امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف تنها فیلم موجود از «مارسل پروست»

#1
یک پروفسور کانادایی موفق شده تنها تصویر متحرک موجود از «مارسل پروست» نویسنده برجسته فرانسوی را در یک فیلم عروسی پیدا کند. «گاردین» نوشت: یک استاد دانشگاه کانادایی موفق به کشف تنها تصویر متحرک موجود از «مارسل پروست» در فیلم عروسی دختر یکی از دوستان نزدیک این نویسنده شده است.

این فیلم سیاه و سفید متعلق به سال ۱۹۰۴ است و مراسم عروسی دختر «کنتس گروفول» را که یکی از دوستان نزدیک «پروست» بوده نشان می‌دهد. «گروفول» الهام‌بخش «پروست» برای خلق شخصیت «اوریان دو گورمانت» در رمان «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» است.

«پروست» در این فیلم، مردی بین ۳۰ تا ۴۰ سال، با سبیلی مرتب، کلاهی لبه‌دار و کت و شلوار رسمی به رنگ طوسی است که از پله‌ها پایین می‌آید. در حالی که اکثر مهمانان دیگر عروسی دو به دو از پله‌ها پایین می‌آیند، او در این فیلم تنها دیده می‌شود.

«ژان پیر سیروا تران» استاد دانشگاه «لاوال» کبک که این فیلم را در مرکز سینمای ملی پاریس پیدا کرده، معتقد است این تنها تصویر متحرک موجود از این نویسنده مطرح محسوب می‌شود. «لوک فرس» کارگردان فیلم «مروری بر مطالعات پروستی» نیز هیچ شکی ندارد که این تصویر نویسنده «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» است که در این فیلم دیده می‌شود. 

کشف تنها فیلم موجود از «مارسل پروست» 1

«فرس» در این‌باره به نشریه «لو پوئن» گفت: ما تمام جزئیات زندگی «پروست» را می‌دانیم. ما از چندین منبع مطلع‌ایم که «پروست» طی آن سال‌ها یک کلاه لبه‌دار و کت و شلواری طوسی می‌پوشیده است. خیلی تکان‌دهنده است که بگوییم ما اولین افرادی هستیم که پس از هم‌عصران او، می‌توانیم او را ببینیم. البته بهتر بود اگر او کمی آرام‌تر از پله‌ها پایین می‌آمد!

پرفسور «ژان ایو ـ تدیه» از دیگر کارشناسان پروست‌شناسی، در این‌باره گفت: من همیشه فکر می‌کردم بالاخره او را در فیلم‌های خبری خواهم دید. شکل صورت او، نوع تقریبی لباس پوشیدنش و همه این‌ مشخصات با او تطابق دارد و این شباهت به نظر قانع‌کننده می‌آید. به نظر من این کشف خیلی تأثیرگذار است چون «پروست» همیشه رابطه پیچیده‌ای با تصاویر متحرک داشت.

او ادامه داد: خیلی تعجب‌آور است که پیش از این، هیچ‌کس به فکر این نیفتاده بود که در آرشیو فیلم‌های خانواده «گروفول» به دنبال تصویر «پروست» بگردد... این نشان می‌دهد امکان کشف چیزهای جدیدتر نیز ممکن است.

«مارسل پروست» سال ۱۹۲۲ در سن ۵۱ سالگی درگذشت. «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» مشهورترین اثر او بود که بین سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۲۷ در هفت جلد منتشر شد.

«پروست» در سال ۱۹۸۲ وارد عرصه فعالیت‌های ادبی جدی شد و همکاری‌اش را با نشریه‌ «Banqunet» آغاز کرد. در سال ۱۸۹۶ در ۲۵ سالگی اولین اثر خود را به ‌نام «لذت‌ها و روزها» منتشر کرد. اولین شاهکار «پروست»، «طرف خانه‌ سوان» بود که اولین قسمت از اثر هفت‌گانه‌ «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» را تشکیل می‌داد و در دسامبر ۱۹۱۳ منتشر شد. این نویسنده فرانسوی در عرصه‌ نویسندگی از افرادی چون «گوستاو فلوبر»، «فئودور داستایوفسکی»، «جورج الیوت» و «لئو تولستوی» الهام می‌گرفت و «گراهام گرین» او را بزرگ‌ترین نویسنده‌ قرن بیستم نامید. 

کشف تنها فیلم موجود از «مارسل پروست» 1

اکثر آثار «پروست» بعد از مرگش به چاپ رسیدند؛ رمان «اسیر» در سال ۱۹۲۳، رمان «زندانی» در سال ۱۹۲۵، «زمان بازیافته» در سال ۱۹۲۷، «ژان سنتوی» در سال ۱۹۵۲ و اثر ناتمام «علیه سنت بوو» در سال ۱۹۵۳ منتشر شدند. این نویسنده در سال ۱۹۱۸ جایزه‌ ادبی «گنکور» فرانسه را کسب کرد. /ایسنا
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان