امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نشست امروز شورای امنیت درباره حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیر

#1
نشست امروز شورای امنیت درباره حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیر 1

شورای امنیت امروز (چهارشنبه) جلسه سالانه ویژه بررسی حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیری‌های مسلحانه را برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، این جلسه در شرایط سختی برگزار می‌شود و شورا با اختلاف‌نظرهای آمریکا و چین درباره سازمان بهداشت جهانی مواجه است، اختلافاتی که مانع از تصویب پیشنویس قطعنامه‌ای درباره راه‌های مقابله با ویروس کرونا شده‌اند.

در متن این پیش‌نویس به حمایت شورای امنیت به فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در تاریخ ۲۳ مارس گذشته برای توقف کامل درگیری‌ها در جهان جهت فراهم کردن فرصتی برای همکاری و تمرکز کشورها بر مبارزه با کرونا اشاره شده است.

استونی که ریاست جلسات این ماه شورای امنیت را بر عهده دارد، تصمیم گرفت این جلسه در سطح دیپلماتیک بالایی برگزار شود به شکلی که انتظار می‌رود علاوه بر گوترش و پیتر مورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، شخصیت‌های دیگری از جمله کرستی کالیولاید، رئیس جمهور استونی و دیگر مسؤولان عالی رتبه حضور یابند. این جلسه به دلیل شرایط کرونایی به شکل ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

در این جلسه گوترش شرحی از گزارش سالانه حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه را که اول ماه جاری میلادی به شورا تحویل داد، ارائه خواهد کرد، این اولین باری خواهد بود که شورای امنیت این گزارش را به بحث و بررسی خواهد گذاشت و کشورهای عضو نظرات خود را درباره آن ارائه خواهند کرد.

گزارش یاد شده در شرایط شیوع ویروس کرونا که دبیرکل سازمان ملل آن را از زمان پایان جنگ جهانی دوم و تاسیس این سازمان، بزرگترین آزمون جهان و تهدیدی علیه غیرنظامیان به ویژه در مناطق درگیری خواند، ارائه می‌شود.

همچنین گوترش هشدار داد این ویروس یک بحران بهداشتی بین‌المللی ایجاد کرد که می تواند کشورهای آسیب دیده از درگیری‌ها را ویران کرده و ساختار بهداشتی ضعیف آنها را به طور کلی نابود کند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه کشورها و طرف‌های درگیر در برخی مناطق جهان از فراخوان آتش‌بس استقبال کردند، گفت: بسیاری از چالش‌ها هنوز مانعی در اجرای این طرح هستند و هنوز صدای توپخانه‌ها در بسیاری از مناطق شنیده می‌شوند.

او با اشاره به اینکه برخی طرف‌های درگیری‌های مسلحانه تلاش می‌کنند از سرگرمی جهان به بحران کرونا برای اعمال فشار و به دست آوردن امتیازهایی و یا پیروزی در این مسیر استفاده کنند و همه این تلاش‌ها به افزایش خشونت منجر می‌شوند.

این گزارش هجده صفحه‌ای به چهار زمینه اصلی حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیری در سال ۲۰۱۹ پرداخته است.

در این گزارش آمده است: ده‌ها هزار غیرنظامیان در سراسر جهان در درگیری‌های مسلحانه کشته و زخمی می‌شوند، علاوه بر این میلیون‌ها تن از آنها نیز از محل سکونت خود آواره می‌شوند. همچنین تجاوزها و خشونت‌های جنسی علیه زنان و دختران ادامه دارند و حتی گاهی شامل حال پسران جوان و مردان نیز می‌شوند، حمله به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های شهری همانند مدارس و بیمارستان‌ها نیز ادامه دارند.

در گزارش یاد شده آمده است، نزدیک به ۲۰ هزار غیرنظامی تنها در ۱۰ کشور یعنی سوریه، سودان جنوبی، سومالی، عراق، لیبی، نیجریه، یمن، افغانستان، اوکراین و جمهوری آفریقای مرکزی کشته و زخمی شده‌اند و این آمار شامل حال کشته‌ها و زخمی‌های دیگر کشورها همانند فلسطین، کنگو، میانمار و دیگر کشورها نمی‌شود.

در میان این کشورها باز هم افغانستان بالاترین آمار زخمی‌ها در میان غیرنظامیان را دارد، در این کشور سال گذشته در پی انفجار مواد منفجره دست‌ساز، درگیری‌های زمینی، حملات هوایی و دیگر موارد بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند که ۴۲ درصد آنها زن و کودک هستند.

در سوریه ۲۴۰۴ غیرنظامی کشته شدند که ۴۶۶ تن از آنها زن و ۶۸۸ تن دیگر از آنها کودک بودند.

در یمن نیز ۳۲۱۷ غیرنظامی کشته و زخمی شدند که ۲۵ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

اثرات مخرب چنین درگیری‌ها و جنگ‌هایی به ویژه بر زنان و دختران ادامه داشتند و کشورهای افغانستان، سوریه، کنگو، سومالی، یمن و فلسطین اشغالی شاهد سطوح بالایی از نقض حقوق کودکان بودند.

همچنین در این گزارش آمده است: ده‌ها هزار دختر و پسر نوجوان مجبور شدند در درگیری‌ها حتی در خطوط مقدم آنها شرکت کنند، امری که آنها را در معرض موارد شدید نقض حقوق از جمله قتل، معلولیت و خشونت جنسی قرار داد و تعداد زیادی کودک را از خانواده‌هایشان جدا کرده و آواره کرد.

علاوه بر این، در سال گذشته دستکم ۱۶ روزنامه‌نگار در مناطق درگیری کشته و میلیون‌ها تن آواره شده و به بیش از ۷۰ میلیون تن آواره سراسر جهان تا اول سال ۲۰۱۹ افزوده شدند.

تنها در سوریه سال گذشته میلادی بیش از ۱.۹ میلیون تن آواره شده و تعداد آوارگان در لیبی سال گذشته میلادی به دلیل درگیری‌ها در اطراف طرابلس دو برابر شده و به بیش از ۳۴۳ هزار تن رسید، در کنگو نیز نزدیک به یک میلیون تن سال گذشته آواره شدند.

در این میان فعالان حوزه انسانی نیز آسیب دیدند و اقدامات خشونت‌آمیزی از جمله قتل، تجاوز، بازداشت بدون اتهام، آزار و اذیت و سرقت علیه آنها انجام شده و از زیرساخت‌های کمک‌های بشردوستانه برای اهداف نظامی استفاده شد. همچنین طرف‌های درگیر موانع و ضوابط اداری را در ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد کردند. تنها در یمن بیش از ۲۵۰۰ ماجرای مربوط به ممانعت از ارسال کمک‌ها ثبت شدند.

در گزارش مذکور به خطر گرسنگی ناشی از درگیری‌ها نیز پرداخته شده و بیان شد، بر اساس گزارش جهانی ۲۰۲۰ درباره بحران‌های غذایی، ۷۷ میلیون تن در سراسر جهان یعنی نزدیک به ۵۷ درصد از مجموع کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند، در ۲۲ کشور و منطقه زندگی می‌کنند که در آنها درگیری وجود داشته و یا با مشکل خلا امنیتی مواجه هستند.

همچنین در گزارش یاد شده به وخامت مشکلات غیرنظامیان به دلیل تاثیر منفی درگیری‌ها و تغییرات آب و هوا اشاره شده و نسبت به تاثیر منفی و مستقیم درگیری‌های مسلحانه بر محیط طبیعی و پیامدهای محیطی این درگیری‌ها بر تغییر آب و هوا هشدار داده شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حقایقی درباره یکی از نخستین دانشمندان ناشناخته زن جهان
  چند شایعه درباره وضعیت جسمانی رهبر انقلاب + عکس
  بازار مسکن درگیر دلال بازی شده است!
  هشدار فرابورس درباره دستکاری قیمت سهام در شبکه‌های اجتماعی
Heart دانسته‌ها و ندانسته‌های ما درباره ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا
Heart صحبت‌های ملانیا ترامپ درباره وضعیت سلامتی‌اش پس از کرونا
Heart کاخ سفید: پزشکان هنوز تصمیمی درباره مرخص شدن ترامپ نگرفته‌اند
Heart ترامپ احتمالا امروز از بیمارستان مرخص می‌شود
Heart به موضع خود در حمایت از مسأله فلسطین ادامه می‌دهیم
Heart بیانیه ارتش عراق درباره حمله راکتی ناشناس به پایگاه «الحریر» اربیل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان