امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آقای هیچکس؛ «هر چی شما می‌خونی باعث تحریکه»

#1
Music 
آقای هیچکس؛ «هر چی شما می‌خونی باعث تحریکه» 1

«هیچکس» جایگاه رفیعی در موسیقی رپ فارسی دارد، عموما او را با تِرک «اختلاف» می‌شناسیمش، همان که در مطلعش می‌خواند: «اینجا تهرانه، یعنی شهری که هرچی که توش میبینی باعث تحریکه»، هیچکس حدود سه ماه پیش آلبومی بیرون داد که مورد توجه قرار گرفته است.


«چرا مجاز مهم است؟» این سوال احتمالاً برای بسیاری از کسانی که «هیچ‌کس» و تشکل «ملتفت» را می‌شناسند جواب واضحی دارد. برای آن‌هایی که اصولاً مخاطب رپ فارسی نیستند، شنیدن درباره آن جوان لوطی‌منش خیابانی که با صدای خش‌دارش می‌گفت «مهدیار اون سنتور رو بیار» نوستالژی دهه ۸۰ و نوجوانی‌شان است و زمان انتظار برای طرفدار پیگیر این جریان که سال‌ها در شبکه‌های مجازی زیر پست‌های مختلف کامنت‌های «پس مجاز کی میاد» را می‌دیدند یا خود می‌گذاشتند، سرآمد. اما نوشته حاضر به بهانه جواب این سوال می‌خواهد هرچند اجمالی نگاهی به سیر تغییر و تکامل تصویر «هیچ‌کس» در طول دو دهه گذشته و ارتباط آن با جامعه مخاطب و جایگاهش به‌عنوان مرجعی اجتماعی برای گروه‌هایی از جامعه امروز ایران بیندازد.

لوطی معترض و وطن‌پرست

شخصیت لوطی بامرام به‌عنوان فردی ساکن جنوب شهر تهران از طریق سینمای گیشه‌ای و پس از نقش سیاسی آن‌ها در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وارد عرصه فرهنگ عامه‌پسند مردم ایران شد. شخصیتی که شاید «علی بی‌غم» با بازی ناصر ملک‌مطیعی را بتوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های آن نامید. شخصیتی مورداحترام در میان اهالی محل که با مردانگی رقاصه کاباره را از چنگال شخصیت‌های شر داستان نجات می‌داد و به نقش سنتی زن یعنی همسر و مادر بازمی‌گرداند. این تصویر با ظهور قهرمانی به نام قیصر در اواخر دهه ۴۰ بُعد یاغی و قانون‌شکن گرفت.

شخصیت هیچ‌کس در دهه ۸۰ زاده چنین فضایی بود. لوطی جوانی که ناخودآگاه می‌خواست قیصر زمان خودش باشد. از طرفی خسته از ساختار دیکته شده فرهنگی و ناعدالتی اقتصادی، از طبقات محروم یا خلاف‌کار‌هایی می‌خواند که جامعه آن‌ها را به این روز انداخته است و از طرفی به خاطر فضای ضد ایرانی پس از حملات ۱۱ سپتامبر خود و رفقایش را سربازانی می‌دید که حاضرند جان خود را فدای وطن کنند.

گذار به روشنفکر واسط

مهاجرت چهره‌های شناخته‌شده رپ فارسی ازجمله سروش لشکری و مهدیار آقاجانی به اروپا و زندگی خارج از ایران، ادامه تحصیل و تغییر در روابط عاطفی (به‌واسطه ازدواج یا زندگی مشترک) فرصتی به آن‌ها داد تا این بار گذشته و وضعیت فعلی کشور خود را با فاصله و دیدی کلی‌تر ببینند و راهنما و الگویی باشند برای هنرمند تازه‌کار تا در دهه ۹۰ ثابت کنند که رپ فارسی نه یک اتفاق نوستالژیک بلکه جریانی‌ست که قرار است بر عرصه فرهنگی و اجتماعی تا سال‌ها اثرگذار باشد.

آلبوم مجاز در سال آخر این دهه تبلور همین پختگی و جهان‌بینی چکش‌کاری شده است. برای نویسنده این متن بلوغ این اثر صرفاً نه در آهنگ‌هایی مانند «قاضی منو دوست داشت»، «شبی گرگا» یا «سخت مسلمون بودن» بلکه در آثار شخصی‌تر یا صمیمی‌تری مانند «یه مکث»، «از آشناییتون خوشبختم» و «جدول و رویا» است. آلبومی که او را نه‌تن‌ها در هیبت روشنفکری واسط قرار می‌دهد بلکه به خاطر ذات هنر و ارتباط عاطفی با مخاطب، او را تبدیل به فیگوری تقریباً منحصربه‌فرد در جامعه ایرانی می‌کند.

آقای هیچکس؛ «هر چی شما می‌خونی باعث تحریکه» 1

«ایران: از روشنفکران بلندپرواز تا روشنفکران واسط»

روشنفکر واسط اصطلاحی است که در جامعه ایرانی برای اولین بار توسط فرهاد خسروخاور در سال ۲۰۰۴ در مقاله‌ای انگلیسی و سپس در سال ۲۰۱۲ در مقاله تحت عنوان «ایـران: از روشنفکران بلندپرواز تا روشنفکران واسط» مطرح شد. به باور خسروخاور در ایران به‌ویژه پس از جنگ و فروپاشی شوروی، همانند بسیاری از کشور‌های دیگر روشنفکران بلندپروازی که دید احاطه‌گر و تمامیت‌خواه (مانند جلال آل احمد، شریعتی یا روشنفکران مارکسیست) داشتند کمتر در جامعه مورد ارجاع قرار می‌گیرند و با توجه به تجربه‌های قبلی، توسعه ارتباطات و افزایش سواد گروه‌های مختلف مردم روشنفکرانی پا به عرصه گذاشته‌اند که خود را «پیشرو نمی‌دانند و در مقام واسط بین اقشار اجتماعی نقش خود را انتقال برداشت‌ها و مکنونات قلبی گروه‌های اجتماعی می‌دانند و از ارائه تصویری از پیش‌پرداخته شده و آرمان‌گرا و انقلابی به جامعه پرهیز می‌کنند.

اینان خود را برتر از گروه‌های اجتماعی دیگر نمی‌دانند. نقش اساسی آن‌ها ایجاد ارتباط بین گروه‌های گوناگون جامعه، تبیین جامعه مدنی، گسترش ساحت افواه عمومی در اجتماع و بالا بردن سطح آگاهی اجتماعی، بدون اتکا به گفتمانی خاص است.» به باور او روشنفکران واسط در ایران ابتدا در دهه ۷۰ و از میان نواندیشان دینی و بعد‌ها به خاطر فضای اجتماعی و مطبوعاتی بازتر دوره اصطلاحات از میان فعالین حقوق بشر، وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران سر برآوردند. رشد شبکه‌های اجتماعی و برداشته شدن دیوار ارتباطی به‌واسطه مهاجرت و اتفاقات بعد از جنبش سبز نیز این‌گونه روشنفکری را بیشتر در میان گروه‌های مختلف مردم محبوب کرد.

هرچند سیر پختگی هیچ‌کس در سال‌های قبل و از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده بود و در آثاری که به‌صورت تک‌آهنگ منتشر می‌شد، قابل‌مشاهده بود؛ اما انتشار آلبوم مجاز به سبب آنکه اثری عمده محسوب می‌شود و به این واسطه موجی در فضای فرهنگی ایجاد می‌کند حائز اهمیت است. او هرگاه شاهد کج‌روی و فسادی در جامعه رپ است سعی کرده با کنشگری و نفوذ کلامش آن را نقد کرده و تا حد ممکن جلو آن را بگیرد. همین ویژگی‌ها و مرجعیتش برای دنبال‌کنندگان پرشمارش او را می‌تواند در تعریف روشنفکر واسط قرار دهد.

آقای هیچکس؛ «هر چی شما می‌خونی باعث تحریکه» 1

جامعه رپ فارسی و روشنفکر واسط

سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید این است که آیا تعریف روشنفکر واسط را می‌توان برای دیگر هنرمندان رپ فارسی هم به کار برد یا خیر؟ اول آنکه باید در نظر داشت این تعریف (که نویسنده این متن خود به آن نقد دارد که توضیحش در اینجا نمی‌گنجد) باوجوداینکه دارای ارزش در کارنامه کاری یک هنرمند اجتماعی است، اما عدم آن را نمی‌تواند حاصل ناکامی دانست. هنرمند رپ فارسی مانند سایر هنرمندان می‌خواهد حس درونی خود را به فرمی خلاق بیان کند و این بیان در بسیاری از موارد در خلاف جهت جریان مسلط جامعه پیرامون وی است. عده‌ای بیشتر درگیر تجربه‌گرایی در کلام و موسیقی هستند و عده‌ای تمایل به ساخت آثاری سرگرم‌کننده دارند.

اشعار هیچ‌کس در مقابل رویکرد انتزاعی مسلط بر رپ فارسی زیرزمینی در دهه ۹۰، بیشتر عینی و در مواجهه با مسائل پیرامونی صریح، پخته و برنده است. او به‌واسطه نوع نگاهش به جامعه و هنر به سمت جریان پاپ رپ فارسی که از رسانه‌های تجاری مانند رادیو جوان و پی‌ام سی پروموت می‌شوند نرفته است. شخصیتی لوطی و خاکی هم او را از جایگاه تقدس فاصله داده و هم به وی خصلتی عامه‌پسند و اصطلاحاً «با حال» بخشیده است. هرچند تعلق به نسل اول به هیچ‌کس در پیدا کردن پایگاه مردمی کمک بسیاری کرده است، اما به باور نویسنده در رپ فارسی کم نیستند هنرمندانی که می‌توانند در آینده علاوه بر هنرمند بودن در تعریف روشنفکر واسط نیز قرار گیرند.

تصویر «هیچ‌کس» شخصیتی فروتن است که سعی می‌کند شمایل قدیس و بت را برای دنبال‌کنندگانش نداشته باشد. علاوه بر این با کنشگری و نفوذ کلامش سعی در نقد کج‌روی و فساد جامعه رپ دارد و همین ویژگی‌ها می‌تواند او را در تعریف روشنفکر واسط قرار دهد.

آقای هیچکس؛ «هر چی شما می‌خونی باعث تحریکه» 1

آلبوم مجاز نقطه عطفی هم در کارنامه هیچ‌کس و مهدیار و هم رپ فارسی است. آلبومی که متعلق به همه فعالان جریانی است که امروز بعد از دو دهه تجربه مصائب و چالش‌ها و موفقیت‌ها، در این دوران سخت کشور دوره بلوغ خود را سپری می‌کند. شاید این قسمت از آهنگ رسوا بهترین تعریف از هیچ‌کس از زبان خود او باشد:

من نه یه لاتم، نه یه رهبر

هیچ‌کدوم این دو تا نیستم

دین‌دارا منو از خودشون نمی‌دونن، چون اونقدرا هم باخدا نیستم

کافرا منو از خودشون نمی‌دونن، چون اونقدرا هم بی‌خدا نیستم

من با شما‌م و جدا نیستم.

ولی از هیچ‌کدوم شما نیستم
پاسخ
 سپاس شده توسط سهَ‌ند ، ßяɪcε ، شـــقآیــق ، Ɗєя_Mσηɗ ، The moon
آگهی
#2
متاسفانه تهش اکثر مخاطبا (حالا یا بخاطر سن کمشون یا بخاطر بعضی فازهای غلط) نهایت چیزی که دوس دارن بشنون دیس و دیس بازی و تیکه انداختن.
حتی الان که ۳-۴ ماه از اومدن آلبوم گذشته نهایت چیزی که پیج های رپی بهش پرداختن تیکه هیچکس به یاس و حصین و زدبازی و بهرام و ‌‌... بوده.
اکثرا فقط دنبال حاشیه ن تا حرف اصلی.

شاید بخاطر همین موضوع که امثال بهرام و سورنا دیگه سمت این حاشیه بازیا نمیرن تا مخاطبشون یه ذره راجع به چیزی که میگن فکر کنه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ
 سپاس شده توسط شـــقآیــق
#3
(14-07-2020، 12:43)░4░0░4░ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
متاسفانه تهش اکثر مخاطبا (حالا یا بخاطر سن کمشون یا بخاطر بعضی فازهای غلط) نهایت چیزی که دوس دارن بشنون دیس و دیس بازی و تیکه انداختن.
حتی الان که ۳-۴ ماه از اومدن آلبوم گذشته نهایت چیزی که پیج های رپی بهش پرداختن تیکه هیچکس به یاس و حصین و زدبازی و بهرام و ‌‌... بوده.
اکثرا فقط دنبال حاشیه ن تا حرف اصلی.

شاید بخاطر همین موضوع که امثال بهرام و سورنا دیگه سمت این حاشیه بازیا نمیرن تا مخاطبشون یه ذره راجع به چیزی که میگن فکر کنه

به خاطر اقتضای سن و هیجاناتی ک این به اصطلاح شنونده های رپی دارن و به نظر شخصیم نداشتن یه درک و اگاهی که اونم دلیلش مطالعه کمه باعث علاقشون به بیف و بتل و دیس و این گونه قضایا توی رپ فارسی ما در این 20 سال شده که مخصوصا این چند سال اخیر که بچه ها حداقل از لحاظ سنی یکم بزرگ تر شدن وارد مرحله شنیدن رپ شدن
+
دیگ کسی قصد تفکر توی مفهوم موزیکو نداره و فقط وقت تلف میکنن واسه گوش هاشون
+
البته من خودم خیلی خوشم میاد گاهی از دیس و دیس بازی های به جا(چون صرفا دیس به این معنا نیست که تو از یه نفر متنفری نه اینطور نیست دیس فقط اینه که تو شاید حتی با یه اخلاق و یه رفتار دوست صمیمیت حال نکنی و در موزیک سبک گَنگ یا تِرپ بخوای یه تیکه ای بهش بندازی یا همون دیسش کنی )
+
و کلمات اتحاد و دیس شاید در معنی یه چیز جداگانه باشن ولی در راستای رپ فارسی ما همش یه معنی داره اونم پیشرفت
+
فقط بازم میگم اگه این به اصطلاح شنونده ها شعله زیر قابلمه رو بیشتر نکنن تا گاهی آرتیست های ما ک اونام بعضا از سواد کمی برخوردارن مثل فَناشون هیجانی نشن
پاسخ
 سپاس شده توسط شـــقآیــق
#4
(14-07-2020، 13:20)omidkaqaz نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(14-07-2020، 12:43)░4░0░4░ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
متاسفانه تهش اکثر مخاطبا (حالا یا بخاطر سن کمشون یا بخاطر بعضی فازهای غلط) نهایت چیزی که دوس دارن بشنون دیس و دیس بازی و تیکه انداختن.
حتی الان که ۳-۴ ماه از اومدن آلبوم گذشته نهایت چیزی که پیج های رپی بهش پرداختن تیکه هیچکس به یاس و حصین و زدبازی و بهرام و ‌‌... بوده.
اکثرا فقط دنبال حاشیه ن تا حرف اصلی.

شاید بخاطر همین موضوع که امثال بهرام و سورنا دیگه سمت این حاشیه بازیا نمیرن تا مخاطبشون یه ذره راجع به چیزی که میگن فکر کنه

به خاطر اقتضای سن و هیجاناتی ک این به اصطلاح شنونده های رپی دارن و به نظر شخصیم نداشتن یه درک و اگاهی که اونم دلیلش مطالعه کمه باعث علاقشون به بیف و بتل و دیس و این گونه قضایا توی رپ فارسی ما در این 20 سال شده که مخصوصا این چند سال اخیر که بچه ها حداقل از لحاظ سنی یکم بزرگ تر شدن وارد مرحله شنیدن رپ شدن
+
دیگ کسی قصد تفکر توی مفهوم موزیکو نداره و فقط وقت تلف میکنن واسه گوش هاشون
+
البته من خودم خیلی خوشم میاد گاهی از دیس و دیس بازی های به جا(چون صرفا دیس به این معنا نیست که تو از یه نفر متنفری نه اینطور نیست دیس فقط اینه که تو شاید حتی با یه اخلاق و یه رفتار دوست صمیمیت حال نکنی و در موزیک سبک گَنگ یا تِرپ بخوای یه تیکه ای بهش بندازی یا همون دیسش کنی )
+
و کلمات اتحاد و دیس شاید در معنی یه چیز جداگانه باشن ولی در راستای رپ فارسی ما همش یه معنی داره اونم پیشرفت
+
فقط بازم میگم اگه این به اصطلاح شنونده ها شعله زیر قابلمه رو بیشتر نکنن تا گاهی آرتیست های ما ک اونام بعضا از سواد کمی برخوردارن مثل فَناشون هیجانی نشن

خب قبول مخاطبا سنشون کم دنبال جنجالن . دیگه آرتیستا که داره ۴۰ سالشون میشه چرا انقدر حاشیه میسازن. ته کل کلشون هم این که تو به فلان جا وصلی ، تو از ملکه انگلیس پول میگیری ، تو بخاطر زلزله آهنگ میخونی بخاطر مردم نمیخونی و ...

جی جی چند سال پیش یه حرفی به پیشرو زد خیلی جالب بود : ( ۴۰ سالت شد دیگه میخوای دیس کنی کیو؟؟ ) و جالب که الان خود جی جی داره ۴۰ سالش میشه بعد ۱۰ سال گروهشون رو دوباره جمع کرده میاد یه دیس بچگانه میده !

حالا اگه نقد سازنده میکردن باز یچیزی ، مثلا شما ترک گذر از صفیر که دیس به بهرام بود رو گوش کن. من که خودم فن بهرامم واقعا لذت بردم ازش . انقدر که هنرمندانه و خوب داشت نقد میکرد سیاست های کاری بهرام رو.

و این هم کاملا اشتباه که دیگه کسی بخاطر مفهوم تفکر نمیکنه توی موزیک. خود من و خیلیای دیگه هستیم که دنبال همین مفاهیم جریان ساز و تاثیرگذاریم و از شنیدن و فکر کردن دربارشون لذت میبریم. رپر هم که تو این زمینه کار میکنه کم نداریم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ملتفت|دیس فدایی به هیچکس|شاگرد به استاد|
Rainbow بزرگان موسیقی و سینما در سوگ آقای خواننده !
  بین هیچکس و بقیه رپر ها چه میگذشت؟
  هیچکس تف ....*بررسی کامل تف استثنایی *+ نقد و تفسير
  کامنت های بی رحمانه باعث شده که دیگه Ed sheeran توییتر نیاد
  امیرحسین آرمان: تحمیل سلایق شخصی باعث شکست بازیگران در موسیقی می‌شود
  پست جدید هیچکس در صفحه شخصی خود در رابطه با آلبوم مجاز
  دستور ترامپ باعث واکنش مهدیار آقاجانی شد
  صحبت های هیچکس و علت عدم پخش مجاز
  از خوانندگان موسیقی زیرزمینی در ایران چه خبر؟/ از یاس و هیچکس تا ساسی مانکن و تتلو

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان