امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا دلار گران می‌شود؟

#1
Thumbs Up 
چرا دلار گران می‌شود؟

نماینده پیشین مجلس معتقد است برخی کالاها و خدمات مانند ارز و طلا قیمت واقعی دارند که صرفا با میزان تقاضا تغییر نخواهند کرد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا دلار گران می‌شود؟ 1


افزایش قیمت دلار و طلا در بازاٰر آزاد سبب شده تا بسیاری نسبت به چرایی این امر پرسش داشته باشند؟ در شرایطی که بخش زیادی از نقدینگی کشور در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری شده و امکان مسافرت خارجی نیز به دلیل شیوع کرونا کمتر از هر زمانی است اما قیمت دلار بالا می‌رود.

در همین رابطه هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی، در رابطه با دلایل افزایش قیمت ارز گفت: باید توجه داشته باشیم که تقاضا تنها عامل تعیین کننده برای قیمت کالاها نیست و عوامل دیگری هم وجود دارند که در یک اقتصاد می‌توانند نرخ شاخص‌ها را تغییر دهند.

او افزود: مثلا در بازار سرمایه کشور تحولاتی رخ داده و شاخص سهام از ۴۰۰ هزار واحد به سمت بالا حرکت کرد که طبعا با بررسی شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی نمی‌توان این افزایشها را توضیح داد ولی این مهم رخ داد. در بازار ارز و طلا نیز باید به عوامل بنیادین دیگر تعیین کننده قیمت توجه کرد.

حق شناس تصریح کرد: در رابطه با قیمت طلا نیز باید گفت نرخ جهانی هر اونس هزار و ۷۰۰ دلار بوده است. حال اگر همین قیمت را با شاخص‌های واقعی بازار مقایسه کنیم می‌بینیم رسیدن هر سکه طلا به بیش از هفت میلیون تومان واقعی است. برای قیمت دلار هم می‌توانیم از همین فرمول استفاده کنیم. مثلا بررسی کنیم با یک دلار چه کالایی می‌توان خرید و براساس نرخ آن کالا قیمت واقعی دلار محاسبه شود.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: البته تقاضا تعیین کننده قیمت هست ولی این به این معنا نیست که اگر برای طلا تقاضا نباشد قیمت آن باید کاهش چشمگیر پیدا کند. برای ارزهای معتبر نیز چنین امری مصداق دارد و نمی‌توان صرفا با قانون عرضه و تقاضا مسائل را توضیح داد.

او افزود: کشور ایران در شرایط خاصی قرار دارد.ما زیر فشار تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار داریم که حتی امکان مبادله درآمدها را در شرایط کرونایی فعلی نداریم. این عوامل اقتصاد کشور ما را تحت فشار شدید قرار داده و اجازه نمی دهد که دولت با توانایی بالقوه خود به سراغ مشکلات برود.

حق شناس تصریح کرد: افزایش قیمتها در شرایط امروز کشور عجیب نیست. کرونا نیز بر مشکلات دیگر افزوده شده و این کار را برای همه سختتر کرده است. به بیان دیگر مجموع عواملی که امروز کشور ما را در بر گرفته نشان می‌دهد که انتظار حفظ قیمتها در شرایط پیشین انتظار به جایی نیست.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیمان پاکتی گران شد
  چرا لوازم خانگی هفتگی گران می‌شود؟
  قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۷/۱۸|هر اونس طلا به ۱۹۱۰ دلار رسید
Thumbs Up دلار وارد کانال جدیدی شد !
  وقتی لبنیات گران می‌شود خودرو را هم باید گران کنیم !
  قیمت نفت با وجود کاهش در مرز 63 دلار
  بزرگترین اختلاس گران تاریخ را بشناسید
  نان تا ۱۰۰ درصد گران شد نه ۳۰ درصد!
  مرغ گران شد
  نان در سکوت خبری ۳۰درصد گران شد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان