امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

داروی آتورواستاتین چه عوارضی دارد؟

#1
آتورواستاتین یکی از داروهای درمانی چربی خون بالا می باشد. در واقع این دارو سطح چربی بد در خون را کاهش می دهد و به همین دلیل خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سکته قلبی را کاهش می دهد.
اطلاعاتی در مورد آتورواستاتین (Atorvastatin)
آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor) عنوان کاهش دهنده کلسترول بد خون تجویز میشود . هرچند تاثیر اصلی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است ولی به میزان کمتری تری گلیسرید خون را نیز کاهش می دهد.
مانند بقیه استاتینها با مهار آنزیم HMG COA ردوکتاز در کبد عمل می کند. HMG COA در بیوسنتز کلسترول نقش اساسی دارد
آتورواستاتین به سرعت از طریق مجرای گوارش جذب می شود. فراهمی زیستی مطلق دارو حدود 12% است.پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است. این دارو دارای متابولیسم کبدی و خارج کبدی است. متابولیت های فعال دارو مسئول ایجاد حدود 70% از اثر مهارکنندگیHMG-COA ردوکتاز می باشد. نیمه عمر دارو حدود 14 ساعت بوده وعمدتاً از طریق مدفوع دفع می شود.
آتورواستاتین یکی از داروهای درمانی چربی خون بالا می باشد. در واقع این دارو سطح چربی بد در خون را کاهش می دهد و به همین دلیل خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سکته قلبی را کاهش می دهد.
تورواستاتین برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود و خطر ابتلا به سکته مغزیحمله قلبی, و یا عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2, بیماری عروق کرونر قلب و یا دیگر عوامل خطر کاهش می دهد. این دارو برای درمان بیماری بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال تجویز می شود. آتورواستاتین میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می دهد.
برای اثربخشی بیشتر این دارو, توصیه می شود از رژیم غذایی سالم و کم کلسترول و کم چربی استفاده شود. به علاوه ورزش کردن, درمان چاقی و کاهش وزن و ترک سیگار می توانند نقش موثری در درمان چربی خون با این دارو داشته باشند. این دارو به شکل قرص موجود است.
داروی آتورواستاتین چه عوارضی دارد؟ 1
آتورواستاتین
اشکال دارویی
قرص 10، 20، 40، 80 میلیگرمی دارد
موارد مصرف آتورواستاتین
آتورواستاتین به عنوان داروی کمکی همراه با رژیم غذایی در درمان زیادی چربی خون مصرف می شود. این دارو سبب کاهش غلظت تام کلسترول، کلسترول LDL ، آپولیپوپروتئین B و تری گلیسرید در بیمارن مبتلا به افزایش خون می شود.
مکانیسم اثر آتورواستاتین
مهار کننده 3- هیدروکسی-3- متیل گلوتاریل کوآنزیم آ (HMG-CoA) ردوکتاز، آنزیم محدود کننده سرعت در مسیر سنتز کلسترول است (این دارو تولید موالونیک اسید را از HMG-CoA کاهش می دهد)؛ این مهار آنزیمی باعث می شود رسپتورهای LDL روی غشای هپاتوسیت ها به صورت جبرانی افزایش یافته و کاتابولیسم LDL تحریک شود. علاوه بر توانایی مهارکنندگان HMG-CoA ردوکتاز در کاهش سطح پروتئین C واکنشی، این داروها دارای خصوصیات پلئوتروپیک از جمله بهبود عملکرد اندوتلیال، کاهش التهاب در محل پلاک کرونری، مهار تجمع پلاکتی و اثرات آنتی کوآگلانی هستند.
فارماکوکینتیک آتورواستاتین
آتورواستاتین به سرعت از مجرای گوارش جذب می شود. فراهمی زیستی مطلق دارو حدود 12% است. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است. این دارو دارای متابولیسم کبدی و خارج کبدی است. متابولیت های فعال دارو مسئول ایجاد حدود 70% اثر مهارکنندگی HMG-COA ردوکتاز می باشد. نیمه عمر دارو حدود 14 ساعت بوده و عمدتاً از طریق مدفوع دفع می شود.
مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو :
مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر است :
– بزرگسالان :10 تا 80 میلیگرم یکبار در روز .
– اطفال :مقدار لازم توسط پزشک تعیین می شود.
چگونه آتورواستاتین را مصرف کنیم؟
پیش از شروع به مصرف دارو، بروشور موجود در جعبه محصول را مطالعه نمایید. بروشور، اطلاعات جامع تری از محصول، شرکت سازنده و لیست کاملی از عوارض جانبی را در اختیار شما قرار می دهد.
آتورواستاتین را روزانه یک عدد، مطابق دستور پزشک مصرف نمایید.
آتورواستاتین را می توانید درهر ساعتی از شبانه روز، قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید، اما بهتر است جهت پیشگیری از فراموش نمودن مصرف دارو آن را در یک ساعت مشخص از شبانه روز میل کنید.
دوز فراموش شده :
در صورتیکه یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یادآوردن بلافاصله آنرا خورده ، ولی اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از خوردن آن صرفنظر کرده مطابق قبل دارو را مصرف کنید و مقدار آنرا نیز دو برابر نکنید .
پیش از مصرف آتورواستاتین
پیش از مصرف آتورواستاتین، در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر پزشک یا داروساز را مطلع سازید:
• تصمیم به بارداری، بارداری و شیردهی
• مشکلات کبدی یا سابقه هر نوع بیماری که بر کبد شما تأثیر گذاشته است.
• سابقه درد های ماهیچه ای و یا درد های مکرر و بدون علت ماهیچه ای
• نوشیدن مکرر الکل
• سابقه اختلال تیروئیدی
• مشکلات کلیوی
• پورفیری (نوعی اختلال خونی نادر)
• بالا بودن بدون علت ترانس آمیناز های سرم
• سابقه واکنش آلرژیک به دارو و یا ترکیبات جانبی آن
• مصرف سایر دارو ها از جمله دارو های گیاهی و مکمل ها
مصرف دارو درصبح نتیجه بهتری دارد
اکنون به بیماران مبتلا به کلسترول خون بالا توصیه می شود داروهای خود را به جای صبح، قبل از رفتن به تختخواب استفاده کنند. مطالعات محققان دانشگاه ساندرلند نشان داده، در بدن بیمارانی که داروی خود را به جای شب ها در صبح مصرف می کنند، به میزان بسیار بیشتری کلسترول های بد از نوع LDL تولید می شود.
تحقیق دیگری که در سال 2008 انجام شده ثابت کرده بیمارانی که داروی خود به نام atorvastatin که یکی از داروهای کاهنده کلسترول خون است را بعد از ظهر مصرف می کنند، نتیجه بهتری در مقایسه با استفاده آنها در صبح می گیرند. با این کار میزان تعداد حملات قلبی و انسداد رگ های خونی در این بیماران کاهش چشمگیری پیدا می کند و در عوض میزان تولید کلسترول های خوب در بدنشان بیشتر می شود. فایده دیگر مصرف قرص ها در این زمان بهتر شدن عملکرد رگ های خونی است. دانشمندان معتقدند، شاید در شب که ما غذا نمی خوریم، تولید کلسترول به بیشترین میزان خود در بدن می رسد و به همین دلیل مصرف قرص ها در این زمان بهترین نتیجه را به همراه دارد.
دستیابی به بهترین درمان
• سعی کنید به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایید، زیرا در این صورت پزشک می تواند روند بهبود شما را کنترل کند. انجام یکسری آزمایشات خون، بخصوص در ابتدای درمان نیاز است. انجام آزمایشات، کبد شما را کنترل می کند که آتورواستاتین اثری بر روی آن نداشته است و همچنین میزان کلسترول خون را می سنجد.
• پزشک به شما توصیه می کند که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، مصرف نمک روزانه را کاهش دهید، سیگار نکشید و به طور مرتب ورزش کنید. این اعمال، ریسک پیشرفت بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهند.
همچنین بخوانید : تمامی اطلاعات دارویی را بشناسید
• در مدتی که آتورواستاتین مصرف می کنید از نوشیدن مقادیر زیاد آب گریپ فروت (بیشتر از 2 فنجان در روز) خودداری کنید. یک ترکیب شیمیایی در گریپ فروت مو جود می باشد که میزان آتورواستاتین خون را افزایش می دهد در نتیجه احتمال بروز عوارض ناخواسته افزایش می یابد.
• مقدار مصرف الکل را کاهش دهید زیرا ریسک عوارض کبدی را افزایش می دهد.
• زنانی که احتمال بارداری در آن ها وجود دارد نباید آتورواستاتین مصرف کنند مگر اینکه از یک روش مطمئن برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پیشگیری از بارداری استفاده کنند.
• در صورتیکه می خواهید داروی دیگری مصرف کنید، برای اطمینان از عدم تداخل با آتورواستاتین با داروساز مشورت کنید.
نکاتی که در رابطه با مصرف قرص آتورواستاتین باید بدانید
• علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب کم کلسترول و کم چرب، تغییر در شیوه زندگی شامل ورزش، از دست دادن وزن در صورت اضافه وزن و ترک سیگار ممکن است به تاثیر این دارو بهتر کمک کند.
• در تعداد بسیار کمی از افراد آتورواستاتین ممکن است باعث مشکلات حافظه خفیف یا سردرگمی شود. اگر این عوارض نادر رخ داد با دکتر خود صحبت کنید.
• به ندرت، استاتین ها ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن دیابت شود با دکتر خود در مورد فواید و خطرات دارو گفتگو صحبت کنید.
• مصرف همزمان با آب گریپ فروت باعث افزایش سطح خونی دارو و سمیت ناشی از آن می شود.
• این دارو در بیماران با سابقه بیماری کبدی یا مصرف زیاد الکل باید با احتیاط مصرف شود.
• این دارو در دوران بارداری نباید استفاده شود زیرا آتورواستاتین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.
• بیماران باید حین درمان از رژیم های غذایی کم کلسترول استفاده کنند.
• آتورواستاتین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. بنابراین شما هرگز نباید در دوران شیردهی از این دارو استفاده نمایید.
شرایط نگهداری:
در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد (ترجیحاً 20 تا 25 درجه سانتی گراد)، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.
مصرف در دوران بارداری و شیردهی
اگر شما باردار هستید نباید از این دارو استفاده نمایید زیر آتورواستاتین میتواند به جنین شما آسیب برساند و یا حتی ممکن است باعث نقض در هنگام تولد شود
آتورواستاتین ممکن است به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند، قبل از قطع قرص حتما در این خصوص با متخصص خود مشورت کنید.
این دارو نباید جهت درمان چربی خون زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری های کبدی تجویز شود.
مصرف این دارو توسط زنان باردار, ممکن است به جنین آسیب وارد کرده و موجب نقص او پس از تولد شود.
بنابراین به زنان باردار توصیه می شود به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنند.
داروی آتورواستاتین چه عوارضی دارد؟ 1
عوارض مصرف آتورواستاتین
عوارض جانبی شایع و جدی
اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید٬ مصرف این دارو را متوقف نموده و سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .
درد عضلانی غیر قابل توضیح، حساسیت به لمس، و یا ضعف.
گیجی، مشکلات حافظه؛
تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره رنگ.
تورم، افزایش وزن، ادرار کمتر از حد معمول .
افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس های میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، از دست دادن وزن. یاتهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم).یکی از شایع ترین عوارض جانبی آتورواستاتین, ایجاد واکنش های آلرژی است. در صورت بروز علائمی از قبیل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو سریعا به پزشک مراجعه شود. از آن جایی که در برخی موارد آتورواستاتین موجب تجزیه بافت های عضلانی استخوانی می شود, در صورت مشاهده علائمی مانند درد عضلانی غیر قابل طبیعی, حساسیت به لمس, احساس ضعف همراه با تب, خستگی غیر طبیعی و تیرگی ادرار, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
تداخل دارویی
  • مصرف همزمان با آنتی اسیدها جذب آتوروستاتین را کاهش می دهد. ولی روی کاهش LDL اثری ندارد.
  • مصرف همزمان با ضد قارچهای آزول، سیکلوسپورین، اریترومایسین و مشتقات فیبریک اسید، خطر رابدومیولیز را افزایش می دهد.
  • دارو باعث افزایش سطح خونی دیگوکسین می شود.
  • دیلیتیازم، ماکرولیدها (آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، تلیترومایسین)، نفازدون و وراپامیل باعث کاهش متابولیسم دارو و افزایش عوارض ناشی از آن از جمله دردهای عضلانی می شود.
  • فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول باعث افزایش سطح خونی دارو می شوند. بهتر است همزمان با هم استفاده نشوند یا در صورت لزوم دوز آتورواستاتین کاهش یابد.
  • دارو باعث افزایش سطح خونی داروهای OCP می شود.
  • مصرف همزمان با آب گریپ فروت باعث افزایش سطح خونی دارو و سمّیت ناشی از آن می شود.
مراقبت های پرستاری
قبل از مصرف آتورواستاتین، اگر شما به آن حساسیت دارند با دکتر خود در میان بگذارید
اگر شما سابقه پزشکی، به خصوص بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی، مصرف الکل را دارید قبل از استفاده از این دارو، به دکتر یا داروساز خود بگویید.
افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص مشکلات عضلانی نشان دهند.
جم فیبروزیل
جم فیبروزیل دارویی است که برای پایین آوردن کلسترول لیپوپروتئین کم چگال (LDL) وتری گلسیریدها و افزایش سطح لیپوپروتئین پرچگال (HDL) درخون استفاده می شود. بنابراین جمفیبروزیل دارویی است که به جلوگیری از بیماری عروقی کرونری کمک می کند. این دارو بالا بودن سطح کلسترول خون را درمان نمی کند، بلکه فقط شرایط را کنترل می کند.برای افزایش تأثیر این دارو باید از دستورات پزشک تان مبنی بر کاهش دریافت اسیدهای چرب اشباع و کلسترول از طریق غذاها، پرداختن به ورزش به مقدار کافی ، کاهش وزن تا رسیدن به وزن مطلوب و ترک سیگار (اگر سیگاری هستید) پیروی کنید.این دارو در درمان زیادی چربی خون در بیمارانی که به درمان با رژیم غذایی پاسخ کافی نمی دهند، مصرف می شود. این دارو همچنین برای پیشگیری اولیه از بیماری عروق کرونر قلب در مردان مسن مبتلا به زیادی چربی خون به کار می رود.
مقایسه دو داروی جم فیبروزیل و آترواستاتین

مقایسه دو داروی جم فیبروزیل و آترواستاتین مقایسه دو داروی جم فیبروزیل و آترواستاتین از نظر پائین آوردن میزان کلسترول وتری گلیسرید مقدمه :هر دو دارو برای کاهش چربی مضر خون و تری گلیسرید مورد استفاده است با این تفاوت که جم فیبروزیل نمی تواند باعث کاهش خطر حمله قلبی و مغزی شود ولی آتور واستاتین این کار را انجام می دهد ضمن اینکه جک فیبروزیل اگر با غذای کم چربی و سبک زندگی سالم همراه باشد می تواند موثر تر باشد . مروری بر جم فیبروزیل Gemfibrozil Overview جم فیبروزیل 300 میلی گرم Gemfibrozil 300mg به همراه تغذیه مناسب و برای کمک به پائین آوردن تری گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون HDL مصرف می شود . این دارو می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون LDL هم شود جم فیبروزیل وابسته به گروهی از داروها بنام فیبرات ها fibrates.” هستند
داروی آتورواستاتین چه عوارضی دارد؟ 1
atorvastatin
که کارکرد آن در جهت کاهش میزان چربی تولید شده در کبد است . باعث کاهش تری گلیسرید در افرادی می شود که سطح تری گلیسرید خون آنها بالاست و باعث کاهش خطر بیماری پانکراس = پانکراتیت pancreatitis می گردد . اما جم فیبروزیل بر خلاف آترواستاتین نمی تواند باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی شود . برای اطلاع از فوائد جم فیروزیل و خطرات آن بهتر است با پزشکتان مشورت کنید . ضمن اینکه داشتن تغذیه مناسب ( مثل رژیم کم چربی و کم کلسترول ) ونیز سبک زندگی سالم از جمله ورزش کردن و عدم استفاده از مشروب و کاهش وزن و ترک سیگار می تواند باعث شود که مصرف جم فیبروزیل موثر تر باشد آتورواستاتین نام ژنریک – نام تجارتی لیپیتور Generic Name:آتورواستاتین چیست ؟
آتورواستاتین جزء آن دسته از داروهاست که بنام “statins نامیده می شود . آتورواستاتین باعث کاهش کلسترول بد و کاهش تری گلیسرید در خون می شود ودر عین حال کلسترول خوب good” cholesterol (high-density lipoprotein, or HDL). را افزایش می دهد . آتور واستاتین برای مداوای کلسترول بالا و کاهش خطر سکته مغزی و سایر عوارضی قلبی که حاصل دیابت نوع دوم و بیماری عروق کرونر و نیز سایر ریسک فاکتورها هستند مصرف می شود . آتور واستاتین در بزرگسالان و نیز اطفال بالای 10 سال مورد استفاده است . آتورواستاتین می تواند برای موارد دیگری که در اینجا ذکر نشده است نیز مورد استفاده باشد.

منبع تاپ ناز
یار مگو که من منم
من نه منم نه من منم
گر تو تویی و من منم
من نه منم نه من منم
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیلر ماروچی چه ویژگی‌هایی دارد؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  آیا درمان خانگی فیستول با گیاهان دارویی واقعیت دارد؟
  خونریزی مقعد چه ارتباطی با بیماری بواسیر دارد؟
  دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟
  بدترین نوع پاپ کورن با عوارضی جدی
  رابطه زناشویی در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟
  چشم بند خواب چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟
  آیا امکان مجددعمل بینی وجود دارد یا خیر؟
  زایمان به صورت سزارین چه خطرات و عوارضی دارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان