امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا مردان باید فمینیست باشند؟

#1
قسمت اول: مردان‌را نجات دهید

خیلی از مردان فکر می‌کنند فمینیست بودن یک موضوع زنانه است. یعنی به آن‌ها ربطی ندارد و اگر برایشان ضرری نداشته باشد, سودی هم به آن‌ها نخواهد رساند. تفکری که از پایه اشتباه است.
هرکسی, فارغ از جنسیت, باید فمینیست باشد. چون همه‌ی افراد از سکسیسم ضرر می‌بینند. تقریبا تمامی مردان قربانی سکسیسم (سکسیسم: مخالف فمینیسم. اعتقاد به عدم برابری بر اساس جنس) هستند. شاید برایتان عجیب باشد, ولی حقیقت دارد.  

چرا مردان باید فمینیست باشند؟ 1

نابودی مردان از نظر روانی
تفکّر سکسیسم به مردان بردوش کشیدن بیشتر مسئولیت‌هارا تحمیل می‌کند. از اون می‌خواهد که احساساتش‌را بروز ندهد و حتی گاهی پارا فراتر می‌گذارد و از اون می‌خواهد که آن‌هارا کنار بگذارد. اگر مردی بخواهد به راحتی احساساتش‌را بروز دهد, توسط جامعه‌ی سکسیست طرد می‌شود. احساساتی بودن به‌راحتی مردان‌را آماج تمسخر, توهین و حتی آزار قرار می‌دهد.

با اینکه آمار مرگ مردان براثر خودکشی بین 3 تا 4 برابر زنان است و اولین عامل خودکشی مشکلات روانی است, اما مردان در مقایسه با زنان بسیار کمتر به روانپزشک مراجعه می‌کنند یا درمورد مشکلاتشان صحبت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق این است که به مردان از بدو تولد تلقین می‌شود که آن‌ها باید قوی و شکست ناپذیر باشند, و بیمار بودن همواره یکی از نشانه‌های ضعف و شکست است. یعنی نگاه سکسیست به مردان یکی از دلایل مهم کشته‌شدن تعداد زیادی از آن‌ها در سال است.

گرفتن زندگی آزادانه و لذت‌بخش از مردان
سکسیسم برای مردان چهارچوب‌های تخطی ناپذیری‌ را رسم می‌کند. اگر هم مردی بخواهد این چهارچوب‌را بشکند, جامعه‌ی سکسیست به سختی جوابش‌را می‌دهد.
سکسیسم مردرا مجبور به تشکیل خانواده‌ی سنتی خود می‌کند. نه تنها اکثر وظایف سنگین مدیریت و نگهداری خانواده به دوش مرد گذاشته می‌شود, بلکه اشتباهات افراد خانواده‌را هم به پای او می‌نویسد و آبروی اورا به خطاهای دیگران(حالا هر تعریفی که از خطا ارائه شده باشد) گره می‌زند.
در حقیقت سکسیسم از مردان می‌خواهد که زندگی‌ای برای خود مستقلشان نداشته باشند. از آن‌ها می‌خواهد که بی‌رحمانه همه‌چیزرا تحت نظر داشته باشد و تمام وقت و انرژیشان‌را صرف تسلط بر اموری کند که از ابتدا هم به آن‌ها ربطی نداشته‌اند.

محرومیت مردان از حقوق اولیه‌ی آن‌ها
مردان, به‌خاطر انسان بودن, باید از حقوقی برخوردار باشند. حق زیبا بودن, حق مالک بدن خود بودن و حق شاد بودن.
جامعه‌ی سکسیست به مردان اجازه نمی‌دهد که خارج از قواعد سخت‌گیرانه‌ی آن به‌دنبال زیبایی باشند. هنوز هم در جامعه‌ی ما اگر مردی موهایش‌را رنگ کند با تنش‌های زیادی از جانب اطرافیانش مواجه می‌شود. چه برسد به کارهای دیگری که جامعه‌ی سکسیسم تصمیم‌گرفته است که باید زنانه باشند.
سکسیسم حتی شادی‌را هم از مردان دریغ کرده است. جامعه‌ی سکسیست مردان‌را تحت فشار شدیدی برای موفق بودن, قوی بودن, رئیس بودن, بدون اشتباه بودن و سخت بودن قرار می‌دهد.

یک نظرسنجی در سال 2014 میلادی که در آن با 3400 مرد از سرتاسر جهان مصاحبه شده بود, نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مردان طوری که دوست‌دارند زندگی نمی‌کنند, بلکه طوری که فشارهای اجتماعی آن‌هارا وادار می‌کند زندگی می‌کنند.

چرا مردان باید فمینیست باشند؟ 1

فمینیسم چگونه به داد مردان می‌رسد؟
فمینیسم درتلاش است تا با ایجاد برابری بین انسان‌ها, فشارها و جانب‌داری‌های شکل‌گرفته بر اساس جنسیت‌را کنار بزند. فمینیسم می‌گوید که شما نباید به خاطر اشتباه دیگران سرزنش شوید, همانگونه که زنان نباید به‌خاطر اشتباهات شما سرزنش شوند. شما هم مالک بدنتان هستید, حق‌دارید شاد و زیبا باشید و لزومی ندارد همیشه قوی و بدون اشتباه باشید. درست مثل زن‌ها.

در حقیقت طبق آرمان‌های فمینیستی, همه‌ی انسان‌ها باید از حقوقشان برخوردار باشند, مالک زندگیشان باشند و بتوانند بدون فشار, توهین و تحقیر آن‌گونه که دوست‌دارند زندگی و پیشرفت کنند. شما دیگر لازم نیست بار مدیریت خانواده‌را به تنهایی بردوش بکشید, مشکلاتتان‌را پنهان کنید و از احساساتتان خجالت بکشید. اما برای رسیدن به این هدف باید همه در کنار هم برای برابری و حقوقمان مبارزه کنیم. تا زمانی که جامعه از کلیشه‌ها جنسی خالی شود و همه بتوانیم درکنار هم و به خوبی زندگی کنیم. /ویرگول 
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، Jack Daniel'ѕ ، aylin:) ، ρσєѕɪ
آگهی
#2
قسمت دوم: به خاطر انسانیت

 چرا مردان باید فمینیست باشند؟ 1

حقوق بشر
ما همه انسانیم. چه زن و چه مرد. ما انسان‌ها برای خودمان حقوقی تعریف کرده‌ایم که هرکسی, تنها به‌خاطر انسان بودن, باید از آن‌ها برخوردار باشد و هیچ‌کس حق ندارد آن‌هارا از فرد دیگری سلب کند.

اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر:
ماده ۱) تمامی انسان‌ها با کرامت و حقوقی یکسان به دنیا می‌آیند. همگی از موهبت عقل و وجدان برخوردارند و همگان باید نسبت به یکدیگر چونان برادر و خواهر رفتار کنند.
ماده ۲) هرکس بدون هیچ‌گونه تمایزی ازحیث نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، باور سیاسی یا هر باور دیگری، خاستگاه ملی یا اجتماعی، دارایی و ولادت یا هر موقعیت دیگری از حقوق و آزادی‌هایی که در این اعلامیه برشمرده شده‌است برخوردار است. بعلاوه هیچگونه تمایزی نباید بر پایهٔ موقعیت سیاسی، قضایی یا بین‌المللی کشور یا سرزمینی که شخص بدان تعلق دارد قایل شد، خواه مستقل باشد، خواه تحت قیمومت کشوری دیگر باشد، خواه غیرخود مختار باشد و یا از حیث تمامیت ملی تحت هرگونه محدودیتی باشد.

همان‌طوری که می‌بینید حقوق یکسان بین تمامی انسان‌ها در ماده1 اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر به صراحت آورده شده است. در ماده2 هم به صراحت همه‌ی انسان‌ها دارای برابری کامل حقوق و آزادی‌ها اعلام شده‌اند. این اعلامیه پس از قرن‌ها تلاش فکری فلاسفه و متفکّران سراسر جهان برای رسیدن به حقوق انسانی و دنیایی بهتر نوشته شده است و توسّط تمامی کشورهای جهان پذیرفته شده است.

قاعده‌ی طلایی
قاعده‌ی طلایی, قاعده‌ای اخلاقی است که همه آن‌را می‌پذیرند و هرفردی می‌تواند به راحتی و بدون نیاز به کمک آن‌را استنتاج کند. این قاعده دو مطلب ساده امّا کارآمدرا می‌گوید:
شخص باید به گونه‌ای با دیگران رفتار کند که دوست دارد دیگران در شرایط مشابه با او آن‌گونه رفتار کنند.
شخص نباید به گونه‌ای با دیگران رفتار کند که دوست ندارد آن‌گونه با او رفتار شود.


شما به عنوان یک مرد, کافی است خودتان‌را جای زنان بگذارید. دوست‌داشتید که امکان پیشرفت کاری به شما داده نشود, تمام عمرتان‌را محدود به سرویس‌دهی به دیگران بکنند, در خانه و خیابان و ... همواره مورد آزار قرار بگیرید, به جای آنکه شخصیتی برایتان قائل شوند, مستقیم یا غیرمستقیم شمارا دارایی فردی دیگر بدانند و ...؟
طبق این قاعده‌ی شناخته‌شده‌ی اخلاقی, اگر دوست‌ندارید که تمامی این نابرابری‌ها سرتان بیاید, پس نباید آن‌هارا به دیگران هم تحمیل کنید. شاید با خودتان بگویید که من حقوق زن‌هارا زیرپا نمی‌گذارم, تنها در مقابل زیر پا گذاشته شدن آن‌ها سکوت می‌کنم. در اینجاست که به یک مبحث اخلاقی دیگر به نام مسئولیت می‌رسیم.

برای مثال در اگزیستانسیالیسم, مسئولیت اینگونه تعریف می‌شود:
اگر واقعیت داشته باشد که وجود انسان مقدم بر ماهیت اوست، انسان مسئول آن کسی است که هست. منظور این نیست که انسان مسئول فردیت خاص خود است بلکه مسئول تمامی انسان هاست. 
در نتیجه, شما هم با سکوتتان در واقع شریک جرم و مسئول این ظلم هستید.

اخلاقیات سکولار
اخلاقیات سکولار به حوزه‌ی وسیعی از عقاید و نظرات اطلاق می‌شود. در اینجا من تنها به پیامدگرایی(consequentialism) اشاره می‌کنم. 

پیامدگرایی دو اصل مهم دارد:
- اینکه درست یا غلط بودن یک عمل، فقط به نتیجه آن عمل بستگی دارد.
- هرچه عملی پیامد خوب بیشتری به بار بیاورد عمل بهتر یا درست‌تری است.

طبق پیامدگرایی و باتوجّه به اینکه فمینیسم با طرفداری از برابری, زمینه‌ی رشد و آسایش‌را برای تمامی انسان‌ها فراهم می‌کند(دامنه‌ی نتیجه‌ی بزرگ) پس ما باید فمینیست باشیم.

امیدوارم این 3 مورد کوتاه توانسته باشند شمارا راضی کنند که اخلاقاً مردان هم باید فمینیست باشند. اگر مورد دیگری به ذهنتان می‌رسد, دلیل دیگری برای فمینیست بودن دارید یا با این‌ها مخالفید می‌توانید نظرتان‌را دربخش نظرات پایین صفحه با تمامی افرادی که این مطلب‌را می‌خوانند به اشتراک بگذارید. /ویرگول
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط aylin:) ، ρσєѕɪ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باید و نبایدهای ارتباط با جنس مخالف از دید اجتماعی
  چه باید کرد... (مربوط به افکار اجتماعی مردم)
  بیست عادت بد اجتماعی که باید به سرعت ترکشان کنید
  مردان و آرایش؟!!!
  ۱۰ مهارت ارتباط اجتماعی که باید کسب کنیم
  زنانی که قربانی کینه مردان می شوند (۱۶+)[اسیدپاشی]
  تلاش زنان برای خودکشی، ۴ برابر مردان است!
  روابط دختران مجرد با مردان متأهل
  روابط دختران مجرد با مردان متأهل
  زنان مطلقه و نگاه مردان هوس باز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان