امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کتاب خریدن برای قشر حرفه ای کتابخوان هم سخت شده است!

#1
مدیران کتابفروشی‌هایی که در اجرای طرح «بهارانه کتاب 99» در استان گلستان مشارکت داشتند، عنوان کردند که به‌رغم گرانی کتاب و اینکه طرح در ایام کرونایی اجرا شد، استقبال از آن مناسب بود؛ با این وجود تبلیغات طرح چندان جامع و چشمگیر نبود.
کتاب خریدن برای قشر حرفه ای کتابخوان هم سخت شده است! 1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، طرح «بهارانه کتاب ۹۹» که از ۲۰ اردیبهشت همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) با شعار «بهار کتاب همزمان با بهار دل‌ها» در  ۶۸۵ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور کار خود را آغاز کرده بود، ۳۰ اردیبهشت‌ماه و با ثبت رکورد فروش بیش از ۳۰۴ هزار نسخه کتاب به مبلغ حدود ۱۲ میلیارد تومان، به کار خود خاتمه دادند. در این دوره از طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها، در استان گلستان نیز  8 کتابفروشی در شهرستان گرگان مشارکت داشتند. در گفت‌وگو با برخی از مدیران و متصدیان فروش در این کتابفروشی‌ها، کم و کیف اجرای بهارانه کتاب 99 را جویا شدیم.

«عبدالکریم ارمی» مدیرکتاب فروشی پاتوق کتاب که خود دانش آموخته ریاضی است و به خواندن رمان علاقه‌مند است، گفت: میزان استقبال دوستداران کتاب و کتابخوانی در این دوره 

مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب: برخی از کتاب‌ها در سامانه مربوط به بهارانه کتاب نبود و وقتی مشتری آن را می‌خواست، طبعاً شامل تخفیف طرح نمی‌شد که این یکی از ایرادهای «بهارانه کتاب» بود
علی‌رغم وضعیت کرونایی خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه در کتابفروشی‌اش پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای شیوع کرونا رعایت شده است، اظهار کرد: ما به‌خاطر شیوع کرونا فروش اینترنتی داشته‌ایم و کتاب‌های مورد تقاضا را ازطریق پیک یا پُست به دست مشتریانمان رسانده‌ایم اما متاسفانه برخی از کتاب‌ها در سامانه نبود و وقتی مشتری آن را می‌خواست، شامل تخفیفات طرح نمی‌شد.

ارمی درباره میزان تخفیفات ارائه شده در این دوره از طرح‌های حمایتی، گفت: در طرح 20 درصد تخفیف برای همه اعمال شده بود و ما علاوه بر آن برای برخی کتاب‌ها 15 درصد (مجموعا 35 درصد) تخفیف خرید کتاب قائل شدیم.

مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب با اشاره به اینکه کتاب‌نخوانی و کتاب‌گریزی ریشه‌ای تاریخی در فرهنگ ما دارد، گفت: امیدوارم فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما نهادینه شود.

عبدالکریم ارمی درباره رویداد نذر کتابی که در کتاب فروشی اش، رویداده است، گفت: ما در راستای طرح نذر کتاب، برخی از کتاب‌ها را با تخفیف‌های گاه تا 50 درصد تخفیف هم در کتابفروشی به مخاطبان عرضه می‌کنیم.

«فاطمه جمالی» از متصدیان فروش کتابفروشی شهر کتاب گرگان هم که از دوستداران رمان ایرانی است، گفت: با استقبال خوب مشتریان در سه روز اول طرح بهارانه کتاب، 

متصدی فروش شهر کتاب گرگان: این روزها بعضا مشتریان کتابخوانی به فروشگاه شهر کتاب می‌آیند که متاسفانه به‌خاطر شرایط سخت اقتصادی اول به جیب خود نگاه می‌کنند، بعد به علاقه‌مندی‌هایشان
اعتبار ریالی ما به پایان رسید و واقعا با توجه به گرانی کتاب میزان تخصیصی کم بود اما با تصمیم مدیریت تا روز پایانی طرح 10 درصد تخفیف خرید برای مشتریان قائل شدیم.

جمالی افزود: در شهر کتاب گرگان، ما از همان ابتدا پروتکل‌های بهداشتی را تا به امروز رعایت کرده‌ایم و به درخواست مشتریان کتاب‌های مورد تقاضا را با با ضدعفونی کامل از طریق پیک به دستشان رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه قیمت کتاب‌ها خیلی بالا رفته و بعضا شاهدیم قیمت کتاب‌ها در هر تجدید چاپی حتی در همان سال به طور چشمگیری بالاتر رفته است و با توجه اوضاع نامساعد معیشتی مردم، حتی کتاب خریدن برای قشر کتاب خوان حرفه‌ای هم سخت شده است.

جمالی تصریح کرد: این روزها در فروشگاه شهر کتاب، بعضا مشتریان کتابخوانی می‌آیند که متاسفانه به‌خاطر شرایط سخت اقتصادی اول به جیب خود بعد به علاقه‌مندی‌شان نگاه می‌کنند.

«رخشان نوش آفرین» از متصدیان فروش در کتابفروشی سرزمین کتاب گرگان نیز که دانش‌آموخته مهندسی انرژی و علاقه‌مند به کتاب‌های رمان و فلسفه است، گفت: اعتبار ریالی برای کتابفروشی ما نسبت به دوره قبل فرق چندانی نداشت و به همین علت در دو روز اول اعتبار تخصیصی به پایان رسید و امکان تمدید آن میسر نشد. اما با نظر مدیریت فروشگاه تا پایان طرح 

متصدی فروش کتابفروشی سرزمین کتاب گرگان: اعتبار ریالی برای کتابفروشی ما تفاوت چندانی با دوره قبل نداشت و به‌همین علت در دو روز اول اعتبار تخصیصی به پایان رسید و امکان تمدید آن میسر نشد
15 درصد تخفیف برای تمام کتاب‌ها قائل شدیم.

نوش‌آفرین با اشاره بر اینکه دوران قرنطینه خانگی و شرایط کرونا افراد کتاب‌نخوان را مجبور کرد برای پر کردن اوقات خانه‌نشینی به کتاب‌خوانی روی بیاورند، گفت: استقبال از خرید کتاب از پایان سال گذشته تا به امروز خوب بوده است و ما بر حسب نیاز مشتریان کتاب‌های درخواستی‌شان را از طریق پیک و پست با رعایت مسائل بهداشتی به دستشان رسانده‌ایم.
 

کتاب خریدن برای قشر حرفه ای کتابخوان هم سخت شده است! 1


 
[size]
«محمد ملکی » مدیر کتابفروشی جنگل نیز که دانش آموخته مکانیک ماشین‌های کشاورزی است، با اشاره به اینکه در روز روز پایانی طرح، هنوز مقداری از اعتبار ریالی این کتابفروشی باقی مانده بود، گفت: استقبال در این دوره متوسط بوده و شرابط به گونه‌ای شد که تخفیف جداگانه بیشتر از میزان 20 درصد طرح نداشته‌ایم.

ملکی، تبلیغات برای طرح را کم دانست و افزود: انتظار می‌رفت در روزهای کرونایی و ایامی که مردم بعضا همچنان در قرنطینه به سر می‌برند، تبلیغات بیشتر می‌شد اما در همین کتابفروشی بیش از 80 درصد مشتریانم که در این دوره از طرح پا در کتابفروشی گذاشتند، نمی‌دانستند که طرح بهارانه کتاب برپا است.

«امیر گلزاری» از فروشندگان کتابفروشی جلالی که دانش آموخته IT است و علاقه مند به مطالعه کتاب‌های رایانه و علمی است، گفت: 

مدیر کتابفروشی جنگل در گرگان: انتظار این بود که در روزهای کرونایی که مردم بعضا همچنان در قرنطینه به سر می‌برند، تبلیغات این طرح بیشتر بود؛ متاسفانه در همین کتابفروشی ما، بیش از 80 درصد مشتریان نمی‌دانستند که طرح بهارانه کتاب در حال اجراست
متاسفانه اعتبار تخصیصی برای کتاب فروشی‌ها کم بود و در همان روز اول به پایان رسید اما تا به امروز با تصمیم مدیریت کتابفروشی تمام کتاب‌ها را با 10 درصد تخفیف به مشتریان فروخته‌ایم.

گلزاری با اشاره به اینکه این کتابفروشی پیک اختصاصی دارد و تمام موارد بهداشتی را تا به امروز رعایت کرده‌اند، درباره طرح گفت: امیدوارم مبلغ تخصیصی بیشتر شود، زیرا ایام طرح‌ها فرصت بسیار خوبی برای کتاب‌خوان‌های واقعی است که از تخفیفات بهره مند شوند.

وی درباره آینده کتابفروشی در کشور گفت: با این قیمت‌ها نمی‌شود زیاد امید داشت زیرا تمرکز مردم بیشتر روی معیشت و نیازمندی‌های روزمره شده است و متاسفانه در برخی کتاب‌ها افزایش 50 تا 70 درصد قیمت پشت جلد را شاهدیم که واقعا حتی کتابخوان‌ها توان خریدش را ندارند.

«پوریا میدانی» مدیر کتابفروشی خانه کتاب گرگان نیز که دانش آموخته موسیقی و علاقه‌مند به کتب فلسفی است، گفت: اعتبار ریالی تخصیصی این دوره با دوره قبلی، تفاوت چندانی نداشت.

وی که تا روز پایانی همچنان مبلغی از اعتبار ریالی اش باقی مانده بود و رعایت دائمی بهداشت از ویژگی‌های دائمی کتاب فروشی است، افزود: به دنبال تمام کردن اعتبار و به هر قیمتی فروختن نیستم و اولویت من در تخصیص تخیف و بهره‌مندی از یارانه کتاب در وهله اول مشتریان کتاب خوان واقعی است زیرا معتقدم که شایسته است همواره آن‌ها که در طول سال و همیشه پای ثابت 

مدیر کتابفروشی خانه کتاب گرگان: متاسفانه این روزها همه فقط به فکر نگه داشتن کلاه خودشان هستند؛ اما ناشران باید بدانند که نگه داشتن فقط کلاه خودشان، بسته‌شدن کتابفروشی‌های محلی را به‌دنبال دارد
کتاب فروشی هستند، محق‌ترند که از این یارانه بهره‌مند شوند.

مدیر کتابفروشی خانه کتاب گرگان درباره آینده کتاب فروشی گفت: با این اوضاع احتمالا من کتابفروشی‌ام را مجبورم ببندم؛ همه ما می‌دانیم ناشر، پخش و کتاب فروشی سه ضلع گردش مالی نشر و کتاب هستند؛ الان مدتی است ما به خاطر اوضاع بد اقتصادی جامعه و متعاقبا به‌خاطر شیوع کرونا و ... فروش چندانی نداریم. در این روزها باید ناشرین هوای کتاب فروشی‌های محلی را داشته باشند؛ اینقدر به کتاب فروش برای پول فشار نیاورند.

میدانی ادامه داد: من یک پرسش اساسی از ناشرین دارم. ناشر قیمتی را پشت جلد میزند و درصدی از سود نشر را پخشی و درصدی را کتاب فروش می‌گیرد؛ در نتیجه گردش مالی ازسوی ناشر است. الان ما فروش نداریم در حالی که ما همان کتابفروشی‌هایی هستیم که در دوران رونق و وضعیت اقتصادی بهتر مردم کتاب ناشر را فروخته‌ایم. ناشر باید هوای کتاب فروش و پخش را داشته باشد؛ اگر کتابی برگشت بخورد، آیا فایده‌ای برای ناشر دارد؟ ختم کلام اینکه این روزها هر کسی به فکر نگه داشتن کلاه خودش است؛ اما ناشران باید بدانند که نگه داشتن کلاهشان، نتیجه‌اش بسته‌شدن کتابفروشی‌های محلی است.

یادآوری می‌شود در طرح بهارانه کتاب، 11 کتابفروشی در استان گلستان در شهرهای گرگان، گنبد کاووس و کردکوی مشارکت داشتند.
[/size]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Eye-blink کتاب زبان بدن (چگونه افکار دیگران را بخوانیم)
  کتاب باشگاه پنج صبحی ها
Book کتاب رستاخیز مردگان
  کتاب ۴۸ قانون قدرت
  کتاب ۳۳ استراتژی جنگ
  کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم
  کتاب هرگز سازش نکنید
  کتاب نبرد من
Book کتاب { چگونه دیگران را روانکاوی کنیم؟}
  کتاب The Art of Seduction

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان