امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کیو آر کد چيست؟

#1
QR کد چیست؟!
QR Code روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول،توضیحات و... که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی­های دوربین­دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت­ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارت­های ویزیت استفاده کنند.

QR کد چیست,QR Code,کیو آر کد چيست؟

QR Code (بخوانید کیو آر کد) مخفف کلمه Quick Response Code به معنای کد با پاسخ دهی سریع است. این نوع کد از نوع کدهای ماتریسی یا همان کدهای دو بعدی (2D Code) است که در سال 1994 توسط شرکت تویوتا برای استفاده در خط تولید ابداع شد. اخیراً QR Code به دلیل توانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات و سرعت خواندن فوق‌العاده آن بیشتر مور­د استفاده قرار میگیرد.
موارد استفاده QR Code
در ابتدا QR Code برای ردیابی قطعات در تولید خودرو استفاده میشد ولی امروزه در بسیاری از موارد از جمله برای پیگیری اجناس در تجارت، پیگیری بسته­ها در خطوط پستی، استفاده در کارت­های ویزیت برای دسترسی سریع مخاطب به آدرس سایت، ایمیل شخص و... استفاده میشود.
از دیگر موارد کاربرد کیوآر کد میتوان به:
کد کردن SMS (در این حالت شما بعد از اسکن QR کد میتوانید sms را ارسال کنید. شاید فکر کنید این مورد کاربرد زیادی ندارد ولی آیا تا به حال برایتان پیش نیامده که یک آگهی دیده باشید و نوشته باشد کد **** را به شماره ********** sms کنید تا اشتراک شما فعال شود؟! در این موقع یک QR کد کوچک میتواند شما را از دردسر تایپ شماره و کد خلاص کند.)
کد کردن شماره (با این کار شما با اسکن کردن کد میتوانید شماره را ذخیره کنید و یا به آن زنگ بزنید و مسلماً دردسر اشتباه نوشتن شماره را نخواهید داشت.)

QR کد کردن لایک صفحه فیس بوک شما (با اسکن اینجور QR کدها شما به سادگی میتوانید صفحه فیس بوک آن شرکت یا محصول و... را لایک کنید.)
توجه: این موارد تنها کاربرد های QR کد نیستند و اگر اندکی در اینترنت جستجو کنید می­توانید خلاقیت­های جالبی در استفاده از QR کد ببینید. به طور مثال یک سایت دانلود اپلیکیشن موبایل برای لینک دانلود هر اپ یک QR کد در نظر گرفته بود که بازدید کننده با اسکن آن یک راست برنامه را بر روی گوشی خود دانلود کند.
شکل ظاهری QR Code
QR Code از مربع های کوچک سیاه و سفید درست شده است که بسته به نسخه (Version) آن دارای سایز متفاوتی هستند. به طور مثال نسخه 1 آن 21×21 و نسخه 2 آن 25×25 میباشد. البته شایان ذکر است که ترفندهایی برای اضافه کردن تصویر و رنگ به QR Code وجود دارد. یکی از این ترفندها استفاده از قدرت خطایابی QR Code هست.

QR کد چیست,QR Code,کیو آر کد چيست؟

ورژن های مختلف کیو آر کد به همراه توضیحات

قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در QR Code
میزان اطلاعات ذخیره شده در QR Code بستگی به نوع اطلاعات (عدد، حروف و...)، نسخه (Version) آن و درصد خطایابی آن دارد. به طور مثال میزان اطلاعات ذخیره شده در یک QR Code ورژن 40 با 7% خطایابی به صورت زیر است:



نوع کاراکتر مثالی از نوع کاراکتر تعداد کاراکتر
فقط اعداد 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 7089 کاراکتر
حرف عدد (Alphanumeric)
0–9 A–Z [upper-case only], space

$, %, *, +, -, ., /, :,

4296 کاراکتر
باینری/بایت 8-bit bytes 2953 کاراکتر
خطا یابی (error correction) در QR Code
برای اینکه QR Code قابل اطمینان باشد چند درصد خطا برای آن در نظر گرفته اند که در جدول زیر نوشته شده است.


درصد خطایابی نوع خطایابی
7% از کلمات کد قابل ترمیم Level L[ow]
15% از کلمات کد قابل ترمیم Level M[edium]
30% از کلمات کد قابل ترمیم. Level H[igh]
خواندن QR Code
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل رواج یافتن QR Code وجود دوربین در گوشی­های همراه است. برای خواندن QR Code کافی است یکی از برنامه کاربردی QR code reader را بر روی گوشی نصب کنید و هر وقت نیاز به خواندن این کدها داشتید این برنامه را اجرا کنید و دوربین گوشی را به سمت آن بگیرید. خوشبختانه برای اکثر گوشی­ها برنامه­های QR code reader وجود دارد و فقط کافی است اندکی در اینترنت به دنبال آن بگردید.
پاسخ
 سپاس شده توسط Jack Daniel'ѕ ، The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان