امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

به نظر می‌رسد شدت بیماری‌زایی کروناویروس کاهش یافته است

#1
به نظر می‌رسد شدت بیماری‌زایی کروناویروس کاهش یافته است 1

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به نظر می‌رسد شدت بیماری‌زایی کروناویروس کاهش یافته است؛ علیرغم اینکه تعداد بیماران ثبت‌شده روزانه افزایش یافته اما آمار مرگ و نیز ثابت مانده است و باید توجه شود بیمارانی که اکنون فوت می‌کنند، از یکی دو ماه قبل بیمار شده بودند.

دکتر پژمان علوی‌نژاد با اشاره به تفاوت علائم بیماران مبتلا به کرونا با علائم سایر بیماری‌ها، اظهار کرد: به دلیل اینکه این ویروس‌ها بین افراد مختلف منتقل می‌شوند، ممکن است رفتار ویروس تغییر کند. اکنون مشاهده می‌کنیم که رفتار این ویروس نسبت به سه چهار ماه قبل تغییر کرده است.

این فوق تخصص گوارش افزود: اکنون می‌بینیم که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، همزمان علائم گوارشی و تنفسی دارند یا تنها علائم گوارشی دارند.

علوی‌نژاد ادامه داد: بسیاری از بیماران کرونا با علائم مسمومیت غذایی ساده، حالت تهوع، دل‌پیچه، بی‌اشتهایی گذرا و یا تب خفیف مراجعه می‌کنند. اگر این افراد مشکل خاصی نداشته باشند، نیازی به مراجعه برای انجام آزمایش ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر کسی علائم نگران‌کننده‌ای ندارد و با استراحت در منزل می‌تواند بیماری را بگذراند، نیازی به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ندارد اما اگر کسی تب شدید و تنگی نفس داشته باشد یا قادر به مصرف مایعات به اندازه کافی نباشد، باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند. در کسانی که علائم شدید ندارند، نیازی به انجام سی‌تی‌اسکن و آزمایش و همه تست‌ها نیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد شدت بیماری‌زایی کروناویروس کاهش یافته است؛ علیرغم اینکه تعداد بیماران ثبت‌شده روزانه افزایش یافته اما آمار مرگ و میر ثابت مانده است و باید توجه شود بیمارانی که اکنون فوت می‌کنند، از یکی دو ماه قبل بیمار شده بودند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان بیان کرد: مقداری از افزایش آمار مبتلایان نیز مربوط به دقت و وسواس سیستم بهداشت و درمان ما است. این افزایش آمار به نوعی ماحصل تلاش بی‌وقفه پرسنل ما در بخش بهداشتی و درمانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به این سوال که آیا بیماری کرونا موجب لخته خون می‌شود؟ گفت: این مساله هیچ سندیت علمی ندارد. بسیاری از اوقات، مطالب بیان شده می‌توانند شایعه باشند.

وی افزود: هر ویروسی ممکن است تظاهرات غیرعادی داشته باشد اما تاکنون فرم معمولی بیماری کرونا، در ابتدا درگیری‌های ریوی و سپس علائم درگیری گوارشی بوده است و طبیعی است که برخی نیز دچار تظاهرات پوستی و یا موارد دیگر شوند.

علوی‌نژاد گفت: درست است که مواردی از سکته قلبی و مغزی نیز بین بیماران کرونایی بوده است اما به گونه‌ای نیست که بگوییم غلبه پیدا کرده است. موارد استثناء، برای ما قاعده نیستند.

وی تصریح کرد: ما معضلی با افراد دچار وسواس و اضطراب داریم. مکررا بیمارانی داشتم که بر اثر استفاده زیاد مواد شوینده دچار مشکل شده بودند. شستشوی دست‌ها با آب و صابون کفایت می‌کند و نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده، اسید و مواد دیگر نیست زیرا به پوست و مخاط تنفسی آسیب وارد می‌کنند.

این فوق تخصص گوارش افزود: از سوی دیگر، بیمارانی داریم که باید به بیمارستان مراجعه کنند اما زمانی که به آنها می‌گوییم به بیمارستان مراجعه کنند مانند این است که می‌خواهیم آنها را به قتلگاه بفرستیم. این بیماران، درمان خود را عقب می‌اندازند و داروهای تزریقی خود را استفاده نمی‌کنند و اوضاع را پیچیده می‌کنند.

وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، یادآور شد: درست است که بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اما اصول بهداشتی در این اماکن رعایت می‌شود و اگر شرایط فردی به گونه‌ای باشد که باید در بیمارستان تحت مراقبت باشد باید به بیمارستان مراجعه کند.

علوی‌نژاد گفت: مشکل ما دو دسته افراد هستند؛ یک دسته کسانی هستند که مشکل ندارند و بسیار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از طرف دیگر کسانی که مشکل دارند و مراجعه نمی‌کنند، در حالی که باید تعادل رفتاری داشته باشیم.

وی در خصوص نحوه حضور در محل کار برای مبتلایان به کرونا پس از دو هفته قرنطینه، بیان کرد: طبق مطالعات انجام‌شده، شانس انتقال بیماری در دو هفته پس از بهبود وجود دارد و معمولا پس از آن، احتمال انتقال کاهش می‌یابد. اگر فردی بهبود پیدا کرد و دو هفته در منزل قرنطینه بود، با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل محافظتی می‌تواند در محل کار حاضر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: امروز نیازمند همکاری تک‌تک مردم هستیم که باید به ما کمک و فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی را رعایت کنند. البته رعایت اصول بهداشتی نباید به حدی باشد که مضطرب شوند بلکه به صورت ساده، توصیه‌ها را رعایت کنند.

وی با اشاره به تاثیر کیفیت آب در بروز بیماری‌های گوارشی، گفت: بیماری‌های گوارشی آینه‌ای هستند از آنچه می‌خوریم و می‌آشامیم. این همه اختلالات گوارشی، عدم آسایش دستگاه گوارش و بسیاری از علائم دیگر، ماحصل آب و به تبع آن مواد غذایی مورد استفاده هستند.

علوی‌نژاد افزود: یکی از نکاتی که امسال سازمان جهانی بهداشت در زمینه سلامت دستگاه گوارش مورد تاکید قرار داده است، بحث میکروب‌های خوب دستگاه گوارش است و یکی از فاکتورهای تعیین کننده حفظ سلامت، تعادل در زمینه آب و غذای مصرفی است که اهمیت بسیار زیادی دارد
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کاهش انتشار گاز متان در سال ۲۰۲۰
Heart باشد که ابتلای ترامپ به کرونا باعث توجه بیشترش به این بیماری شود
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
Heart توافق موساد و مصر برای کاهش شدت واکنش کشورهای عربی به طرح الحاق
  از بی‌توجهی‌ها به بیماری کرونا وحشت می‌کنم
  زندگی جهان زیر سایه کروناویروس
  محافظ نامرئی هواپیما برای دوری از کروناویروس+تصاویر
  کروناویروس جهش‌یافته حاکم جهان شده است
  کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران
  شاید واکسن موثر علیه کروناویروس هرگز ساخته نشود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان