امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ماجرای ۳ روحانی حاشیه‌ساز در روزهای شیوع کرونا

#1
Heart 
این روزها بازار مدعیان تخصص در طب اسلامی و ترویج خرافات داغ است، چیزی که البته تازگی ندارد، اما پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن آن برای همه موجب شده تا برخی نمونه‌ها از شهرت بیشتری برخوردار شوند.
بعد از واکنش‌های گسترده به معممی که در ازای دعا برای مردم، پول دریافت می‌کرد، سایت او از دسترس خارج شد. خرافه‌پرستی و ترویج خرافات در ایران و اسلام سابقه طولانی دارد. این روزها هم با وجود گسترش تکنولوژی و پیشرفت اطلاعات و مدرن شدن روز به روز جهان به نظر می‌رسد، داستان خرافه‌ها و عدم آگاهی و رجوع به آنها در همان جایی که پیش از این بود، متوقف شده است. مردم همچنان بدون کسب آگاهی نسبت به مباحث دینی جذب ادعاها و خرافه‌ها می‌شوند، شاید به این دلیل که زودتر به مقصود خود برسند.

در ماه‌های اخیر که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و اپیدمی در حال تبدیل شدن به پاندمی است، به نظر می‌رسد برخی بی‌محابا از ترس، استرس، نگرانی و تلاش برای راه نجات از طرف مردم، سوءاستفاده‌های خود را دارند؛ سوءاستفاده از دین، مباحث دینی و به اسم دین. شاید سودجویان دریافته‌اند که در ایران دین بهترین راه برای کسب اطمینان مردم و کاسبی و پر کردن جیب‌شان است.

بعد از شیوع و مانورها روی طب اسلامی حالا فردی پیدا شده که در لباس دین و به اسم دین در قبال دعا، از مردم پول تلکه می‌کند. البته به نظر می‌رسد حاج فردوسی پا را فراتر گذاشته است؛ هم در ازای دعا کردن از مردم پول می‌گیرد و هم مدعی تالیف دومین رسم‌الخط قرآن کریم است. او خود را پدر معنوی کمال و سعادت می‌خواند.. همچنین حاج فردوسی در سایتش خود را مولف نظام جامع تربیتی «منهاج الفردوسیان» معرفی کرده است. این موضوع موجب شده بسیاری تاکید کنند که او برای خود فرقه‌ای راه‌اندازی کرده و موجب ترویج خرافه‌پرستی و کاسبی از طریق لباس روحانیت شده است.



حاج فردوسی

در روزهای اخیر انتقادهای گسترده‌ای به عملکرد این فرد در فضای مجازی و رسانه‌ای دیده شد. حاج فردوسی که لباس روحانیت به تن دارد، در سایت خود بخشی به عنوان التماس دعا طراحی کرده بود و در ازای ثبت‌نام و واریز پول از طرف مردم، برای آنها دعا می‌خواند.

وقتی هم که از او درباره دریافت پول برای دعا و مغایرت آن با رسم و رسوم دین سوال شد، ادعا کرد که ائمه اگر در قبال دعای خود پولی دریافت نمی‌کردند برای این بوده که در روز برای سه تا چهار نفر دعا می‌خوانند، اما من چون مجبور هستم برای تعداد کثیری دعا کنم، می‌توانم در قبال دعا، پول دریافت کنم.

در قسمت منوی «التماس دعا» در سایت حاج فردوسی برای دعا خواندن آمده بود:



حاج فردوسی



«اگر می‌خواهید حاج فردوسی به طور ویژه برای شما دعا بخواند: ۵۵،۵۵۵ تومان

دعا ویژه برای مبتلا نشدن به کرونا: ۴۴،۴۴۴ تومان!

دعا برای برگشت سلامتی کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند: ۶۶،۶۶۶ تومان

اگر هم بیرون از ایران هستید برای دریافت دعای ویژه ۱۱.۱۱ یورو پرداخت کنید.»



مردم به افرادی که در قالب دین دکان باز کرده‌اند رجوع نکنند

سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در گفت‌وگویی درباره عملکرد حاج فردوسی و نحوه تبلیغات او برای جذب مردم می‌گوید: «از مردم می‌خواهیم که به این افراد رجوع نکنند. می‌توانند به کتاب‌های دعای موجود که از علما به ما رسیده است و اکثراً هم چاپ شده و فهرست دارد رجوع کنند. بهترین آنها هم مفاتیح‌الجنان یا مفاتیح نوین است که مفاتیح‌ نوین کمی بهتر گزینش شده است. به این منابع مراجعه کنند و این بساطی را که زمینه‌ای برای دکان و دکان‌داری است با عمل خود ترویج نکنند.»

غروی درباره لزوم برخورد دادگاه ویژه روحانیت با افرادی که چنین راهکارهایی را برای جذب مردم در پیش می‌گیرند، با تاکید بر اینکه از نظر سلیقه‌ای این‌گونه امور را دکان می‌داند، تاکید می‌کند: «به نظر من واقعاً لازم است که دادگاه ویژه این امور را ببیند و رصد کند. طبیعتاً انتظار می‌رود چون این فرد ملبس به لباس روحانیت است دادگاه ویژه در مقام مدعی‌العموم به عنوان صیانت از جایگاه روحانیت با این امور برخورد کند.»

او انجام این نوع کارها را برای وجهه روحانیت پرخطر می‌داند و نمونه آن را لطمه عنوان می کند، اما درباره جایگاه این نوع رفتارها می‌گوید: «نمی‌توان گفت این کار برخلاف شرع است، به هر حال این فرد کاری انجام می‌دهد، اما به نظر من برخلاف شئون روحانیت است. در این مرحله مشکل بتوان گفت خلاف شرع است؛ بله، اگر در یک حدی خلاف شئون روحانیت باشد، شاید خلاف شرع بودن آن هم مطرح شود که ما فعلاً به آن ورود نمی‌کنیم.»



علما و مراجع این نوع کاسبی‌ها و راه‌های درآمد را مشروع نمی‌دانند


محسن غریان، استاد حوزه و دانشگاه، نیز با تاکید بر اینکه مردم باید مواظب باشند می‌گوید: «افرادی که از این نوع ادعاها می‌کنند، تازگی ندارند. در تاریخ گذشته بوده‌اند افرادی که بعد هم رسوا و دستگیر شده‌اند. علما، مراجع و بزرگان که اهل کتاب، مطالعه و تحقیق هستند این نوع کاسبی‌ها و راه‌های درآمد را تایید نمی‌کنند و آنها را مشروع نمی‌دانند.»

او در ادامه با تاکید بر لزوم جویا شدن علمای دین درباره لزوم برخورد با این افراد و ورود دادگاه ویژه روحانیت بیان می‌کند: «باید ببینیم که علمای بزرگ ما مانند حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی که عالم، فقیه، فیلسوف، مفسر و جامع هستند یا حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سایر بزرگان و مراجع علمی ما این کارها را تایید می‌کنند یا نه. اگر این نوع حرکت‌ها به اسم روحانیت و به اسم دین بخواهد چهره روحانیت و حوزه را نزد مردم تخریب کند، یعنی فردی بخواهد با لباس روحانیت و چند متر پارچه به سر به عنوان عمامه، از مردم اخاذی و جیب مردم را خالی کند، یا به قول علامه حسن‌زاده آملی لباس روحانیت را برای خود تور ماهیگیری کند، خلاف است و باید متولیان امر به این مسائل رسیدگی کنند.»

سرنوشت حاج فردوسی و سایتش چه شد؟

اما وضعیت در نهایت به گونه‌ای پیش رفت که با رسانه‌ای شدن موضوع و پخش آن در فضای مجازی، سایت حاج فردوسی از دسترس خارج شد. البته تا زمان نگارش این گزارش اطلاعی درباره سرنوشت خود او منتشر نشده و مشخص نیست با از دسترس خارج شدن سایت او موضوع فیصله یافته یا اینکه پرونده‌ای هم برای او در دادگاه ویژه روحانیت تشکیل شده و احیاناً بازداشت شده است.



حاج فردوسی - از دسترس خارج شد



مدعی طب اسلامی و درمان کرونا که مردم را به کام مرگ برد

اما این همه داستان مدعیان شفای مردم از طریق دین و کاسبی و پر کردن جیب خودشان نیست. اوایل فروردین‌ماه و در اوج شیوع کرونا در کشور نیز فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که ‌واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. فرد معممی به نام مرتضی کهنسال که مدعی طب اسلامی بود به بیمارستان‌های شهرهای استان گیلان می‌رفت و توصیه‌های پزشکی درباره کرونا را به سخره می‌گرفت. او با ارائه توصیه‌هایی به بیماران مدعی بود در قالب طب اسلامی می‌تواند آنها را درمان کند. کهنسال از رفت‌وآمدهای خود در بیمارستان‌ها فیلم تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌کرد.



مرتضی کهنسال

عملکرد او البته با واکنش‌ها و انتقادات گسترده جامعه پزشکی همراه شد. تا جایی که سعید نمکی، وزیر بهداشت، با تقبیح عملکرد این فرد نوشت: «اگر قرار باشد دانشمندان طب سنتی و مکمل در کنار متخصصین پزشکی مدرن با هم‌افزایی عالمانه به جنبه‌های تحقیقاتی و درمانی بیماری بپردازند، این عرصه جایگاه شیادان بی‌سواد و عوام‌فریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سال‌ها بر جان و مال مردم بی‌رحمانه تاخته‌اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین‌المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه موجبات وهن دین و علما را فراهم کرده‌اند.»

وزیر بهداشت در ادامه افزود: «این گروه کم‌خردتر و رسواتر از آن‌اند که بتوانند حتی در ساده‌ترین شرایط به عرصه آیند چه رسد به اوضاع پیچیده کنونی که دانشمندان و صاحب‌نظران جهانی معتقدند با عزمی جهانی و تلاش عالمانه شبانه‌روزی باید به این پدیده از مرحله شناخت و پیشگیری تا مراحل دارو، ساخت واکسن و درمان بیماری در کنار هم بپردازند.»

پس از این نوع واکنش‌ها و انتقادات و البته اخباری که از درگذشت برخی مریض‌هایی که توصیه‌های کهنسال را انجام داده بودند، منتشر شد در نهایت اواسط فرودین‌ماه خبر بازداشت او تایید شد.



ماجرای مردی که کتاب هاریسون را سوزاند

پیش از اینها هم عباس تبریزیان خبرساز شده بود. فردی که با سوزاندن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» در صدر توجهات شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. تبریزیان تخصص دانشگاهی در حوزه پزشکی نداشت و فقه و اصول خوانده بود و حتی معلوم نبود که دانسته‌هایش در طب اسلامی را از کجا فرا گرفته است. در صفحه شخصی او در اینستاگرام همه چیز، از رشد انگشت قطع‌شده با عسل در عرض ۲ ماه تا درمان ناباروری و معرفی گیاه شجاعت‌آور، به چشم می‌خورد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به ویدئو کتاب‌سوزی تبریزیان گفته بود: «از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی‌ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آیینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت‌الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است، به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.»

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اقدام اخیر در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون، آن را محکوم و اعلام کرد این‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

به فاصله کمی از این جنجال ها خبر بازداشت تبریزیان هم رسانه‌ای شد و کانال تلگرامی دولت بهار، منتسب به هواداران محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، از بازداشت تبریزیان خبر داد.

به هر حال این روزها بازار مدعیان تخصص در طب اسلامی و ترویج خرافات داغ است، چیزی که البته تازگی ندارد، اما پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن آن برای همه موجب شده تا برخی نمونه‌ها از شهرت بیشتری برخوردار شوند و بیشتر به چشم مردم بیایند. با هر کدام هم که بیشتر واکنش داشته باشد و انتقادها درباره آن بالا بگیرد برخورد صورت می‌گیرد. اما شاید آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که این بساط خرافه‌فروشی و متزلزل کردن دین از کجا می‌آید که چند صباحی بر سر زبان‌ها می‌افتد، جیب مردم را خالی و اذهان را نسبت به دین بدبین می‌کند. و شاید سوال مهم‌تر این باشد که چگونه می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت؟
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ماجرای Hک در شاد
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
Big Grin حاشیه های لباس خنده دار یک دزد ! + تصاویر
  آیا ماجرای صلح امام حسن (ع) دوباره تکرار می‌شود؟/ پاسخ از رهبر معظّم انقلاب
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان