امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۲ روی سکه کرونا برای اقتصاد ورزش ایران

#1
۲ روی سکه کرونا برای اقتصاد ورزش ایران 1

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و صنعت ورزش کشور را بررسی و راهکارهای بهره مندی از این تهدید را تشریح کرد.

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شده محیط‌های ورزشی در ابعاد مختلف جزو بخش‌های پرخطر محسوب شوند، اظهار کرد: در این راستا، باشگاه ها، استخرها، رویدادها و مسابقات ورزشی از جمله لیگ های ورزشی و تمرینات تیم ها در سطوح مختلف تعطیل شده و این تعطیلی اکنون به بیش از دو ماه رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود حدود ۲۸۰۰۰ باشگاه ورزشی در کشور که بخش اعظم آن را باشگاه‌های خصوصی تشکیل می دهد، هم اکنون کسب و کار و امرار معاش قریب به ۱۰۰ هزار مربی، کمک مربی، مدیر سالن و کارکنان خدماتی و... به دلیل تعطیلی و عدم تحقق شهریه های دریافتی به خطر افتاده است و در بخش باشگاه های حرفه ای، خطر لغو و یا تعدیل قرارداد با اسپانسرها و مترتب آن تعدیل قرارداد بازیکنان نیز وجود دارد.

به گفته این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی در زمینه باشگاه های ورزشی گرچه بخش باشگاه داری حرفه ای به لحاظ تنوع درآمدی ممکن است بعد از کاهش محدودیت ها با سرعت بیشتری به وضعیت روزهای قبل از شیوع کرونا بازگردد اما در بخش باشگاه های عمومی و بدنسازی، مردم به مرور زمان و پس از کسب اطمینان از وجود شرایط ایمن و بهداشتی، دوباره به این باشگاه ها می‌پیوندند، هرچند تاکید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنی بر احتمال بازگشت کرونا در پاییز، همچنان بر ابهامات گشایش و رونق این باشگاه ها می افزاید.

چاقی و افزایش هزینه های درمانی یکی از اثرات غیرمستقیم شیوع کرونا

قربانی با اشاره به اینکه یکی از اثرات غیرمستقیم شیوع کرونا و همچنین تعطیلی باشگاه های ورزشی و حتی بوستان ها و فضاهای ورزشی روباز، کاهش تحرک عموم جامعه است، عنوان کرد: قطعا در همین دو ماه، اضافه وزن و چاقی پیامدی مشهود است و در ماه های آینده نیز شدت خواهد گرفت و به جهت همین افزایش بی تحرکی و اضافه وزن، رشد بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و... دور از انتظار نیست.

وی افزود: این موضوع، خود هزینه های درمانی کشور را بالاخواهد برد و در نتیجه حفظ قابلیت حیات باشگاه های ورزشی برای دوره پساکرونا به منظور افزایش تحرک، نشاط، شادابی و در نهایت تندرستی جامعه بسیار کلیدی است. در حقیقت باشگاه های ورزشی، شریان های حیاتی توسعه تندرستی و سلامت در کشور هستند و در اغلب کشورهای دنیا از طرق مختلف و مداوم مورد حمایت قرار می گیرند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه باشگاه های ورزش در چنین مقطع زمانی نیازمند حمایت جدی دولت هستند، خاطرنشان کرد: گرچه در این راستا، دولت قصد دارد تا ۱۶ میلیون تومان به میزان هر پرسنل بیمه شده مشغول در باشگاه وام پرداخت کند اما به این نکته باید توجه داشت که در اغلب باشگاه های ورزشی، مالکان جهت کاهش هزینه ها از مربیان پاره وقت و بدون ثبت بیمه، استفاده می کنند و این مربیان نیز برای امرار معاش مجبور به کار در چند باشگاه ورزشی هستند و نباید حمایت از این گروه، نادیده گرفته شده است.

امید به حمایت بیشتر دولت و وزارت ورزش

قربانی در ادامه با اشاره به اینکه مصوبه هیات دولت مبنی بر اجازه به دستگاه های اجرایی و شهرداری ها برای عدم دریافت اجاره بهای ماه های تعطیل شده، بسیار دلگرم کننده است، گفت: امید است همچنان دولت و وزارت ورزش و جوانان با ارائه مشوق های مختلف به مالکان جهت تعویق یا تخفیف در اجاره بها، ارائه بیمه بیکاری و ارائه تسهیلات مالی اثربخش به پرسنل و مالکان باشگاه های ورزشی از خروج آن ها از چرخه سلامت و تندرستی جامعه جلوگیری کنند.

لزوم ادامه فعالیت باشگاه های ورزشی از طریق فضای مجازی

وی ادامه داد: از سویی دیگر باشگاه های ورزشی نیز باید ارتباط خود را با مشتریان و اعضای باشگاه حفظ کرده و حتی برنامه های تمرینی و آموزش ها را در فضای مجازی و گروه های مربوط به باشگاه تداوم بخشند و همچنین در صورت لزوم تجهیزات باشگاه از جمله انواع وزنه ها، طناب ها، کش‌های تناسب اندام و سایر وسایل قابل جابجایی را برای استفاده اعضای باشگاه در منزل به آنها اجاره یا امانت دهند.

کاهش واردات، فروش و تولید داخلی لوازم ورزشی

این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه در بخش کسب و کارهای مرتبط با تولید و ارائه کالاها و لوازم ورزشی، به دلیل تعطیلی اماکن، فضاها و باشگاه های ورزشی و عدم امکان پرداختن به ورزش، مردم کمتر از گذشته نسبت به خرید لوازم و پوشاک ورزشی احساس نیاز می کنند، گفت: از سویی دیگر، باشگاه های ورزشی نیز به دلیل تعطیلی، نیاز به خرید تجهیزات ندارند و پی آمد این موضوع کاهش تولید و فروش داخلی و همچنین کاهش واردات کالاها و لوازم ورزشی است.

فرصت مناسب برای جهش تولید در لوازم ورزشی مورد استفاده در منزل

قربانی ادامه داد: اما در این بین، یک فرصت وجود دارد و آن این است که در همین روزهای شیوع کرونا و قرطینه خانگی، فروش برخی از لوازم و تجهیزات ورزشی بسیار بیشتر از گذشته شده و حتی برخی از اقلام ورزشی نایاب شده اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه هم اکنون مردم عادی و همچنین افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کرده اند برای حفظ آمادگی خود، برخی از لوازم ورزشی از جمله انواع دمبل، طناب، انواع کش های تناسب اندام، وزنه ها، تردمیل و دوچرخه ثابت را خریداری می کنند، گفت: گرچه این موضوع توام با افزایش قیمت هم بوده است و در نتیجه می توان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارائه مشوق های مختلف به آن ها و همچنین وضع قوانین سختگیرانه برای واردات شرایط جهش تولید در کالاها و لوازم ورزشی را فراهم آورد.

اثبات کارایی کسب و کارهای مجازی در بحران کرونا

قربانی با بیان اینکه یکی از مواردی که در برهه زمانی کنونی بیش از گذشته کارایی خود را اثبات کرده، کسب و کارهای مجازی و مبتنی بر فناوری اطلاعات است، خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش نیز اپلیکیشن های مختلف ورزش در منزل، مشاوره ورزشی و فروشگاه های ورزشی اینترنتی مورد استقبال قرار گرفته اند و فضای توسعه بیشتری داشته و نیازمند حمایت حداکثری هستند، همچنین در این دوران باید آموزش و توسعه ورزش را ادامه داد و با استفاده از آموزش های مجازی یاددهی و و یادگیری را فعال نگه داشت.

تغییر مسیر توجهات از ورزش قهرمانی به ورزش همگانی

وی افزود: باید در نظر داشت که کرونا علاوه بر سختی هایی که به همراه داشته است، می تواند برای ورزش و تندرستی جامعه فرصت هایی را نیز به ارمغان آورد؛ به طور مثال در این دوران، توجه ها از ورزش قهرمانی و حرفه ای به سمت ورزش همگانی سوق پیدا کرده است و حتی قهرمانان حرفه ای هم حامی ورزش همگانی شده اند و از سویی دیگر، شرایط حاضر فرصتی است برای حمایت از جهش در تولید داخل لوازم و تجهیزات ورزشی مورد استفاده در منزل و ارائه روش ها و خلاقیت های نوآورانه تا در بخش های مربوطه از فرصت پیش آمده استفاده کرد.

شکل گیری سه درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از حوزه ورزش

این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه از طریق تلاش رسانه ها، سازمان های مختلف اجرایی و پژوهشی، انجمن های ورزشی و کمپین های مردمی، کرونا فرصتی پیش آمده تا برای توجه بیشتر به تندرستی و همچنین افزایش سواد ورزشی و جسمانی مردم، گام برداشت، گفت: باید بپذیریم که ورزش و اقتصاد ورزش، بیش از گذشته در کشور رشد داشته است و هم اکنون حدود سه درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را پوشش می دهد و توجه به این حوزه علاوه بر آثار مستقیم مالی، بر توسعه تندرستی، سلامت و نشاط جامعه نیز موثر خواهد بود، بنابراین مدیران و سیاستگذاران ورزش کشور باید حداکثر تلاش خود برای حفاظت از این عناصر اقتصاد ورزش در مقابل اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا را به کار گیرند و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باخت «تاریخی» الاهلی مقابل استقلال در حضور وزیر ورزش عربستان
  پاسور تیم ملی والیبال به کرونا مبتلا شد
  درخواست نویسندگی در بخش فوتبال و سایر ورزش ها و زیرشاخه ها
  ورزش جدید اسلم بال
  آشنایی با ورزش لاکراس
  مهدی طارمی؛ پرچم و غرور یک ملت فراتر از ورزش
  کدوم ورزش رو بیشتر می پسندید؟
  ادامه شیوع ویروس کرونا در میان فوتبالیست‌های اسپانیایی/ ۲ عضو والنسیا هم مبتلا شدند
  کرونا به نفع ویلموتس شد یا ایران ؟
  سوم خرداد آخرین مهلت اعلام نمایندگان هندبال بانوان ایران برای باشگاه‌های آسیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان