امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت بیماری شقاق در زنان و راه های درمان آن

#1
علت بیماری شقاق در زنان و راه های درمان آن 1
بیماری شقاق یا فیشر یکی از انواع شایع بیماری های مقعدی است. احتمال ایجاد شقاق در هر سن و جنسیتی وجود دارد. با این حال گروهی از افراد مثل نوزادان، افراد مسن و زنان به خصوص زنان باردار بیشتر در معرض این بیماری و آسیب های مربوط به آن قرار می گیرند. در ادامه به بررسی اینکه بیماری شقاق چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد، می پردازیم:
بیماری شقاق در زنان چیست؟
بیماری شقاق در زنان هم مشابه مردان یک ترک یا شکاف عمیق یا زخم باز است که در دیواره خروجی مقعد ( آخرین بخش دستگاه گوارش) و درست بر روی بافت مقعد ایجاد میشود. علت این بیماری تحت فشار قرار گرفتن و ایجاد کشش در عضله مقعدی است.
این بیماری در ابتدای شروع علائم در حالت مزمن قرار داشته و عمق زخم آن به پوست میرسد. با گذشت زمان و بی توجهی به درمان بیماری، عمق زخم به حدی زیاد شده که می تواند عضله ی آن را نیز شکاف دهد. در این صورت علائم بیماری تشدید شده و درمان آن نیز پیچیده تر خواهد شد.
تصورات و باورهای غلطی راجع به این بیماری وجود دارد، که موجب شده بعضی از بیماران حتی با وجود درد شدید هم برای درمان به پزشک مراجعه نکنند. توصیه می کنیم، هرچه سریع تر و قبل از تشدید بیماری، برای درمان شقاق اقدام کنید.
علت شقاق در زنان
علت دقیق ایجاد این بیماری مشخص نیست. چرا که در اغلب موارد شقاق حاصل مجموعه ای از علائم است که در نتیجه ی آنها این بیماری ایجاد شده است. بیماری شقاق در زنان معمولا شایع تر است و علت این امر هم شرایطی است که زنان در طول زندگی آن را تجربه می کنند. علت شقاق در زنان با یکی از موارد زیر مرتبط است:
یبوست
مهمترین علت شقاق در زنان یبوست است. این بیماری موجب میشود، فرد در تخلیه روده دچار مشکل گردد. در واقع ممکن است تعداد مرتبه های دفع مدفوع به زیر سه بار در هفته برسد و یا مدفوع به سختی از دریچه مقعدی عبور کند. این شرایط موجب میشود بیمار برای دفع فشار زیادی را به مقعد وارد کند و همین امر باعث ایجاد ترک یا شکاف در مقعد میشود.
بارداری یا زایمان
بارداری شرایط ویژه ای است که وضعیت سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. بارداری موجب میشود، وزن مادر زیاد شود و این مورد فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد می کند. از طرفی بارداری تحرک مادر را کاهش داده و با ترشح مقدار زیادی هورمون های مختلف موجب می شود، یبوست تشدید شود.
زایمان طبیعی و سخت نیز می تواند باعث کشش عضله مقعدی شود که این شرایط احتمال ایجاد شقاق را افزایش میدهد.
رابطه جنسی مقعدی
در این نوع رابطه جنسی، از مقعد به عنوان عضو جنسی زنانه استفاده میشود. وارد شدن هر شی خارجی مثل آلت مردانه به داخل مقعد میتواند، باعث کشش بیش از حد عضله این بخش و در نهایت زخم شدن آن گردد.
رژیم غذایی کم فیبر
تغییر رژیم غذایی و تمایل افراد به غذاهای آماده و فست فود موجب شده، بدن با کمبود فیبر مواجه شود. فیبر نوع ماده ای غذایی است که بدن انسان آنزیم مورد نیاز برای هضم و جذب آن را تولید نمی کند. بنابراین فیبر در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش میدهد. به این ترتیب غذاهایی که فاقد فیبر کافی هستند، باعث یبوست شده و خطر ایجاد شقاق را افزایش میدهند.
کم تحرکی
کم تحرکی باعث کاهش فعالیت عضله های روده می گردد. در نتیجه احتمال اینکه فرد به یبوست دچار شود، بیشتر است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و نیز درمان آن توصیه میشود حداقل 30 دقیقه در روز را به پیاده روی و ورزش های سبک اختصاص دهید.
علائم
معمولاً زنانی که دچار این بیماری هستند، هنگام دفع مدفوع، خونریزی اندک به رنگ روشن و درد غیر قابل تحملی را احساس می کنند. مهمترین نشانه های این بیماری عبارتند از :
درد مقعد
خارش و سوزش
خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
مشاهده زخم یا ترک عمیق در دیواره مقعد
التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعدی

مشاهده راه های درمان شقاق در زنان در کلینیک پایتخت
پاسخ
 سپاس شده توسط Thyme
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان