امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معجزه آبخیزداری»| مشکل پدیده گردوغبار را چگونه حل کنیم؟

#1
«معجزه آبخیزداری»| مشکل پدیده گردوغبار را چگونه حل کنیم؟ صرفه‌جویی چند ده میلیون دلاری با آبخیزداری

معجزه آبخیزداری»| مشکل پدیده گردوغبار را چگونه حل کنیم؟ 1

آبخیزداری ارزانترین، محیط زیستی ترین و موثرترین راهکار مقابله با پدیده گردوغبار است. با آبخیزداری می توان از اتلاف میلیاردها تومان بودجه مملکت جلوگیری کرد.

یکی از مشکلات و بحرانهای محیط زیستی کشور، پدیده گردوغبار و ریزگرد است که طی سالهای اخیر بسیاری از استانهای کشور (حدود 25 استان) به خصوص استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است. گردوغبار علاوه بر پیامدهای بهداشتی و سلامت، خسارت اقتصادی میلیون ها دلاری به دنبال داشته است.

بررسی ها  نشان می­ دهد 60 درصد کانونهای گردوغبار در ایران، منشأ داخلی داشته است. عوامل متعددی را می­ توان برای پدیده گردوغبار برشمرد که از جمله عوامل اصلی می توان به دما، رطوبت و پوشش گیاهی اشاره کرد. البته بخشی  از ریزگرد کشور، مربوط به همسایه­ ها مثل عراق و عربستان است که می توان با دیپلماسی فعال محیط زیستی برای آن چاره اندیشیده شود.

طی سالیان اخیر راههای مختلفی برای مقابله با پدیده گردوغبار در ایران به کار گرفته شده است. یکی از این راهکارها، مالچ پاشی نفتی است. اما این راهکار قدیمی (پنجاه سال پیش از این راهکار استفاده شده است) که در دنیا منسوخ شده است، معایب و آثار ناگوار متعددی بر انسان، محیط زیست و منابع طبیعی دارد که از جمله این مضرات، می­ توان به این موارد اشاره کرد:

♤پرهزینه بودن و گران بودن
♤سرطان زا بودن مالچ نفتی
♤افزایش حرارت و گرمای مناطق مالچ پاشی شده
♤نابودی گیاهان و جانوران ریز و تخریب منابع طبیعی
♤غیرنفوذ ساختن زمین هنگام بارش باران و افزایش سیل
♤عدم امکان حرکت و رفت و آمد روی مناطق مالچ پاشی شده
♤عدم پایدار بودن (حداکثر دوام مالچ سه سال است و بعد از آن شبیه به دوده بخاری شده که عامل سرطان خواهد بود)

متاسفانه علیرغم پیامدها و آثار مخرب مالچ پاشی، تاکنون عمده راهکار برای مقابله با پدیده گردوغبار در بعضی استانها به خصوص استان خوزستان مالچ پاشی نفتی بوده است. یکی از علل اصلی استفاده از راهکار غیر محیط زیستی مالچ پاشی نفتی، قوانینی بوده است که مسئولان را ملزم به اجرای آن کرده است. برای نمونه در قانون بودجه سال 1398 در این باره چنین بیان شده است:

«شرکت ملی نفت ایران مکلف است حداکثر مبلغ شصت هزار میلیارد (60.000.000.000.000) ریال معادل حداقل چهارمیلیون تن مواد اولیه قیر(vb ) رایگان از منابع دریافتی بابت خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاهها را به صورت ماهانه به حسابی که نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است صد‌درصد (100%) مبالغ واریزی را به صورت ماهانه به دستگاههای اجرائی ذی‌ربط در سقف سهمیه‌های زیر به‌صورت همزمان برای خرید قیر مصرفی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و تأمین سایر هزینه‌های اجرای آسفالت طرح‌های مربوط تخصیص دهد. خزانه‌داری کل کشور مکلف است مبلغ تخصیص داده‌شده را به‌صورت کامل پرداخت و براساس موافقتنامه متبادله با شرکت مذکور تسویه‌حساب کند...

یازده‌‌‌درصد‌(11%) اعتبار برای انجام عملیات خاک‌پوش (مالچ پاشی کردن) سازگار با محیط زیست مورد تأیید سازمان ذی‌ربط، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور»

لازم به ذکر است به گفته مسئولان در سالهای 96 و 97، 250 میلیون دلار و در سال 98، 100 میلیون یورو اعتبار برای مقابله با پدیده گردوغبار اختصاص یافته است. در سال 99 نیز طبق قانون برنامه بودجه، قرار است مبلغ 20 میلیون یورو برای مقابله با پدیده گردوغبار و ریزگرد تخصیص یابد.

منبع:خبرگزاری تسنیم
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه بدون سرمایه پولدار شویم؟
  وزیر اقتصاد: نقدینگی ۷۰هزارمیلیاردتومانی واردشده به بورس را حفظ می‌کنیم
  وقتی لبنیات گران می‌شود خودرو را هم باید گران کنیم !
  چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟
  چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی در غرفه‌های شما ایفای نقش می‌کنند
  سرمایه گذاران بزرگ چگونه زمان خود را مدیریت می کنند؟
  استفاده از انیمیشن در بازاریابی: چرا و چگونه؟
  چگونه در محیط بی رونق اقتصادی بازاریابی کنیم؟
  چگونه به مشتریانی که بر سر قیمت چانه می زنند بفروشیم ؟
  چگونه نرخ بازگشت سرمایه (ROI ) را در بازاریابی افزایش دهیم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان