امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سیسلتنیا

#1
سیسلتنیا (آلمانی: Cisleithanien یا Zisleithanien‎، مجاری: Ciszlajtánia‎، چکی: Předlitavsko‎، اسلواکی: Predlitavsko‎، لهستانی: Przedlitawia، کرواتی: Cislajtanija‎، استونیایی: Cislajtanija‎، رومانیایی: Cisleithania‎، اوکراینی: Цислейтанія‎، انگلیسی: Cisleithania‎ و نویسه‌گردانی: Tsysleitàniia)؛ یک عضو عادی ولی در عین حال هنوز به صورت غیررسمی بخش شمالی و غربیِ پادشاهی اتریش-مجارستان؛ پادشاهی دوگانه‌ای که در جریان سازش ۱۸۶۷ میلادی تأسیس شده بود، که به گونه‌ای برجسته از نویسه‌گردانیِ واژهٔ (Tsysleitàniia) استنباط می‌شود یعنی: زمینِ مجارستانیِ تاج‌وتختِ سنت استفان در شرق ("فراتر") از رودخانهٔ لِیتا.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سیسلتنیا 1
قلمرو سیسلتنیا به رنگ قرمز در پادشاهی اتریش-مجارستان، دیگر قسمت‌ها ترانسلیتانیا به رنگ سبز، و مالکیت مشترک بوسنی و هرزگوین به رنگ آبی نمایش داده شده.
پایتخت سیسلتنیا شهر وین بود، محل اقامت امپراتور اتریش. در سال ۱۹۱۰ میلادی قلمرو این امپراتوری ۲۸٬۵۷۱٬۹۰۰ نفر جمعیت داشت. گسترهٔ آن از فورآرلبرگ در غرب تا پادشاهی گالیسیا و لودومریا و قلمرو دوک نشین بوکووینا (امروز بخش‌هایی از لهستان، اوکراین و رومانی) در شرق، و همچنین از پادشاهی بوهمیا در شمال تا پادشاهی دالماتیا (امروز بخشی از کرواسی) در جنوب بود. این قلمرو؛ ایالت‌های اتریش امروز (به جز بورگن‌لاند)، و همچنین بیشتر منطقه‌های جمهوری چک و اسلوونی (به جز پکموریا)، و بخش‌هایی از ایتالیا (تریست، گوریزیا و ترنتینو آلتو آدیجه، کرواسی (ایستریا، دالماسی) و مونته‌نگرو (خلیج کوتور) را در بر می‌گیرد.
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان