امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سازهایی که در «قرنطینه» کوک شد، احترام تمام قد به مدافعان سلامت!

#1
Rainbow 
سازهایی که در «قرنطینه» کوک شد ، احترام تمام قد به مدافعان سلامت !


تعدادی از هنرمندان شناخته شده حوزه موسیقی در هفته گذشته همگام با پویش مردمی «در خانه بمانیم» انتشار قطعه، دلنوشته و تصویر، از تجربه های تلخ و شیرین خود در روزهای کرونایی گفتند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: این روزها نه در ایران که در تمام دنیا کلیدواژه های «کرونا»، «کووید ۱۹»، «قرنطینه»، «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می دهیم» بر گفتارها و رفتارها حاکم شده اند، واژه هایی که به قول ما ایرانی ها در پوست و گوشت و استخوانمان رفته و با تفاسیری که از اخبار رسانه ها می خوانیم، می شنویم و می بینیم گویا تصمیم ندارند حالا حالاها دست از سر بشریت بردارند و بروند پی کارشان.


این روزها در رسانه های رسمی و غیررسمی، در محافل غیرسیاسی و سیاسی، در بزرگ ترین و عظیم ترین کمپانی های اقتصادی و غیراقتصادی این ویروس کروناست که جا خوش کرده و تا ما نخواهیم، تصمیم ندارد از ما انسان های قدرنشناس خداحافظی کند.


این روزها تمام جهان تعطیل شده است. گویی تمام آن فیلم های آخرالزمانی که از کودکی تا به امروز فقط تماشاگرش بودیم و اندک هراسمان هم بعد از پایان خوش شان تمام می شد، شده اند عین واقعیت و آمده اند پیش روی چشمانمان؛ درست در محل زندگی که اگر کمی، فقط کمی با آن شوخی کنیم آنچنان دمار از روزگارمان در می آورد که دور از جان همه مردم جهان تا ما را راهی بیمارستان و قرنطینه های ملال آور و خدایی نکرده دست و پنجه کردن با مرگ نکند، دست بردارمان نیست که نیست.


در این شرایط آنچه باید به آن فکر کرد همین حفظ روحیه و نگه داشتن وضعیتی است که بتواند تاب و تحمل ما را برای مبارزه با این بیماری چغر بیشتر کند. شرایطی که می تواند تجربه های جدیدی را به همراه بیاورد که خیلی از ما تاکنون تجربه اش نکرده بودیم. شرایط هنری که این بار در فضای مجازی یا دلنوشته هایی تبلور یافته که کوشش کرده اند تا حدی هم حال هنرآفرین را بهتر کند و هم برای طرفداران و مخاطبان هنرها روزنه ای برای امید به آینده باز کند.


از آنچه در دنیا پیرامون فعالیت های شخصی هنرمندان روی داده می گذریم که قطعا دربرگیرنده حواشی دیگری است. اما یکی از اتفاقات جالب توجه هفته های اخیر در بین فعالیت های فرهنگی هنری کشورمان که تقریبا به حالت تعطیلی کامل درآمده، حضور فعال تر هنرمندان به ویژه هنرمندان موسیقی در فضای مجازی است که از این فرصت استفاده کرده و در انواع و اقسام مختلف آن کوشش کرده اند با گزارش و مخابره لحظه به لحظه فعالیت هایشان از یاد و خاطر طرفدارانشان فراموش نشوند.


البته بماند که عده ای، فقط عده ای هم در این آب مسموم به ویروس کرونا تلاش هایی برای گرفتن ماهی کردند که منفعت های مالی در آن حرف اول را می زد. شرایطی که هنوز کسی مهر تاییدی بر شایعات مطرح شده درباره آن نزده اند، اما مهم ترینش به پروژه پرحاشیه «نوروز خانه» شهرداری تهران و برگزاری کنسرت های آنلاین در برج میلاد مربوط می شود که در آن صحبت هایی از دریافت دستمزدهای ۵۰ میلیونی برای برگزاری یک کنسرت مجازی مطرح شد و شیرینی برگزاری این کنسرت های به اصطلاح حال خوب کن را تحت تاثیر خود قرار داد. اگر چه ماجراهای دیگری همچون آمار مخاطبان این کنسرت ها که در مقایسه با کنسرت آنلاین بزرگانی چون آندره بوچلی و یانی هم بیشتر اعلام شد، ابهامات تازه ای را رقم زد و باعث شد که ماجرای کنسرت آنلاین در روزهای کرونایی بی نصیب از حاشیه نباشد.


آنچه می خوانید نگاهی مختصر به فعالیت برخی از هنرمندان حوزه موسیقی در روزهای گذشته متناسب با روزهای کرونایی است که از این به بعد و تا پایان این شرایط، در پایان هر هفته به عنوان یکی از کار ویژه های گروه هنر خبرگزاری مهر طی روزهای پایانی هفته پیش روی شما قرار خواهد گرفت.


روحیه بخشی ماکان بند با قطعه «یه لحظه نگام کن»


مجموعه «ماکان بند» روز چهارشنبه ۲۰ فروردین، در روزهایی که ویروس کرونا جامعه را تهدید می کند و مردم در قرنطینه هستند، ترجیح دادند تا در کنار مردم بمانند و برایشان اجرایی خانگی ترتیب دهند.

این گروه پرطرفدار یکی از آثارش به نام «یه لحظه نگام کن» را به صورت خانگی اجرا و منتشر کرد تا با این کار به مردمی که این روزهای دشوار را سپری می کنند، روحیه داده باشد.

هر کدام از اعضای «ماکان بند» به صورت تنهایی در خانه، بخش مربوط به خود را خوانده و یا نواخته است. در نهایت حاصل کار هر کدام از اعضای «ماکان بند» کنار هم قرار گرفت تا قطعه «یه لحظه نگام کن» ضبط و اجرا شود. همچنین نوازندگان و خوانندگانِ «ماکان بند»، از اجرای خودشان ویدئویی تهیه کردند که مجموع این ویدئوها در کنار هم قرار گرفت تا کلیپ این قطعه هم به طور ویژه در روزهای کرونایی ضبط و منتشر شود.



ادای احترام «سرباز گمنام» به مدافعان امنیت و سلامت

موزیک ویدئوی سمفونی ملی «سرباز گمنام» در آستانه میلاد با سعادت امام زمان (عج) به سفارش وزارت اطلاعات با ادای احترام به غیرت و گمنامی سربازان میدان «امنیت» و «سلامت» توسط موسسه کساء منتشر شد.

دربخشی از توضیحات این نماهنگ آمده بود: «سرباز گمنام همان کسی است که برای مبارزه با مفسدان اقتصادی، با جان و مال و امنیت خانواده اش قیام می کند. سرباز گمنام امروز همان پرستاری است که رد ماسک چهره اش را زخم کرده و در جبهه مبارزه برای سلامتی من و تو با خستگی، بیماری و درد دست و پنجه نرم می کند و نامی نمی خواهد جز ایران سرافراز را.

حالا وقت آن رسیده که یک ایران، مجسمه ای بسازند از نام کسانی که هیچ گاه برای خودشان نامی نخواستند. برای آنان که جز لبخند مولایشان، اجری را در دنیا و آخرت طلب نکردند؛ و به پاس این همه مجاهدت، قدردانی کنند از سربازان وطن در هر لباس و موقعیتی که نامشان را فدای نام جمهوری اسلامی ایران کرده اند.»


اجرای متفاوت ارکستر ملی که جهانی شد

ارکستر ملی ایران از مجموعه های وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه با هدف قدردانی از پزشکان و پرستاران مراکز درمانی درگیر مراقبت از بیماران کرونایی و هشتگ «#در_خانه_می مانیم_تا_زودتر_روی_صحنه_برویم» قطعه تصویری «سبکبال» اثر استاد حسین دهلوی را در دسترس مخاطبان قرار داد.

اجرای خانگی ارکستر ملی ایران از قطعه «سبکبال» اثر زنده یاد حسین دهلوی البته مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گفت. به طوری که ۲ شبکه تلویزیون فرانسه از جمله فرانس دو که یکی از بزرگ ترین شبکه های تلویزیونی این کشور است، در گزارشی به این اجرا پرداخت.

همچنین شبکه المیادین لبنان در یک گفتگوی ویژه با پخش اجراهای خانگی دو ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی لبنان به این رویداد پرداخت.


بسیج هنرمندان «آخرین امید» را تماشایی کرد

سازمان بسیج هنرمندان نیز به مناسبت میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) و نیمه شعبان و همزمان با حال و هوای روزهای کرونایی، سرود زیبای «آخرین امید» را منتشر کرد.

این سرود که توسط گروه سرود رایَةُ الزَّهراء (س) تهران به اجرا در آمده، توسط گروه های مختلفی تحت عنوان کاروان های شادی همزمان با روز نیمه شعبان در سراسر کشور اجرا شد.

نماهنگ آخرین امید سرودی زیبا را در فضایی متفاوت با هدف تقویت همدلی و مهربانی در روزهای سخت کرونایی به تصویر می کشد. این نماهنگ با اجرای گروه سرود رایَةُ الزَّهراء (س)، شعری از قاسم صرافان و موسیقی امید رهبران در سازمان بسیج هنرمندان کشور تهیه و تولید شده است.


«مرثیه ای برای بودن» حسام اینانلو شنیدنی شد

حسام اینانلو از نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی در ساز کمانچه که طی سال های اخیر فعالیت های متعددی را با نوازندگان ایرانی و خارجی در اجرای پروژه های مختلف داشته هم با همکاری یک نوازنده بین المللی به نام اولاس اوزدمیر قطعه «مرثیه ای برای بودن» را در این روزها اجرا کرد.

در متنی به انضمام این قطعه منتشر شده، آمده است: «آنچه برای شهود ضروری است، انزواست.یافتن خویشتنِ خویش الزاما در تنهایی و سکوت مُیسّر می شود. هنرمند در دست یابی به درونیات خویش مُدام و ممتد انزوا را خودخواسته ایجاد می کند. می کوشد در جمع زندگی کند؛ اما ناگزیر است آن لایه های متعالی را فقط و فقط در تنهایی جست وجو کند. جُستن و کشفِ همان (آنِ) مُحترم. این بار انزوا تمام بشریت را نشانه گرفته. انزوای انسان. از دل این انزوا بی شک شکوفایی و نور بیرون می زند.

پروژه «مرثیه ای برای بودن» ایده ی حسام اینانلوست. بداهه هایی که با هنرمندان با سابقه و تراز اول با ملیت های مختلف از فرانسه، نروژ، ترکیه، انگلیس و آمریکا و آلمان صورت می گیرد. هر یک در گوشه ای از دنیا در خلوت خویش آهنگ تنهایی و درونیات خویش را می نوازند.»


عیدانه یک گروه هم خوانی به مردم در روزهای کرونایی

گروه هم خوانی «لیله القدر» نیز همزمان با فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت مهدی (عج) ضمن راه اندازی یک پویش فرهنگی که بی ارتباط با روزهای کرونایی هم نبود قطعه «عیدانه – با من بخوان» را نیز منتشرکرد.

صالح دریایی فرد درباره نحوه انتشار این اثر توضیح داد: «طبق برنامه ریزی های انجام گرفته با همراهی اعضای گروه هم آوایی «لیله القدر» پویش جدیدی را راه اندازی کرده ایم که با اجرای قطعه «عیدانه - با هم بخوان» از محصولات تازه گروه، تلاش داریم به سهم خود در شکست دادن ویروس کرونا همکاری داشته باشیم […] علاقمندانی که در این طرح شرکت کرده اند، با بازخوانی قطعه «عیدانه» گروه لیله القدر و ارسال ویدئوهای خود در قالب دابسمش، در این پویش شرکت کرده اند.»


علیرضا قربانی و عاشقانه ای روزهای پرامید

علیرضا قربانی از هنرمندان شاخص و گزیده کار موسیقی ایرانی نیز روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه در قالب پروژه موفق «با من بخوان» موزیک ویدئوی «عاشقانه نیست» را متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی منتشر کرد.

او در نوشته ای به بهانه انتشار سراسری تازه ترین اثرش نوشت: «تا دست به اتفاق بر هم نزنیم - پایی ز نشاط بر سر غم نزنیم / خیزیم و دمی زنیم پیش از دمِ صبح - کاین صبح بسی دمد که ما دم نزنیم» (حکیم عمر خیام)

موزیک ویدئوی «عاشقانه نیست» از پروژه «با من بخوان» با احترام به شما عزیزانی تقدیم می شود که سختی کنار هم نبودن در این روزها را با امید و عشق به فردایی بهتر و سلامت و عاشقانه خواندن دوباره در کنار یکدیگر تحمل می کنیم. فردایی که یقینا هوای دل ما عاشقانه تر از قبل خواهد بود.»


سالار عقیلی آرایشگر شد

سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه بود که برای دعوت از مردم در راستای ماندن در منازلشان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با انتشار تصاویری در صفحات مجازی دست به ابتکار جالب توجهی زد.

وی با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود که نشان می داد در حال کوتاه کردن موهای فرزندش ماهور عقیلی است، توضیح داد: قبل از هر چیز از همه آرایشگران عزیز عذرخواهی می کنم که پا در کفششان کردم چون در این روزها دیگر چاره ای نیست. به هر حال امروز ماهور به من گفت موهایش بلند شده و او را اذیت می کند. ما هم چون در قرنطینه هستیم مجبور شدم دست به کار شده و موهایش را کوتاه کنم.


نوازنده جهانی کمانچه برای مخاطبانش نواخت

کیهان کلهر نوازنده جهانی ساز کمانچه نیز روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه بود که با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از بیماری کووید ۱۹ و مراقبت مردم در خانه هایشان سخن گفت.

وی گفت: «سلام! کیهان کلهر هستم، عضوی از پروژه راه ابریشم. چیزی که برای شما خواهم نواخت بخشی از پروژه ی خانگی راه ابریشم است. لطفا در طول مدت این بیماری در خانه بمانید و مراقب خود و خانواده تان باشید تا بتوانیم به زندگی عادی خود بازگردیم. از شما می خواهم که اگر می توانید به ارگان های هنری کمک کنید، البته اگر در حال حاضر این کار را کرده اید به این اقدام خود ادامه دهید؛ چون شما قابل احترام ترین هستید.»

این هنرمند در ادامه قطعه ای را به همراهی یکی از اعضای پروژه راه ابریشم نواخت و پس از آن قطعه ای از تکنوازی کمانچه او که پیشتر در صفحه اینستاگرامش منتشر شد، قابل مشاهده بود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرگرمی تیلور در قرنطینه
Music ادای احترام دو خواننده پاپ به سیل زدگان | پایان جشنواره موسیقی نوروزی منطقه آزاد چابه
Music پرده آخر جشنواره سی‌وچهارم/پاسخ به تمام پرسش‌ها درباره موسیقی فجر
Star تاثیرات موسیقی بر سلامت بدن
  بلیت کدام کنسرت‌های «فجر۳۴» تمام شد/ استقبال از ارکسترها و پاپ‌ها
Music فواید سلامت شگفت انگیز موسیقی
  لغو تمام برنامه‌های سلنا تا اطلاع ثانوی
  اسم الله بر روی موزیک ویدیو where are you now جاستین بیبر ( احترام به االله هست )!!!!
  صد آلبوم بزرگ از نظر بیلبورد در تمام دوران ..
  50 خواننده برتر در تمام دوران از نظر سایت بیلبورد ..

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان