امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از مُدگرایی تا نابودی جامعه !

#1
Rainbow 
از مُدگرایی تا نابودی جامعه !


مد و مدپرستی را به صورت‌های گوناگون می‌توان مورد بررسی قرار داد; ولی من سعی کردم که مدگرایی را در سیر خطی مشخص که در بالا به آن اشاره شده است مورد بررسی قرار دهم .

شکل‌گیری طبقات جدید اجتماعی و اقتصادی در کشورمان به همراه جداسازی طبقاتی، فرهنگی، مصرف گرایی، رفاه‌زدگی و تجمل پرستی و رویکرد به آنچه که طی سالیان آغازین انقلاب اسلامی مذموم شمرده می‌شد، در جامعه رشد و نمو یافت و در اشکال مختلف بروز کرد .

رشد بی‌رویه واردات خارجی و تبلیغات لجام گسیخته برای مصرف آنها، جوی را در کشور حاکم ساخت که ما را فرسنگ‌ها از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دور ساخت .

در هر حال رشد قارچ گونه مدگرایی و به دنبال آن تجمل پرستی و اشرافی‌گری در جامعه و نمود عینی آن در همه سطوح اجتماعی را می‌توان یکی از آثار شبیخون و هجمه فرهنگی علیه انقلاب اسلامی دانست و گرایش شدید جوانان به پدیده مد و مد پرستی، متاثر از این امر است .

تولید و عرضه انواع لباس‌های وارداتی و داخلی با عکس‌های مبتذل، جملات مستهجن، شکل‌های نامانوس با فرهنگ پوششی ما، همراه با مدل‌های موی عجیب و غریب، به یک‌باره بازار داخلی و بوتیک‌ها را اشباع کرد و افراد مدپرست و مقلد با پوشیدن این قبیل لباس‌ها اصالت و هویت‌خویش را به بازی گرفتند .


در اینجا این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا فروشندگان کالاها هر نوع کالا و لباسی را می‌توانند وارد کنند؟

تاسیس مناطق آزاد تجاری، رواج آنتن‌های ماهواره‌ای و انواع فیلم‌های مبتذل و همراهی بسیاری از نشریات، عملا نقش مهمی در ترویج مد پرستی داشته است .
مد و مدگرایی را می‌توان در منازل، شرکت‌ها، ادارت و وزارتخانه‌ها و در وسایل و ابزارهایشان مشاهده کرد که این باعث تجمل گرایی و توجه بیش از حد به زرق و برق دنیا می‌شود .

این عمل، تحریک شهوات، خیالبافی، در روِیا زندگی کردن، اسراف، بی عاطفه بودن و ظلم و خیانت را به همراه دارد . با رواج این فرهنگ، عده‌ای به درآمد بالا دست می‌یابند و هر روز زندگی و وضع مالی خود را بهتر و مجلل‌تر می‌کنند و عده‌ای تنها در آرزوی آن می‌مانند و این باعث فاصله گرفتن افراد جامعه از هم و بیش‌تر شدن شکاف طبقاتی می‌شوند و فاصله طبقاتی جامعه را رو به زوال و نابودی می‌کشاند .

بنابراین یکی از چیزهایی که می‌تواند جامعه و ارزش‌های مسخ شده جامعه را دوباره احیا کند، پشت کردن به فرهنگ مدگرایی و تجمل گرایی است .
توجه به این نکته لازم است که روح و نفس انسان تنوع طلب است و اگر بخواهیم این نفس را رها کنیم، مسلما به سویی می‌رویم که با بینش الهی و معنوی - که انسان را به سوی صلاح و رستگاری هدایت می‌کند - منافات دارد .


قرآن کریم به افرادی که گمان می‌کنند تحریم زینت و پرهیز از غذاها و روزی‌های حلال، نشانه زهد و پارسایی است، بالحن تندی می‌فرماید:

«بگو ای پیامبر! چه کسی زینت‌های خدا را که برای بندگان خود آفریده، حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده»( !۱)

از این رو آگاه سازی نسل جوان و دادن الگوهای مناسب به آنان، یک وظیفه عمومی است و بایستی در جامعه ما جدی گرفته شود .
پاسخ
 سپاس شده توسط شـــقآیــق
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نظریه‌های جامعه‌شناسی - استاد دکتر امانی
Rainbow ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر !
  جامعه شناسی به زبان ساده
  زندگینامه ی ژولیا کریستوا ( فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی-بلغاری )
  نکات و هنجار های تالار اجتماعی(جامعه شناسی)
  امنیت مهمترین شرط بقای یک جامعه سالم
  جامعه شناسی چیست؟
  جامعه
  پیرامون فرهنگ عجله در جامعه ایرانی
  نیاز به وجود موسسات مد در جامعه ایرانی هست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان