امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صف آرایی سیاسی در مجلس یازدهم با 5 فراکسیون / اصولگرایان پارلمان چهار پاره می شوند

#1
Heart 
رایزنی های مجلسی برای تعیین ترکیب مدیریتی مجلس یازدهم به مراحل پایانی خود رسیده است و در روزهایی که نمایندگان مجلس دهم نطق خداحافظی قرائت می کنند، مجلس یازدهمی ها آماده اند هیات رئیسه جدید را انتخاب کنند.
براساس آخرین خبرها از صف آرایی های سیاسی مجلس یازدهم، به نظر می رسد که مجلس آینده دست کم دارای پنج فراکسیون خواهد بود. فراکسیون هایی که بعید است درباره مسائل مهم با یکدیگر اشتراک نظر زیادی داشته باشند.

۱. فراکسیون نخست در مجلس بعد در اختیار محمدباقر قالیباف و طیفی از اصولگرایانی است که ترجیح می دهند خود را «نواصولگرا» بنامند. فراکسیونی که می خواهد با قراردادن قالیباف در صدر بهارستان، خود را به عنوان فراکسیون اکثریت مطرح کند، هرچند کیست که نداند، بعید است وزن فراکسیون یاران قالیباف به اندازه وزن رئیس آن باشد.

۲. فراکسیون دوم در اختیار جبهه پایداری است. همان جبهه ای که در جریان انتخابات مجلس نیز با ارائه یک لیست موازی، نشان داد که چندان بی میل نیست صف خود را از قالیبافی ها جدا کند.

جبهه پایداری به ریاست آقاتهرانی احتمالا یک فراکسیون قدرتمند تشکیل خواهد داد و هرچند فعلا با کنار کشیدن علیرضا زاکانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس، نشان داده تمایلی به رقابت مستقیم با قالیباف ندارد، اما بر سر پست های حساس مجلس و قوانین مهم، احتمالا این فراکسیون نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

۳. سومین فراکسیون که احتمالا با شکل گیری آن، جبهه پایداری نقش یک فراکسیون میانه را میان این فراکسیون جدید و نواصولگرایان بازی خواهد کرد، مربوط به حامیان محمود احمدی نژاد است. رئیس جمهور سابق که برخی می گویند ممکن است به صحنه رقابت برگردد.

آنطور که شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد احمدی نژاد و منتخب مجلس یازدهم گفته، این فراکسیون 50 نماینده دارد و حتی مدعی کسب کرسی ریاست مجلس هم هست. شاید برای همین است که در جلسه اخیر مدعیان کرسی لاریجانی، علی نیکزاد وزیر مسکن احمدی نژاد حضور داشته است.

علی نیکزاد وزیر احمدی نژاد و نماینده منتخب مجلس یازدهم که در لیست کاندیداهای ریاست نیز قرار دارد، در توئیتی با اشاره به جلسه اخیر کاندیداهای ریاست مجلس نوشت: جلسه اخیر نامزدهای ریاست مجلس یازدهم، نشست تقسیم غنائم و مناصب نبود. گفتگویی انتقادی و البته سازنده بین طرفین بود.

پیش بینی می شود که با افزایش احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد یا پیروزی یک چهره نزدیک به او در انتخابات 1400 به تعداد نمایندگان عضو این فراکسیون افزوده شود.

۴. چهارمین فراکسیون مجلس بعد، بازهم اصولگراست، هرچند اصولگرایانی نه از جنس نئوراست گرایان. فراکسیون چهارم در اختیار اصولگرایان سنتی است که چهره هایی چون حاجی بابایی یا میرسلیم آن را نمایندگی می کنند.

این فراکسیون شامل نماینده هایی می شود که یا نزدیک به جریان حزب موتلفه هستند یا طیفی از یاران علی لاریجانی را تشکیل می دهند.

حاجی بابایی که از گزینه های اصلی رقابت با قالیباف است، امید دارد با جذب بخشی از نماینده های اصولگرایی که نمی خواهند احمدی نژادی یا قالیبافی نامیده شوند، فراکسیونی قدرتمند را در مجلس یازدهم تشکیل دهد. شاید ادامه همان فراکسیون ولایی که در مجلس دهم ایفای نقش می کرد و حاجی بابایی ریاست آن را برعهده داشت.

۵. و اما فراکسیون پنجم که در بهترین حالا 25 نماینده را شامل می شود، مربوط به اصلاح طلبان و نماینده های حامی دولت حسن روحانی است. این فراکسیون که بعید است با این تعداد نماینده، انگیزه ای برای انکه هنوز نام خود را «امید» بگذارد، داشته باشد، می تواند با نزدیک شدن به اصولگرایان سنتی، در بازی میان اصولگرایان مجلس یازدهم نقشی مهم ایفا کند.



در همین راستا شنیده می شود که ممکن است اصلاح طلبان مجلس یازدهم که ریاست فراکسیون آنها را چهره ای چون پزشکیان یا تاج گردون عهده دار خواهد شد، از نامزدی میرسلیم در انتخابات هیات رئیسه مجلس دفاع کرده و به این ترتیب باعث شکاف بیشتر در میان اصولگرایانی شود که خود را در خانه ملت بی رقیب می بینند.

در صورتی که مجلس یازدهم که با 276 نماینده تشکیل می شود، با این 5 فراکسیون به فعالیت سیاسی بپردازد، احتمال ایجاد جناح های جدید سیاسی از دل خانه ملت افزایش یافته و شکاف میان اصولگرایان اکثریت در این مجلس، احتمالا به شکاف اساسی در بیرون پارلمان منتهی خواهد شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اخراج روسیه از سوئیفت شد
  اردکانیان: ۴ میلیون مشترک کم مصرف شامل آب‌ بهای رایگان می شوند
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
  'چهار کشته' در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند
Heart پارلمان آلمان ماسک را اجباری کرد
Heart پارلمان انقلابی و حاشیه‌هایش؛ از بذرپاش و تاج‌گردون تا دناپلاس و واکسن آنفلوآنزا
  گزارش| تکلیف تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس چه شد؟
  به جای نطق‌های سیاسی با مردم سخن بگوئید/کادر درمان هرمزگان خسته و اندوهگین است
  بیانیه نمایندگان مجلس در خصوص خط و مشی یازدهمین دوره مجلس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان