امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شباهت‌ها و فرق شقاق با بواسیر چیست؟

#1
بسیاری از کسانی که به بیماری های مقعد و کلورکتال مبتلا می‌شوند، نمی‌توانند بیماری خود را به درستی تشخیص دهند و به همین دلیل از روش‌های اشتباه برای درمان استفاده می‌کنند. بیماری هایی مثل شقاق و بواسیر(هموروئید) معمولا علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. اصلی ترین علائمی که افراد مبتلا به هموروئید آن را تجربه می‌کنند شامل خونریزی، بیرون زدگی و التهاب، درد در ناحیه نشیمنگاه، خارش و سوزش است.
این در حالی است که شقاق یا فیشر مقعد هم علائمی کاملا مشابه ایجاد می‌کند ولی این دو بیماری کاملا با هم متفاوت اند.
بواسیر به معنی تورم و کشیدگی رگ های دیواره مقعد است و علت ایجاد آن را می‌توان فشار بیش از حد در ناحیه رکتوم عنوان کرد. این بیماری ممکن است در داخل یا بیرون از مقعد ایجاد شود.
اما شقاق به معنی ایجاد زخم و شکاف در دیواره مقعد می‌باشد و در صورت عدم درمان این زخم عمیق شده و ممکن است به عضلات اسفنکتر هم آسیب برساند.
یکی از دلایل مشترکی که منجر به بروز این دو عارضه می‌شود، اسهال و یبوست طولانی مدت است که فشار وارده بر مقعد را افزایش می‌دهند.
اما قطعا شناخت تفاوت های این دو بیماری می تواند در تشخیص راحت‌ تر آنها به شما کمک کند، بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
مهم‌ترین تفاوت‌های شقاق و بواسیر
همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، شکل ظاهری این دو بیماری با یکدیگر تفاوت دارد. این اصلی ترین فرق شقاق با بواسیر است که می‌تواند تا حدی به بیمار برای تشخیص کمک کند.
هموروئید و شقاق
همچنین درد هموروئید معمولا ممتد است و بیمار در تمام طول شبانه روز آن را احساس می کند اما درد شقاق لحظه ایست. یعنی بیمار معمولا هنگام دفع مدفوع یک درد تیرکشنده و شدید را احساس می‌کند.
روش‌هایی که برای درمان بواسیر و شقاق استفاده می‌شود هم متفاوت است. در ابتدا و زمانیکه علائم این دو بیماری شدید نشده، می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد اما وقتی علائم شدید می‌شود باید درمان‌های پزشکی را جایگزین کرد.
البته اگر شقاق یا فیشر ناشی از عللی مثل تنگی کانال مقعد ایجاد نشده باشد، ممکن است به راحتی و با استفاده از روش های دارویی و خانگی درمان شود.
اما بیماری هموروئید معمولا پیچیده تر است و احتمال درمان آن با روش های خانگی پایین تر است. البته تمام این موارد با توجه به شرایط بیماری شما می تواند تغییر کند، بنابراین قبل از معاینه توسط پزشک متخصص نمی توان نظر قطعی داد.
روش های خانگی که بیشتر افراد هنگام مواجهه با این بیماری ها از آن استفاده می‌کنند، شامل استفاده از پمادهای مخصوص آنتی فیشر و آنتی هموروئید، مصرف فیبر و مایعات، افزایش تحرک و فعالیت و … است.
اما توصیه ما این است که خودسرانه برای درمان این بیماری ها اقدام نکنید، چون احتمال پیشرفت بیماری و قرار گرفتن در شرایط سخت وجود دارد.

دکتر بیژن عابدیان
پاسخ
 سپاس شده توسط LUGAN ، سهَ‌ند
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  علت خونریزی و درد بواسیر داخلی
  عوامل تاثیر گذار بر عود هموروئید یا بواسیر
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان