امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از هر ۱۰ اصفهانی، دست کم ۳ نفر ناقل ویروس هستند

#1
از هر ۱۰ اصفهانی، دست کم ۳ نفر ناقل ویروس هستند 1

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نمونه گیری از تمام افراد علامت دار یعنی کسانی که تب یا علائم خفیف تنفسی داشته باشند، گفت: نتیجه این نمونه گیری نشان می دهد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که تست کرونا داده اند، به این ویروس مبتلا هستند، به عبارت دیگر از بین هر ۱۰ نفر در جامعه، ۳ نفر ناقل ویروس هستند.

دکتر مهدی فارسی در گفت و گو با ایسنا، درباره موج دوم شیوع کرونا، اظهار کرد: ما هنوز در انتهای موج اول هستیم، یعنی هنوز موج دومی در اصفهان شروع نشده است. از اردیبهشت ماه تاکنون هر چه زمان می گذرد خوشبختانه تعداد موارد ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری های بیمارستان ها، سیر نزولی دارد و اکنون این آمارها در حد خوب و پایین قرار دارد، اما آمار موارد مثبت ابتلا به بیماری در استان اصفهان همچنان بالاست.

افزایش آمار مبتلایان، کاهش بستری ها

وی بالا بودن تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و در عین حال کاهش آمار بستری در بیمارستان ها را به معنای کاهش بیماری دانست و افزود: علت کاهش شدت بیماری را نمی دانیم که آیا به دلیل ضعیف شدن بیماری یا تغییرات آب و هوایی بوده است. واقعیت این است که اکنون هیچ کس نمی تواند نظر درستی در این باره بدهد فقط می توانیم اعلام کنیم، شدت بیماری کاهش پیدا کرده، هر چند که آمار افراد بیمار کماکان به قوت خود باقی است.

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به گسترده تر شدن نمونه گیری ها از ۲۰ اردیبهشت ماه، گفت: از تمام افراد علامت دار یعنی هر کس تب یا علائم خفیف تنفسی داشته باشد، نمونه گیری می شود و نتیجه این نمونه گیری نشان می دهد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که تست کرونا داده اند، به این ویروس مبتلا هستند، به عبارت دیگر از بین هر ۱۰ نفر در جامعه، ۳ نفر ناقل ویروس هستند.

اجتماعات گسترده و خطر بازگشت کرونا

فارسی تاکید کرد: ویروس همچنان در جامعه حضور فعال دارد و به کار خود ادامه می دهد، اما خوشبختانه به دلایلی که نمی دانیم، شدت علائم در بیماران خیلی کم است و کاهش یافته که جای خوشحالی دارد.

وی از بازگشایی اجتماعات در جامعه اظهار نگرانی کرد و یادآور شد: نگرانیم اجتماعاتی مانند استخرها، ورزشگاه ها، دانشگاه ها و ... که اکنون به شکل گسترده در حال بازگشایی است باعث شود ۳۰ درصد جامعه ای که ناقل ویروس هستند در اجتماعات حضور پیدا کنند و آمار بستری ها و بیماران بدحال را افزایش دهند. این امر موج دوم کرونا را به وجود می آورد، یعنی تعداد زیادی بستری شوند، بیمارستان ها پر شوند و دوباره آمار فوت شدگان افزایش یابد، نگرانی ما این است که دوباره به شرایط هفته های اول فروردین تا نیمه این ماه برگردیم که پیک بیماری بود.

وی دلیل اصلی همه هشدارهای وزیر بهداشت و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان را عادی شدن شرایط بیان کرد و گفت: گلایه وزیر بهداشت این است که این که مردم فشار می آورند همه جا باز شود چون گمان می کنند خبری نیست و همه چیز تمام شد پس می توانند آزادانه در خیابان بروند و دور هم جمع شوند، به همین دلیل است که بعضی از هیچ گونه وسایل ایمنی استفاده نمی کنند، ماسک نمی زنند و شاید شستشوی دست ها را هم جدی نگیرند.

خستگی تیم بهداشت و درمان

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزایش تعداد مبتلایان را به معنای ابتلای گروه های پرخطر دانست و ادامه داد: این یعنی دوباره روز از نو و روزی از نو، ضمن این که دو ماه اول شیوع ویروس، تیم آماده و سرحالی در بهداشت و درمان داشتیم که اکنون این تیم، سه ماه خسته شده؛ پس اگر قرار باشد ویروس یک پیک دیگر ایجاد کند، برای تیم خسته بهداشت و درمان ما کار سخت خواهد شد. به همین دلیل است که باید هشدار دهیم کسی گمان نکند همه چیز تمام و آرام شده و می توان آزادانه به کارهای قبل پرداخت، هنوز ویروس در جامعه وجود دارد و نمونه اش این که جواب تست کرونای ۳۰ درصد افراد مثبت است.

وی با اشاره به این که در برخی آزمایشات، احتمال منفی کاذب هم وجود دارد، ادامه داد: شاید حتی از این بیشتر هم مثبت داشته باشیم، پس ویروس در جامعه حضور دارد، مردم باید کماکان مراعات کنند و به اجتماعات غیرضروری نروند.

فارسی جدا از این دغدغه ها، وضعیت کنونی سلامت جامعه را خوب و راضی کننده توصیف کرد و ادامه داد: خوشبختانه آمار بیماران افت کرده، بسیاری از بیمارستان ها پاک شده و به وضع قبلی خود بازگشته اند، ما هم به شدت بیماریابی می کنیم، به خانه افراد بیمار می رویم و آنها را آموزش می دهیم که از خانه خارج نشوند و با همین تیم خسته همه کارها را انجام می دهیم، اما از آنجا که نمی خواهیم شیوع بیماری دوباره افزایش یابد، از مردم می خواهیم همچنان توصیه های بهداشتی را رعایت کنند حتی اگر شرایط خوب و عادی باشد.

وضعیت بهتر، دلیل بر از بین رفتن ویروس نیست

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار امیدواری کرد اگر همین شرایط ادامه یابد، تا یکی دو ماه آینده نیز تعداد موارد ابتلا به ویروس افت خواهد کرد و گفت: در این صورت ممکن است پاییز خوبی در پیش داشته باشیم، تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد و مردم هم کماکان همین طور مراعات کنند.

وی با اشاره به این که بهتر شدن شرایط، به معنای از بین رفتن ویروس نیست، توضیح داد: هنوز عده زیادی در جامعه، به این ویروس حساس اند و اگر در معرض آن قرار بگیرند مبتلا می شوند. در میان آنها تعداد زیادی افراد پرخطر گروه های حساس بیماران مزمن وجود دارند که درصورت مبتلا شدن، بستری شده و حالشان رو به وخامت می رود، در نتیجه آمار فوتی ها بالا می رود، به همین دلیل است که می گوییم اوضاع مطلوب است اما نه آنقدر که فکر کنیم همه چیز تمام شده و به رفتارهای قبل از اپیدمی برگردیم یعنی مثل آذر یا دی ماه، همه مجالس عزا و عروسی و دور همی برگزار کنیم.

فارسی از مردم خواست همچنان از حضور در اجتماعات غیرضروری خودداری کنند و گفت: بازگشایی دانشگاه ها، مساجد و برگزاری امتحانات نهایی مدارس با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و توصیه های بهداشتی انجام می شود اما مراعاتی که به این زیبایی در این اجتماعات انجام می شود را نباید با یکسری اجتماعات غیرضروری مثل برگزاری مجالس عروسی و مهمانی خانوادگی خراب کنیم. باید همین احتیاط ها مثل فاصله های اجتماعی و زدن ماسک، را همگی رعایت کنیم چون کووید ۱۹ یک ویروس ناشناخته است و نمی توانیم رفتار آن را پیش بینی کنیم، ممکن است به گفته وزیر بهداشت در دقیقه ۹۰ به ما گل بزند یعنی شاید در یک زمان، اتفاقی بیفتد که ویروس ما را در منگنه بگذارد. پس بهتر است همچنان بهداشت را رعایت کنیم تا میزان انتشار بیماری در جامعه پایین بیاید و دست کم امسال را به خوبی بگذرانیم.

تجمع خطرناک شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی

این کارشناس رعایت توصیه های بهداشتی را تاپایان سال ضروری دانست و افزود: هدف ما این است که امسال به خوبی بگذرد، دوباره پیک های متعدد بیماری و مرگ و میر نداشته باشیم، پس باید همه مردم به خودشان بقبولانند که تا پایان سال نکاتی مثل را رعایت بهداشت فردی، خودداری از حضور در تجمعات، ماسک زدن، در خانه ماندن افراد بیمار و آسیب پذیر و ... را رعایت کنند، مراکز تجمعی نیز به نظر من نباید باز شود مگر اینکه وضعیت کمی بهتر شود و خاطرمان جمع شود که ویروس کاهش یافته که این هم منوط به آینده است، یعنی در تیر و مردادماه می توانیم در این باره نظر بدهیم.

فارسی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای مسافران درون شهری خطرناک است، گفت: مدتی است که ناوگان حمل و نقل عمومی راه افتاده، در حالی که تجمع در آن خیلی زیاد است و فاصله مردم نزدیک است، ما این شرایط را تایید نمی کنیم اما به هرحال مردم هم رفت و آمد و زندگی دارند و رعایت هر دو این موضوعات کار سختی است.

وی با تاکید براینکه نمی توان گفت ناوگان حمل و نقل عمومی اصلا نباید باشد، ادامه داد: ولی نظرمان این است که اگر مردم مجبورند با وسایل نقلیه عمومی در شهر سفر کنند، باید مسافران و شهرداری یکسری نکات را رعایت کنند، شهرداری باید پنجره ها را باز کرده و تهویه مناسب را برای خودروها ایجاد کند، همین طور ناوگان و سطوح آن، به شکل مرتب ضدعفونی شود. مردم هم باید وسایل ضدعفونی همراه خودشان داشته باشند دست هایشان را ضدعفونی کنند، حتما در تاکسی اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند این ماسک های سه لایه ساده می تواند بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از ابتلای فرد به ویروس جلوگیری کند.

وی حذف حمل و نقل عمومی از زندگی اجتماعی و شهری را ناممکن خواند و گفت: زمانی ناوگان حمل و نقل عمومی تعطیل شد اما اکنون که نمی توان محدودیت ها را به همان جدیت ادامه داد، نظر ما این است که نکات بهداشتی را مردم و شهرداری رعایت کنند تا حداقل ابتلا را در آن تجمع کوتاه مدت داخل مترو داشته باشیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند
  روزنده: مردم مخالف مذاکره با آمریکا هستند/آراء خاکستری، نگاه جناحی ندارند
Heart درس‌های زیادی از کرونا آموختم/ واهمه‌ای از این ویروس ناشناخته نداشته باشید
Heart دانسته‌ها و ندانسته‌های ما درباره ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا
Heart ریسک ابتلا به ویروس کرونا در مردان طاس بیشتر است
Heart ۶۰ درصد مردان شاغل فاقد بیمه هستند
  تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا توسط محققان دانشگاه اراک
  ایران و اندونزی تجریبات خود در مقابله با ویروس کرونا را به اشتراک گذاشتند
  "ویروس کرونا توسط یک انسان به بازار حیوانات ووهان منتقل شده است"
  سازمان ملل: ویروس کرونا مشکلات یمن را دوچندان خواهد کرد !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان