امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟

#1
سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟ 1
دلیل دوختن دهانه رحم چیست؟ در این مطلب در مورد باز شدن دهانه رحم در بعضی از خانم ها و لزوم دوختن رحم به طور مفصل آشنا می شوید.
مشکل نارسایی دهانه رحم و دوختن دهانه رحم
یکی از عمل‌های جراحی که گاه برای یک زن باردار لازم می‌شود، «سرکلاژ» یا دوختن دهانه رحم است. این عمل هنگامی انجام می‌شود که شک به نارسایی دهانه رحم وجود داشته باشد. نارسایی دهانه رحم در زنان به زایمان زودرس منجر می‌شود، زیرا دهانه رحم توانایی مقاومت و تحمل فشار ناشی از وزن جنین، کیسه آب و رحم و… را ندارد. بنابراین خود به خود باز شده و زایمان زودرس اتفاق می‌افتد.
بهترین راه تشخیص نارسایی دهانه رحم، وجود سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری است، به صورتی که دهانه رحم بیمار بدون احساس درد و بدون انقباض رحمی، باز شده و جنین نارس دفع می شود. اغلب این مشکل تکرار می شود، یعنی در بیماری که دچار نارسایی دهانه رحم است، سابقه دفع جنین به صورت مکرر وجود دارد و معمولا اولین جنینی که سقط می شود، سن حاملگی بالاتری نسبت به جنین های بعدی دارد، یعنی در هر بار حاملگی وضع بدتر می شود.
برای تشخیص نارسایی دهانه رحم، معاینه دهانه رحم با ابزارهای خاص قبل از حاملگی سودمند است. در صورتی که باز بودن دهانه رحم تشخیص داده شود، بیمار کاندیدای دوختن دهانه رحم یا سرکلاژ در پایان سه ماهگی در حاملگی بعدی می شود. از روش های تشخیصی دیگر، اندازه گیری سریال طول دهانه رحم در حاملگی هر دو هفته یکبار است که در صورت کوتاه شدن پشت سر هم در این اندازه گیری ها، تشخیص نارسایی دهانه رحم داده می شود. همین طور کسانی که رحم دو شاخ دارند، کاندیدای سرکلاژ در دوران بارداری می شوند.
 
علت نارسایی دهانه رحم چیست؟
از جمله علل اصلی این بیماری، آسیب هایی است که قبلا به دهانه رحم وارد آمده است، مثل پارگی دهانه رحم حین زایمان های قبلی، دستکاری های دهانه رحم حین انجام سقط یا در مواردی که برای درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه آن اقدام به برداشتن قسمتی از دهانه رحم می کنند و این مسأله به نارسایی دهانه رحم منجر می شود. از علل دیگر، مشکلات مادرزادی دهانه رحم است که اغلب با شکل غیرطبیعی رحم مثل رحم دو شاخ همراه است. همین طور استفاده از برخی داروها در دوران بارداری توسط مادر، به کوتاهی دهانه رحم جنین دختر منجر شده و در نهایت کودک دختر با نارسایی دهانه رحم متولد می شود.
 
درمان نارسایی دهانه رحم چیست؟
اولین راه درمان، استراحت مطلق تا زمان زایمان است که این روش حتی در کسانی که جراحی سرکلاژ را انجام داده اند هم توصیه می شود. راه درمانی دیگر سرکلاژ است، در زنانی که دچار نارسایی دهانه رحم هستند، قسمت انتهایی رحم آنها که به واژن ختم می شود، با استفاده از بخیه دوخته می شود تا با بسته شدن دهانه رحم، از تولد نوزاد نارس جلوگیری شود.
اما سرکلاژ یک روش درمانی قطعی نیست، بلکه با دوختن دهانه رحم فقط به بیمار کمک می شود و احتمال زایمان زودرس را در بیمار کم می کنیم. جراحی سرکلاژ بین ۱۴ تا ۲۲ هفتگی بارداری انجام می شود. عمل سرکلاژ بعد از بی حسی موضعی و یا بیهوشی کلی، با زدن بخیه زیر مخاط گردن رحمی انجام می گیرد. این امر سبب تقویت گردن رحم و بسته ماندن آن می‌گردد.
انجام عمل سرکلاژ پس از هفته ۲۲ بارداری با احتمال عفونت بیشتر و نیز پارگی زودرس کیسه آب جنین همراه است و توصیه نمی شود. بعد از عمل جراحی سرکلاژ ممکن است ترشحات خونی روشن، تا چند روز وجود داشته باشد که معمولا بعد از این زمان، به شکل ترشحات غلیظ تری در می آید و ممکن است تا پایان حاملگی ادامه پیدا کند.
خانم باردار پس از دو روز بستری‌شدن در بیمارستان، به استراحت در بستر (استراحت مطلق) به مدت ۳ تا ۵ روز نیاز دارد و پس از آن می‌تواند با احتیاط کامل به امور روزمره‌شان بپردازند. البته این را هم بدانید که در بعضی افراد که همچنان احتمال سقط برای آن‌ها وجود داشته باشد، ممکن است استراحت مطلق به مدت طولانی تری تجویز شود. ضمنا توصیه می شود از یک هفته قبل تا حداقل یک هفته بعد از عمل، نزدیکی با همسر صورت نگیرد.

 
چرا سرکلاژ انجام می گیرد؟
قبل از بارداری، دهانه رحم در زنان، حالت سفت و محکمی دارد. در اواخر بارداری سفتی دهانه رحم کاهش می یابد تا شرایطی فراهم شود که دهانه رحم حین زایمان باز شود و نوزاد به دنیا بیاید. حال اگر در طول حاملگی، دهانه رحم ضعیف و شل باشد، فرد در معرض سقط جنین و یا زایمان زودرس قرار می گیرد. اگر عمل سرکلاژ را انجام دادید، به محض مشاهده نشت مایع از واژن خود، فورا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا ممکن است علامتی از پارگی زودرس کیسه آب جنین باشد
اگر پزشک متخصص زنان، مشکلات زیر را در زن بارداری مشاهده کند، برای او عمل سرکلاژ را پیشنهاد می دهد:
– اگر فرد بی دلیل زایمان زودرس داشته باشد و یا سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد و یا دو سقط بی دلیل در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.
– اگر در سونوگرافی هفته ۲۰ تا ۲۴ بارداری، مشاهده شود که طول گردن رحم در خانمی کوتاه است، به خصوص اگر این خانم، سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.
– اگر قبل از هفته ۲۴ بارداری، اتساع (باز شدن) دهانه رحم در خانمی دیده شود. این مورد، حالت اورژانسی برای انجام عمل سرکلاژ محسوب می شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است به از دست دادن جنین منجر شود.
– اگر فردی دچار سقط های مکرر شود و علی رغم استفاده از راه های درمانی و دارویی تحت نظر پزشک متخصص، باز هم به سقط جنین مبتلا می شود، انجام عمل سرکلاژ قبل از آمیزش برای او توصیه می شود. اگرچه انجام این عمل قبل از آمیزش، قدرت باروری فرد را کاهش می دهد، در این خصوص متخصص مربوطه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سقط های مکرر او، تشخیص صحیح خود را خواهد داد.
 
انواع سرکلاژ
۱- McDonald Stitch : در این نوع سرکلاژ، مادر می تواند زایمان طبیعی انجام دهد.
۲-Shirodkar Stitch : در این نوع سرکلاژ ممکن است مادر بتواند زایمان طبیعی انجام دهد و در غیر این صورت باید تحت جراحی سزارین قرار بگیرد.
۳- Abdominal Stitch : هنگامی که طول گردن رحم کوتاه باشد و یا آسیب دیده باشد، بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد و از این روش استفاده می شود. برشی در ناحیه شکم مادر ایجاد می کنند و قسمت های بالا و پایین دهانه رحم  را به هم متصل می کنند. مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می گیرند، تنها از طریق سزارین می توانند زایمان کنند.
۴-Lash Cerclage : سرکلاژی است که قبل از باردار شدن انجام می گیرد و مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می گیرند تنها از طریق سزارین می توانند زایمان داشته باشند.
 
فواید سرکلاژ
– افزایش مدت زمانی که زن باردار بتواند جنین را در رحم خود نگه دارد.
– جلوگیری از زایمان زودرس
– کاهش میزان سقط جنین
– افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم و کامل
 
عوارض سرکلاژ
اگرچه این عمل برای برخی افراد لازم می باشد، اما همان طور که می دانید انجام هر عمل جراحی عوارضی دارد که بیمار باید از آنها مطلع باشد. عوارض احتمالی عمل سرکلاژ شامل موارد زیر می باشد :
– زایمان زودرس
– عفونت داخل رحمی
– پارگی زودرس کیسه آب جنین
– پرولاپس و یا افتادگی کیسه آب جنین
– بارداری چند قلویی
– سقط جنین به دلیل ناهنجاری های شدید جنینی
– عفونت
– انقباضات رحم
– خونریزی واژینال
– پارگی دهانه رحم
– ناتوانی دهانه رحم در کوتاه یا باز شدن
– تنگی گردن رحم
– پارگی رحم
– تب
– شل شدن بخیه
– سقط جنین
 
هشدارها
۱- اگر عمل سرکلاژ را انجام دادید، به محض مشاهده نشت مایع از واژن خود، فورا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا ممکن است علامتی از پارگی زودرس کیسه آب جنین باشد. پارگی این کیسه قبل از هفته ۳۷ بارداری، بسیار خطرناک می باشد.
 
۲- گاهی با وجود دوختن دهانه رحم مادر، پزشک مجبور می شود در موارد اضطراری مادر را سزارین کند. لذا به زنانی که این عمل را انجام می دهند، توصیه اکید می شود که فعالیت های شدید خود را در طی روز کاهش دهند تا انقباضات رحمی و مشکلات بعدی برایشان ایجاد نشود. نقش استراحت در این زمینه آنقدر مهم است که حتی، برای زنانی که با مشکل نارسایی دهانه رحم روبرو هستند و نمی توانند عمل سرکلاژ را انجام دهند، استراحت زیاد به آنها توصیه می شود.

منبع تاپ ناز
یار مگو که من منم
من نه منم نه من منم
گر تو تویی و من منم
من نه منم نه من منم
پاسخ
 سپاس شده توسط مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב
آگهی
#2
Brick 
بيش تر به خاطر فشار به دهانه رحم هست بعدزايمان
دلايلش هم اين كه فشار فيزيكي بيش از حد باعث اين معضل ميشه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
LIFE
پاسخ
 سپاس شده توسط جاویدم


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص
  ویروس کرونا ورژن دلتا چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان