امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چند همسری در قبایل آفریقا !

#1
▪ چندهمسری در قبایل آفریقا :


سنت چندهمسری در بین اکثر قبایل آفریقایی وجود دارد. در برخی قبایل، تعداد گاوهای گله تعیین کننده میزان دارایی مرد است و بر اساس کم و زیاد بودن تعداد دام هاست که مرد قبیله می تواند یک یا چند زن را به همسری خود درآورد. در باور مردان سنتی آفریقا، تعداد زیاد همسر، نه تنها از ثروت و دارایی حکایت می کند بلکه نشانگر اعتبار و اهمیت بالای فرد درسلسله مراتب قبیله اش می باشد.

مردان تک همسر، مردان فقیر قبیله محسوب می شوند. در بین قبایلی که از راه کشاورزی امرار معاش می کنند، مردان به داشتن همسران بیشتر ترغیب می شوند. زن بیشتر، فرزندان بیشتری را در پی خواهد داشت. مرد خانواده به خاطر حضور و اشتغال زنان و فرزندان خود به درآمد بیشتری دست می یابد. از سوی دیگر ساخت خانه، یکی از وظایف زن خانواده محسوب می گردد.

به خاطر سختی کار، زنان ترجیح می دهند با داشتن هووهای بیشتر سنگینی کار را بر خود آسان نمایند. وجود جنگ بین قبایل و نزاع بین افراد عامل دیگریست بر تداوم این سنت دربین مردم قبیله. در پایان هر جنگ، مردانی که جان به سلامت برده اند، زنان شوهر مرده را به همسری خود درمی آورند.

در قبایلی که از اعتقادات بومی خود پیروی می کنند مرگ پدرخانواده، به پسر بزرگ تر خانواده این اجازه را می دهد که جوان ترین زن پدرش را به عنوان همسر به خانه خود آورد. در صورت مرگ برادر، برادر دیگر علاوه بر دارایی، همسران او را نیز در اختیار خود خواهد داشت.
وجود چند همسر برای مرد، راه جادو و جنبل را به خانواده باز می کند. هر زن تلاش می کند با پیروی از نسخه جادوگر قبیله و استفاده از طلسم و جادو توجه شوهر را به خود و فرزندانش معطوف نماید و از اهمیت همسران دیگر نزد شوهر بکاهد.

در کشور «مالی» در غرب آفریقا، ۴۳درصد زنان با هووهای خود زندگی می کنند. به عبارت دیگر تقریبا نیمی از زنان ازدواج کرده این کشور شوهران خود را با زنان دیگری شریک می باشند. در باور این دسته از زنان، سنت چندهمسری از طرف مادر و مادربزرگ های آنان پذیرفته شده است و دلیلی ندارد که آنان از پذیرش آن سر باز زنند.
در سال های اخیر و با روند روبه افزایش دختران فارغ التحصیل از دانشگاه از سویی، و کسب استقلال مالی از سوی دیگر، زنان جوان، سنت هایی چون چندهمسری را به چالش می کشند. کم نیستند مردان سنتی ای که نسبت به این دسته از زنان روی خوش نشان نمی دهند و زنان بی سواد را بر باسوادها ترجیح می دهند و دختران خود را از تحصیل بازمی دارند.


همسر «ونگری مآتای» اولین زن دارنده درجه دکترا در شرق آفریقا و تنها برنده زن جایزه صلح نوبل در قاره آفریقا، علت طلاق همسرش را «تفکر قوی» او اعلام نمود. او در دادگاه اعلام کرد که نمی تواند زنش را کنترل کند به همین خاطر او را طلاق می دهد.
گاهی رهبران کشورهای آفریقایی برای جلب توجه و حمایت قشر سنتی جامعه به سنت چندهمسری رومی آورند. «چارلز تیلور» رئیس جمهور سابق «لیبریا» یکی از آنان بود. بعد از اعلام ازدواج «تیلور» با همسر چهارمش برخی از زنان لیبریایی این اقدام ریس جمهور را مورد سرزنش قرار داده و اقدام ریس جمهور را عاملی برای تشویق مردان جامعه به پیروی از سنت چندهمسری دانستند. روی کار آمدن خانم «سرلیف» به ریاست جمهوری این کشور از حضور زنان روشنفکر و قدرتمند در این کشور حکایت می کند. «سرلیف» اولین ریس جمهور زن در قاره آفریقاست.

منبع : روزنامه ابتکار
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان