امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هکلر و کخ ژ۳۶

#1
هکلر و کخ ژ۳۶، (به آلمانی: HK G36) یک تفنگ تهاجمی است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت آلمانی هکلر و کخ طراحی شده و از سال ۱۹۹۷ جایگزین تفنگ جنگی ژ۳ به عنوان سلاح سازمانی اصلی ارتش آلمان شد.

ژ۳۶ از پیشرفته‌ترین تفنگ‌های روز دنیا محسوب شده و در بسیاری از کشورها مورد استفاده‌است. این تفنگ از فشنگ ۵٫۵۶x۴۵ میلی‌متری ناتو استفاده می‌کند.

خشاب اصلی ژ۳۶ یک خشاب ۳۰ فشنگه است. محل قرارگیری خشاب به عنوان یک بخش جداگانه ساخته شده به همین دلیل این سلاح را به راحتی می‌توان برای پذیرش خشاب‌های دیگر آماده کرد. از یک خشاب ۱۰۰ فشنگه هم می‌توان برای تغذیه ژ-۳۶ استفاده کرد که در واقع خشاب استاندارد ام‌ژ۳۶ مدل تفنگ اتوماتیک جوخه ژ۳۶ است.

بعد از ساخت و طراحی مدل ژ۳۶، شرکت هکلر و کخ با همکاری ارتش آمریکا مدل اصلاح‌شده‌ای از این سلاح به نام ایکس-ام۸ تولید کرد.
در ساخت ژ-۳۶ مواد بسیار سبک پلیمری بکار گرفته شده است. بخش چکانه، قنداق، برگه آتش، بخشهای آلات متحرکه، قبضه، خشابها و اجزای دیگر از فیبر کربنی و پلیمری ساخته شده‌اند. در ساخت بخشهای مربوط به بدنه و لوله و نواحی حساس، فولاد بکار رفته است.

داغ شدن بیش از حد
در سال ۲۰۱۲ در جنگ افغانستان گزارش شد که ژ-۳۶ پس از شلیک چندصد گلوله، دقت خود را بشدت از دست می‌‌دهد. تا جایی که اصابت گلوله به هدفی در فاصله ۱۰۰ متر را «مشکل» توصیف کردند. همچنین اصابت گلوله به هدفی در فاصله ۲۰۰ متر را «نااُمید‌کننده» و اصابت گلوله با هدفی در فاصله ۳۰۰ متر را «غیرممکن» خواندند. بنابراین ژ-۳۶ بعنوان تفنگی که توانایی رزم طولانی مدت را ندارد شناخته شد. کارشناسان توصیه کردند که در شلیک کردن با این تفنگ در جنگهای طولانی، باید به آن استراحت داد تا خنک شود. در سال ۲۰۱۴ صنایع دفاع آلمان بعد از ۲ سال سکوت اعلام کرد که مشکل داغ شدن بیش از حد، بدلیل ضعف فنی تفنگ نبوده و بخاطر بکارگیری فشنگهای غیراستاندارد بوده است. شرکت تولید کننده مهمات هم به این امر اذعان داشت که در فشنگهایش، روکش مسی بکار رفته در گلوله را بیش از حد نازک طراحی کرده است. با اینحال مشخص شد که این اظهارات شرکت هکلر و کخ بهانه‌ای بیش نبوده و در سال ۲۰۱۵ وزیر دفاع آلمان خانم فن در لین، ژ-۳۶ را یک تفنگ «بی‌مصرف» نامید و اعلام کرد که ژ-۳۶ بخاطر مشکلات اعلام شده، از ارتش آلمان بازنشسته خواهد شد. ایشان اضافه کرد که ارتش کشور آلمان، دیگر این تفنگ پلاستیکی که در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، توانایی شلیک مستقیم به اهداف را ندارد در اختیار نخواهد داشت و از هکلر و کخ بابت این ضرر مالی وزارت دفاع شکایت کرد. اما وزارت دفاع آلمان، مدرک فنی محکمی برای ارائه به دادگاه در اختیار نداشت. بنابراین دادگاه آلمان رای را به سود هکلر و کخ اعلام کرد و دستور داد که لازم نیست این شرکت بابت نقص در ۱۶۷هزار تفنگ تحویل شده به ارتش آلمان، غرامتی بپردازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هکلر و کخ ژ۳۶ 1
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان