امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات

#1
نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات 1
محاسبه افت قیمت خودرو و پیدا کردن جدول افت قیمت خودرو بعد از تصادف پس از چندین سال مسئله بسیار سخت و دارای شرایط کارشناسی است که در این مقاله به اختصار توضیح می دهیم .
محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف
یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبرو می‌شوند افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی است.

در برخی موارد که خودرو صفر یا گران قیمت دچار سانحه ی رانندگی می‌شود، میزان خسارت ریالی تصادف افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

خسارت خودرو و تعمیرات ناشی از تصادف بخشی از این خسارت است ولی افت قیمت نیز، خسارتی است که بالاخص در هنگام فروش خودرو مشخص شده و شخص تصادف کننده، در صورت مقصر نبودن در سانحه رانندگی، دچار ضرر و زیانی می‌شود که خود در آن نقشی نداشته است.

فهمیدن اینکه خودروی ما بعد از تصادف چقدر از ارزش خود را از دست داده است و بعد از تصادف چه قیمی می‌گیرد یکی از سوال‌های مهمی است که مخصوصا در این روزها که داشتن خودرو نوعی سرمایه‌گذاری برای از بین نرفتن ارزش ریال انجام می‌شود، بین مردم خیلی با اهمیت شده است.

افت قیمت خودرو در تصادف چیست؟
افت قیمت خودرو که همچنین به‎عنوان کاهش ارزش نیز شناخته می‌شود، اختلاف قیمت بازار برای وسیله نقلیه قبل و بعد از تصادف است.

توجه به این نکته مهم است که تصادف با استهلاک متفاوت است، زیرا استهلاک به کاهش ارزش خودرو به مرور زمان اشاره دارد.

حتی اگر یک ماشین به خوبی تعمیر شده باشد و در آن از قطعات اصلی و باکیفیت استفاده شود، ارزش خودرو نسبت به قبل از حادثه کمتر خواهد بود.

به عنوان مثال، فرض کنیم که شما در حال فروش اتومبیل دست دوم خود هستید که 100 میلیون قیمت دارد.

یک خریدار مایل به خرید خودرو شما است، سپس او درمی‌یابد که ماشین شما تصادفی بوده است؛ بعد از آن خریدار پیشنهاد خود را به میزان 80 میلیون کاهش می‌دهد.

در این سناریو، ارزش کاهش‌یافته خودرو 20 میلیون است. به عبارت دیگر، افت قیمت خودرو شما از بابت تصادف به میزان 20 میلیون کاهش یافته است.
افت قیمت خودرو تا چه مدلی تعلق میگیرد ؟
چرا یک ماشین بعد از تصادف مستهلک می‌شود ؟
دلیل قانع‌کننده‌ای برای افت قیمت اتومبیل وجود دارد و آن این است که ماشین شما نسبت به قبل بدتر به نظر می‌رسد.

خودرو شما اگر هم کوچک‌ترین خرابی را تجربه کرده باشد، باز هم ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد.

مطمئناً می‌توانید خسارت را از طریق بیمه خود دریافت کنید.

اما حتی اگر خودرو به طور کامل تعمیر شده باشد و هرگونه شواهد ظاهری مبنی‌بر تصادف نیز ازبین رفته باشد، افت قیمت خودرو پس از تصادف همچنان پابرجا است.

به این دلیل که سابقه تصادف در گزارش تاریخ خودرو ثبت شده‌است. هنگامی‌که شما سعی می‌کنید ماشین خود را بفروشید، خریدار می‌تواند گزارش تصادف را از سامانه مربوطه استخراج کند.

گاهی اوقات ممکن است صاحب خودرو با فردی که تصادف کرده است به این نتیجه برسد که بدون پرداخت حق بیمه و ثبت در سامانه مربوطه، به صورت نقدی مبلغ را پرداخت کند، پس در این مواقع هیچ راه دقیقی برای شناسایی میزان خرابی خودرو وجود ندارد. یا شما باید پیش مکانیک مجرب و مورد اطمینان خود بروید، و یا این‌که حرف فروشنده را بپذیرید!

به هر روی، اگر دو خودرو با شرایط مشابه (تاریخ ساخت، میزان مسافت پیموده شده و شرایط دیگر) به‌عنوان گزینه‌های فروش موجود باشند، اما اگر یکی از آن‌ها تصادفی بود، مالک آن خودرو مجبور است قیمت ماشینش را پایین بیاورید تا بتواند به فروش آن فکر کند.
فرمول محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف
میزان کاهش ارزش خودرو در حین تصادف چقدر است ؟
نرخ خرابی اتومبیل براساس مدل عامل مهمی است، برندهای داخلی نسبت به مارک‌های وارداتی و لوکس، تنها چند درصد افت قیمت پیدا می‌کنند.

در طی سه سال اول، یک وسیله نقلیه نسبت به خودروی جدید تقریباً 40 تا 50 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد.

پس آنچه می‌تواند همچنان ارزش خودروی قدیمی را برحسب گذر سال‌ها و مسافت پیموده شده حفظ کند، این است که خودروی مورد نظر تصادفی نباشد!

تقریباً در طی پنج سال آینده، استهلاک اتومبیل شیب کمتری به خود می‌گیرد و در حدود 10 تا 15 درصد دیگر نیز کاهش می‌یابد.

در شرایط اقتصادی معمول (نه شرایط بغرنج اقتصادی در ایران که هر روز قیمت‌ها دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند) می‌توان انتظار داشت که یک اتومبیل پس از پنج سال حدود 35 تا 50 درصد افت قیمت داشته باشد.

اگر قصد خرید خودرو داری ولی وقت کافی برای پیدا کردن خودرو مناسب اونم با گارانتی رو نداری کافیه اینجا کلیک کنید و فرم ثبت خرید سفارشی رو پر کنید

مقادیر بالا بدون احتساب میزان خسارت است. برای تعیین میزان افت قیمت باید بدانید که خرابی در کدام قسمت خودرو رخ داده است، شدت ضربه چقدر بوده و خودرو به شکلی خسارت دیده است. نخست باید چک لیستی از چنین پرسش‌هایی را آماده کنید و تا رسیدن به جواب منطقی تحقیقات خود را ادامه دهید.
درصد افت قیمت خودرو در سانحه
نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات
باید بگوییم: «خودروهایی که بعد از تصادف تعمیر کمتری به خود دیده‌اند، افت قیمت کمتری دارند و اتومبیل‌هایی که تعمیرات گسترده‌تری داشته‌اند و هنوز هم به طور کامل تعمیر نشده‌اند، افت قیمت بالاتری دارند.» به هر جهت، ما میزان افت قیمت خودرو را می‌توانیم برحسب میزان تصادف به شکل زیر دسته‌بندی کنیم(این دسته‌بندی فرضی است):

دسته یک : اگر در یک تصادف اتومبیل شما در دسته یک قرار گرفت، این بدان معنی است که ماشن شما به شدت آسیب دیده است. اتومبیل‌های دسته یک فراتر از تعمیر در نظر گرفته شده‌اند و ممکن است به آن‌ها «قراضه یا اوراقی» نیز گفته شود. این خودروها به طور کامل از بازار خارج هستند و قابل استفاده نیستند.
دسته دو : خودروهای رده دو نیز فراتر از تعمیر هستند، به این معنا که ممکن است با تعمیرات تخصصی، ساختار مکانیکی ماشین(برای مثال موتور) همچنان قابل استفاده باشد، اما کابین و بدنه خودرو به هیچ عنوان مناسب نیستند. پیاده کردن یک بدنه و کابین سالم از ماشینی دیگر بر روی موتور این خودرو می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.
دسته سوم : اتومبیل‌های دسته سوم ممکن است «اتومبیل‌های عملکردی» نامیده شوند، زیرا در تصادفی متوسط(شدت تصادف نه زیاد بوده و نه کم) بدنه خودرو آسیب دیده است و هیچ‌گونه صدمه‌ای به قسمت‌های حساس خودرو وارد نشده است. با این حال، برخلاف اتومبیل‌های گروه یک و دو، یک ماشین رده سوم با لحاظ کردن افت قیمت، می‌تواند تعمیر شده و فروخته شود.
دسته چهارم : این دسته از خودرها در طی تصادفات با شدت کم، آسیب‌های جزئی دیده‎اند و کابین و قسمت‌های مکانیکی خودرو کاملاً سالم هستند. این رده از خودروها نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارند و اغلب افت قیمت کمی را تجربه می‌کنند. این خودروها نیز تصادفی نام دارند، هرچند که میزان خسارت کم باشد.
نتیجه‌گیری:
خودروهای دسته یک از بازار خارج هستند، اما خودروهای دسته دوم نیاز به تعمیرات تخصصی و پرهزینه دارند، و برای وارد شدن به بازار عاقلانه به نظر نمی‌رسند.
خودروهای دسته سوم قابل استفاده هستند، ولی افت قیمت آن‌ها می‌تواند بین 40 تا 60 درصد نسبت‌به همان مدل خودرو که بدون تصادف است قابل ارزش‌گذاری شود.
برای خودروهای رده چهارم، فروش ساده‌تر است، افت قیمت این ماشین‌ها در حدود 15 تا 35 درصد است.
افت قیمت خودرو تا چند سال می‌باشد؟
در نظر داشته باشید که چنانچه مدل خودرو بیش از ۵ یا ۶ سال از ساخت شان گذشته باشد معمولا افت قیمت برایش در نظر گرفته نمی‌شود و یا میزانی که در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادفات
کلیه ی هزینه‌های تعمیر در اثر هر نوع سانحه رانندگی از قبیل تصادف و یا تصادم و واژگونی و آتش سوزی و سایر سوانحی که در بیمه نامه آورده شده بر اساس نظر کارشناس، میزان خسارت محاسبه و توسط شرکت بیمه پرداخت می­ گردد.

اما خسارت ناشی از افت قیمت در تعهدات شرکت های بیمه نیست و هیچ شرکت بیمه ای این مورد را تحت پوشش قرار نمی دهد و باید از طرف شخص مقصر پرداخت شود.

برای دریافت خسارت در بیمه بدنه باید به سقف تعهدات بیمه نامه توجه داشته باشیم که چه مبلغی را می توانند از بیمه دریافت نمایند.

یک راهکار برای این مورد وجود دارد و آن هم پیگیری این موضوع از طریق شکایت و شورای حل اختلاف است که فرد می­ تواند افت قیمت خودروی خود را مطالبه نماید.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، خسارات مالی وارد شده به خودروی زیان دیده تا سقف بیمه نامه بیمه شخص ثالث تحت پوشش قرار می‌گیرد که بر اساس قانون جدید تا سقف ۷ میلیون تومان هم نیازی به کروکی نیست و بدون کروکی نیز خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می گردد.اگر هم خود شما مقصر حادثه باشید می توانید از بیمه بدنه خودتان استفاده نمایید.
نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در هر سال
افت قیمت خودرو شامل چه مدلی می‌شود ؟
اینکه دقیقا بفهمیم افت قیمت خودرو شامل چه مدلی می‌شود باید به مدل ماشین و قطعات و… خودرو نگاه کرد.

مثلا: براساس قیمت‌های بازار چراغ جلوی مازراتی به تنهایی ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد.

در صورتی که یک خودروی معمولی با خودرویی گران‌قیمت تصادف کند، شرکت بیمه تعهد دارد، متناظر با ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام خسارت وارده را جبران کند.

در این قانون بیمه‌گذار یک خودروی متعارف را مبنایی برای تعیین سقف پرداخت خسارت در نظر گرفته است؛ قیمت خودروی متعارف نیز ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام در نظر گرفته شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ◘◘○○قیمت خودروها○○◘◘
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان