امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سازگاری گروه های خونی با هم

#1
سازگاری گروه های خونی با هم 1



هشت نوع خون مشترک متفاوتی وجود دارد که با وجود یا عدم وجود آنتی ژن های مشخصی تعیین می شوند ، اینها موادی هستند که در صورت بیگانه بودن در بدن انسان می توانند پاسخ ایمنی را ایجاد کنند.


هنگامی که خون یک فرد در زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می شود ، اختلاف خون قابل مشاهده است. در اوایل قرن بیستم ، یک دانشمند اتریشی به نام کارل لادشتاینر خون را با توجه به این اختلافات طبقه بندی کرد.



قبل از انتقال خون ، آزمایش سازگاری بین خون اهدا شده و نمونه خون بیمار انجام می شود.

هنگامی که تزریق انجام می شود ، بهتر است بیماران از همان گروه ABO و RhD خون دریافت کنند. اما ، در شرایط اضطراری یا شرایط خاص ، اگر همان گروه خونی به راحتی در دسترس نباشد ، ممکن است به بیمار گروه دیگری داده شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان ندهد.



آنتی ژن ها چیست؟

آنتی ژن ها پروتئین ها یا کربوهیدرات هایی هستند که سیستم ایمنی بدن ما قادر به تشخیص آنها است. هر آنتی ژن ای که برای سیستم ایمنی بدن ما "بیگانه" باشد توسط آنتی بادی از بین می رود.



آنتی بادی ها چیست؟

آنتی بادی ها مولکول های حمله ای هستند که سیستم ایمنی بدن برای محافظت از خود در برابر چیزهای خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها ایجاد می کند. آنتی بادی ها همچنین در پاسخ به گروه های خونی مختلف می توانند تشکیل شوند. همه با برخی از آنتی بادی ها متولد می شوند.


گروه ABO چیست؟

A و B آنتی ژن های مختلفی روی سطح سلول های قرمز هستند. سلولهای O آنتی ژن A و B ندارند. نوع آنتی ژن روی سلولهای قرمز شما از نظر ژنتیکی تعیین می شود. اگر آنتی ژن A دارید ،گروه خونی A دارید. همچنین ممکن است هر دو آنتی ژن A و B وجود داشته باشد به این معنی که گروه خونی شما AB است.



Rh چیست؟

سیستم گروه خونی Rh حدود 50 آنتی ژن گلبول قرمز متفاوت دارد. D مهمترین آنتی ژن سیستم Rh است. همچنین به RhD معروف است. افرادی که آنتی ژن D را بر روی سلولهای قرمز خود دارند. گروه خونی آنها Rh مثبت نامیده می شود. افرادی که D روی سلولهای قرمز خود ندارند وRh منفی نامیده می شوند. درصد افراد Rh منفی در کشورهای مختلف متفاوت است.



سازگاری گروه ها خونی :

این یک اصل کلی است که اجزای گلبولهای قرمز گروه ABO یکسان است و از نوع RhD به عنوان گیرنده باید برای انتقال استفاده شود.

همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است ، گروه خونی O- اهدا کننده گلبولهای قرمز جهانی است که می تواند به همه بیماران داده شود.
سازگاری پلاسما :


پلاسما بسته به گروه خونی حاوی آنتی بادی های ضد A و ضد B است. بدن ما مطابق با گروه خونی ما نیز دارای آنتی بادی ها و آنتی ژن های A یا B است.

بیماران باید پلاسمایی دریافت کنند که حاوی آنتی بادی نباشد که می تواند به آنتی ژن های موجود در سلولهای قرمز خود حمله کند. گیرنده های گروه A دارای آنتی ژن روی سلول های قرمز خود هستند ، بنابراین نمی توانند گروه O یا گروه B را دریافت کنند ، زیرا ضد A به گلبولهای قرمز آنها حمله خواهد کرد. گیرنده های گروه B آنتی ژن B را بر روی سلول های قرمز خود دارند ، بنابراین نمی توانند گروه O یا گروه A را دریافت کنند ، زیرا ضد B به سلول های قرمز آنها حمله خواهد کرد.

گیرندگان گروه AB فقط می توانند گروه پلاسما AB را دریافت کنند. گیرنده های گروه O آنتی ژن A یا B ندارند ، بنابراین می توانند با اطمینان پلاسمایی از هر گروه خونی دریافت کنند.

سازگاری پلاکت ها


پلاکت های یکسان ABO معمولاً ترجیح داده می شوند. با این حال ، در برخی شرایط ، نیاز به سایر الزامات ویژه ممکن است مهمتر از تهیه همان گروه ABO باشد.

این توسط تیم مراقبت های بهداشتی نظارت بر مراقبت شما تعیین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.



پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان خونریزی بواسیر (بواسیر خونی)
  چرا در هنگام حوادث نیاز اساسی به گروه خونی O منفی است؟
  مشکل کمبود آهن و نشانه های کم خونی
  آیا گروه خونی برای ازدواج پسر و دختر مهم است؟
  ویتامین های گروه ب B اثرات مخرب آلودگی هوای را از بین می برد
  تاثیر نوع گروه خونی در افزایش ریسک ابتلا به کرونا
  برای رفع کم خونی بدن چه مواد غذایی مصرف کنیم ؟
Exclamation ذخایر خونی سیستان و بلوچستان تنها نیاز ۲ روز را تأمین می‌کند
Sad این گروه افراد دچار آب مروارید می شوند
Exclamation گروه خونی هایی که بیشتر در معرض سکته هستند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان