امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روغن سوزی خودرو چیست و چگونه به وجود می آید ؟

#1
روغن سوزی خودرو چیست و چگونه به وجود می آید ؟ 1
روغن سوزی پدیده ای ناخوشایند در هر خودرویی است و افرادی که می خواهند ماشین جدید بخرند، در مرحله اول توجه می کنند که آن خودرو روغن سوزی نداشته باشد. با ما همراه باشید تا شما را با روغن سوزی خودرو آشنا کنیم.
روغن سوزی خودرو به چه معناست ؟
بر اثر جرقه ی شمع ها مخلوط سوخت و هوا، مشتعل و انفجاری در محفظه احتراق رخ می دهد. بنا بر دلایلی که در ادامه ذکر می کنیم گاهی اوقات به همراه سوخت (بنزین یا گازوئیل)، روغن موتور هم می سوزد. هنگام سوختن روغن موتور به همراه بنزین، از اصطلاح روغن سوزی موتور خودرو استفاده می کنند.
علت روغن سوزی خودرو چیست ؟
شایع ترین عامل روغن سوزی خودرو عمر کارکرد سیستم موتور آن است. خراب شدن هر یک از قطعات مربوط به موتور می تواند منجر به نشت روغن به محفظه احتراق باشد.

رینگ و پیستون ها، شاتون ها و یاتاقان ها، کاسه نمد و سرسیلندر مهمترین قسمت هایی هستند که با به وجود آمدن هرگونه ترک یا پوسیدگی ای در ساختارشان، عملکرد آن ها مختل و باعث روغن سوزی موتور خودرو می شوند.
واشر سرسیلندر و لاستیک گیت روغن هم که نقش آب بندی بین قطعات و قسمت های مختلف را بر عهده دارند، اگر دفرمه یا پوسیده شوند، کارایی لازم را از دست داده و روغن را به قسمت های دیگر انتقال می دهند.

استفاده از روغن موتوری که مناسب خودروی شما نیست احتمال روغن سوزی خودروی تان را افزایش می دهد. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که مکمل هایی وجود دارند که برای مقاومت روغن در برابر این مشکل به کار می روند.

عدم بررسی و تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن یکی دیگر از دلایل روغن سوزی خودروهاست.

روغن سوزی موتور خودرو دلایل زیادی دارد که عبارت‌ اند از:

شکستن یک یا چند رینگ پیستون
خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون
خرابی واشر سرسیلندر
ساییدگی لاستیک گیت
خوردگی کاسه نمد
خرابی یاتاقان‌ها
خرابی شاتون‌ها
اصطکاک شدید گیت سوپاپ
خرابی یا شکستگی رینگ پیستون
استفاده از روغن موتور نامناسب
از کجا بفهمیم خودرو روغن سوزی دارد ؟
برای تشخیص روغن سوزی موتور خودرو راهکارهایی وجود دارد که در ادامه شرح می‌ دهیم:

1. علائم روغن سوزی خودرو: کاهش سطح روغن موتور
برای تشخیص کاهش سطح روغن، باید نشانگر یا Gage روغن موتور را چک کنید. روغن موتور را حداقل یک ساعت بعد از خاموش کردن موتور چک کنید که موتور خودرو خنک شود و روغن‌ هایی که وارد مجاری روغن، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور شده‌ اند، به کارتر برگردند.

البته موتور همه خودروها به مرور زمان روغن کم می‌کنند. با این وجود اگر این مقدار از حالت طبیعی خارج شد و شاهد کاهش شدید و مستمر سطح روغن بودید، لازم است موارد دیگری را هم کنترل کنید.

کاهش سطح روغن موتور ممکن است ناشی از نشتی باشد. برای اطمینان از این که روغن از موتور نشت نمی‌کند، خودروی خود را در محل تمیزی پارک کنید.

پس از 8 ساعت اگر زیر خودرو لکه روغن وجود داشته باشد، موتور خودروی شما دارای نشتی است و باید تعمیر شود. اما اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشته باشد، یک قدم دیگر به روغن سوزی نزدیک شده‌ اید.

2. علائم روغن سوزی خودرو: خروج دود از اگزوز
خروج دود از اگزوز از مهم‌ ترین نشانه‌ های روغن سوزی موتور خودرو است. دودی که از اگزوز خارج می‌ شود، ممکن است به رنگ‌ های آبی، سفید و سیاه دیده شود که هر رنگ علامت ایراد در عملکرد قسمت متفاوتی از ماشین است.

دود آبی اگزوز: خروج دود آبی از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که روغن در موتور در حال سوختن است.
دود سفید اگزوز: خروج دود سفید از اگزوز خودرو نشان می‌دهد که مایع خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک موتور خودرو در حال سوختن است.
دود سیاه اگزوز: در مورد خودروهای دیزلی با سوخت گازوئیل، خروج دود سیاه از اگزوز طبیعی است. اما در مورد خودروهای بنزین سوز دود سیاه رنگ به این معنی است که نسبت مخلوط هوا و سوخت، از حالت تعادل خارج شده‌ است.
سایر نشانه‌ های روغن سوزی موتور خودرو
اگر دودی که از اگزوز خودروی شما خارج می‌ شود به رنگ آبی است، می‌ توانید مطمئن باشید که خودرو به روغن‌ سوزی افتاده است. اما قبل از مراجعه به تعمیرگاه بهتر است نشانه‌ های دیگر روغن سوزی موتور خودرو را هم کنترل کنید که عبارتند از:

نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع
چربی سر شمع
چرب بودن داخل لوله اگزوز
بوی سوختن روغن در محفظه موتور
رفع روغن سوزی خودرو
روغن سوزی یک مشکل جدی برای موتور خودرو به شمار می‌ رود که برای تعمیر آن ابزار خاص و تخصص ویژه مورد نیاز است. پس بهتر است تعمیر ماشین را به یک فرد متخصص بسپارید.

تعمیرگاه‌ های معتبر به نشانه‌ های فوق بسنده نمی‌ کنند. بلکه با وسایل دقیق‌ تری مانند کمپرس‌ سنج خودرو را تست می‌ کنند. با استفاده از این وسایل می‌ توان تشخیص داد که کدام سیلندر و تا چه میزان دچار آسیب شده است.

پس از شناسایی سیلندر مشکل‌ دار و برآورد میزان خرابی، تعمیرکار می‌تواند موتور خودرو را باز کرده و آن را تعمیر کند.

همچنین اگر قصد دارید خودروی دست دوم بخرید، توصیه می‌کنیم حتما تست کمپرس سنج را انجام بدهید. این تست هزینه قابل توجهی ندارد و میزان آسیب دیدگی موتور خودرو را مشخص می‌ کند.

راه های جلوگیری از روغن سوزی خودرو
بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات این است که تا حد ممکن از بروز آن ها پیشگیری کنیم. اگر از خودروی خود به خوبی محافظت کنید، موتور آن با آسیب کمتری مواجه خواهد شد.

برای جلوگیری از روغن سوزی موتور خودرو، می‌توانید از افزودنی‌ های شیمیایی استفاده کنید. این افزودنی‌ ها نسبت به روغن موتور ارزان‌ تر و سبک‌ تر هستند. به همین دلیل بالاتر روغن موتور قرار می‌گیرند و به سمت محفظه احتراق حرکت می‌ کنند.

استفاده از روغن موتور استاندارد نیز تا حدودی به کاهش روغن سوزی کمک می‌کند. بهتر است به کاتالوگ خودرو مراجعه کنید و ببینید مشخصات روغن موتور توصیه شده برای آن چیست.

به علاوه هرگز از روغن موتور فله استفاده نکنید. ممکن است این کار در کوتاه‌‎ مدت هزینه‌ های شما را کاهش دهد، اما یقین داشته باشید که در دراز مدت لطمه جبران‌ ناپذیری به موتور خودرو می‌ زند.

سایر راهکارهای جلوگیری از مشکل سوختن روغن در خودرو عبارت‌ اند از:

عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
عدم اقدام به باز کردن ترموستات
تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
تعویض مرتب روغن موتور
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022
  ﻓﺮﻭﺵ خودرو کمیاب ﻣﯿﺒﺎﺥ 57S ﮐﻮﭘﻪ ﺳﺎﻣﻮﺋﻞ ﺍﺗﻮﺋﻮ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان