امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

#_زندگی نامه شاهین نجفی

#1
Heart 
زندگی نامه  شاهین نجفی
#_زندگی نامه شاهین نجفی 1
شاهین نجفی (۱۳۵۹ در بندر انزلی) شاعر و خوانندهٔ ایرانی مقیم آلمان است. وی تا پیش از مهاجرت به آلمان فعالیت در موسیقی را از سال ۱۳۷۹ در سبک های پاپ و راک آغاز نمود.

شاهین از سال ۱۳۸۴ به آلمان مهاجرت کرد و تاکنون به فعالیت خود در موسیقی‌های رپ و راک ادامه می دهد. در ترانه‌های شاهین نجفی، آمیزه‌ای از اعتراض به حکومت مذهبی، فقر، زن‌ستیزی، سانسور، اعتیاد، دروغ، اعدام و کودکان کار را می‌توان دید. او تلاش می‌کند که عناصر شاعرانه و ادبی و اصطلاح‌های فلسفی و سیاسی در ترانه‌هایش حضور داشته باشند.

سال‌های آغازی

شاهین نجفی زاده سال ۱۳۵۹ در بندر انزلی است و در گیلان زندگی می‌کرده‌است. وی زمانی که شش سال داشته است پدرش را از دست می دهدو بعدها نیز با اعتیاد برادرش روبه رو می شود. از این رو دوران کودکی را با سختی های گوناگون پشت سر گذاشت. او از نوجوانی به سرودن شعر و ترانه روی آورد و از هیجده سالگی نواختن ساز گیتار را در سبک‌های کلاسیک و فلامنکو نزد اساتید این ساز همانند سهراب فلک انگیز ، فرزاد دانشمند و حامد حمیدی آموخت. وی آوازهای هارمونی و سلفژ را نزد استاد سنگاچینی و استاد فریدون پوررضا آموخت و سپس آواز خواندن را در سبک‌های راک و اسپانیولی در ایران به صورت زیرزمینی آغاز کرد و با چند گروه مختلف همکاری کرده‌است. وی دانشجوی رشته جامعه شناسی بوده است و نظر خود را در محیط دانشگاه به طور صریح بیان می کرده است. از این جهت وی را به علت هنجار شکنی از دانشگاه اخراج کردند.

مهاجرت به آلمان

پیش از مهاجرت به آلمان مدتی سرپرست یک گروه موسیقی زیرزمینی در ایران بود اما پس از دومین اجرا، ممنوع الصدا شد. وی در آلمان سرپرستی گروهی به نام «اینان» را نیز بر عهده داشت. وی سپس به گروه تپش ۲۰۱۲ پیوست .با پیوستن او به این گروه و اجرای شعرهای سیاسی-اجتماعی‌اش، گروه تپش ۲۰۱۲ بیش از پیش مورد استقبال مخاطبان و رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته است

صفحه ای از شماره ۱۹۱۹۴ روزنامه کیهان که در دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۸۷ منتشر شد، به انتقاد از فعالیت گروه تپش ۲۰۱۲ پرداخت. روزنامه کیهان در این شماره خود با عنوان «برقراری دموکراسی با دایره و تمبک»، در مورد گروه تپش ۲۰۱۲ این چنین نوشت:

چندی است مخالفین جمهوری اسلامی اهداف براندازانه خود را در دانشگاه ها و در قالب تشکیل گروه های موسیقی دنبال می کنند.

اخیراً برخی از وبلاگ های دانشجویی اپوزیسیون با گرایش مارکسیستی، بیانیه ای از یک گروه موسیقی با عنوان تپش ۲۰۱۲ منتشر کرده اند که در آن از راه اندازی کمپین یک میلیون امضا (!) خبر می دهد این گروه خود را گروهی متشکل از تعدادی جوان ایرانی و آلمانی معرفی می کند که وابسته به هیچ حزب و گروهی نیست. اعضای این گروه هدف خود از تشکیل چنین محفلی را تلاش برای جمع آوری امضا و ارائه آن در سالروز حقوق بشر (۱۰ دسامبر) به پارلمان اروپا در بروکسل اعلام کرده اند تا توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را به شرایط حاکم در ایران و به اصطلاح نارضایتی مردم جلب کند». در بیانیه این گروه آمده است: گروه تپش ۲۰۱۲، با موسیقی، ویدئو و کنسرت برای حقوق بشر در ایران فعالیت می کند» نکته مهم دیگر در خصوص این تشکل آن است که پارلمان اروپا نیز از این طرح اعلام حمایت نموده است. گفتنی است استفاده از ترانه ترفند جدید گروه های مخالف نظام برای جذب دانشجویان است.

ما مرد نیستیم

آلبوم ما مرد نیستیم

شاهین نجفی در تاریخ ۱ می ۲۰۰۸، یعنی روز جهانی کارگر، آلبومی به نام ما مرد نیستیم را با همکاری گروه تپش ۲۰۱۲ منتشر ساخت. این آلبوم به طور رسمی آغاز حرفه وی در موسیقی رپ فارسی بود. این آلبوم بیشتر از هر آلبومی که تا پیش از آن در سبک رپ فارسی منتشر شده بود، مخاطب و شنونده جذب کرد.

جدایی از تپش ۲۰۱۲

شاهین نجفی از ابتدای سال ۲۰۰۹ به همکاری خود با گروه تپش ۲۰۱۲ پایان داد. دلایل مختلفی در رابطه با جدایی وی از این گروه مطرح شده است . دلیل اصلی انتشار بدون اجازه ترانهٔ "طرف ما" از تلویزیون صدای آمریکا عنوان می شود. به هر جهت شاهین نجفی در رابطه با جدایی خود از این گروه اعلام کرد که بعدها امید پور یوسفی درباره انتشار ترانه "طرف ما" از تلویزیون صدای آمریکا گفت این موضوع سهواً اتفاق افتاده بود و شاهین نجفی نیز از اشتباه رخ داده گذشت.

واکنش به انتخابات دهم ریاست جمهوری

شاهین نجفی نسبت حوادث پس از انتخابات ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ سکوت نکرد. وی در این راستا در مرداد ۱۳۸۸ تک ترانه ندا را به عنوان یادبودی برای ندا آقا سلطان منتشر نمود. همچنین وی در بیست و هشتم شهریور ۱۳۸۸ آلبوم توهم را توسط نشر ایرانی - آلمانی پامس منتشر کرد که در این آلبوم نیز در چندین ترانه اعتراضاتی سنگین به دولت و حکومت جمهوری اسلامی و حوادث پس از انتخابات ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ قابل شنیدن است.

از جمله این ترانه‌ها می توان به ترانه وقتی خدا خوابه اشاره نمود که مضمون آن اعتراض به دستگیری ها، تجاوز به زندانیان ، ولایت فقیه و دولت ایران بوده است. شاهین نجفی در قسمتی از این ترانه با موسیقی کوشیده تا صحنه تجاوز به دختری اسیر به نام ترانه موسوی را در ذهن شنوندگان و مخاطبان خود نمایان سازد.

روزنامه نیویورک تایمز در چاپ روز ۵ ژوئن ۲۰۱۰، در مقاله ای به جنبش موسیقی مقاومت و اعتراض در ایران پرداخت و ضمن معرفی و بررسی موسیقی شاهین نجفی، نامی از دیگر چهره های موسیقی مقاومت ایرانیان نظیر محسن نامجو ، استاد محمدرضا شجریان و شهرام ناظری برد. این مفاله در رابطه با موسیقی شاهین نجفی می گوید که «کلام موسیقی وی طوری است که گویی با یک چاقو شما را از وسط بِبُرند.»

آنتی کاریزما

وی از ابتدای سال ۲۰۱۰ یک گروه موسیقی تحت عنوان آنتی کاریزما را تشکیل داد. این گروه سبک‌های راک و بلوز را دنبال می‌کند و متشکل از چهار نفر یعنی شاهین نجفی، بابک خزایی، آرمین مستعد و پژمان افشاری می باشد. [۱۸] این گروه اولین کنسرت‌های رپ و راک خود را در فستیوال ماه فوریه رپ فارسی که در سوئد برگزار شد، اجرا نمود و مورد استقبال قرار گرفت.

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی

اجرای موسیقی اعتراض توسط شاهین نجفی در دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن به مناسبت روز دانشجو

شاهین نجفی علاوه بر کار انفرادی موسیقی و کنسرت ها، فعالیت‌های موسیقی و اعتراضی خود را با مناسبت‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی به شکل زنده اجرا نموده است. وی در اکتبر سال ۲۰۰۸ ، در یک کنفرانس در شهر اسن آلمان تحت عنوان «کنفرانس صلح» اجرایی داشته است.

شاهین نجفی به همراه جمعی زیادی از شاعران و نویسندگان در ۲۸ آگوست ۲۰۰۹ در «شب همبستگی با مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران» در شهر استکهلم سوئد، به اجرای موسیقی اعتراضی و رپ پرداخت..

به مناسبت روز دانشجو یک مراسم بزرگداشت در ۶ دسامبر ۲۰۰۹ (مصادف با ۱۶ آذر ۱۳۸۸ ) واقع در دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن برگزار شد که اجرای موسیقی این بزرگداشت را شاهین نجفی به همراه زیبا شیرازی برگزار نمود..

همچنین وی در حرکتی نمادین مقاله ای را در وب گاه خود منتشر ساخت و اعلام نمود که «تا آزادی ایران موی سرم را کوتاه نمی کنم»..

حمایت شاهین نجفی از مجید توکلی با سر کردن حجاب

هک شدن وب‌سایت

در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ وبگاه رسمی شاهین نجفی با دامنه اینترنتیwww.shahinnajafi.net توسط سپاه سایبری جهاد مجازی Hک شد.. دو روز بعد از این Hک سیستم وبسایت رسمی شاهین نجفی غیر فعال شد. سپاه سایبری جهاد مجازی پیامی را به عنوان پیام فتح معرفی نمود و در متن آن اشاره داشت که خواننده ملعونی بنام شاهین نجفی در موسیقی و سرود هایش به اسلام ، مذهب تشیع ، جمهوری اسلامی ، مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران توهین و فحاشی می نمود و از حامیان سرکرده منافقین و اشرار داخل کشور (میر حسین موسوی) می‌باشد و ارتباطات بسیاری با منافقینی همچون احمد باطبی دارد.

جریان‌های مخالف

در سال ۱۳۸۶ ترانه ای تحت عنوان مطربان میهن فروش (لس آنجلسی ها) با کیفیت ضبط خانگی و زیر زمینی با صدای شاهین نجفی منتشر شد. این ترانه که از نخستین ترانه‌های وی در سبک رپ فارسی به شمار می رود ، محتوای تحقیر و ناسزاگویی نسبت به خوانندگان ایرانی در لس آنجلس را به دوش می کشد. بعدها رادیو زمانه در مصاحبه با شاهین نجفی پیرامون محتوای این ترانه سخن گفت و شاهین نجفی در پاسخ اعلام نمود: «این ترانه یک کار تمرینی و خانگی بوده و قرار هم بر انتشار آن نبوده است؛ چرا که پس از ضبط این ترانه وی به گروه تپش 2012 و تشکیلات انتشاراتی ترانه های آن پیوستم. از این جهت یک تجربه و تمرین بود اما نه از آن دسته کارهای تمرینی که تکرار شود.» امید پور یوسفی، سرپرست گروه تپش ۲۰۱۲ نیز درباره این مورد گفت: «هنرمندان، یک تکامل را دنبال می‌کنند و شاهین حالا به این مرحله رسیده است و می‌داند از شعر و آهنگ چه می‌خواهد.».

این ترانه در واقع سرآغازی برای تخریب شخصیت وی قلمداد می شود. چرا که از سال ۱۳۸۷ تاکنون وی بارها در وبگاهش مخالفت خود را با انتشار و ترویج آن ترانه اعلام نموده بود و منتشر کنندگان آن را از جمله افرادی خواند که تنها قصد تخریب شخصیتش را دارند. وی اعلام نمود که هنوز هم به برخی از مطالب آن ترانه از جمله مافیای موسیقی اعتقاد دارد اما حداقل برای چند نفر از خوانندگان نام برده شده در آن ترانه دیدگاهش را تغییر داده است. بسیاری از وبگاه‌های اینترنتی با اسامی مختلف دست به نقد و تحلیل آثار و شخصیت هنرمندان رپ فارسی می زنند که از جمله آن می توان به نقد شخصیت وی اشاره داشت. این وبگاه‌ها در تلاش بودند تا اعلام کنند که شاهین نجفی از آن جهت این ترانه را غیر رسمی می خواند تا به شخصیت هنری و شهرتش آسیبی نرسد. وبگاه OBERAPکه اقدام به بررسی شخصیت و افشای حقایق در رابطه با هنرمندان رپ می پردازد در رابطه با شاهین نجفی و آن ترانه چنین می نویسد:« آقای نجفی آهنگی به نام " مطربان میهن فروش " را خوانده بود که گویا آن زمان فکر نمیکرد که بعدها سبک و موضوع اهنگهایش به طرفی‌دیگر برود. به همین دلیل این اواخر ایشان سعی‌زیادی برای نابود کردن آن اثر داشت اما باز هم موفق به این کار نشد. در آن آهنگ شاهین خواننده های لوس آنجلسی را به رگبار فحش می‌بندد. در میانه آن خواننده ها، عدّه‌ای رپر از جمله عرفان نیز وجود داشت. شاهین عرفان را در فستیوال سوئد می‌بیند و به خاطره اینکه بعدها مشکلی‌برای شهرتش پیش نیاید، می‌گوید که این آهنگ مال ۴-۵ سال پیش بود که ویدئوهای عرفان را از کانالهای ماهواره‌ای میدیده است و کاملا نا آگاهانه این کار را انجام داده است. این در صورتی‌است که عرفان اصلا ۴-۵ ساله پیش ویدئوی از خود پخش نکرده بود و آن زمان کسی‌عرفان را نمیشناخت. آقای نجفی سیاست را بیش از حد وارد موزیک زیرزمینی ایران کرد. این کار او به خود او لطمه ای نزد، بلکه به رپ و موزیک زیرزمینی ایران ضربه وارد کرد. بسیاری از مردم آقای نجفی را به عنوان یک سیاستمدار میشناسند نه یک رپر.. »

این در حالی است که شاهین نجفی چندین ماه پیش از آن که در فستیوال رپ فارسی در سوئد حاضر گردد و با عرفان دیدار کند نیز بر کذایی و غیر رسمی بودن ترانه "مطربان میهن فروش" تاکید کرده است و خواهان توقف انتشار آن شد. از این جهت است نمی توان گفت وی در مقابل عرفان برای نخستین بار حرف از کذایی بودن آن ترانه زده است تا به شهرتش آسیب وارد شود. همچنین وی صحبتی نیز از دبدن و برداشت ظاهری از ویدیوهای خوانندگان نکرده است. از سویی دیگر نیز برخی معتقدند که وی خود در خارج از ایران شهرت یافت اما دست به ناسزاگویی و توهین به خوانندگان ایرانی در لس آنجلس می زند. در رابطه با این عقیده نیز شاهین نجفی مقالهٔ تندی را تحت عنوان پاسخی به بدخواهان در وبگاهش منتشر نمود.

نمونه شعر

تو بوی زمین سوختمون و میدی خانوم

تو هم از عرش به فرش رسیدی که خانوم

ما که از مردی مردیم لااقل تو زن باش

یه کم از اون عطر غیرتت رو ما هم بپاش

ماکه از مَردی مُردیم و چیزی ندیدیم

از تو کتاب اسم رستم و فقط شنیدیم

که اگر اونم بود امروز حتمآ کراکی بود

رستم امروز از جنس بد شاکی بود

رستم اگر بود واسش جرم میساختن

تو گردنش آفتابه لگن مینداختن

شاهین نجفی

اطلاعات

نام اصلی

شاهین نجفی

نام مستعار

شَر

اعظم

گیله‌مرد
تولد

۱۹ شهریور ۱۳۵۹ (۳۸ سال)

بندرانزلی ایران

ملیت

ایران

سبک ها:

راک فارسی،رپ، فیوژن،  جز،

گیلکی، یلوز،داب،رگی آلترناتیو، راک و …

ساز(ها)

گیتار، ترومپت، پوزوکی

سال‌های فعالیت

۲۰۰۸-اکنون

ناشرین

پامس،دیالوگ

همکاری(‌های) مشترک

آنتی کاریز ما

تپش2012

رپنات

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
LIFE
 سپاس شده توسط ɪᴄᴇ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان