امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده

#1
فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده 1
ماکارونی غنی شده دارای فوایدی است که البته به همه توصیه نمی شود این ماکارونی را مصرف کنند زیرا می تواند برای بعضی از افراد مضر باشد.
اطلاعاتی در مورد ماکارونی غنی شده
ماکارونی غنی شده که این روزها به وفور در بازار یافت می شود چگونه تولید می شود؟
دکتر محمد حجتی، متخصص صنایع غذایی، در پاسخ به این سوال می گوید:«روند تولید ماکارونی غنی شده به این صورت است که ابتدا ریزمغذی های مختلف را به میزان لازم به آرد ماکارونی (آرد مخصوص ماکارونی سمولینا است و برخی کارخانه هایی که این آرد را در اختیار ندارند، از آرد نول استفاده می کنند) می افزایند و سپس آرد و آب را در یک مارپیچ هلیکسی به طور یکنواخت با هم مخلوط و سپس به اکستروژن وارد می کنند».
استادیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان می افزاید:«در چنین شرایطی، خمیر ماکارونی تحت خلا قرار می گیرد و بسته به نوع قالبی که در خروجی اکستروژن وجود دارد، ماکارونی به صورت میله ای یا انواع فرمی، شکل خواهد گرفت». وی به این نکته هم اشاره کرد که مرحله بعدی، خشک کردن ماکارونی و کاهش رطوبت آن تا زیر 12 درصد است که بسته به سیستم خشک کن کارخانه ها، از چند ساعت تا یکی دو روز به طول می انجامد. «برش مرحله ماقبل از بسته بندی برای ماکارونی های میله ای است تا ماکارونی ها به اندازه مناسب با دستگاه، برش داده شوند».
وی درباره مدت زمان ماندگاری ماکارونی هم گفت:«ماکارونی بسته بندی شده اگر در شرایط مناسب نگهداری شود بیش از یک سال قابلیت مصرف خود را حفظ می کند».
این متخصص صنایع غذایی در نهایت خاطرنشان کرد:«بنده یک توصیه عمومی به همه مردم دارم و آن اینکه اگر قصد مصرف ماکارونی یا هر محصول غنی شده ای را دارید توصیه می کنم که براساس مندرجات روی بسته بندی، مقدار ماده موجود در هر وعده غذایی را با توجه به رژیم غذایی تان محاسبه کنید. در خصوص ماکارونی هم توجه به میزان مواد غنی شده موجود در آن ضروری است»
فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده 1
ماکارونی غنی شده چیست؟
ارزش تغذیه ای ماکارونی
ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه ی ماکارونی از آن استفاده می شود. این ماده ی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود 8-7 برابر کمتر از میزان نشاسته ی آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی ، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است.
تجزیه ی اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر (کازئین)، تخم مرغ و پروتئین سویا نشان می دهد که از نظر اسیدآمینه ی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به خاطر همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.
از طرفی این ارزش تغذیه ای، از مرحله ی خرید در مغازه تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می شود. در بعضی از موارد، نزدیک به 20 درصد ترکیبات انرژی زای آن به هنگام پخت از دست می رود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی شود. ماکارونی محصولی نیمه فرآیند شده است که در تهیه ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.
ماکارونی هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی و… مصرف می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

منبع تاپ ناز
یار مگو که من منم
من نه منم نه من منم
گر تو تویی و من منم
من نه منم نه من منم
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان