امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ابتلا و مرگ کرونا در مردان بیشتر از زنان / علایم شدید کووید-۱۹ در سیگاری‌ها

#1
ابتلا و مرگ کرونا در مردان بیشتر از زنان / علایم شدید کووید-۱۹ در سیگاری‌ها 1

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت تدوین سند ملی سلامت مردان خبر داد و در عین حال علل ابتلا به انواع شدیدتر کرونا در مردان نسبت به زنان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحامد برکاتی شعار هفته جهانی سلامت مردان را «برای کووید ۱۹ اقدام کنید» اعلام کرد.

وی گفت: ۱۵ الی ۲۱ ژوئن یعنی ۲۶ خرداد الی یکم تیر به عنوان هفته جهانی سلامت مردان در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. بنا بر آن نیست که در برگزاری هفته ملی سلامت مردان که در کشور ما از سال ۸۵ در هفته اول اسفند ماه برگزار می‌شود و در تقویم ملی در هفته اول اسفند ثبت شده است، تغییری روی دهد.

وی افزود: اما از آنجا که در سال جاری به دلیل شدت ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ در مردان، شعار هفته مذکور در سطح بین المللی" Take Action on Covid-۱۹ " برای کووید ۱۹ اقدام کنید" در نظر گرفته شده، مناسبت مذکور فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس‌سازی جامعه مردان، سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و صنوف مختلف در خصوص کووید ۱۹ به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه می‌تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه می‌باشد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: با همت وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های علمی مرتبط با سلامت مردان، ایران یکی از کشورهای پیشرو در جهان برای اجرای برنامه‌های سلامت مردان از جمله برنامه‌های آموزشی و کمپین هفته ملی سلامت مردان است.
تدوین برنامه سلامت مردان میانسال

برکاتی افزود: در این زمینه اقدامات متعددی در زمینه سلامت مردان صورت گرفته است؛ از جمله تدوین و اجرای موفق پایلوت برنامه سلامت مردان میانسال در پنج دانشگاه، تدوین پروتکل‌های خودمراقبتی مردان کشور، اجرای کمپین‌های مختلف در هفته ملی سلامت مردان، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و هماهنگی‌های بین بخشی متعدد در زمینه سلامت مردان، مکاتبات و گزارش‌های متعدد بین‌المللی در زمینه سلامت مردان، ارتباط منسجم و مداوم با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه سلامت مردان، اقدامات مرتبط با تدوین سند ملی فوق الذکر.
تدوین سند ملی سلامت مردان در سال جاری

وی در خصوص سند ملی سلامت مردان ایران توضیح داد: از سال ۹۸ نیز تدوین سند ملی سلامت مردان توسط دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس پیگیری شده است و با همکاری همه جانبه بیش از ۲۵ سازمان دولتی و خصوصی و انجمن‌های علمی مرتبط با برگزاری ۲۳ جلسه مدیریتی و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی ۹۹ نفر از صاحب نظران و مراکز تحقیقاتی و علمی تدوین شده است. دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز بررسی سند در کمیسیون عالی را در برنامه سال ۹۹ خود قرار داده است و پس از تصویب آن، در سال جاری تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی آغاز خواهد شد.
ابتلا و مرگ کرونا در مردان بیشتر از زنان

برکاتی با اشاره به اهمیت توجه به کرونا در مردان ادامه داد: در زمینه بیماری کووید ۱۹ نیز موضوع سلامت مردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کروناویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیرگذار هستند. تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

وی افزود: مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش داشته و در مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته اند، عبارتند از دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم‌ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می‌شود، و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت که سبب می‌شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت ورزند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی بیان داشت: همچنین وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی (فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) بیشتر در مردان نسبت به زنان و همین‌طور رفتارهای ناسالم مردان مانند بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات از جمله عوامل مهم و موثر در این تفاوت است و باید گفت هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به همراه فعالیت فیزیکی مناسب به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی‌کند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: همچنین در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از زندگی بی‌تحرک و فعالیت بدنی کافی در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است و از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌برد؛ همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری موثر است.

وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به کرونا در مصرف کنندگان دخانیات نسبت به افراد دیگر، علائم شدیدتر و کشنده‌تری ایجاد می‌شود؛ چرا که در این افراد ظرفیت قلبی ریوی، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آنها از سطح ایمنی پائین‌تری برخوردارند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  درخواست وزیررفاه از دیوان محاسبات برای برقراری حق عائله‌مندی زنان مجرد
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است
Heart درس‌های زیادی از کرونا آموختم/ واهمه‌ای از این ویروس ناشناخته نداشته باشید
Heart دانسته‌ها و ندانسته‌های ما درباره ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان