امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا ماشین استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟

#1
استارت خوردن ماشین و متعاقب آن روشن نشدن آن یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید. در ادامه علل استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آنرا برایتان آورده ایم.
چرا ماشین استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟ 1
استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
روشن نشدن ماشین دلایل متعددی دارد که در این مقاله، به‌ تمامی آن‌ها اشاره خواهیم کرد. حتما برای شما هم پیش آمده است که خودرویتان پس از استارت زدن روشن نشود. در چنین مواقعی حتی اگر کار خاصی هم نداشته باشید، باز هم روشن نشدن ماشین یک گرفتاری بزرگ محسوب می‌شود، مخصوصا با هزینه‌های بالای تعمیرات خودرو در این روزها!

این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یافتن آن نیاز به تجربه و دانش فنی فراوانی دارد. اگر شما هم از دانش فنی کافی برخوردار نیستید هیچ جای نگرانی نیست، زیرا در ادامه این مقاله به تمامی دلایلی که باعث روشن نشدن ماشین می‌شود اشاره خواهیم کرد.

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین
علت روشن نشدن ماشین به یک مورد بسنده نمی‌کند. این مشکل به دو صورت پیش می‌آید. ممکن است هنگامی‌که سوئیچ را می‌چرخانید و یا دکمه‌ استارت را می‌زنید، هیچ واکنشی از سوی استارت دیده نشود و نهایتا یک‌ صدای تق مانند به گوش برسد.

دلیل این اتفاق می‌تواند مسائلی مانند مشکلات مربوط به باتری، برق‌رسانی ضعیف خودرو مخصوصا پمپ‌بنزین، مشکلات امنیتی کیت سوییچ و… باشد.

چرا ماشین استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟ 1
حالت دیگری از روشن نشدن خودرو وجود دارد که پس از چرخاندن سوئیچ و یا فشردن دکمه‌ استارت، ماشین استارت می‌خورد اما موتور روشن نمی‌شود. در ادامه پیش از آنکه بخواهیم علت روشن نشدن ماشین را برایتان شرح دهیم بهتر است با نحوه‌ عملکرد استارت خودرو آشنا شوید.

درگذشته عملیات روشن شدن خودرو توسط هندل انجام می‌شد و با چرخاندن هندل موتور خودرو هم شروع به کار می‌کرد، اما امروزه هر خودرویی که داشته باشید چه داخلی و چه خارجی برای روشن کردن آن و آغاز به حرکت باید استارت بزنید.

حالا ممکن است این عملیات با چرخاندن سوییچ انجام شود و یا در ماشین‌های جدیدتر با فشردن دکمه‌ای موسوم به دکمه‌ استارت.
مراحل استارت زدن خودرو
ترکیب و مخلوط کردن سوخت و هوا
متراکم شدن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی
جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
به حرکت انداختن پیستون‌ها درون سیلندر به‌اندازه‌ی حداقل 100 دور در دقیقه
استارت خودرو چیست؟
استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و در واقع وظیفه روشن شدن موتور را بر عهده دارد. هنگامی‌که استارت می‌زنید انرژی الکتریکی توسط باتری به موتور استارت منتقل می‌شود و چرخ‌دنده‌های استارت را به حرکت در می‌آورد.

در نهایت حرکت دورانی چرخ‌دنده‌های استارت به موتور خودرو منتقل می‌شود تا موتور نیز آغاز به کار کند.

استارت خودرو از اجزای متفاوتی تشکیل‌ شده که می‌توان به پوسته استارت، بالشتک‌ها، آرمیچر، زغال استارت، دنده استارت و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که عملکرد نادرست هر کدام از اجزای استارت می‌تواند دلیلی بر استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باشد.

چرا خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود؟
همان‌طور که در ابتدا گفتیم در این مقاله می‌خواهیم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را بررسی کنیم که در آن خودرو استارت می‌خورد اما پیستون‌های موتور از حرکت خودداری می‌کنند. این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. کمبود سوخت
ساده‌ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین می‌تواند عدم وجود سوخت کافی در باک خودرو باشد. اگر خودرو شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد، پس خودرو هم روشن نخواهد شد!

2. تخریب پمپ بنزین
پمپ بنزین از اجزای اصلی و مهم خودروی شما به شمار می رود اگر پمپ به هر علتی دچار تخریب شود، قابلیت انتقال بنزین به موتور وجود نخواهد داشت، در نتیجه در عین استارت خوردن، موتور روشن نخواهد شد.

3. مشکل در استارتر خودرو
دقت داشته باشید که خرابی در دنده‌ها، قطعات متحرک و… می‌تواند دردسرساز باشد. اگر مجموعه‌ استارتر خودرو شما درست‌ کار نکند، خودرویتان ‌هم روشن نخواهد شد؛ درصورتی‌که مشکل از این سیستم استارت باشد در اولین فرصت اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.

4. مشکل در شمع و کویل
سومین مرحله از استارت مربوط به اشتعال است که مستقیما به کویل و شمع‌ها مربوط می‌شود. شمع و کویل خراب، زمان‌بندی و ولتاژ احتراق را خراب می‌کنند و نتیجه‌ آن روشن نشدن خودرو است. اگر خودرویتان بد استارت می‌خورد، شمع‌های آن را به مراکز خدمات معتبر نشان دهید تا از مشکلات احتمالی پیش رو جلوگیری کنید.

البته این خرابی ممکن است به خاطر نرسیدن برق به شمع‌ها نیز باشد که در این صورت باید سیستم برق‌رسانی خودرویتان را بررسی و تعمیر کنید.

5. انسداد فیلتر خودرو
اگر فیلتر بنزین خودرویتان مسدود باشد، یا به هر دلیل دیگری مجاری سوخت‌رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی شده باشد، نباید انتظار داشته باشید که خودرویتان با تک استارتی به‌ سرعت روشن شده و موتورتان غرشی دل‌نشین داشته باشد.

6. اختلال انژکتور
در طی سال‌های گذشته کاربراتور به ‌طور کامل جای خود را به انژکتور داده است. نام دیگر انژکتور سیستم پاشش سوخت است که وظایفی در حیطه‌ سوخت‌رسانی دارد؛ بنابراین وجود مشکل در انژکتور هم می‌تواند از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین تلقی شود.

7. روغن‌ موتور بی‌ کیفیت
فراموش نکنید مشکل روشن نشدن خودرو پس از استارت خوردن در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل آن‌ می‌تواند استفاده از روغن‌موتورهای بی‌کیفیت و غیر اصلی باشد. این روغن‌موتورها نمی‌توانند روان‌سازی لازم برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور را فراهم کنند.

8. باتری خوابیده است
هنگامی که استارت می زنید و خودرو روشن نمی شود امکان این وجود دارد که احتمالا باتری خوابیده باشد. نوعی از تخلیه باتری وجود دارد که به آن تخلیه پارازیتی می گویند. هنگامی که خودروی خود را خاموش می کنید برخی از اجزای کامپیوتری مثل ساعت یا دزدگیر برای فعالیت و ذخیره یک سری اطلاعات، از انرژی باتری استفاده می کنند و در دراز مدت ان را تخلیه می کنند.

تخلیه پارازیتی از آنجایی که ناچیز است با کمی رانندگی روزانه به راحتی جبران می شود. اما اگر خودرو گوشه ای افتاده باشد و به ندرت از آن استفاده شود، در طول مدت باتری آن تخلیه یا به اصطلاح می خوابد و تنها راهکار تعویضش خواهد بود. روشن گذاشتن چراغ های خودرو هنگامی که کاری با آن ندارید به تخلیه هرچه سریعتر باتری منجر خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، sober
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اگه این روزها قصد خرید ماشین داری، حتما بخون
  ورود شیائومی به صنعت اتومبیل سازی ؛ آیا ماشین های برند Mi در راه هستند؟
  درخواست نویسندگی در بخش ماشین ها و موتور های روز دنیا و زیرشاخه ها
  مشخصات ماشین های شما
  2 ماشین محبوب چینی در میان ایرانیان
  اصولی ترین روش برای گرم کردن ماشین در هوای سرد
  گران قیمت ترین ماشین های قدیمی
  باحال ترین ماشین
Information _ترکیب رانندگی انسان و ماشین در خودرو
  10 تا ماشین سریع دنیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان