امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چشم‌انداز قیمت خودرو تا پایان سال

#1
چشم‌انداز قیمت خودرو تا پایان سال 1
پیش‌بینی قیمت‌ها تا پایان سال: قیمت خودرو امروز بالاترین سقف ممکن طی سال جاری خود را ثبت کرده است. انتظار برای افزایش دوباره شدید قیمت خودرو چندان منطقی نیست
زمستان سرد بازار خودرو، در کسالت‌آورترین حالت خود آغاز شد. سه ماهه چهارم و در حقیقت فصل آخر سال شروعی تلخ را برای مشتریان به نمایش گذاشته است.

کارشناسان نظرات مثبت و منفی درباره روند و گرایش قیمت‌ها طی این سه ماه تا پایان سال ارائه می‌دهند. برخی از ناظران درباره سرمایه‌گذاری در این حوزه هشدار می‌دهند و برخی دیگر خریداران را دعوت به صبوری می‌کنند.

مخرج مشترک تمام اظهارنظرات تحلیلگران این است که نمی‌توان انتظار انقلابی عظیم در این مدت باقیمانده را داشت.

9 ماه از بازار خودرو در رکودی نسبی سپری شد. اگرچه قیمت خودرو در کارخانه‌ها افزایشی پیدا نکرد ولی بازار هم روی خوشی به کاهش قیمت از خود نشان نداد.

بررسی روند قیمتی خودروها از ابتدای سال نشان می‌دهد که بعد از آن جهش سهمگین اوایل سال و ریزش دسته‌جمعی قیمت‌ها در تابستان، دیگر اتفاقی قابل قبول در بازار رخ نداد و هرآنچه باقی ماند فقط رکود بود و رکود. فعالان این صنعت در توجیه این اتفاقات دلایل متعدی از جمله نقدینگی، تحریم‌ها و عدم همکاری شرکای خارجی را بیان می‌کنند ولی هیچ چیز به اندازه عدم عرضه کافی منجر به آسیب به بازار نشد.

کالایی سرمایه‌ای با ریسک بالا
تقاضای کاذب برای خرید خودرو یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به بازار و بزرگ‌تر شدن حباب قیمت خودرو وارد کرد. حضور گسترده و بدون کنترل دلالان و واسطه‌ها در بازار ارزش حاشیه‌ای خود را بسیار بالاتر از چیزی که بود نشان داد.

استفاده ابزاری از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بدون رعایت اعتبارسنجی کاربران باعث شد تا قیمت حاشیه بازار مدل‌های کف بازار طوری افزایش پیدا کند که دیگر امیدی به کاهش آن نبود. این فعل و انفعالات باعث شد که جو روانی سودآوری خودرو به شدت در سطح جامعه شیوع پیدا کند.

ماحصل این رویکرد غلط اقتصادی، تبدیل خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بود. این اتفاق در بدترین حالت ممکن و به بدترین روش ممکن اجرا شد. چراکه علیرغم هشدار کارشناسان به خریداران خودرو سرانجام آمارها حاکی از آن است که بازارهای سودده در 9 ماهه ابتدایی امسال به ترتیب، بورس، مسکن، طلا، سکه و ارز بودند و به عبارتی دیگر اثری از خودرو نیست.
چشم‌انداز قیمت خودرو تا پایان سال 1
پیش‌فروش‌هایی که کمک نکردند
کلیدواژه پیش‌فروش بزرگ خودرو در تابستان امسال معنا گرفت. خودروسازان طی 6 ماه به اندازه چندین سال شرایط فروش فوری، نقدی، اعتباری، اقساطی و تحویل‌های کوتاه و بلند را ارائه دادند اما بازار هرگز مرعوب این صف‌آرایی نشد.

دلیل آن از ابتدا هم مشخص بود. خودروسازان در حالی دست به پیش‌فروش می‌زدند که هنوز تعهدات چند هزار دستگاهی قبلی را تحویل نداده بودند.

بازار نیز با هوشیاری تمام این موضوع را رصد می‌کرد. در یک مثال واقعی تقریباً هر ماه شاهد اطلاعیه جدید شرایط فروش ایران خودرو و ام وی ام بودیم که چند صد هزار دستگاه دستگاه برآورد می‌شود.

ولی آمار جدید تولید این شرکت حکایت از آن دارد که ایران خودرو از ابتدای سال تا کنون تنها 202 هزار و 695 دستگاه خودرو تولید کرده بود. نکته جالب‌تر اینجاست که بخش قابل توجهی از این آمار تولید مربوط به خودروهای ناقصی است که طی ادوار گذشته در کف کارخانه باقی مانده بودند.

پیش‌بینی قیمت‌ها تا پایان سال
چشم‌انداز قیمت خودرو تا پایان سال، سیگنال‌های روشنی را مخابره نمی‌کند. بازار خودرو در حالی به سمت افزایش سنتی قیمت‌ها در ایام موسوم به شب عید می‌رود که نه فروشنده و نه خریدار تمایلی برای ورود به میدان ندارند.
در واقع قیمت خودرو امروز بالاترین سقف ممکن طی سال جاری خود را ثبت کرده است. این یعنی انتظار برای افزایش دوباره شدید قیمت خودرو چندان منطقی نیست. البته خبری که می‌تواند کمی مایه امید در بازار باشد، افزایش همیشگی تقاضا در این ایام است. این تقاضا می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت موجب رونق کسب و کار خودرویی باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط parisa 1375
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ◘◘○○قیمت خودروها○○◘◘
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان