امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کرونا تمام نشده؛ عروسی ها را تعطیل کنید

#1
کرونا تمام نشده؛ عروسی ها را تعطیل کنید 1

رئیس علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مبتلایان کرونا سابقه شرکت در مراسم عزا یا عروسی داشته اند، گفت: متاسفانه برخی برای اینکه دو ساعت شادی خود را با دیگران شریک شوند حاضرند سلامت خود و اطرافیان را به خطر بیندازد، این نوعی خودخواهی است که افراد برای به اشتراک گذاشتن خوشحالی خود، سلامت خود و جامعه را درگیر می کنند.

سید محمد جمالیان در گفت و گو با ایسنا، افزود: متاسفانه تمامی استان های همجوار استان مرکزی مانند لرستان، کردستان، خوزستان و استان هایی که مراودات زیادی با آنها داریم، دچار پیک شیوع شده اند و میزان بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بالا رفته است.

وی تصریح کرد: در کنار این شرایط عوامل دیگری همچون بازگشایی تالارها، افزایش برگزاری مراسم های پرجمعیت مانند عروسی ها و عزاداری ها و عادی شدن کرونا برای مردم و تصور اینکه کرونا از بین رفته است، در کنار سفرهایی که در تعطیلات داشتیم می تواند عوامل تهدیدکننده وضعیت استان باشد.

افزایش 16 درصدی تردد در ورودی و خروجی های استان مرکزی

جمالیان با اشاره به شدت گرفتن ترددهای بین استانی اظهار کرد: در روزهای اخیر طبق اعلام مجموعه راهداری، میزان تردد در جاده های کشور و ورودی خروجی استان های کشور شش درصد افزایش یافته است، اما این میزان در استان مرکزی به ۱۶ درصد افزایش رسیده است و این عوامل تهدیدهای بزرگی قلمداد می شوند.

کادر درمان خسته است

وی تاکید کرد: در کنار همه این عوامل با افزایش خستگی کادر درمان نیز مواجه هستیم، چهار ماه است که شبکه بهداشت و درمان کشور به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند، از دید کادر درمان، شرایط این چنین است که گویی مردم در حال انداختن خود به داخل رودخانه هستند و کادر درمان میان آب ایستاده اند و تلاش دارند مردم را از غرق شدن نجات دهند ولی تا چه زمان این توان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم اگر شرایط را جدی نگیرند کاری از دست کادر درمان بر نمی آید، اگر در موج اول موفقیت به دست آمد و شرایط تحت کنترل قرار گرفت به دلیل اطلاع رسانی و رعایت مردم بود و در حال حاضر نیز باید این همراهی مردم همچنان ادامه داشته باشد.

مبتلایان کرونا سابقه شرکت در مراسم عزا یا عروسی داشته اند

وی با اشاره به مواردی که باید با جدیت توسط مردم رعایت شود، افزود: فرهنگ عروسی را مردم باید فعلا حذف کنند، متاسفانه برخی برای اینکه دو ساعت شادی خود را با دیگران شریک شوند حاضرند سلامت خود و اطرافیان را به خطر بیاندازد، در این هزینه های بالای اقتصادی برگزاری مراسم عروسی چه معنایی دارد جز اینکه حاضران را در خطر بیماری قرار می دهد، این نوعی خودخواهی است که افراد برای به اشتراک گذاشتن خوشحالی خود، سلامت خود و جامعه را درگیر می کنند، متاسفانه شاهد هستیم که در اکثر استان ها و حتی استان مرکزی مبتلایان به کرونا سابقه شرکت در مراسم های عروسی و ختم را داشته اند.

جمالیان اضافه کرد: برگزار نکردن مراسم ختم قطعا بی حرمتی به متوفی نیست و باید این فرهنگ رودربایستی را کنار گذاشت.

افزایش سفرها وحشت انگیز است

وی با بیان اینکه شاهد افزایش سفرها هستیم و اکثرا به سمت خوزستان و لرستان سفر می کنند، اظهار کرد: این سفرها چیزی جز آلودگی به ویروس به همراه ندارد، میزان تردد در ورودی و خروجی استان مرکزی از میانگین کشور بالاتر است و شنیدن چنین آماری وحشت انگیز است، قطعا این شرایط باعث می شود که آمار مرگ و میر و بستری بالا برود و فشار به کادر درمان و خانواده ها وارد شود در حالی که اگر مردم مراعات کنند می توان شرایط را تحت کنترل داشت.

موافق تعطیلی تالارها هستم، اما ...

جمالیان در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات اخیر دولت و مسئولان مبنی بر بازگشایی اماکن و مراکز تجمعی باعث بی تفاوتی مردم شده است؟ گفت: در این شرایط تصمیم گیری بسیار دشوار است، متاسفانه تالارداران طی چهار ماه اخیر تعطیل بوده اند، دولت بسته حمایتی برای آنها ندارد و مجوز فعالیت آنها با رعایت شرایط خاص صادر شده است. مردم در این شرایط باید کمک کنند و در صورت برگزاری مراسم تعداد مدعوین را به شدت کاهش دهند، در این صورت هم تالارداران می توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم میزان درگیری با بیماری کنترل شده خواهد بود. در حال حاضر باید دست به دست هم بدهیم. تا چه زمان می توان به شکلی تصمیم گیری کرد که یک رستوران دار یا تالار دار ضرر بدهد، من به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و مجموعه بهداشت و درمان موافق هستیم که این مراکز تجمعی تعطیل شوند تا بتوان شرایط را کاملا مدیریت کرد، اما در واقعیت، امکان اینکار وجود ندارد.

سفر خوزستانی ها و لرستانی ها به شازند/ بعد از اراک نگران شازندیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص نگرانی نسبت به برخی شهرستان ها مانند شازند بیان کرد: تعداد زیادی شهروند خوزستانی و لرستانی در این شهرستان دارای ویلا هستند و هیچ محدودیت ترددی برای آنها تعریف نشده است و همین امر نگرانی ایجاد کرده است، شرایط شازند به جد تحت نظارت است و حتی پیشنهاد اعمال محدودیت را نیز مطرح کرده ایم ولی هنوز منتج به اخذ مجوز نشده ایم و به شدت نگران هستیم. جمعیت شهرستان بالاست و بعد از اراک بزرگترین نگرانی ما شازند است.

علائم کرونا تغییر کرده

وی با اشاره به اینکه علائم ویروس به شدت تغییر کرده است، گفت: مواردی در استان وجود داشت که افراد بدون هیچ گونه علائمی مثبت شناسایی شدند، اخیرا بیماران دارای تب و بدن درد خفیف هستند و بیماری در شرایطی که از آن تصور یک سرماخوردگی ساده می شود، شناسایی می شود، همین امر باعث شده است که ۱۰ مورد بستری در هفته اخیر، امروز به ۵۴ مورد برسد البته وضعیت بیماری و مراکز درمان را تحت کنترل داریم و مردم هیچ نگرانی در خصوص وضعیت مراکز درمانی نداشته باشند.

تاثیر دگزامتازون در روند درمان بیماران کرونایی استان مرکزی

جمالیان در خصوص روند درمان بیماران نیز تصریح کرد: اخیرا موضوع اثرگذاری دگزامتازون در روند درمان بیماران کرونایی مطرح شده است، در مجموعه مراکز درمانی استان نیز این مورد ارزیابی شده و خوشبختانه شاهد اثرات مثبت استفاده از دگزامتازون برای درمان بیماران هستیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیاید ببینید و قضاوت کنید.ظاهر پرستا اینجا معلوم میشن
  واقعا شما جرأت دارید که از اینجا عبور کنید!! (تصویری)
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  خرین آمار کرونا: ۲۸۴ فوتی/ حال ۵۷۹۶ وخیم است
  تعیین نوبت دریافت واکسن کرونا دربریتانیا: ملکه در اولویت دوم و نخست وزیر در اولویت نه
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  کرونا؛ واکسیناسیون گسترده در بریتانیا آغاز شد
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است
Heart درس‌های زیادی از کرونا آموختم/ واهمه‌ای از این ویروس ناشناخته نداشته باشید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان