امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان

#1
ربات های جنگی طی چند سال گذشته به توسعه و تکامل زیادی رسیدند. در این مطلب به معرفی چند نمونه ربات جنگی و مزیت‌ها و معایب استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.


معمولا در همه جای دنیا ارتش و نیروهای نظامی هر کشوری از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی که در دسترس قرار دارند استفاده می‌کنند. بنابراین در حال حاضر بروزترین ربات‌های دنیا به منظور پیشبرد اهداف نظامی ساخته می‌شوند. البته برخی از افراد از تولید ربات‌های پیشرفته که ادوات جنگی با خود حمل می‌کنند استقبال چندانی نمی‌کنند اما از طرف دیگر استفاده از این ربات‌ها می‌تواند به اندازه قابل توجهی از تلفات میدان جنگ بکاهد و به سربازان این امکان را بدهد تا در امنیت کامل مواضع دشمن را زیر نظر گرفته و به آن‌ها حمله کنند. علاوه بر این بسیاری از ربات های جنگی نقش پشتیبانی از نیروها را بر عهده دارند و خودشان مستقیما وارد صحنه نبرد نمی‌شوند.

از آنجایی که ربات های جنگی توسط نیروهای نظامی کشورهای مختلف تولید می‌شوند، اکثریت آن‌ها محرمانه هستند ولی تعدادی از این ماشین‌ها نیز هستند که به شکل عمومی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. در این مطلب به چند نمونه از آن‌ها که جزو پیشرفته‌ترین ربات های جنگی جهان هستند اشاره خواهیم کرد.




ربات جنگی چیست؟

ربات جنگی به ربات خودمختار یا ریموتی گفته می‌شود که برای مقاصد نظامی طراحی شده باشد.

این مقاصد از حمل و نقل تجهیزات و کمک رسانی به نیروها گرفته تا حمله به موضع دشمن را شامل می‌شوند. استفاده از این نوع ربات‌ها ابتدا در جنگ جهانی دوم و همچنین در جریان جنگ سرد صورت پذیرفت.

مین شنی‌دار جالوت نازی‌ها و تله‌تانک‌های ارتش شوروی اولین نمونه از ربات های جنگی در جهان به شمار می‌آیند. در حال حاضر نیز استفاده از ربات‌ها در درگیری‌های نظامی یکی از مهمترین اهداف ارتش‌های کشورهای مختلف بوده و تحقیقات زیادی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است.

البته بر اساس قانون جنگ کنوانسیون ژنو، تجهیزات و ادوات جنگی نباید کاملا خودکار باشند و حداقل یک عامل انسانی باید آن‌ها را کنترل کرده تا مناطقی که حمله به آن‌ها ممنوع است مورد هدف قرار نگیرند.



پیشرفته ترین ربات های جنگی دنیا


در این بخش به معرفی پیشرفته ترین ربات های جنگی دنیا از کشورهایی مانند آمریکا و ایران می‌پردازیم.

 
ربات جنگی MAARS

MAAS / ربات جنگی امریکا


ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

گول جثه کوچک این هیولا را نخورید. ربات MAARS (مخفف Modular Advanced Armed Robotic System) قدرت تهاجمی بسیار سهمگینی را در همین فضای کوچک میزبانی می‌کند. به لطف طراحی ماژولار آن، بازوهای کنترلی این ربات را می‌توان با تسلیحات مختلفی از جمله لیزرهای غیرمرگبار که برای کور کردن دشمنان کاربرد دارند، گاز اشک آور و حتی نارنجک انداز تجهیز کرد. مارس نمونه ارتقا یافته ربات SWORDS است که ارتش آمریکا چند سال پیش آن را در عراق به کار گرفت.

 

ربات جنگی DOGO

DOGO / ربات جنگی


ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

ربات کوچک DOGO که با کمک دو نوار حرکت می‌کند تا زمانی که هفت‌تیر خودش را بیرون نکشد ممکن است با یک اسباب‌بازی اشتباه گرفته شود. دوگو علاوه بر دوربین که با استفاده از آن می‌توان مواضع دشمن را زیر نظر گرفت، دارای یک اسلحه 9 میلی‌متری نیز هست. جنرال استودیو که سازنده این ربات است، ویدیو تبلیغاتی از آن ساخته که در آن دوگو در یک موقعیتی شبیه به داستان‌های تام کلنسی قرار گرفته است. نیروهای ویژه این ربات را هنگام یک گروگانگیری به کار می‌گیرند و از طریق اسلحه آن از راه دور یکی از گروگانگیران را از پا در می‌آورند.

 

ربات جنگی Gladiator

Gladiator / ربات جنگی گلادیاتور

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

گلادیاتور که برای استفاده از سوی سپاه تفنگداران ایالات متحده ساخته شده شبیه به یک تانک کوچک است و بسته به موقعیت‌های مختلف قابلیت تجهیز و استفاده از تسلیحات مختلفی را دارد. گلادیاتور سرعت پایینی دارد و از 16 کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رود، اما در عوض توانسته آهسته بودن خود را با جان سخت بودنش جبران کند. بدنه این ربات با زره جنگی پوشیده شده و سربازان می‌توانند مسلسل و نارنجک اندازها را مستقیما بر روی آن سوار کنند.

 

ربات جنگی Alrobot

Alrobot / ربات جنگی

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

به گزارش بغداد پست این ربات توسط دو برادر و به منظور مقابله با نیروهای داعش طراحی و ساخته شده است. تصاویری که از الربات منتشر شده آن را در حال حمل ادوات نظامی سنگین و حرکت در صحراهای عراق نشان می‌دهد. با توجه به خطراتی مانند بمب‌های کنار جاده‌ای و کمین‌ها و دام‌های ناگهانی که سربازان هنگام مواجه با داعش با آن روبه رو می‌شوند، ربات‌هایی مانند الربات می‌توانند نقشی حیاتی در کاهش تلفات آن‌ها ایفا کنند.



ربات جنگی کوچک RoboBee

RoboBee / ربات جنگی کوچک

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

این ربات کوچک توسط آزمایشگاه میکروبیوتیک هاروارد ساخته شده و قادر به پرواز است. البته به نظر می‌رسد فعلا برای انجام این کار باید به یک کابل برق متصل باشد. از نظر تئوری RoboBee می‌تواند قدم روبه جلو مهمی در زمینه تولید و طراحی ربات‌های حشره مانندی باشد که قادر به مخابره کردن صدا و تصویر هستند. به این صورت سازمان‌های اطلاعاتی می‌توانند در جلسات مهم در نقش یک مگس روی دیوار ظاهر شوند. البته این نوع ربات‌ها در مقاصد غیرنظامی نیز استفاده‌های زیادی دارند. محققین هاروارد برای نمونه به استفاده از این ربات به منظور گرده افشانی تاکید داشته‌اند.



ربات جنگی Guardbot

Guardbot / گاردبات

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

هر ربات جنگی که متعلق به نیروهای نظامی باشد، الزاما نیازی به اسلحه ندارد. انجام عملیات‌های شناسایی یک بخش حیاتی در عملیات‌های نظامی به شمار می‌آید و ربات کوچک و کروی Guardbot با همین هدف ساخته شده است. گاردبات که ابتدا برای استفاده در مریخ طراحی شده بود دارای دوربین‌های قدرتمندی است و می‌تواند از زمین‌های ناهموار و سخت که با برف، شن و حتی آب پوشیده شده‌اند عبور کند.

 

ربات جنگی کوچک PD-100 Black Hornet

PD-100 Black Hornet / ربات جنگی کوچک

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

PD-100 Black Hornet که یک نمونه دیگر از ربات‌هایی با هدف انجام عملیات شناسایی است، توسط شرکت پراکس داینامیک ساخته شده و درست مانند یک هلیکوپتر مینیاتوری است؛ به شکلی که بیشتر انتظار دارید آن را در فیلم‌های ماموریت غیرممکن ببینید. یک دوربین داخل آن قرار دارد که می‌تواند تصاویر را به طور زنده به کاربر مخابره کند تا او بتواند از یک فاصله امن مناطق اطراف را زیر نظر بگیرد. Black Hornet سابقه فعالیت در میدان‌های نبرد را نیز دارد. آدام فودن سرگرد ارتش بریتانیا اعلام کرده نیروهای این کشور از این ربات برای پاکسازی مسیرهایی که تحت نفوذ دشمن قرار دارند استفاده کرده و تا به امروز نیز تصاویر با کیفیتی از آن دریافت کردند. او می‌گوید ارتش بریتانیا از عملکرد این ربات راضی است.

 

ربات Argus One AUV

Argus One AUV / آرگوس وان

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

این کشتی هوایی 35 متری در مواجه با بادهای سنگین به جای آنکه مثل یک بالن به این طرف و آن طرف پرتاب شود مانند یک مار به حرکت در می‌آید. این به آن معناست که می‌توان به راحتی از آن در ارتفاع 3 تا 4 هزارمتری از هدفی که بر روی زمین قرار دارد استفاده کرد. محفظه‌های هلیوم این کشتی با یک لایه از پارچه ریپ استاپ پوشیده شده‌اند تا از آن‌ها در برابر پاره شدن یا ضربه محافظت شود.

آرگوس وان علاوه بر این یک کشتی هوایی رادار گریز است و هنگام استفاده از دوربین‌های با رزولوشن بالا و دیگر دستگاه‌های ریموتی خود تقریبا می‌تواند از دید دشمن پنهان شود. به گفته کارشناسان Argus One می‌تواند تا مدت‌ها در یک منطقه معلق بماند. به محض اینکه هدف مورد نظر را شناسایی کرد می‌توان یک مدل دیگر آن که به تسلیحات مجهز است را به منطقه ارسال کرد. این کشتی هوایی در میان ابرها مخفی می‌شود و شناسایی آن غیرممکن است. البته آرگوس وان هنوز عملیاتی نشده و فعلا در حال گذراندن تست‌های مختلف در تاسیسات سازمان انرژی آمریکا در نوادا و در نزدیکی منطقه 51 است.



ربات iRobot Warrior 710

iRobot Warrior 710 / ربات جنگی

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

شرکت آی ربات که بیشتر در زمینه تولید جارو برقی‌های رباتیک فعالیت می‌کند، ربات های جنگی مخصوصی را هم برای ارتش آمریکا می‌سازد. iRobot Warrior 710 یکی از این ربات‌هاست و قادر است وزنی بالغ بر 227 کیلوگرم را حمل کند. این ربات به اندازه قابل توجهی از نسل‌های قبلی خود بزرگ‌تر و قدرتمندتر است و می‌تواند اشیا مختلف با وزن بیش از 100 کیلوگرم را که در فاصله 2 متری آن قرار دارند را بلند کند. Warrior 710 همچنین از پله‌ها و شیب‌های تا بیش از 45 درجه بالا می‌رود، از سنگ‌ها و موانع عبور می‌کند و حتی می‌تواند وزنی بالغ بر 70 کیلوگرم را با خود بکشد.

این ربات به منظور پاکسازی مناطقی که احتمال وجود بمب‌های دستی در آن‌ها زیاد است مانند ساختمان‌ها و کنار جاده‌ها ساخته شده است. افزون بر این یک بازوی محرک هم دارد که با کمک آن می‌تواند از گوشه‌ها عبور، درب خودروها را باز و بمب‌ها را جابه جا کند.

 

ربات جنگی سپاه ایران

ربات جنگی ایران / Robot military

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

ربات جنگی سپاه ابتدا برای اولین بار در سال 93 و در جریان رزمایش پیامبر اعظم معرفی شد اما طی چند سال پس از آن نمونه‌های ارتقا یافته این ربات نیز تولید شدند. این ربات دارای دوربین حرارتی دید در شب و همچنین برد 2 کیلومتری است. علاوه بر این یک تیربار کالیبر 7 نیز روی آن نصب شده و با توجه طراحی چرخ‌ها می‌تواند از مناطق بیابانی و ناهموار نیز عبور کند.

در انتها باید به مزیت‌ها و معایب این ربات‌ها هم اشاره کنیم. از جمله مزیت‌های استفاده از ربات‌ها علاوه بر کاهش تلفات انسانی، کاهش احتمال وقوع جنایات جنگی و اعمال غیراخلاقی است. ربات های جنگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را پرچمداران اخلاق و رفتار دانست اما این ربات‌ها از قانون جنگ کنوانسیون ژنو و همچنین قوانین تعامل (Rules of Engagement) پیروی می‌کنند. در نتیجه فاکتورهایی مثل استرس، آدرنالین، خستگی و احساسات که بر تصمیمات یک انسان اثر می‌گذارند از میدان جنگ حذف می‌شوند.



Military robot / ربات جنگی آمریکا

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

البته از طرف دیگر سازمان‌های مردم نهاد مانند دیده بان حقوق بشر از دولت‌ها و همچنین سازمان ملل خواستند ساخت و توسعه «سیستم‌های تسلیحاتی مرگبار خودمختار» را غیرقانونی اعلام کنند. دولت بریتانیا با این درخواست مخالفت کرده و گفته در حال حاضر نیز در قوانین بین المللی حقوق بشر به اندازه کافی برای چنین سیستم‌هایی محدودیت وجود دارد. همچنین در سال 2015 نیز بیش از یک هزار متخصص فعال در زمینه هوش مصنوعی با امضا یک نامه خواهان ممنوعیت ساخت تسلیحات خودمختار شدند. این نامه در کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی در بوینس آیرس به امضای استیون هاوکینگ، ایلان ماسک، استیو وزنیاک، نوآم چامسکی و دیگر چهره‌های شناخته شده رسید.



Military robot / ربات های جنگی

ربات‌های جنگی دنیا، ترسناک‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در ایران و جهان 1

با این همه، اکثریت ربات‌هایی که امروزه توسط نیروهای نظامی به کار گرفته می‌شوند، اهداف شناسایی و جاسوسی دارند و آن دسته از ربات‌هایی که به تسلیحات مجهز هستند نیز توسط یک اپراتور کنترل می‌شوند و بنابر این نمی‌توانند به طور خودکار به کسی حمله کنند. اما با توجه به پیشرفت‌های مختلفی که هر روز به خصوص در زمینه هوش مصنوعی با آن‌ها روبه رو هستیم، نمی‌توان احتمال ساخت ربات‌هایی شبیه به ربات‌هایی که در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم را رد کرد و بعید نیست در آینده در میدان جنگ به جای سربازان شاهد آن‌ها باشیم.
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  30 تا از قدرتمند ترین ارتش های جهان
  این اسلحه تهاجمی و پیشرفته نیروهای نظامی ایران را بشناسید /بُرد «مصاف» چقدر است؟
  اولین پرواز پهپاد جنگی بوئینگ
  روسیه زره جدیدی برای ماشین های جنگی می سازد
  نداجا چگونه امنیت کاروان‌های تجاری ایران را تامین می‌کند؟ / پیوند ایران، چین و روسیه
  سردار فدوی: در لبه فناوری حوزه پزشکی دنیا قرار داریم
  پیشرفته ترین جنگنده در جنگ سرد+عکس
  دو تا از باهوش ترین و قوی ترین فیلد مارشال های نازی
  معرفی|سه مدل از برترین هفتیر های دنیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان