امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

‌گربه‌ای که پنج‌ پا و سه دُم دارد! +تصاویر

#1
گربه مصری مومیایی‌ شده عجیبی که پنج‌ پا و سه دم دارد، کشف شد!

فناوری جدید چیز بسیار عجیبی را در مومیایی یک گربه آشکار کرده است. در مصر باستان گربه‌ها بسیار قابل‌ احترام بودند و اغلب با آن‌ها مانند خدایان رفتار می‌شد، گربه‌های اشرافی نیز غرق در جواهرات بودند.
از آنجایی‌ که در گذشته، مصر یک جامعه کشاورزی محسوب می‌شده، پس می‌توان به اهمیت وجود گربه‌ها برای مقابله با مارها، موش‌ها و سایر جوندگانی که به انبارهای غله حمله می‌کردند پی برد. هر فرد در صورت آسیب رساندن به گربه حتی به‌صورت تصادفی، جریمه‌های سنگینی را متحمل می‌شد. گربه‌ها را اغلب به‌صورت دسته‌جمعی یا فردی با صاحبانشان مومیایی و دفن می‌کردند تا در جهان دیگر به آن‌ها ملحق شوند.

‌گربه‌ای که پنج‌ پا و سه دُم دارد! +تصاویر 1
 مومیایی گربه مصری باستانی

اخیراً راز جالبی درباره یکی از این گربه‌ها با قدمت 2500 سال که در موزه هنرهای زیبای رن فرانسه نگهداری می‌شود، کشف‌ شده است. با استفاده از اسکن سه‌بعدی و اشعه ایکس مشخص گردید که این مومیایی متعلق به یک گربه نیست، بلکه بقایای چندین گربه است و بجای سر حیوان نیز یکپارچه گلوله شده قرار داده بودند.

طبق نظر باستان شناسان در این مومیایی چندین تکه استخوان متعلق به دم و 5 پا مشاهده‌ شده است. میلیون‌ها مومیایی از حیوانات وجود دارد که تعداد کمی از آن‌ها مورد مشاهده قرار گرفته‌اند. برخی از مومیایی‌ها خالی هستند، برخی تنها شامل یک استخوان‌اند و گاهی جسد یک گربه را به‌صورت کامل مومیایی نکرده‌اند. به اعتقاد برخی محققان ما با یک کلاه‌برداری باستانی مواجه هستیم که توسط روحانیون بی‌ملاحظه ترتیب داده‌ شده است، کسانی که معتقدند راه‌های بی‌شماری برای مومیایی حیوانات وجود دارد. در موزه تاریخ طبیعی کارنگی در پیتسبورگ در پنسیلوانیا یک گربه مومیایی‌ شده وجود دارد که در کنار عکس حاصل از اشعه ایکس آن قرار داده‌ شده است، این عکس نشان‌دهنده اسکلت کامل گربه است. 

‌گربه‌ای که پنج‌ پا و سه دُم دارد! +تصاویر 1
گربه مومیایی‌شده (مصر باستان، 672-332 قبل از میلاد)، موزه لوور

در سال 2018 در نزدیکی هرمی که برای  فرعون اوسرکاف در ساکارا در نزدیکی قاهره ساخته‌ شده بود، چندین گربه مومیایی‌ شده و حدود 100 مجسمه چوبی گربه کشف شد. این یافته‌ها تحت تاریخ‌نگاری کربنی هستند اما دانشمندان در وزارت اشیاء عتیقه در مصر معتقدند که این معبد بین سال‌های 717-332 قبل از میلاد محلی برای دفن گربه‌ها بوده است. یک مجسمه برنزی از الهه‌ای که سرش مانند سر گربه بود نیز در این محل پیدا شد. او دختر راع و الهه مصری خانه، زنان، گربه‌ها، باروری و تولد فرزندان بود. او همچنین از خانه در برابر ارواح شیطانی و مریضی محافظت می‌کرد.

‌گربه‌ای که پنج‌ پا و سه دُم دارد! +تصاویر 1
مومیایی گربه‌ها در موزه بریتیش

مذهب یا آئین دینی این الهه در جنوب مصر باب شد و شهر با آمدن مصریان از سراسر کشور برای شرکت در جشن سالانه این الهه رونق چشمگیری یافت. بخشی از این جشن شامل هدیه دادن گربه‌های مومیایی‌شده بود. وقتی معبد در سال 1889 مورد حفاری قرار گرفت، بیش از سیصد هزار گربه مومیایی‌شده در آن کشف شد.

بر اساس دانشنامه مربوط به تاریخ مصریان باستان، این الهه تا زمان ظهور مسیحیت یکی از خدایان مهم شمرده می‌شد. هرودت که تاریخ‌شناس یونانیان باستان است، در کتابش نوشت که وقتی‌که گربه‌ای در خانه‌ای به دلایل طبیعی می‌مرد، اهالی خانه ابروهای او را می‌تراشیدند و تا زمان روییدن مجدد آن به عزاداری می‌پرداختند. وقتی یک سگ می‌مرد، اعضای خانواده تمام موهای او را می‌تراشیدند. بر اساس مطالب مصر باستان آنلاین، هرودت در سال 450 قبل از میلاد از بوباستیس دیدن کرده بود و نوشته بود که این معبد از نظر بزرگی و زرق‌ و برق مانند معابد دیگر نیست اما بسیار زیباست. در سال 350 قبل از میلاد این شهر توسط ایرانیان مورد تاخت‌ و تاز قرار گرفت و باعث شد که جایگاه گربه‌ها از جایگاه خدایان تبدیل به حیوانات خانگی شود.

DNA به‌ دست‌ آمده از گربه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها ده هزار سال پیش در مصر و اطراف آن دیده شدند و به سمت انبارهای گندم رفتند. مردم که از مزیت وجود گربه‌ها باخبر شده بودند، شروع به غذا دادن به آن‌ها و وارد کردنشان به داخل خانه‌ها کردند. عده‌ای معتقدند که مصریان گربه‌ها را پرستش نمی‌کردند بلکه معتقد بودند که گربه‌های دارای یک انرژی الهی هستند. روحانیون معابد گربه‌های مومیایی‌شده را به زائران می‌فروختند، به همین دلیل امکان تقلبی بودن بسیاری از آن‌ها مانند گربه‌ای که در رن فرانسه نگهداری می‌شود وجود دارد. /lastsecond
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  گربه، حیوانی مقدس برای مصریان باستان :)
  پادشاهی که 100 همسر دارد (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان