امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی بازی زامبی لند شلیک نهایی.

#1
جسی آیزنبرگ، اما استون، وودی هارلسون و ابیگیل برسلین در سال ۲۰۰۹ میلادی با «زامبی‌لند» به کارگردانی روبن فلیشر یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه‌ی خود را به سالن‌های سینما رساندند. فیلمی که برخلاف دنباله‌ی تقریبا ۴۵ میلیون دلاری خود، بدون یدک کشیدن هیچ‌گونه ادعای خاص و با بودجه‌ی حدودا ۲۴ میلیون دلاری ساخته شده بود و آن‌قدر روایت منحصر به فردی را در زیرژانر کمدی آخرالزمانی ارائه می‌کرد که نمی‌توانستیم آن را دوست نداشته باشیم. «زامبی‌لند» به‌صورت همزمان، یک فیلم مهم و یک فیلم بی‌اهمیت محسوب می‌شد. چون در عین اینکه که کار بزرگ و دیوانه‌واری را انجام نمی‌داد، انقدر مسیر سرراست و مورد نظر خود را درست طی می‌کرد که کمتر کسی می‌توانست انرژی تزریق‌شده توسط آن به کل مدیوم را انکار کند. بااین‌حال قسمت دوم مجموعه اصلا و ابدا به چنین جایگاهی نمی‌رسد و صرفا لیاقت دریافت صفت دنباله‌ی فراموش‌شدنی اما لایق تماشای فیلم Zombieland را دارد. شاید به این خاطر که اگر «زامبی‌لند» برای بسیاری از تماشاگران حکم یک فیلم جاده‌ای را پیدا کرد که در سِیری بسیار حساب‌شده و تند به روایت داستانک‌های گوناگون و پیوسته می‌پرداخت، این‌جا با اثری طرفیم که گاهی انگار از سکانس‌های کاملا جداگانه از هم تشکیل شده است. سکانس‌هایی که به خودیِ خود جذابیت دارند، با ماهیت این مجموعه جور درمی‌آیند، غالبا در ارائه‌ی طنز مد نظر سازندگان موفق هستند و به اندازه‌ی کافی هم از عناصر مهم داستان‌گویی در دنیای «زامبی‌لند» بهره می‌برند. اما این سکانس‌ها اولا اصلا انقدر که در استفاده از عناصر سازنده‌ی فیلم قبلی عالی به نظر می‌رسند، در خلق الگوهای جدید برای سرگرم کردن مخاطب عملکرد قابل قبولی ندارند و ثانیا در اکثر مواقع به سختی روایتی یک‌پارچه و بلند را شکل می‌دهند. همین هم کاری می‌کند که Zombieland: Double Tap به‌جای افزودن به جذابیت‌های این مجموعه، صرفا روش استفاده‌ی مجدد و مناسب از موارد جذب‌کننده‌ی پیش‌تر معرفی‌شده‌ی آن را بلد باشد و به محصولی قابل پیش‌بینی تبدیل شود.
«سرزمین زامبی‌ها: شلیک نهایی» برخلاف فیلم نخست مجموعه اصلا اثر سینمایی مهمی نیست. ولی اگر از تماشای «زامبی لند»، محصول سال ۲۰۰۹ لذت زیادی برده‌اید، بعید است که این ساخته‌ی جدید را دوست نداشته باشید.
مسئله‌ی پررنگ‌تر بودن بهره‌برداری سازندگان فیلم کمدی Zombieland: Double Tap از داشته‌های این مجموعه نسبت به موفقیت اثر مورد بحث در افزودن به این داشته‌ها، در نقطه به نقطه‌ی «زامبی‌لند» جدید به چشم می‌خورد. حتی در دیالوگ‌نویسی فیلم، وقتی که سازندگان به سراغ استفاده از برترین جملات جاری‌شده بر زبان شخصیت‌ها در فیلم اول یا حداقل شوخی کردن با آن‌ها می‌روند، نتیجه همیشه جذاب‌تر از وقتی است که می‌خواهند یک تکه‌کلام تازه یا دیالوگی خاص و جدید را در دهان یک یا چند کاراکتر بگذارند. این مسئله از یک جهت نشان‌دهنده‌ی وفاداری اثر به قسمت قبلی و چرایی موفقیت آن در جلب نظر بسیاری از تماشاگران است و از طرف دیگر تقریبا نشان می‌دهد که چرا Zombieland: Double Tap از لحاظ سینمایی و هنری اصلا در حد و اندازه‌ی «زامبی‌لند» اصلی که همزمان یک فیلم اکشن به‌خصوص، یک فیلم کمدی قوی، یک فیلم سرگرم‌کننده‌ی متفاوت و یک فیلم اورجینال موفق بود، ظاهر نشده است.
البته هرچه‌قدر که فیلم‌نامه‌ی اثر در بیشتر مواقع عقب‌تر از فیلم‌نامه‌ی قسمت اول ظاهر می‌شود، بازیگرهای فیلم همچنان عملکردی دیدنی دارند. تازه علاوه‌بر افراد حاضر در فیلم قبلی که این‌جا هم نسخه‌هایی بزرگ‌ترشده و کمی متفاوت از شخصیت‌های خود را رضایت‌بخش بازی می‌کنند، خوش‌بختانه بازیگران جدید هم هرکدام از پس جلب توجه مثبت مخاطب برمی‌آیند؛ از رزاریو داوسون، اون جوگیا، لوک ویلسون و توماس میدلتیچ (بازیگر اصلی سریال Silicon Valley) که تمامی آن‌ها در نقش شخصیت‌هایی کاملا فرعی کاراکترهای خود را به درستی و با تمام جزئیات مورد نیاز به تصویر می‌کشند گرفته تا زوئی دویچ که با اجرای اغراق‌آمیز و گیرای کاراکتر ظاهرا ساده اما بسیار خوب مدیسون، رسما تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم می‌شود.
یکی از نقاط قوت دیگر فیلم را می‌توان در استفاده‌ی صحیح آن از درجه‌ی سنی R دید. «زامبی‌لند» جدید در دورانی که اکثر فیلم‌های طبقه‌بندی‌شده برای مخاطب بزرگ‌سال صرفا یا می‌خواهند توجه دسته‌ی مشخصی از تماشاگران را با این درجه‌ی سنی جلب کنند یا به خاطر پذیرش آن دیگر هر مدل محتوای بزرگ‌سالانه‌ای را بدون فکر و بدون توجه به داستان در خود جا می‌دهند، کاملا بهره‌برداری به‌جایی از قابلیت‌های قرارگرفته در دستش به خاطر پذیرش این درجه‌ی سنی دارد. طوری که عملا می‌توان گفت نه از آن سواستفاده می‌کند و نه امکان داشت بدون استفاده از آن بتواند به محصول قابل قبول فعلی تبدیل شود. Zombieland: Double Tap چه وقتی بخواهد اکشن‌های خلاقانه‌ی خود را با محوریت زامبی‌هایی بدشکل و گریم‌شده به شکلی عالی بسازد و چه وقتی قصد استفاده از کلمات گوناگون در دیالوگ‌نویسی را داشته باشد، همه‌چیز را انقدر خوب در دل فرم داستان‌گویی خود جا می‌دهد که هیچ‌کدام از این موارد هرگز خارج از چارچوب فیلم و بیش از حد بزرگ‌نمایی‌شده به نظر نرسند. نتیجه هم آن است که نه سکانسی در فیلم پیدا می‌شود که صرفا برای خشن بودن خشن باشد و نه دیالوگی که تنها هدف استفاده‌ی آن از لغتی توهین‌آمیز، فرو کردن این لغت در چشم مخاطب برای بزرگ‌سالانه جلوه دادن اثر است. همه‌چیز دقیقا مثل فیلم ارائه‌شده در سال ۲۰۰۹ قواعد داستان‌گویی مد نظر تیم سازنده را دنبال می‌کند و همین یکی از مواردی است که از Double Tap یک فیلم بزرگ‌سالانه‌ی خوب می‌سازد.
سپاس فرامش نشه.
Everything is Temporary(:
آگهی
#2
از ایجاد تایپک های کم محتوا و بدون عکس خودداری کنید .


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی عدد ۶۶۶
  بررسی باکس افیس هفته اخیر امریکا box office
  بهترین بازی زامبی محور.
  بازی حروف(بدووید بیایید بازی)
  بررسی عامل اصلی موفقیت دانش آموزان در گفت و گوی سینا تهرانی با سایت فرارو
  دانلود UsbFix 7.916 بررسی و ویروس کشی USB
  بررسی تخصصی کارت گرافیک با GPU-Z 0.7.3
  بررسی تخصصی کارت گرافیک با GPU-Z 0.7.3
  بررسی تخصصی کارت گرافیک با GPU-Z 0.7.3
  مقصد نهایی ورژن فلشخور !+15 (بخش سوم )

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان