امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اکسید منیزیم

#1
منیزیم اکسید (به انگلیسی: Magnesium oxide) با فرمول شیمیایی MgO یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۱۴۷۹۲ است. که جرم مولی آن 40.3044 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید است.

اکسید منیزیم ماده‌ای عایق الکتریکی به‌شمار می‌آید که توانایی انتقال حرارت خوبی دارد.[۴]

اکسید منیزیم به عنوان ماده نسوز ، یعنی ماده ای که از نظر فیزیکی و شیمیایی در دماهای بالا پایدار است ، کاربرد دارد. دو ویژگی مفید هدایت حرارتی بالا و هدایت الکتریکی کم را داراست . تاکنون بزرگترین مصرف کننده منیزیم در سراسر جهان صنعت نسوز بوده است ، در ایالات متحده در ایالات متحده در سال 2004 حدود 56٪ از اکسید منیزیم در صنعت نسوز مصرف شده و 44٪ باقی مانده در کاربردهای کشاورزی ، شیمیایی ، ساختمانی ، زیست محیطی و سایر کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. از MgO به عنوان ماده اولیه نسوز برای ساخت کوره و بوته ذوب استفاده می شود.

اکسید منیزیم ماده اصلی تولید مواد مقاوم کننده به آتش fireproof در صنعت مصالح ساختمانی است. درصنعت ساختمان ، دیواره های پیش ساخته از اکسید منیزیم چندین ویژگی جذاب دارند: مقاومت در برابر آتش، مقاوم در برابر موریانه ، مقاومت در برابر رطوبت ، مقاومت در برابر پوسیدگی و کپک و همچنین مقاومت مکانیکی خوب.

MgO یکی از مؤلفه های سیمان پرتلند در بخش و فرایند خشک کردن است

از آنجا که اکسید منیزیم بافر اسیدی خوبی است و همچنین اثربخشی مناسبی در تثبیت و پایدار سازی فلزات سنگین محلول در آب را دارد ، به طور گسترده ای در اصلاح خاک و اصلاح آب های زیرزمینی ، تصفیه فاضلاب ، تصفیه آب آشامیدنی ، تصفیه هوا و تصفیه آبهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم در pH اسیدی (زیر 6) و همچنین pH بالا (بالاتر از 11) در آب حلالیت بیشتری دارند. حلالیت فلزات سنگین بر تحریک و نوع حیات زیست توده ها و تحرک آنها در خاک و آب زیرزمینی تأثیر می گذارد. بیشتر گونه های فلزی در غلظت های خاصی برای انسان سمی هستند ، بنابراین ضروری است که ورود آنها به آب صورت مستقیم زیست توده ها قابل دسترس و تحرک به حداقل برسد.

اکسید منیزیوم به فرم گرانول را اغلب با خاک و کانی های فلزات دیگر مخلوط می کنند که معمولاً با pH(اسیدی) کم است تا pH را به محدوده 8-10 که در آن بیشتر فلزات در کمترین حلالیت خود قرار دارند ، منتقل شود. کمپلکس های هیدروکسید فلزی تمایل به رسوب از محلول آبی در محدوده pH 8-10 دارند. MgO به علت داشتن خواص بافری و قیمت ارزان و راحتی حمل و نقل به طور گسترده به عنوان مؤثرترین ترکیب تثبیت کننده فلزات در سیمان پرتلند ، آهک ، پودرهای ریخته گری ، ملزومات تولید برق و محصولات مختلف تخصصی در نظر گرفته می شود.

و نکته بسیار مهم این که محصولاتی که جهت فناوری های تثبیت فلزات به بازار عرضه می شوند ، شرایط pH مناسبی را در سفره های آب زیر زمینی ایجاد نمی‌کنند ، در حالی که MgO یک شرایط ایده‌آل با pH 8-10 ایجاد می کند. علاوه بر این که منیزیم ، یک عنصر اساسی برای اکثر سیستمهای بیولوژیکی در آبهای زیر زمینی و خاک می باشد که باعث ترمیم و بهبود جمعیت میکروارگانیسم ها می شود.[۵]

پزشکی

حلالیت اکسید منیزیم محلول در آب ضعیف است و ضعیف از روده جذب می شود. به همین دلیل ، اکسید منیزیم برای اصلاح کمبود منیزیم نسبتاً ناکارآمد است. اکسید منیزیم برای تسکین سوزش سر دل و سوء هاضمه ، به عنوان یک آنتی اسید ، مکمل منیزیم و به عنوان یک مسهل کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای بهبود علائم سوء هاضمه استفاده می شود. عوارض جانبی اکسید منیزیم ممکن است شامل حالت تهوع و دل درد باشد. برای به دست آوردن اثر ملین بایست به میزان مناسبی مصرف شود تا به عوارض جانبی مصرف طولانی مثل آنترولیت منجر به انسداد روده نشود.
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اصلاح نانوذرات اکسید سریم برای استفاده در پزشکی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان