امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو

#1


تحقیقات اخیر خبر از تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو می دهد. در آمریکا نزدیک به دو سوم مردان زیر ۳۵ سال دچار ریزش مو می شوند. همچنین حدود ۸۵ درصد از آن ها میزان قابل توجهی از ریزش مو را پس از ۵۰ سالگی تجربه می کنند. زنان نیز دچار ریزش و طاسی مو می شوند. در حقیقت، بیماری آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) چیزی در حدود ۳۰ میلیون نفر از زنان و ۵۰ میلیون نفر از مردان آمریکا را درگیر خود کرده است.

بررسی ها نشان می دهد با وجود این که ژن ها نقش مهمی در ریزش مو دارند، عوامل محیطی نیز در این عارضه بی تاثیر نیستند. آلودگی هوا به عنوان عاملی بالقوه که موجب ریزش موها می شود، به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه مکانیزم اثر آلودگی هوا بر ریزش مو را باهم بررسی می کنیم:

تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو 1

آلودگی هوا چگونه به موها آسیب می‌زند؟
ذرات آلاینده، روی سلول های ریشه ی فولیکول های مو تاثیر می گذارند. این سلول ها، سلول های پاپیلای درمی فولیکول انسانی (HFDPCs) نام دارند. ذرات معلق در هوا یا ذرات آلاینده، به ترکیبی از ذرات جامد و قطرات مایع کوچک (تشکیل شده از مواد شیمیایی مختلف) گفته می شود که توسط انسان تنفس می شوند. برخی از این ذرات، خطری جدی برای سلامتی به همراه دارند.

اگر سلول های HFDPC در معرض ذرات گرد و غبار قابل استنشاق با قطر ۱۰ میکرومتر یا کمتر (PM10) و گازوئیل قرار گیرند سطح نوعی پروتئین بسیار مهم برای رشد مو را کاهش می دهند. به این پروتئین بتا-کاتنین گفته می شود.

با اینکه ارتباط آلودگی هوا با بیماری های جدی نظیر سرطان، بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و بیماری های قلبی عروقی به خوبی به اثبات رسیده است، پژوهش های اختصاصی بسیار کمی در مورد اثر ذرات معلق در هوا روی پوست و مو انجام شده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سالانه در دنیا حدود ۴.۲ میلیون نفر در اثر آلودگی هوای بیرون از خانه جان خود را از دست می دهند. این سازمان همچنین تخمین می زند که بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان در مناطق بیش از حد آلوده زندگی می کنند. حمله های قلبی، تشدید آسم ، ضربان نامنظم قلب و نارسایی ریوی تنها برخی از مشکلاتی است که در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی هوا به وجود می آیند. در این بین، تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو هم کم اهمیت نیست.

از موهایتان در هوای آلوده محافظت کنید.
باید از موها در هوای آلوده مراقبت بیشتری کرد.

ذرات آلاینده (ریزگرد های دوده، گرد و خاک و ذرات دیگر)، دود و آلاینده های گازی، همگی می توانند روی پوست سر و موهای شما بنشینند و باعث تحریک و آسیب آن ها شوند. این آسیب ها می توانند از هر نوعی باشند از جمله خشکی و شکنندگی موها و خارش پوست سر.

در حالی که شهرنشین هایی که در مناطق بسیار آلوده زندگی می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به طور کلی مو، هرزمان که بیرون از خانه باشید مستعد آسیب است، چه درحال رفت و آمد باشید، چه در حال ورزش در فضای باز. خوشبختانه راه های ساده ای برای محافظت از مو وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

۱٫ کلاه بپوشید.
استفاده از کلاه تنها برای زیبایی و مد نیست، بلکه می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. پوشاندن موها و پوست سر، راه خوبی برای محافظت در برابر ذرات معلق سمی و مضر موجود در هواست. کلاه همچنین از صورت و چشمان شما در مقابل اشعه های فرابنفش مضر خورشید مراقبت می کند.

۲٫ موهایتان را آبرسانی کنید.
بدون شک رطوبت نقش مهمی در سلامتی بدن و موهای شما دارد. آلودگی و سایر محرک های محیطی باعث خشکی ساقه مو می شود و راه حل سریع آن استفاده از محصولات نرم کننده و آبرسان مو مانند ماسک مو رطوبت رسان، سرم مو و … است.

روغن جوجوبا گزینه بسیار مناسبی برای این کار است؛ این روغن ضمن خاصیت مرطوب کنندگی، لایه هیدرولیپیدی طبیعی پوشاننده موها را نیز تقویت می کند، که این امر باعث حفاظت از موها و مرطوب نگه داشتن آن ها می شود.

اگر از ماسک مو استفاده می کنید، برای نتیجه بهتر پس از استفاده از آن، موهایتان را در حوله ای که به آب داغ آغشته شده (آب اضافه آن را بگیرید) بپیچانید. این کار مانند بخار درمانی عمل می کند، به نحوی که کوتیکول های مو را باز کرده و مواد موثره ماسک، کاملا وارد موهایتان می شود.

۳٫ تعداد دفعات شستن موهایتان با شامپو را کاهش دهید.
برای جلوگیری از خشکی، شکنندگی و ریزش موها کمتر از شامپو استفاده کنید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اینکه در نهایت بهترین کار برای خلاصی از شر آلودگی ها، شست و شو است، در این مورد به خصوص، راه حل درستی نیست. بله، تاثیرات مخرب شست و شو و وسواس بیش از حد بیشتر از اثرات مفید آن است. قرار گرفتن در معرض آلودگی ( همچنین اشعه های فرابنفش) موهای شما را خشک و ضعیف می کند، و شامپو زدن بیش از حد نیز این شرایط را تشدید خواهد کرد. پس تا حدی که می توانید برای جلوگیری از ضعف موها و کاهش تاثیر آلودگی هوا بر ریزش مو ، فاصله شست و شوهایتان را افزایش دهید. در بهترین حالت بیش تر از یک روز در میان به موهایتان شامپو نزنید.

اگر خانم هستید و مجبورید هرروز موهایتان را بشویید، از شامپو ملایم روانه استفاده کنید و تنها ریشه موهایتان را بشویید؛ چرا که انتهای مو خشک ترین و آسیب پذیر ترین نقاط آن است. همچنین می توانید شامپوی خود را با آب یا آب نارگیل (که خود ماده ای آبرسان است) رقیق کنید، این کار شامپو را ملایم تر کرده و باعث می شود چربی موها کمتر از دست برود؛ در نتیجه موهایتان کمتر خشک می شوند.

۴٫ از نرم کننده های عمیق استفاده کنید.
نرم کنندگی عمیق موها را به صورت یک روتین هفتگی آغاز کنید. نرم کننده های عمیق به موهای آسیب دیده کمک کرده و با نفوذ به عمق موها آنها را آبرسانی و ترمیم می کنند. رنگ کردن مرتب موها و حالت دادن بیش از حد آن ها با حرارت، در کنار اثرات آلودگی و شرایط محیطی دیگر، به موهایتان آسیب زیادی می زند. کرم نرم کننده و ترمیم کننده، یکی از بهترین روش های ترمیم و حفظ سلامت مو به شمار می رود.

۵٫ استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو را کاهش دهید.
موهایی که در اثر قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی های شدید هوا آسیب دیده اند، به احتمال قوی شکننده و دارای موخوره خواهند بود. بهتر است هنگام استفاده از سشوار، اتوی مو یا دستگاه فر (که حرارت را به موهایتان انتقال می دهند) این موضوع را به خاطر داشته باشید. درنتیجه، موهایتان را در معرض حداقل گرما قرار دهید و یا از محصولات محافظ مو (در برابر گرما) استفاده کنید.

۶٫ حالت دهنده های مو را به دقت انتخاب کنید.
محصولات قوی و سنگین مانند موس ها، ژل ها و کرم های حجم دهنده، ذرات آلاینده بیشتری را به مو جذب می کنند. اگر در مناطقی با آلودگی بسیار بالا زندگی می کنید، این مواد را از روتین روزانه خود حذف کنید و در عوض از محصولاتی سبک و چند منظوره مانند اسپری نرم کننده استفاده کنید.

۷٫ مراقب شانه زدن و حالت دادن موهایتان باشید.
اگر حجم بیشتری از موهایتان در شانه گیر می کند، علت اصلی آن می تواند آلودگی باشد: “دود و هوای آلوده طول مو را تضعیف کرده و باعث شکنندگی و موخوره می شود.” نکته اصلی: هنگام حالت دادن موهایتان، با ملایمت رفتار کنید.

هنگام شانه زدن، همیشه از انتهای موها شروع کنید و سپس به سمت بالا بروید. آسیب رساندن با گرمای ناشی از سشوار یا اتو مو، هیچ سودی برای ساقه مو ندارد. از نازل روی شسوار استفاده کنید تا مواجهه با حرارت را به حداقل برسانید. همچنین از اتوی مو و فرکننده ها، با دمای کمتر از ۳۶۰ درجه (در صورت داشتن موهای نازک) یا کمتر از ۴۱۰ درجه (در صورت داشتن موهای ضخیم) استفاده کنید.



پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عوامل تاثیر گذار بر عود هموروئید یا بواسیر
  تاثیر جنسیت جنین بر سلامت مادر و کودک
  پایان ریزش مو از همین حالا !!
  دهانشویه خانگی و گیاهی با تاثیر عالی در دهان و دندان
  چگونه بد جویدن غذا می تواند روی ظاهر و سلامت ما تاثیر بگذارد؟
  تاثیر باورنکردنی و فواید گذاشت یک تکه یخ روی نقطه فنگ فو
  تاثیر مصرف الکل بر کبد چگونه است؟
  ماسک زغال فعال برای مو | از پاکسازی پوست سر تا رفع ریزش مو
  تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
  رابطه ریزش ابرو با کم کاری تیروئید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان