امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دلیل تپش قلب چیست و چه خوراکی هایی برای آن مفید است؟

#1
دلیل تپش قلب چیست و چه خوراکی هایی برای آن مفید است؟ 1
 
تپش قلب حرکت قلب است که باعث زنده ماندن ما می شود ولی اگر این حس دوست داشتنی احساس نشود و یا بیش از حد شود نشانه خوبی نیست. اگر تپش قلب به گونه ای باشد که به ینه ضربه بکوبد فرد را بسیار وحشت زده می کند.
دلیل تپش قلب و خوراکی هایی که تپش قلب را تنظیم می کنند
اگر می‌خواهید بدانید چرا بعضی افراد تپش قلبشان را احساس می‌کنند، گفتگوی ما را با دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بخوانید.
جناب دکتر، چه موقعی ضربان قلب‌مان را به‌طور واقعی احساس می‌کنیم؟
این احساس تپش قلب که اشاره می‌کنید دلایل متفاوتی دارد، مثلا اختلال هراس می‌تواند تپش قلب ایجا کند. به‌طور معمول اختلال ترس (فوبیا) شامل احساس وحشت به‌طور ناگهانی است و بی اختیار و اغلب بدون دلیل تکرار می‌شود.
در طول مدتی که می‌ترسید قلب شما تند می‌زند و ممکن است عرق کنید یا تنفس سریع، احساس ضعیف بودن، بیهوش شدن و سرگیجه داشته باشید.
علایم بدنی این اختلال ترس چیست؟
علایم بدنی آنقدر شدید است که ممکن است فکر کنید در حال مرگ هستید و نشانه‌های آن می‌تواند همانند علایم یک حمله قلبی باشد. ممکن است در قفسه سینه احساس درد کنید، آهسته نفس بکشید، احساس خفگی کنید و حتی کنترل تان را از دست بدهید. حمله می‌تواند در خانه یا بیرون خانه روی دهد و حتی شما را از خواب عمیق بیدارکند. یک حمله تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد، اما برای ده دقیقه یا بیشتر ادامه می‌یابد و بعد از آنکه متوقف شد، شما احساس کوفتگی و خستگی می‌کنید.
از آنجایی که زمان بروز حمله غیرقابل پیش‌بینی است، اغلب باعث ایجاد ترس و هیجان شدید یا نگرانی مداوم می‌شود و احتمال می‌دهید حمله در هر زمانی به وجود آید.
وجود مشکل قلبی هم می‌تواند تپش قلبمان را دچار اختلال کند؟
بله. فیبریلاسیون دهلیزی قلب یکی از مواردی است که تپش قلب را تشدید می‌کند. مشخصه این بیماری، ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع است. این حالت یک بی‌نظمی شایع قلب است که اغلب افراد مسن را مبتلا می‌کند. در فیبریلاسیون حفره‌های بالایی قلب بسیار سریع و نامنظم می‌تپند. سرعت ضربان بطن‌ها نیز افزایش می‌یابد و یک ریتم قلبی سریع و نامنظم ایجاد می‌کنند.
انقباضات زودرس قلب نیز می‌توانند احساس تپش و ضربان قلب را ملموس کنند.
انقباضات یا ضربان‌های زودرس، اغلب ضربان‌هایی هستند پراکنده که گاهی فرد آنها را اینگونه توصیف می‌کند:”انگار بند قلبم پاره می‌شود.” این ضربان‌ها معمولا خطری را متوجه فرد نمی‌سازند.
همچنین برخی اوقات با افزایش فعالیت بدنی مثل ورزش، ضربان قلب تند می‌شود که فرد به خوبی تپش قلب خود را احساس می‌کند، اما مشکلی برای شخص به وجود نمی‌آید.

آیا مشکلات تیروئید هم می‌تواند موجب احساس تپش قلب ‌شود؟
بله، به نکته خوبی اشاره کردید. پرکاری تیروئید می‌تواند چنین علامتی داشته باشد. در این بیماری، ضربان سریع و نامنظم قلب یا تپش قلب را احساس می‌کنیم. البته باید به یاد داشته باشیم که ضربان قلب در چنین بیماری یک موقعیت اورژانس است و با حالت‌های طبیعی متفاوت است، بنابراین اگر دچار پرکاری تیروئید هستید باید حتما درمان شوید و گرنه می‌تواند عوارض شدیدی در پی داشته باشد. این عوارض شامل مشکلات قلبی نظیر ضربان سریع قلب، ضربان نامنظم قلب یا فیبریلاسیون بطنی است.
در برخی موارد نیز نارسایی احتقانی قلب روی می‌دهد. این بیماری نزد زنان در مقایسه با مردان بیشتر است. اگر چه این بیماری می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در جوانان و میانسالان بیشتر روی می‌دهد.
تعداد ایده‌آل ضربان قلب
ضربان قلب حاصل یک دوره انقباض کامل قلب یعنی پر و خالی شدن آن از خون است. هر دوره این انقباضات در یک فرد بزرگسال سالم کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد. به همین دلیل تعداد ضربان قلب طبیعی در هر دقیقه برای آقایان حدود ۷۰ و برای خانم‌ها حدود ۷۵ ضربه است. این تعداد برای نوزادان که گردش خون سریع‌تر و تنفس تندتری دارند تا ۱۳۰ ضربه در دقیقه هم طبیعی است.
مصاحبه کننده :دکتر مجید سلطانی
چگونه تپش قلبتان را کاهش دهید؟
تپش قلب
با توجه به این که در بیشتر موارد تپش قلب، بیماری خاصی نیست، با کاهش استرس و اضطراب و انجام ورزش‌های سبک می توان تپش قلب را کاهش داد.
دکتر سینا مرادمند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تپش قلب اظهار داشت: گاهی فرد احساس می‌کند که دچار تپش قلب شده است که به صورت‌های گوناگونی نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می شود.
تعداد ضربان قلب در حالت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است و در موارد غیرعادی بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۳۰ تپش در دقیقه اتفاق می‌افتد.
وی افزود: منظور از تپش قلب همان باز و بسته شدن یا انقباض و انبساط آن است. تلمبه قلب در حالت انقباض یا بسته شدن خون را بیرون می فرستد، اما درحالت انبساط یا باز شدن خون را به درون قلب می کشد.
وی همچنین تصریح کرد: ورزش و فعالیت بدنی شدید می تواند باعث تپش قلب به مدت چند دقیقه در فرد شود. همچنین مصرف چای غلیظ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در افراد تپش قلب ایجاد کند.
نوار قلب
وی در ادامه در خصوص علائم همراه با تپش قلب افزود: تپش قلب با علائمی مانند سرگیجه، تنگی نفس، سرفه های ناگهانی، درد قفسه سینه و غش کردن همراه است.
دکتر مرادمند ادامه داد: فردی که به تپش قلب دچار می شود، باید به پزشک مراجعه کند و پس از انجام معاینه های لازم، نوار قلب از بیمار گرفته می شود که تا حدی می تواند علت تپش قلب را مشخص کند.
اگر علت تپش قلب مشخص نشود، نوار قلب متحرک به فرد متصل می شود تا اگر در طول ۲۴ ساعت فرد دچار تپش قلب شد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شود و نوع بیماری مشخص شود. به علاوه می توان از تست ورزش استفاده کرد.
وی در خصوص درمان تپش قلب گفت: عوامل به وجود آورنده تپش قلب را باید تشخیص داد و بیماری های قند خون، اضطراب و هیجانات را بهبود بخشید و با رعایت رژیم غذایی، پرهیز از استرس، هیجان، دوری از فعالیت‌های ورزشی سنگین، انجام پیاده روی، شنا و نیز کاهش وزن می توان ضربان قلب را کاهش داد.
علل تپش قلب
● علل:
▪ اضطراب
یبوست
▪ نفخ
▪ استرس
▪ مصرف بیش از حد سیگار
▪ فعالیت های فیزیکی زیاد
▪ مصرف بیش از حد کافئین
▪ تب
▪ اختلال تیروئید
▪ کم خونی
▪ از دست دادن خون
▪ درد بیش از حد
▪ کمبود اکسیژن
▪ تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، حاملگی و یائسگی.
▪ مصرف برخی داروهای سرماخوردگی و حساسیت .
▪ فشار به قلب.
● علایم:
▪ عرق کردن
▪ غش کردن
▪ سرگیجه
▪ کمبود نفس
▪ ناراحتی و درد در قسمت سینه
▪ عملکرد ضعیف قلب
▪ ضربان تند نبض.
● درمان خانگی:
▪ مصرف روزانه آب انگور در کاهش تپش قلب موثر است.
▪ قبل از خواب مخلوطی از یک لیوان آب، نصف لیوان آبلیمو و یک قاشق عسل میل کنید.
▪ مصرف سبزی و میوه را افزایش دهید.
▪ به فعالیت های جسمی روزانه مانند شنا و دوچرخه سواری بپردازید.
▪ از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه، قهوه و چای بپرهیزید.
خوراکی های تنظیم کننده ضربان قلب
تپش قلب، بالا بودن یا نامنظم بودن ضربان قلب نشانه بیماری این عضو بدن است. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از مواد غذایی تنظیم کننده ضربان قلب استفاده کنید. این مواد غذایی آرام بخش است و در تنظیم ضربان قلب موثر است. قلب مانند یک ماشین است که با سرعت خاص عمل می کند. افزایش سرعت یا نامنظم شدن حرکت آن می تواند در عملکرد این ماشین اشکالاتی به وجود آورد.
گاهی بالا رفتن ضربان قلب، پیش از وقوع یک حمله قلبی به وجود می آید و فرد به علت استرس دچار افزایش ضربان قلب می شود. علاوه بر آن بالا بودن غیرطبیعی فشار خون نیز می تواند علت بی نظمی ضربان قلب باشد. در این مطلب به چند ماده غذایی مفید برای تنظیم ضربان قلب اشاره شده است.
ماست: غنی از ویتامین B12 است که در کنترل تپش قلب موثر است. ویتامین B12 کمک می کند تا سلول های عصبی رشد کند و استرس وارد شده را تحمل کند.
موز: سرشاراز پتاسیم است. این الکترولیت برای برقراری ارتباط بین مغز و قلب لازم است. بنابراین در تنظیم ضربان قلب موثر است.
سیر: «آلیسین» موجود در سیر مانع از آسیب رادیکال های آزاد در قلب می شود و کلسترول مضر را از بین می برد.
نمک: همیشه بالا بودن ضربان قلب مسئله ساز نیست گاهی نیز پایین بودن ضربان قلب مشکل ایجاد می کند. مصرف نمک برای افرادی که دچار کندی ضربان قلب هستند، موثر است.
مغز میوه: این تنقلات سرشار از چربی سالم است که از قلب در برابر شوک محافظت می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد.
ماهی: همه ماهی های چرب از جمله سالمون حاوی اسید چرب امگا۳ است که حاوی کلسترول خوب است بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفید است.
کشمش: برای حفظ ضربان سالم قلب، لازم است و در ایجاد تعادل سدیم و پتاسیم بدن نقش دارد. کشمش سرشار از پتاسیم لازم و کم سدیم است. لذا یکی از بهترین مواد غذایی برای تنظیم ضربان قلب است.
جودوسر: بهترین ماده غذایی برای دفع کلسترول مضر از سرخرگ هاست. این ماده غذایی اسید چرب امگا۳ دارد که ضربان قلب را ثابت نگه می دارد.
نعناع: بر اساس دیدگاه طب قدیمی شرق، نعناع تقویت کننده عضله قلب و افزایش دهنده گردش خون در قلب است.
کدو تنبل: منیزیم موجود در آن در تنظیم ضربان قلب موثر است.
پاکیمان / خراسان / تبیان
یار مگو که من منم
من نه منم نه من منم
گر تو تویی و من منم
من نه منم نه من منم
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  سیلر ماروچی چه ویژگی‌هایی دارد؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان