوی
فصل سوم: نظریه های روان پویشی
فصل چهارم: درمان های وجودی
فصل پنجم: درمان فرد مدار
فصل ششم: درمان های تجربی
فصل هفتم: درمان های میان فردی
فصل هشتم: درمان مواجهه ای
فصل نهم: درمان رفتاری
فصل دهم: درمان های شناختی
فصل یازدهم: درمان های موج سوم
فصل دوازدهم: درمان های سیستمی
فصل سیزدهم: درمان های حساس نسبت به جنسیت
فصل چهاردهم: درمان چند فرهنگی
فصل پانزدهم: درمان های سازه نگر
فصل شانزدهم: درمان یکپارچگی نگر
فصل هفدهم: نتیجه گیری های مقایسه ای 
فصل هجدهم: اینده روان درمانی
پاسخ
 سپاس شده توسط شـــقآیــق ، ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، ρυяρℓє_ѕку ، Itsali ، Medusa ، spent † ، ßяɪcε ، Ɗєя_Mσηɗ
#8
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1



شابک 9786003510739

دسته بندی کتاب عمومی


موضوع اصلی روانشناسی


موضوع فرعی ذهن و روح


نویسنده ویلیام کرین


مترجم غلامرضا خوی نژاد


ناشر رشد (جوانه رشد)


سال انتشار 1397









در روانشناسی رشد، تغییر و تحولات انسان از هنگام لقاح تا لحظه مرگ مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در این مسیر پرپیچ و خم، رمز و رازهای بی‌شماری نهفته است. هدف روانشناسی رشد این است كه چگونگی تحولات دوران مختلف زندگی را توصیف و تبیین كند تا از این طریق، بتوان رفتار آدمی را پیش‌بینی و كنترل كرد. نظریه‌های رشد همچون آیینه نشان می‌دهند كه این تحولات در زندگی آدمی چرا و چگونه رخ می‌دهند. در كتاب نظریه‌های رشد، از روسو و جان لاك تا پیاژه، فروید، اریكسون، اسكینر و نظریه‌های جدید دیگر در زمینه رشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، شیوه بیان نظریه به وسیله نویسنده، بسیار روان و جذاب است و خواننده با مطالعه هر فصل احساس می‌كند كه بینش‌های تازه‌ای در مورد رشد انسان كسب كرده است. همچنین، دیگر ویژگی بسیار خوب این كتاب، مقایسه نظریه‌های مختلف با یكدیگر است كه آگاهی خواننده را نسبت به رشد انسان عمیق‌تر می‌سازد
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ ، Itsali ، ßяɪcε ، Medusa ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ
#9
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1


روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
عزت الله نادری، مریم سیف نراقی
ناشر: ارسباران
تاریخ نشر: 1395
تعداد صفحه: 294
شابک: 964-6389-06-6
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
وزن: 422 گرم
موجودی: تهیه از مراکز پخش کتاب.


کتاب شامل 10 فصل بر اساس dsm 5 با عناوین زیر می باشد:

مفهوم ، گروه بندی ودر صد شیوع دانش آموزان استثنایی

کودکان تیز هوش دانش آموزان دیر آموز وعقب ماندگان ذهنی

کودکان کم بینا ونابینا

کودکان کم شنوا وناشنوا

کودکان با اختلالات تکلمی

کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری

کودکان با اختلالات رفتاری

کودکان چند معلولیتی

کودکان با معلولیتهای وبیماریهای جسمی
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، Medusa ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ
#10
•● معرفی کتاب های روانشناسی ●• || بروزرسانی 1



این کتاب برای دانشجویان رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «روانشناسی جنایی» به ارزش 3 واحد و دانشجویان رشته حقوق (حقوق جزا و جرم‌شناسی) در مقطع کارشناسی ارشد برای درس «روانپزشکی جنایی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است.





توضیحات
پیشگفتار
فصل اول: روانشناسی در قلمرو عدالت
فصل دوم: دیدگاههای مختلف در زمینه علت‌شناسی جرایم
فصل سوم: اختلالهای روانی و جرم
فصل چهارم: رویآوردهای روانشناختی نسبت به جرایم وخیم
فصل پنجم: روانشناسی شهادت و شهود و نقش روانشناس در دادگاه
فصل ششم: پیشگیری و درمانگری در قلمرو روانشناسی جنایی
منابع و مآخذ
فهرست اعلام
واژه‌نامه





مشخصات محصول


نوع کتاب
مرجع
مقطع
دانشگاهی
موضوع
روان شناسی
ناشر
سمت
مناسب برای:
دانشجویان و داوطلبان آزمون های تحصیلات تکمیلی
نوع گردآوری
تالیف
نویسنده / نویسندگان
دکتر پریرخ دادستان Parirokh Dadsetan , PhD
نوبت چاپ
9
تاریخ چاپ
فروردین 1390
نوع چاپ
تک رنگ - سیاه و سفید
تیراژ
6000
نوع جلد
شومیز
قطع کتاب
وزیری
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، Medusa ، Jack Daniel'ѕ ، spent † ، Ɗєя_Mσηɗ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان