امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اصلاح طرح لبخند به روش کامپوزیت

#1
اصلاح طرح لبخند به روش کامپوزیت 1




کامپوزیت ماده سفید رنگ دندانپزشکی است که برای دندانهای قدامی استفاده می شود. این ماده بیشتر جنبه زیبایی داشته و از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار است.
قبل از اینکه کارهای زیبایی روی ظاهر دندان ها انجام گیرد باید دندان ها مورد بررسی قرار گیرند تا روش های درمانی لازم روی لثه ها و ساختار کلیه ی دندان ها انجام گیرد و اگر دندانی پوسیده است ترمیم شود و اگر نیاز به مرتب کردن دارند ارتودنسی شوند و اگر شکستگی و لب پریدگی دارند با کامپوزیت های مربوطه قالب گیری و روکش شده و یا اگر دندانی را از دست داده اید که تاثیر روی خط لبخند دارد کاشته شود و تمام این مشکلات برطرف گردد و بعد از آن به ظاهر طراحی لبخند پرداخته شود.


اتصال رزین کامپوزیت چیست؟

پیوند کامپوزیت فرآیند استفاده از ماده ای به نام کامپوزیت دندان یا رزین کامپوزیت بر روی دندان هاست تا زیبایی بیشتری به آنها ببخشد. بیمارانی که برای این روش مراجعه می کنند اغلب احساس می کنند که دندان طبیعی آنها کمی کج شده است، نه به همان اندازه سفید که می خواهند ، ترک خورده یا تراشیده شود.

پیوند کامپوزیت با ونیرهای کامپوزیتی متفاوت است زیرا مشکلات کوچک را در فقط چند دندان یا حتی فقط یک دندان برطرف می کند.



موارد استفاده کامپوزیت در طرح لبخند:

بهترین اصلاح طرح لبخند با استفاده از مواد کامپوزیتی به چند شکل مختلف صورت می گیرد که عبارتند از:


1- پر کردن دندان های پوسیده:

مهمترین استفاده کامپوزیت برای پرکردن دندانها می باشد. زمانی که دندان های بیمار به عارضه پوسیدگی مبتلا باشند، دندانپزشک ابتدا با بررسی هایی که انجام می دهد، عمق پوسیدگی را مشخص می کند. این کار از طریق اشعه x انجام می شود. در این صورت دندانپزشک به راحتی میزان نیاز دندان ها را به ماده کامپوزیتی مشخص می کند. پس از این مرحله، نوبت به تخلیه دندانهای بیمار می رسد. برای اینکار دندانپزشک با استفاده از وسایل مخصوص پوسیدگی ها و تیره گیری های داخل دندان را خارج می کند. سپس دندان عصب کشی می شود. این کار به منظور جلوگیری از درد دندان صورت می گیرد.



با اتمام مرحله عصب کشی این بار نوبت به پرکردن دندان می رسد. دندان به طور کامل تخلیه و در آن فضای مناسبی برای قرار گرفتن ماده کامپوزیتی ایجاد شده است. ناگفته نماند که تمام مراحل گفته شده برای همه دندانها (چه دندانهای خلفی و چه قدامی) به یک صورت انجام می شود. آنچه در نحوه درمان و ترمیم دندانها تفاوت ایجاد می کند، استفاده از نوع ماده پر کننده است که برای دندانهای خلفی از ماده آمالگام و برای دندانهای قدامی از ماده همرنگ دندان یا کامپوزیت استفاده می شود.



2- ترمیم دندانهای لب پر شده

زمانی که مقدار کمی از دندانها لب پر شده یا شکسته شده باشد، ترمیم آن می تواند از طریق ماده کامپوزیتی صورت بگیرد. گاهی روکش کردن دندان با تراش بیش از حد مینای دندان همراه است که به دندان آسیب جدی وارد می کند. در این صورت دندانپزشک با استفاده از ماده همرنگ دندان به راحتی جاهای آسیب دیده دندان را پر می کند.

اصلاح طرح لبخند به روش کامپوزیت 1

3- استفاده از روکش های کامپوزیتی

روکش های کامپوزیتی با استفاده از مواد رزین تهیه می شوند و به دلیل سطح صاف و درخشنده ای که دارند می توانند برای دندانهای آسیب دیده و تیره رنگ استفاده شوند. همینطور اگر تنها دو دندان بیمار از یکدیگر فاصله دارند، درمان ارتودنسی ضرورتی ندارد و بیمار می تواند به راحتی از طریق ونیرهای کامپوزیت دندانهای مرتب و منظم داشته باشد. استفاده از روکش های کامپوزیتی برای بستن فاصله میان دندانها به این صورت انجام می شود که روکش با قالب بزرگتر از دندانها ساخته و بر روی آنها قرار می گیرد. در این صورت به طور کامل فاصله دندانها پر شده و دندانها نزدیک به هم دیده می شوند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان:

در ابتدا دندان ها به طور کامل تمیز می شوند تا سطح تمیز و بدون جرم برای قرار دادن کامپوزیت آماده شود.

سپس دندان ها کاملا خشک و تمیز شده به طوری که هیچ گونه رطوبت ، خون و بزاق بر روی دندان وجود نداشته باشد.

در مرحله بعدی با کمک مواد اسیدی سطح جلوی دندان را متخلخل کرده با این کار، سطح دندان برای قرار دادن کامپوزیت مناسب سازی می شود. این کار در چسبیدن ونیر کامپوزیت بسیار تاثیر گذار است.

سپس چسب مخصوص بر روی سطح دندان زده می شود و مواد خمیری کامپوزیت به آرامی روی آن قرار داده می شود. برای به دست آمدن نتیجه مطلوب از مقدار مواد کم و زیاد می شود.

در این مرحله دندانپزشک پرتو نوری را با طول موج مخصوص به کامپوزیت ونیر می تاباند ، این نور مواد را فعال و سخت می کند.
در پایان با پولیش کامپوزیت، فرم دلخواه و مناسب دندان به دست می آید.

مزایای پیوند کامپوزیت:

پیوند کامپوزیت به دلایل زیادی برای بسیاری از بیماران رفع مشکل است.

اولا این یک قرار ملاقات سریع است و بیماران فقط باید یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا درمان کامل شود. بنابراین این یک درمان یک بار است . این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود. این برخلاف روکش پرسلن است که تعدادی قرار ملاقات انجام می دهد و انجام آن تا سه هفته زمان می برد.

یکی دیگر از مزایای اتصال کامپوزیت یا رزین این است که به دندان زیرین آسیب نمی رساند. کمترین تهاجمی برای ترمیم دندان ها است.

مواد کامپوزیتی روی دندانهای شما قرار می گیرد و نیازی به تراشیدن دندانهای سالم شما نیست.




طول عمر کامپوزیت:

طول عمر کامپوزیت رابطه‌ی بسیار مستقیمی با مراقبت‌های فردی و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. همچنین انجام ندادن بعضی اعمال مانند گاز زدن ته دیگ و غذاهای سفت و جویدن یخ به طور بسیار چشمگیری بر روی طول عمر دندان تاثیر مستقیم دارد و به طول عمر کامپوزیت دندان اضافه می‌کند.



لازم به ذکر است که اگر کامپوزیت دندان دچار پوسیدگی یا پریدگی شود به راحتی توسط پزشک قابل ترمیم می‌باشد و جای هیچ‌گونه نگرانی را ندارد. در حالت کلی بهتر است بدانید که میزان ماندگاری کامپوزیت دندان بسیار زیاد می‌باشد و با رعایت آنچه که گفته شد کامپوزیت تا بیش از 10 سال می‌تواند عمر کند.







پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان