امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معترضان به انتخابات قرقیزستان مقرهای دولتی را به آتش کشیدند

#1
Heart 
 اعتراضات هزاران نفری پس از آن در قرقیزستان به راه افتاد که دو حزب تشکیلاتی که یکی از آن‌ها به سورونبای جینبکف، رئیس‌جمهوری این کشور نزدیک بود، آرای انتخابات یکشنبه را از آن خود کرد.     

پلیس قرقیزستان شامگاه دوشنبه برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شد اما معترضان ساعاتی بعد به میدان مرکزی بیشکک، پایتخت این کشور بازگشتند و وارد ساختمانی شدند که محل استقرار ریاست جمهوری و پارلمان است. این ساختمان که در قرقیزستان به عنوان «کاخ سفید» نامیده می‌شود، صبح امروز دچار آتش‌سوزی شد.

معترضان سپس به سمت مقر کمیته امنیت ملی کشور قرقیزستان حرکت کردند و آلمازبیک آتامبایف، رئیس‌جمهوری سابق را که امسال به اتهام فساد به حبس محکوم شده بود، آزاد کردند.

رئیس‌جمهوری قرقیزستان شامگاه دوشنبه اعلام کرد، سه‌شنبه با رهبران تمام احزابی که در انتخابات مشارکت داشتند، دیدار می‌کند. در همین حال گروه‌های اپوزیسیون گزینه خودشان را به عنوان رئیس امنیت ملی منصوب کرده و فرمانده‌ای را برای بیشکک تعیین کردند اما مشخص نیست آنها چه میزان قدرت دارند.

تصاویری از بیشکک نشان می‌دهد، صدها معترض به انتخابات این کشور که خواستار ابطال نتایج آن هستند، حتی اسناد را از پنجره‌های دفتر سورونبای جینبکف بیرون ریختند و آن طور که به نظر می‌رسد بخشی از ساختمان را به آتش کشیده‌اند.

این تحولات پس از آن روی داد که میان معترضان به نتیجه انتخابات و پلیس درگیری به وقوع پیوست و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرد. معترضان نتایج انتخابات یکشنبه را قبول ندارند و می‌گویند تقلب شده است.

نتایج مورد مناقشه به این صورت بود که تنها ۴ حزب از میان ۱۶ حزب شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی توانستند به حد نصاب ۷ درصد برای راهیابی به پارلمان دست یابند؛ از میان این چهار حزب، سه حزب نزدیک به سورونبای جینبکف هستند.

روز دوشنبه، پلیس با استفاده از بمب‌های صوتی سعی در متفرق کردن هزاران معترضی داشت که در میدان آلاتو تجمع کرده بودند و پس از آن به خیابان‌های مجاور این میدان گریختند.

اما دقایقی بعد معترضان دوباره به هم پیوستند و مانند سیلی این میدان در مرکز بیشکک را تسخیر کردند آنها سپس به سمت ساختمان پارلمان رفتند و وارد ساختمان پارلمان شدند.

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، معترضان را نشان می‌دهد که وارد محوطه پارلمان شده‌اند و برخی از آنها از نرده‌های کنگره بالا می‌روند و بعضی دیگر در حال شکستن دروازه ورودی آن هستند. کمی بعد هم در این تصاویر دود غلیظی از این ساختمان بیرون می‌آید.

معترضان گفته‌اند میدان آلاتو را تا زمانی که رهبران حکومت را نبینند، ترک نخواهند کرد. پیشتر گزارش شد که حدود ۱۲۰ تن در جریان درگیری با پلیس ضد شورش مجروح شدند که حدود ۶۰ تن از آن‌ها افسران پلیس بودند. براساس گزارش اسپوتنیک، یک تن کشته و ۵۹۰ تن زخمی شده‌اند.

چندین تن از مصدومان در وضعیت وخیم جسمی قرار دارند، اما بنا بر بیانیه وزارت بهداشت قرقیزستان، این تجمع‌ها و درگیری‌های ناشی از آن تاکنون کشته‌ای بر جای نگذاشته است.

معترضان می‌گویند، حلقه نزدیک به رئیس جمهوری قرقیزستان اقدام به خرید آراء و ارعاب رای‌دهندگان کرده است. اتهامی که ناظران بین‌المللی بر انتخابات یکشنبه در قرقیزستان هم آن را "معتبر" ارزیابی کرده‌اند. ۱۲ حزب مخالف دولت اعلام کرده‌اند که نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت.

این کشور آسیای میانه با جمعیت ۶.۵ میلیونی از متحدان نزدیک روسیه است و سابقه ناآرامی سیاسی دارد. در ۱۵ سال گذشته، دو تن از روسای جمهوری قرقیزستان با ناآرامی‌ها سرنگون شدند
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Heart درگیری‌های مرز تاجیکستان-قرقیزستان، ۱۳ کشته و ۱۲۱ زخمی برجای گذاشت
  'چهار کشته' در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند
  نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا(زنده)
  پیش فرض انتخابات 2020 آمریکا و تاثیر آن بر قیمت ارز، قیمت طلا و سکه و قیمت نقره
Heart برهم صالح بر نظارت سازمان ملل در انتخابات عراق تأکید کرد
Heart آیا ترامپ می‌تواند نتایج انتخابات را نپذیرد؟
Heart طرح سناتورها برای جلوگیری از «دخالت ایران، روسیه و چین» در انتخابات آمریکا
Heart ترامپ احتمال شکست در انتخابات آمریکا را تأیید کرد
Heart اروپا منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان