امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شش دست علیپور و چهار دست شیخ دیاباته!

#1
در 18 دوره لیگ برتر آقای گل از 10 تیم متفاوت بوده و پیکان و صنعت نفت این شانس را دارند تا یازدهمین تیمی باشند که افتخار رسیدن به کفش طلا به نام بازیکنشان ثبت شود. 





با نگاهی به آمار گلزنی مدعیان آقای گلی، متوجه می‌شویم با لژیونر شدن مهاجمان ایرانی مثل طارمی، رضایی، آزمون و محمدی لیگ ایران در پست مهاجم نوک با کمبودهایی مواجه شده. بهترین گلزن ایرانی لیگ شهریار مغانلو است که تا پایان هفته 27 ام 12 گله است. این در حالی است که مغانلو 5 گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. سه هفته مانده به اتمام لیگ دیاباته که بعد از گذراندن مصدومیت به اوج آمادگی رسیده مدعی اصلی رسیدن به کفش طلاست. شیخ در 4 هفته اخیر 4 بار برای استقلال گل زده تا فرهاد مجیدی امید زیادی به حفظ رتبه دوم جدول داشته باشد. 


در ادوار لیگ برتر تا کنون 10 تیم سازنده آقای گل بوده اند. تیم های پرسپولیس (5 بار) ، استقلال و سپاهان (3 بار) بیشتر از هر تیمی آقای گل ساخته اند که البته پرسپولیس در این مورد یک بار هت تریک کرده و مهدی طارمی(2) و علی علیپور(1) در لیگ های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم آقای گل شده اند. ابومسلم، تراکتور و فولاد هر کدام 2 بار و ذوب آهن، سایپا، ملوان و راه آهن هر کدام 1 بار آقای گل معرفی کرده اند. نکته قابل توجه اینکه سه تیم ابومسلم، ملوان و راه آهن دیگر در لیگ برتر حضور ندارند. 
 
مغانلو؛ شانس ثبت یک رکورد تاریخی

بزیک، عنایتی، خلیلی، برهانی، عمادرضا، طارمی (دو بار) و علیپور بازیکنانی هستند که در فصل قهرمانی تیم‌شان با کفش طلا عکس یادگاری گرفته اند و رافخایی و هادی اصغری در فصولی که ملوان و راه‌آهن در رتبه 13 و 12 جدول قرار داشتند توانستند بهترین گلزنان لیگ باشند.

مغانلو، مهاجم 25 ساله پیکان در حالی یکی از مدعیان اقای گلی است که در تیم پانزدهم جدول بازی میکند و در صورت سقوط یا کسب رتبه پایین تر از سیزدهم اولین آقای گل لیگ خواهد بود که در یکی از سه تیم پایین جدول حضور داشته است.
 

 

شش دست علیپور و چهار دست شیخ دیاباته! 1

 

 

رکوردها؛ عنایتی دست نیافتنی است؟

-  عنایتی با 147 گل بیشترین گل را در تاریخ لیگ برتر به ثمر رسانده و با 3 عنوان آقای گلی، از این نظر هم رکوددار است.

-  عنایتی تنها بازیکنی است که در اولین فصل حضور در لیگ برتر توانسته عنوان آقای گلی را به دست بیاورد.

-  رضا نوروزی بیشترین تعداد گل در یک فصل را به نام خود ثبت کرده است. نوروزی در فصل 90-89 که با 18 تیم برگزار شد 24 بار با پیراهن فولاد، دروازه حریفان را باز کرد.

-  رکورد تعداد گل در یک فصل، در لیگ های 18 تیمی در اختیار نوروزی (24 گل، فولاد) است و در لیگ های 16 تیمی (21 گل، استقلال) و 14 تیمی (17 گل، ابومسلم) در اختیار رضا عنایتی است.
 
 
شش دست علیپور و چهار دست شیخ دیاباته! 1

 

-  تنها دو بازیکن در تاریخ 19 ساله لیگ برتر توانسته اند دوبار پیاپی کفش طلا را به خانه ببرند: 

عنایتی با استقلال در فصل های 84-83 و 85-84 با 20 و 21 گل

 طارمی با پرسپولیس در فصل های 95-94 و 96-95 با 16 و 18 گل 

-  پرسپولیس تنها تیمی است که در کسب عنوان اقای گلی هت تریک کرده است و در سه فصل ابتدایی حضور برانکو، با طارمی (2 بار) و علیپور به این افتخار دست یافته. پس از پرسپولیس، استقلال با عنایتی (2 بار) و تراکتور با انصاری‌فرد و ادینهو توانسته اند 2 بار پیاپی به این عنوان برسند.

-  ادموند بزیک با 13 گل، با کمترین تعداد گل زده توانسته آقای گل لیگ شود، اتفاقی که با توجه به سه هفته باقیمانده از لیگ بعید است تکرار شود و دیاباته و مغانلو هر کدام با زدن 2 گل میتوانند رکورد بهتری به جا بگذارند.

-  تاکنون 5 مهاجم خارجی آقای گلی لیگ را جشن گرفته اند. عماد رضا از عراق و ادینهو و پریرا و کی‌روش از برزیل و عرفان اولروم از نیجریه.

-  فصل گذشته لوسیانو پریرا و کیروش استنلی با 16 گل این عنوان را کسب کردند و اگر دیاباته در این فصل موفق شود بهترین گلزن لیگ نوزدهم لقب بگیرد، برای اولین بار، دو سال پیاپی مهاجمان خارجی گوی سبقت را از گلزنان ایرانی می ربایند.
 
جوانترین و مسن ترین آقایان گل 

کریم انصاری فرد در 22 سالگی توانست خود را به عنوان یک استعداد گلزن به فوتبال ایران معرفی کند و با 21 گل نامش را به عنوان جوان‌ترین آقای گل تاریخ لیگ برتر ثبت کند و سایپا را برای اولین و اخرین بار در جمع تیم های سازنده آقای گل قرار دهد.

علی دایی پس از بازگشت از اروپا در فصل پرهیاهوی پرسپولیس بگوویچ، در 34 سالگی 16 بار برای پرسپولیس گلزنی کرد تا هم اولین اقای گل این تیم در لیگ برتر باشد و هم مسن ترین بازیکنی که کفش طلای لیگ برتر را به دست می‌آورد.
 
 
شش دست علیپور و چهار دست شیخ دیاباته! 1

 
تنوع اقلیم؛ گوناگونی استعداد

با نگاهی به محل تولد بازیکنان در ایران، باز هم متوجه این نکته می شویم که فوتبال ایران چه میزان دارای گستردگی و پراکندگی استعداد است. در 18 دوره لیگ برتر، از میان استان ها تهران و اردبیل هر کدام 2 و آذربایجان غربی، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران هر کدام 1 آقای گل تحویل فوتبال ایران داده اند. 
 
 
شش دست علیپور و چهار دست شیخ دیاباته! 1

 
دربی آقای گلی؛ کفش طلا سایز پای کیست؟

حال تا پایان هفته بیست و هفتم و سه هفته به پایان لیگ نوزدهم، دیاباته با 12 گل در 18 بازی و مغانلو با 12 گل در 25 بازی جلوتر از دیگر مدعیان آقای گلی هستند. دیاباته به طور متوسط هر 103 دقیقه و مغانلو هر 182 دقیقه یک گل به نام خود ثبت کرده اند.

آل کثیر با 11 گل نزدیک ترین تعقیب کننده و علیپور و ترابی با 10 گل پشت سر آنها هستند. دو ضلع دیگر مثلث آبی ها یعنی مطهری و قایدی با 9 گل در صدد رسیدن به شیخ هستند.
 
با بررسی حریفان آینده 5 مدعی اصلی آقای گلی در سه هفته پایانی، شاید بتوان پیش بینی کرد مغانلو کار سختتری نسبت به دیاباته دارد. شهریار با پیکان رودرروی صنعت نفت، استقلال و سپاهان قرار خواهد گرفت و دیاباته در انتظار بازی با شهرخودرو، پیکان و شاهین است. پیکان و شاهین با 42 و 50 گل خورده ضعیف ترین امار دفاعی این فصل را ثبت کرده اند و برای بقا می جنگند. آل کثیر هم با صنعت نفت به مصاف پیکان، شاهین و ماشین سازی خواهد رفت تا تکلیف اقای گل لیگ در بازی های رودرروی سه مهاجم مدعی آقای گلی مشخص شود مگر انکه ترابی یا علیپور در سه بازی باقیمانده قهرمان لیگ، از سه بازیکن دیگر پیشی بگیرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ᴀᴡᴀʏᴀᴜʀᴏʀᴀ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خط قرمز عنایتی روی چهار بازیکن هوادار
  دیاباته قید جشن قهرمانی را هم زد
  طاهری: سعی می‌کنیم از گروه چهار آسیا صعود کنیم
  سقوط تلخ در انتظار عابدزاده و علیپور
  دیاباته ؛ کفش طلا با شماره چهل و هفت!
  دیاباته برای گلزنی دست به دامن استوکش شد(عکس)
  سعادتمند: دیاباته با ما ادامه می دهد
  تلاش برای پرداخت زودتر از موعد پول دیاباته
  نامه تهدیدآمیز دیاباته به استقلال: پول ندهید، فسخ می‌کنم!/عکس
  سانیول: دیاباته زیاد مصدوم می‌شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان